Przypomnienie:
Algorytm, czyli instrukcja krok po kroku, kolejne działania zmierzające do określonego celu, otrzymania wyniku.
Dziś zajmiemy się algorytmem, w którym wykorzystacie znane Wam i przećwiczone na lekcji online instrukcje jeżeli (warunek) i powtarzaj aż (iteracja).
Stworzycie na platformie Scratch projekt będący realizacją algorytmu Euklidesa,
czyli algorytmu, który umożliwia znalezienie NWD (największego wspólnego dzielnika dwóch liczb naturalnych.
Wykonaj kolejne działania:
1. Przeczytaj w podręczniku informacje, jakie działania będzie wykonywał program, który chcesz stworzyć, str. 14 (Lista kroków) i prześledź schemat blokowy algorytmu - podręcznik, s. 15 - przejdź do podręcznika
2. Zaloguj się na platformie Scratch - przejdź.
3. Stwórz projekt o nazwie Euklides.
4. Utwórz zmienne a, b i NWD - wartości zmiennych a i b będą wprowadzane
z klawiatury.
5. Wprowadź instrukcję, aby komputer porównywał liczby a i b dopóki nie są sobie
równe - powtarzaj aż a=b, następnie od większej liczby odejmuj mniejszą i liczbę
większą zastępuj różnicą - instrukcja warunkowa jeżeli.
6. Wprowadź instrukcję, by komputer ustawiał NWD na a i mówił, ile wynosi NWD
dla podanych liczb.
Na pewno nie będzie tak...
Dziś zajmiemy się algorytmem, w którym wykorzystacie znaną Wam iterację.
Stworzycie na platformie Scratch projekt będący realizacją algorytmu wyszukującego największą liczbę w zbiorze n-elementowym (rozmawialiśmy o tym na lekcji online).
Wykonaj kolejne działania:
1. Zaloguj się na platformie Scratch - przejdź.
2. Stwórz projekt o nazwie MAX.
4. Utwórz zmienne: n, liczba i max.
5. Zapytaj o ilość elementów oraz kolejne liczby - będą wprowadzane z klawiatury.
6. Wprowadź instrukcję, aby komputer porównywał dwie kolejne liczby i podstawiał
pod zmienną max większą z nich aż do momentu, kiedy nie porówna wszystkich -
musi powtórzyć czynność n - 1 razy.
7. Wprowadź instrukcję, by komputer zawsze ustawiał max na większą, a po
sprawdzeniu wszystkich liczb wypisał komunikat: Największą liczbą jest max.
8. Dokonaj zmian w stworzonym algorytmie tak, by komputer szukał najmniejszej
liczby wśród podanych. Projekt zapisz pod nazwą MIN, udostępnij, skopiuj link
i wyślij przez formularz zamieszczony na stronie z lekcjami dla klasy 8.
Realizacja algorytmu wyszukujacego największą
liczbę w zbiorze nieuporządkowanym
UWAGA:
należy uzupełnić,
by działał poprawnie przy
kilkukrotnym użyciu
Realizacja algorytmu Euklidesa
(wersja z odejmowaniem)