23.06.2020

sprawdลบ

 

Dziล› powtรณrzymy wiadomoล›ci o budowie zdania. Tylko jedno, ale bardzo waลผne ฤ‡wiczenie...

 

1. Poniลผszy napis jest zdaniem pojedynczym, czy zล‚oลผonym? Dlaczego?

sprawdลบ

Rymowanka

4 m tej ul.
nr 9 kamienicy
Sz. P. mgr
daล‚ prof. kanister
kg jabล‚ek i l mleka
soli ok. pรณล‚ dag
dr oddaล‚ 1 zล‚
bo stwierdziล‚, ลผe
mu nic po tym
  •   WIADOMOลšฤ† OD NAUCZYCIELA:

 

Ostatni tydzieล„ nauki - nadal powtarzamy i utrwalamy wiadomoล›ci. Dzisiaj ฤ‡wiczenia z zakresu fonetyki.

                                                                          Miล‚ej pracy!

 Pytanie do
nauczyciela
Temat: Budowa zdania - powtรณrzenie wiadomoล›ci.
25.06.2020
LEKCJA 53

Dzisiaj wracamy do bohaterรณw lektur obowiฤ…zkowych.  Pora sprawdziฤ‡,

co zapamiฤ™taliล›cie. Przed Wami kilka zadaล„...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Wypisz pod tematem tytuล‚y i autorรณw lektur omawianych w siรณdmej klasie. Pod

    kaลผdym tytuล‚em zapisz gล‚รณwnych bohaterรณw utworu.

3. Rozwiฤ…ลผ krzyลผรณwkฤ™ sprawdzajฤ…cฤ… Twojฤ… znajomoล›ฤ‡ bohaterรณw lektur - przejdลบ.

4. Wykonaj zadania z karty pracy - kartฤ™ moลผesz wydrukowaฤ‡ i wkleiฤ‡ do zeszytu

    lub przepisaฤ‡ - przejdลบ.

5. Ktรณry bohater wzbudziล‚ Twojฤ… sympatiฤ™? - Napisz dwa argumenty uzasadniajฤ…ce,

    dlaczego.

 Pytanie do
nauczyciela
Temat: Bohaterowie naszych lektur - powtรณrzenie wiadomoล›ci.
24.06.2020
LEKCJA 52

Dziล› przypominamy sobie wiedzฤ™ z zakresu fonetyki. Gล‚oski i ich cechy,

upodobnienia i uproszczenia, czyli o tym, jak poprawnie mรณwiฤ‡ po... polsku.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Ze zdania znajdujฤ…cego siฤ™ obok wypisz po dwie wskazane gล‚oski:

samogล‚oski, spรณล‚gล‚oski nosowe i ustne, spรณล‚gล‚oski dลบwiฤ™czne i bezdลบwiฤ™czne,

spรณล‚gล‚oski twarde i miฤ™kkie.

3. Przeczytaj na gล‚os to zdanie - jakie uproszczenia grup spรณล‚gล‚oskowych sล‚yszysz?

4. Wskaลผ upodobnienia w wybranych wyrazach - okreล›l ich typ (udลบwiฤ™cznienie

    lub ubezdลบwiฤ™cznienie) oraz  kierunek (wsteczne, postฤ™powe).

 

 Pytanie do
nauczyciela
Temat: Fonetyka - powtรณrzenie wiadomoล›ci.
LEKCJA 51

Dziล› przypominamy sobie podstawowฤ… wiedzฤ™ z zakresu sล‚owotwรณrstwa. Utrwalicie

wiadomoล›ci dotyczฤ…ce powstawania wyrazรณw i ich rodzin.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Utwรณrz rodzinฤ™ wyrazรณw wokรณล‚ sล‚owa stรณล‚ lub okno.

3. Narysuj  w zeszycie schemat uwzglฤ™dniajฤ…cy pochodzenie wyrazรณw.

4. Zaobserwuj, od jakich wyrazรณw podstawowych powstaล‚y wyrazy pochodne

    - okreล›l typ formantรณw.

5. Ustal, do jakiej kategorii sล‚owotwรณrczej naleลผฤ… powstaล‚e wyrazy.

6. Wskaลผ rdzeล„ i sprawdลบ, czy wystฤ™pujฤ…  rdzenie oboczne - zapisz je pod

    schematem.

 Pytanie do
nauczyciela
Temat: O tworzeniu sล‚รณw - powtรณrzenie wiadomoล›ci.
22.06.2020
LEKCJA 50
.... + .... --> dล‚ugopis
POฤ†WICZ WIฤ˜CEJ

Teleturniej

Grupowanie

Sprawdลบ zadanie

.... + .... --> trรณjzฤ…b 

UFO, FB, OK,

czyli skrรณtowce

z jฤ™zyka

angielskiego

DLA  DOCIEKLIWYCH

Rozszyfruj, jak powstaล‚

ten skrรณtowiec.

Skrรณtowce to wyrazy powstaล‚e w wyniku skrรณcenia kilkuwyrazowej nazwy organizacji, instytucji, paล„stwa, przedsiฤ™biorstwa, urzฤ™du itd.

Skrรณty zazwyczaj zakoล„czone sฤ… spรณล‚gล‚oskฤ…, po ktรณrej stawiamy kropkฤ™, np.

godz. (godzina), lp. (liczba porzฤ…dkowa), l. poj. (liczba pojedyncza), p. (pan / pani).

 

Nie stawiamy kropki po skrรณtach:

  • zakoล„czonych na ostatniฤ… literฤ™ wyrazu, np. mgr (magister)

  • polskich jednostek monetarnych, np. gr (grosz), zล‚ (zล‚oty),

  • jednostek miar i wag, np. kg (kilogram), m (metr).

 

Uwaga: Jeล›li skrรณciliล›my wyraz uลผyty w przypadku zaleลผnym (w kaลผdym

              oprรณcz M. i W.) naleลผy po skrรณcie postawiฤ‡ kropkฤ™, np. dr. (doktora).

Sz. P. Andrzej Wilczyrek dr medycyny

Ostatnio obserwowaliล›cie, jak powstajฤ… skrรณtowce, dziล› pora

poznaฤ‡ mechanizm powstawiania zrostรณw, zล‚oลผeล„ i zestawieล„...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Utwรณrz sล‚owa pochodzฤ…ce od podanych par wyrazรณw:

  • prosty + kฤ…t -->.....

  • dobra + noc --> .....

  • wielki + wรณz --> .....

  • wierciฤ‡ + piฤ™ta --> .....

  • gwiazda + zbiรณr --> .....

  • pรณล‚ + noc --> .....

  • baba + lato --> .....

3. Zaobserwuj, w jaki sposรณb powstaล‚y nowe wyrazy i wpisz je do odpowiedniej

    kolumny  w tabeli:

 

  Wyrazy poล‚ฤ…czone

  wrostkiem -i-, -o-, -u-

ZลOลปENIA

 Poล‚ฤ…czenie (zroล›niฤ™cie siฤ™)

 dwรณch wyrazรณw

ZROSTY

 Dwa wyrazy  tworzฤ…ce

 nowฤ… nazwฤ™

ZESTAWIENIA

 

 

 

 

4. Przeczytaj informacje na temat wyrazรณw zล‚oลผonych - "Nowa wiadomoล›ฤ‡", podrฤ™cznik, s. 336 - przejdลบ

    Na podstawie informacji z podrฤ™cznika zapisz w zeszycie notatkฤ™ dotyczฤ…cฤ… wyrazรณw zล‚oลผonych.

5. Odgadnij wyrazy zล‚oลผone i wpisz w odpowiednie miejsce krzyลผรณwki - przejdลบ

6. Poฤ‡wicz tworzenie, rozrรณลผnianie i odmianฤ™ wyrazรณw zล‚oลผonych - wykonaj ฤ‡wiczenia: 2, s. 65,  i 5, s. 66

    w zeszycie ฤ‡wiczeล„.

 Pytanie do
nauczyciela
Temat: Wyrazy zล‚oลผone.
15.06.2020
LEKCJA 49

Wczoraj porzฤ…dkowaliล›cie i rozszerzaliล›cie wiedzฤ™ zwiฤ…zanฤ… z tworzeniem

i uลผywaniem skrรณtรณw. Dziล› zajmiemy siฤ™ skrรณconymi nazwami  - przeanalizujecie,

jak powstajฤ… i w jaki sposรณb naleลผy ich uลผywaฤ‡ w wypowiedzi.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie nazwy rรณลผnych instytucji lub organizacji, ktรณre rzadko

    wymawiasz  w peล‚nym brzmieniu, np. WP (Wirtualna Polska), OSiR (Oล›rodek

    Sportu i Rekreacji), MEN (Ministerstwo Edukacji Narodowej), OKE (Okrฤ™gowa

    Komisja Egzaminacyjna).

3. Zapisz w zeszycie wiadomoล›ฤ‡:

 

 

 

 

 

4. Jak myล›lisz, dlaczego czฤ™sto stosuje siฤ™ takie skrรณcone nazwy (skrรณtowce)?

    Rozszyfruj podane skrรณtowce i zaobserwuj, jak powstaล‚y (od ktรณrych liter zostaล‚y

    utworzone): PWN, WOลšP, RP, PKOl, Cepelia, Polfa.

5. Przeczytaj informacje, jak dzielimy skrรณtowce i jak naleลผy je wymawiaฤ‡ - "Nowa wiadomoล›ฤ‡",

    podrฤ™cznik, s. 322Zapisz w zeszycie notatkฤ™ dotyczฤ…cฤ… podziaล‚u skrรณtowcรณw.

6. Potrafisz zapisaฤ‡ skrรณtowiec od tych nazw? Wykonaj ฤ‡wiczenie 3, s. 61 w zeszycie ฤ‡wiczeล„.

7. Przeczytaj, jak ustaliฤ‡ rodzaj skrรณtowca - "Nowa wiadomoล›ฤ‡", s. 323 w podrฤ™czniku.

8. Poฤ‡wicz stosowanie skrรณtowcรณw w wypowiedzi - wykonaj ฤ‡wiczenie 4, s. 62 w zeszycie ฤ‡wiczeล„.

 Pytanie do
nauczyciela
Temat: Jak powstajฤ… skrรณtowce? Odmiana skrรณtowcรณw.
10.06.2020
LEKCJA 48

1-16

52

50

48

53

51

49

32-46

17-31

 Pytanie do
nauczyciela
lekcja
Klasa 7b   
Temat: Jak i kiedy stosowaฤ‡ skrรณty?
09.06.2020
LEKCJA 47

strona gล‚รณwna

Pamiฤ™tacie, jak powstajฤ… wyrazy? Dziล› bฤ™dziecie obserwowaฤ‡, jak i po co skracaฤ‡

niektรณre z nich. Zajmiemy siฤ™ skrรณtami...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Zastanรณw siฤ™, kiedy uลผywamy skrรณconych wyrazรณw. Po co stosujemy skrรณcony

    zapis niektรณrych wyrazรณw?

3. Przeczytaj informacjฤ™ "Nowa wiadomoล›ฤ‡", podrฤ™cznik, s. 324.

4. Na podstawie informacji z podrฤ™cznika zapisz w zeszycie notatkฤ™:

    skrรณt - ......

5. Z kropkฤ… czy bez kropki? Przeczytaj zasady dotyczฤ…ce zapisu skrรณtรณw.

    Zapisz je w zeszycie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Przeczytaj poprawnie skrรณty zastosowane pod zdjฤ™ciem  - wyjaล›nij ich pisowniฤ™.

7. Poฤ‡wicz czytanie i zapisywanie skrรณtรณw - wykonaj ฤ‡wiczenia 5 i 6, s. 62 w zeszycie ฤ‡wiczeล„.