Dziล powtรณrzymy wiadomoลci o budowie zdania. Tylko jedno, ale bardzo waลผne ฤwiczenie...
1. Poniลผszy napis jest zdaniem pojedynczym, czy zลoลผonym? Dlaczego?
Ostatni tydzieล nauki - nadal powtarzamy i utrwalamy wiadomoลci. Dzisiaj ฤwiczenia z zakresu fonetyki.
Miลej pracy!
Dzisiaj wracamy do bohaterรณw lektur obowiฤ zkowych. Pora sprawdziฤ,
co zapamiฤtaliลcie. Przed Wami kilka zadaล...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Wypisz pod tematem tytuลy i autorรณw lektur omawianych w siรณdmej klasie. Pod
kaลผdym tytuลem zapisz gลรณwnych bohaterรณw utworu.
3. Rozwiฤ ลผ krzyลผรณwkฤ sprawdzajฤ cฤ Twojฤ znajomoลฤ bohaterรณw lektur - przejdลบ.
4. Wykonaj zadania z karty pracy - kartฤ moลผesz wydrukowaฤ i wkleiฤ do zeszytu
lub przepisaฤ - przejdลบ.
5. Ktรณry bohater wzbudziล Twojฤ sympatiฤ? - Napisz dwa argumenty uzasadniajฤ ce,
dlaczego.
Dziล przypominamy sobie wiedzฤ z zakresu fonetyki. Gลoski i ich cechy,
upodobnienia i uproszczenia, czyli o tym, jak poprawnie mรณwiฤ po... polsku.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Ze zdania znajdujฤ cego siฤ obok wypisz po dwie wskazane gลoski:
samogลoski, spรณลgลoski nosowe i ustne, spรณลgลoski dลบwiฤczne i bezdลบwiฤczne,
spรณลgลoski twarde i miฤkkie.
3. Przeczytaj na gลos to zdanie - jakie uproszczenia grup spรณลgลoskowych sลyszysz?
4. Wskaลผ upodobnienia w wybranych wyrazach - okreลl ich typ (udลบwiฤcznienie
lub ubezdลบwiฤcznienie) oraz kierunek (wsteczne, postฤpowe).
Dziล przypominamy sobie podstawowฤ wiedzฤ z zakresu sลowotwรณrstwa. Utrwalicie
wiadomoลci dotyczฤ ce powstawania wyrazรณw i ich rodzin.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Utwรณrz rodzinฤ wyrazรณw wokรณล sลowa stรณล lub okno.
3. Narysuj w zeszycie schemat uwzglฤdniajฤ cy pochodzenie wyrazรณw.
4. Zaobserwuj, od jakich wyrazรณw podstawowych powstaลy wyrazy pochodne
- okreลl typ formantรณw.
5. Ustal, do jakiej kategorii sลowotwรณrczej naleลผฤ powstaลe wyrazy.
6. Wskaลผ rdzeล i sprawdลบ, czy wystฤpujฤ rdzenie oboczne - zapisz je pod
schematem.
DLA DOCIEKLIWYCH
Rozszyfruj, jak powstaล
ten skrรณtowiec.
Skrรณtowce to wyrazy powstaลe w wyniku skrรณcenia kilkuwyrazowej nazwy organizacji, instytucji, paลstwa, przedsiฤbiorstwa, urzฤdu itd.
Skrรณty zazwyczaj zakoลczone sฤ spรณลgลoskฤ , po ktรณrej stawiamy kropkฤ, np.
godz. (godzina), lp. (liczba porzฤ dkowa), l. poj. (liczba pojedyncza), p. (pan / pani).
Nie stawiamy kropki po skrรณtach:
zakoลczonych na ostatniฤ literฤ wyrazu, np. mgr (magister)
polskich jednostek monetarnych, np. gr (grosz), zล (zลoty),
jednostek miar i wag, np. kg (kilogram), m (metr).
Uwaga: Jeลli skrรณciliลmy wyraz uลผyty w przypadku zaleลผnym (w kaลผdym
oprรณcz M. i W.) naleลผy po skrรณcie postawiฤ kropkฤ, np. dr. (doktora).
Sz. P. Andrzej Wilczyrek dr medycyny
Ostatnio obserwowaliลcie, jak powstajฤ skrรณtowce, dziล pora
poznaฤ mechanizm powstawiania zrostรณw, zลoลผeล i zestawieล...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Utwรณrz sลowa pochodzฤ ce od podanych par wyrazรณw:
prosty + kฤ t -->.....
dobra + noc --> .....
wielki + wรณz --> .....
wierciฤ + piฤta --> .....
gwiazda + zbiรณr --> .....
pรณล + noc --> .....
baba + lato --> .....
3. Zaobserwuj, w jaki sposรณb powstaลy nowe wyrazy i wpisz je do odpowiedniej
kolumny w tabeli:
Wyrazy poลฤ czone wrostkiem -i-, -o-, -u- ZลOลปENIA |
Poลฤ czenie (zroลniฤcie siฤ) dwรณch wyrazรณw ZROSTY |
Dwa wyrazy tworzฤ ce nowฤ nazwฤ ZESTAWIENIA |
|
|
|
4. Przeczytaj informacje na temat wyrazรณw zลoลผonych - "Nowa wiadomoลฤ", podrฤcznik, s. 336 - przejdลบ.
Na podstawie informacji z podrฤcznika zapisz w zeszycie notatkฤ dotyczฤ cฤ wyrazรณw zลoลผonych.
5. Odgadnij wyrazy zลoลผone i wpisz w odpowiednie miejsce krzyลผรณwki - przejdลบ.
6. Poฤwicz tworzenie, rozrรณลผnianie i odmianฤ wyrazรณw zลoลผonych - wykonaj ฤwiczenia: 2, s. 65, i 5, s. 66
w zeszycie ฤwiczeล.
Wczoraj porzฤ dkowaliลcie i rozszerzaliลcie wiedzฤ zwiฤ zanฤ z tworzeniem
i uลผywaniem skrรณtรณw. Dziล zajmiemy siฤ skrรณconymi nazwami - przeanalizujecie,
jak powstajฤ i w jaki sposรณb naleลผy ich uลผywaฤ w wypowiedzi.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie nazwy rรณลผnych instytucji lub organizacji, ktรณre rzadko
wymawiasz w peลnym brzmieniu, np. WP (Wirtualna Polska), OSiR (Oลrodek
Sportu i Rekreacji), MEN (Ministerstwo Edukacji Narodowej), OKE (Okrฤgowa
Komisja Egzaminacyjna).
3. Zapisz w zeszycie wiadomoลฤ:
4. Jak myลlisz, dlaczego czฤsto stosuje siฤ takie skrรณcone nazwy (skrรณtowce)?
Rozszyfruj podane skrรณtowce i zaobserwuj, jak powstaลy (od ktรณrych liter zostaลy
utworzone): PWN, WOลP, RP, PKOl, Cepelia, Polfa.
5. Przeczytaj informacje, jak dzielimy skrรณtowce i jak naleลผy je wymawiaฤ - "Nowa wiadomoลฤ",
podrฤcznik, s. 322. Zapisz w zeszycie notatkฤ dotyczฤ cฤ podziaลu skrรณtowcรณw.
6. Potrafisz zapisaฤ skrรณtowiec od tych nazw? Wykonaj ฤwiczenie 3, s. 61 w zeszycie ฤwiczeล.
7. Przeczytaj, jak ustaliฤ rodzaj skrรณtowca - "Nowa wiadomoลฤ", s. 323 w podrฤczniku.
8. Poฤwicz stosowanie skrรณtowcรณw w wypowiedzi - wykonaj ฤwiczenie 4, s. 62 w zeszycie ฤwiczeล.
Pamiฤtacie, jak powstajฤ wyrazy? Dziล bฤdziecie obserwowaฤ, jak i po co skracaฤ
niektรณre z nich. Zajmiemy siฤ skrรณtami...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Zastanรณw siฤ, kiedy uลผywamy skrรณconych wyrazรณw. Po co stosujemy skrรณcony
zapis niektรณrych wyrazรณw?
3. Przeczytaj informacjฤ "Nowa wiadomoลฤ", podrฤcznik, s. 324.
4. Na podstawie informacji z podrฤcznika zapisz w zeszycie notatkฤ:
skrรณt - ......
5. Z kropkฤ czy bez kropki? Przeczytaj zasady dotyczฤ ce zapisu skrรณtรณw.
Zapisz je w zeszycie.
6. Przeczytaj poprawnie skrรณty zastosowane pod zdjฤciem - wyjaลnij ich pisowniฤ.
7. Poฤwicz czytanie i zapisywanie skrรณtรณw - wykonaj ฤwiczenia 5 i 6, s. 62 w zeszycie ฤwiczeล.