Ludzie sukcesu ciฤ…gle siฤ™ uczฤ… i rozwijajฤ…,

ludzie przeciฤ™tni uwaลผajฤ…, ลผe juลผ wszystko wiedzฤ….

08.04.2020

Temat: Sprawdzam siebie - podsumowanie zdobytych wiadomoล›ci.

 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela

Pora na podsumowanie tego, czego siฤ™ nauczyliล›cie. Dziล› sami sprawdลบcie,

na ile poradzicie sobie z zadaniami zwiฤ…zanymi z ostatnio poznanymi utworami.

Wrรณcimy teลผ do budowy zdaล„...

 

WYKONANIE ZADAลƒ JEST OBOWIฤ„ZKOWE

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Wrรณฤ‡ do informacji: zdanie wspรณล‚rzฤ™dnie zล‚oลผone  oraz zdanie podrzฤ™dnie zล‚oลผone.

3. Wykonaj zadanie dotyczฤ…ce rozpoznawania typรณw zdaล„ zล‚oลผonych -

   zaloguj siฤ™ na stronie eduelo.pl, otrzymaล‚eล› na swojej stronie login i hasล‚o

   (a link do niej wczeล›niej w dzienniku jako wiadomoล›ฤ‡ o postฤ™pach w nauce).

4. Przypomnij sobie utwory prezentujฤ…ce bohaterskie postawy ludzi walczฤ…cych

    o niepodlegล‚oล›ฤ‡ Polski. Sprawdลบ teลผ, co zapamiฤ™taล‚eล› z tekstรณw mรณwiฤ…cych

    o ojczyลบnie, tฤ™sknocie za niฤ… i poszukiwaniu swoich polskich korzeni.

    Rozwiฤ…ลผ quiz - wpisz swoje imiฤ™ i nr w dzienniku.

   

fotoreportaลผe na podstawie wiersza

caล‚y
tekst

Gdzie ลผyje najwiฤ™cej polskich emigrantรณw?

Jak wyglฤ…dajฤ…

bohaterowie artykuล‚u?

Rรณลผne

oblicza poety

pomniki

Norwida

Sprawdลบ,

czy rozumiesz utwรณr

ADRESAT

Do kogo siฤ™ zwraca podmiot liryczny?

Jak myล›lisz, dlaczego wybraล‚ wล‚aล›nie tฤ™ osobฤ™?

PODMIOT LIRYCZNY

Skฤ…d pochodzi?

Gdzie jest obecnie?

O czym mรณwi?

Co czuje?

Nowe fakty i odkrycia

Reduta obecnie

Reduta Ordona - prawda

i romantyczna legenda

Julian Konstanty Ordon - dowรณdca fortu

na warszawskiej Woli we wrzeล›niu 1831 roku.

Mickiewicz poznaล‚ historiฤ™ bohaterskiej obrony reduty i w 1832 roku napisaล‚ utwรณr poล›wiฤ™cony

Ordonowi i jego walce z Moskalami (Rosjanami)

w czasie powstania listopadowego.

07.04.2020

Temat: Oblicza ojczyzny w wierszu Tadeusza Rรณลผewicza.

(lekcja w formie konferencji online)

LEKCJA 16

LEKCJA 15

06.04.2020

Temat: Potrzebujemy korzeni - "Odkrywanie polskoล›ci".

LEKCJA 14

02.04.2020

Temat: Z dala od ojczyzny... Cyprian Kamil Norwid "Moja piosnka"
            (lekcja w formie audiokonferencji)

LEKCJA 13

01.04.2020

31.03.2020

Posล‚uchaj muzycznej

interpretacji utworu

Posล‚uchaj interpretacji muzycznej

?

Jak wyglฤ…daล‚a Emilia Plater

Ilu zoล‚nierzy towarzyszyล‚o Puล‚kownikowi

Gdzie postawiฤ‡

przecinek?

Przecinek w zdaniu

To, ลผe coล› nie dzieje siฤ™ teraz,
nie znaczy, ลผe nigdy nie nastฤ…pi.

                                                        PAMIฤ˜TAJ
Zdania skล‚adowe w zdaniu zล‚oลผonym wspรณล‚rzฤ™dnie oddzielamy przecinkiem,  gdy:

  • nie sฤ… poล‚ฤ…czone spรณjnikiem (ล‚ฤ…czฤ… siฤ™ bezspรณjnikowo),

  • sฤ… poล‚ฤ…czone spรณjnikami: a, ale, lecz, natomiast, jednak, zaล›, dlatego, zatem, toteลผ, wiฤ™c, czyli, zatem,

np.  Alina byล‚a pracowita,  natomiast Balladyna nie miaล‚a chฤ™ci do pracy.

Dziewczyna  poddaล‚a strzelca prรณbie, niestety nie oparล‚ siฤ™ pokusie.

                                                     PAMIฤ˜TAJ
Zdania skล‚adowe w zdaniu zล‚oลผonym podrzฤ™dnie zawsze oddzielamy przecinkiem,  a gdy zdanie podrzฤ™dne jest wtrฤ…cone, naleลผy oddzieliฤ‡ go dwoma przecinkami,

np.  Zwierzฤ™ to staje siฤ™ niebezpieczne, kiedy je zdenerwujemy.

           Zwierzฤ™ to, kiedy jest zdenerwowane, staje siฤ™ niebezpieczne.

Poฤ‡wicz

wiฤ™cej

Piฤ™kno zaczyna siฤ™ w chwili,

kiedy decydujemy siฤ™ byฤ‡ sobฤ….

Instrukcja:

1. Wpisz swรณj identyfikator.

2. Zrรณb zdjฤ™cia.

3. Zapisz zrobione zdjฤ™cia na dysku w swoim komputerze (pamiฤ™taj, w jakim folderze je zapisaล‚eล› i pod jakฤ… nazwฤ…).

4. Kliknij na stronie z lekcjami Przeglฤ…daj i  wybierz

    odpowiedni  plik - z boku zobaczysz, co zaล‚ฤ…czyล‚eล›.

5. Kliknij Wyล›lij.

 

Z pewnoล›ciฤ… dacie sobie radฤ™,  znam Was przecieลผ rรณwnieลผ

od strony umiejฤ™tnoล›ci informatycznych. Pomรณลผcie sobie nawzajem, wykorzystujฤ…c Messengera.

 

Powodzenia!

Wpisz imiฤ™ i nr w dzienniku
Zaล‚ฤ…cz plik z ฤ‡wiczeniem 8
Zaล‚ฤ…cz plik z ฤ‡wiczeniem 20
Wyล›lij
Wyล›lij
Formularz zostaล‚ wysล‚any โ€” dziฤ™kujemy.
Proszฤ™ wypeล‚niฤ‡ wszystkie wymagane pola!

9. Napisz instrukcjฤ™, jak chwyciฤ‡ siฤ™ za rฤ™ce tak, jak osoby na tym zdjฤ™ciu. Uลผyj w niej przynajmniej dwรณch zdaล„ podrzฤ™dnie zล‚oลผonych. Oznacz je, wpisujฤ…c przy nim nawiasie (ZP). Zadanie przeล›lij do nauczyciela - skorzystaj z opcji Wiadomoล›ฤ‡ do nauczyciela.

zdanie podrzฤ™dne okolicznikowe

PAMIฤ˜TAJ 

Przy rozrรณลผnianiu zdaล„ podrzฤ™dnie zล‚oลผonych bardzo pomaga ustalenie,

na jakie pytanie odpowiada zdanie podrzฤ™dne, np.

Wiem,(co wiem?) ลผe nic nie wie m. 

Tam siฤ™gaj, (gdzie siฤ™gaj?) gdzie wzrok nie siฤ™ga.

Kupiล‚em jej prezent, (jaki prezent?) o ktรณrym marzyล‚a od dล‚uลผszego czasu.

wykonaj ฤ‡wiczenie 6 i 7 online

Przypominam, ลผe czytamy "Zemstฤ™" Aleksandra Fredry - przesuwam termin jej omawiania na kwiecieล„ (27.04.br.). Mam nadziejฤ™, ลผe wรณwczas bฤ™dziemy o niej rozmawiaฤ‡ na lekcjach w szkole, a nie uczฤ…c siฤ™ zdalnie.
Spektakl "Zemsta" dzisiaj w TVP1 o godz. 21.00.

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przeczytaj informacje dotyczฤ…ce zdaล„ - Przypomnienie, podrฤ™cznik, s. 192 lub e-podrฤ™cznik.

3. Sprawdลบ, co zapamiฤ™taล‚eล› โ€“ uzupeล‚nij tekst z lukami i przepisz go do zeszytu.

4. Pogrupuj przysล‚owia, wskazujฤ…c zdania pojedyncze oraz zล‚oลผone wspรณล‚rzฤ™dnie

   i podrzฤ™dnie. - wykonaj ฤ‡wiczenie. Napisz w zeszycie po jednym zdaniu z kaลผdej grupy.

5. Wykonaj ฤ‡wiczenie 3 i 4, s. 32 w zeszycie ฤ‡wiczeล„.

6. Podpisz kaลผdy z obrazkรณw wedล‚ug wskazรณwek pod nimi. Podpisy (uล‚oลผone zdania)

    wyล›lij do nauczyciela.

 

Uล›miech jest najlepszym lekarstwem...

A. Zdanie pojedyncze                   B. Zdanie zล‚oลผone podrzฤ™dnie        C. Zdanie zล‚oลผone wspรณล‚rzฤ™dnie

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

 

       PRZYDAWKA

2. Przypomnij sobie wiadomoล›ci dotyczฤ…ce przydawki -  otwรณrz wiadomoล›ci o wszystkich

    czฤ™ล›ciach zdania.

3. Otwรณrz stronฤ™ z ฤ‡wiczeniami i wykonaj  zadania dotyczฤ…ce przydawki ฤ‡wiczenie 1 i 4,

    Poprawnie wykonane  ฤ‡wiczenie 4  przepisz do zeszytu, podkreล›l przydawki i podpisz

    skrรณtem przyd

4. Znajdลบ wszystkie przydawki w zdaniach - ฤ‡wiczenie online.

 

        DOPEลNIENIE

5. Wrรณฤ‡ do strony z informacjami o czฤ™ล›ciach mowy i przypomnij wiadomoล›ci o dopeล‚nieniu.

6.  Wykonaj  ฤ‡wiczenie 5 i wpisz je do zeszytu, podkreล›l dopeล‚nienia i opisz skrรณtem dop.

 

       OKOLICZNIK

7. Pora na okolicznik - znรณw wrรณฤ‡ do wiadomoล›ci o czฤ™ล›ciach zdania.  

8. Wykonaj ฤ‡wiczenie 6, przepisz do zeszytu zdania z okolicznikami (opisz okol.)

9. Wykonaj ฤ‡wiczenie online - wskaลผ okoliczniki w zdaniach.

 

10. Utrwal wiadomoล›ci o czฤ™ล›ciach zadania - wykonaj online ฤ‡wiczenie  8 Zapisz je w zeszycie.

 

             Potrafisz poprawnie okreล›liฤ‡ wszystkie czฤ™ล›ci zdania? - sprawdลบ siebie

 

 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Korzystajฤ…c ze sล‚ownika, wykonaj zadanie 3, s. 72 w ฤ‡wiczeniach.

3. Wykonaj zadanie online - otwรณrz zdanie.

4. Przeczytaj poniลผsze informacje i wykonaj zadanie 5, s. 73 w ฤ‡wiczeniach.

 

Literฤ™ i piszemy:

โ€“ po samogล‚oskach, jeลผeli sล‚yszymy poล‚ฤ…czenie ji, np. stoisz, moi, alei;

โ€“  po spรณล‚gล‚oskach (oprรณcz c, s, z), bez wzglฤ™du na wymowฤ™, np. biuro, kiosk, wiosล‚o.

 

Wyjฤ…tek: Po przedrostkach zakoล„czonych na spรณล‚gล‚oskฤ™ piszemy i lub j zgodnie z wymowฤ…,

np. wjechaฤ‡, odjฤ…ฤ‡, podinspektor, bezinteresowny.

 

Literฤ™ j piszemy po spรณล‚gล‚oskach c, s, z, np. kolacja, pensja, Azja.

Umysล‚ jest jak spadochron,

najlepiej dziaล‚a otwarty.

Natchnienie twรณrcy polega na zasiadaniu codziennie o tej samej porze do biurka.

W szczerym uล›miechu znajdujemy caล‚e bogactwo czล‚owieka.

Dla ciekawych
Dla ciekawych
Dla ciekawych
Dla ciekawych
Dowiedz siฤ™ wiฤ™cej
Dowiedz siฤ™ wiฤ™cej
Dowiedz siฤ™ wiฤ™cej
Poฤ‡wicz wiฤ™cej
Poฤ‡wicz wiฤ™cej
Poฤ‡wicz wiฤ™cej
Warto poฤ‡wiczyฤ‡ wiฤ™cej
Warto poฤ‡wiczyฤ‡ wiฤ™cej

17-30

15

14

13

11

10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

W razie wฤ…tpliwoล›ci moลผesz zadaฤ‡  pytanie nauczycielowi - postaram siฤ™ odpisaฤ‡ jak najszybciej. Na pewno odpowiedลบ pojawi siฤ™ w dzienniku elektronicznym w ciฤ…gu 24 godzin w kaลผdym dniu zdalnej nauki.

Tutaj wpisujemy teลผ zadania, ktรณre naleลผy przesล‚aฤ‡ jako wiadomoล›ฤ‡ do nauczyciela.
 Pytanie do
nauczyciela
 Pytanie do
nauczyciela
Imiฤ™ i nr w dzienniku
Pytanie / Wiadomoล›ฤ‡ do nauczyciela
Wyล›lij
Wyล›lij
Formularz zostaล‚ wysล‚any โ€” dziฤ™kujemy.
Proszฤ™ wypeล‚niฤ‡ wszystkie wymagane pola!

Niewaลผne,

ลผe idziesz powoli,

waลผne,

ลผe idziesz do przodu.

Poczฤ…tek

jest najwaลผniejszฤ…

czฤ™ล›ciฤ… pracy.

Caล‚ym sercem oddaj siฤ™

jakiejล› pasji, np. fotografii.

lekcja
Klasa 7b   
Temat: Przecinek w zdaniu zล‚oลผonym.
26.03.2020

Temat: Jak literatura zmienia ลผycie w romantycznฤ… legendฤ™...

Temat: O czym opowiada adiutant? "Reduta Ordona".

W XIX wieku Polacy opuszczali Polskฤ™ z przyczyn politycznych lub zarobkowych.

A jaki rodzaj emigracji dominuje wspรณล‚czeล›nie?

W wielu krajach ล›wiata ลผyje caล‚a grupa naszych rodakรณw, sฤ… kolejnym pokoleniem

polskich emigrantรณw i nadal czujฤ… siฤ™ Polakami. Dziล› porozmawiamy z nimi o polskoล›ci...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Zastanรณw siฤ™, z czym, wedล‚ug Ciebie, kojarzy siฤ™ polskoล›ฤ‡. Sporzฤ…dลบ pod tematem

    mapkฤ™ myล›li (sล‚oneczko skojarzeล„) w centrum umieล›ฤ‡ sล‚owo polskoล›ฤ‡.

3. Przeczytaj fragmenty tekstu M. Marszaล‚kowskiej - podrฤ™cznik, s. 171-173.

4. Narysuj  w zeszycie tabelฤ™, w ktรณrej umieล›cisz informacje o bohaterach 

    tekstu:

 

Kolejne pokolenie polskich emigrantรณw w Austrii

imiฤ™ rodzice historia

motywy

promowania

Polski

  Monika                                                           
 Veronica      
  Paula      
  Martin      

 

5. Zapisz w zeszycie wyjaล›nienie sล‚รณw wielokulturowoล›ฤ‡ i stereotyp - stwรณrz wล‚asne definicje

    na podstawie rรณลผnych ลบrรณdeล‚, np.  - encyklopedia PWN, sล‚ownik jฤ™zyka polskiego PWN, wikipedia, sjp online.

6. Jฤ™zyk utworu literackiego a jฤ™zyk tekstu publicystycznego - wykonaj ฤ‡wiczenie.

7. Zastanรณw siฤ™, z czego moลผemy byฤ‡ dumni jako Polacy? Zgadzasz siฤ™ w tym wzglฤ™dzie z bohaterami artykuล‚u?

Pamiฤ™tacie bohatera, ktรณry po powstaniu listopadowym opuล›ciล‚ Polskฤ™ i nie mรณgล‚

wrรณciฤ‡ do ojczyzny? W podobnej sytuacji byล‚o wielu. Dziล› utwรณr o tฤ™sknocie..

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przeczytaj informacje o Cyprianie Kamilu Norwidzie. Na podstawie wstฤ™pu

    i pierwszego akapitu napisz w zeszycie krรณtkฤ… notatkฤ™ biograficznฤ… - przejdลบ

3. Posล‚uchaj utworu Norwida zatytuล‚owanego Moja piosnka (II) - podrฤ™cznik, s. 162.

4. Ustal nadawcฤ™ i adresata w utworze Norwida. Odpowiedz na pytania:

 

 

 

 

 

 

5. Jaki obraz Polski wyล‚ania siฤ™ z lirycznych wspomnieล„ emigranta?

6. Jakie zabiegi stylistyczne stosuje poeta? Nazwij ล›rodki stylistyczne zapisz w zeszycie.

7. Przeczytaj informacje, czym jest litania - jakie cechy litanii ma utwรณr "Moja Piosnka",

    a czym siฤ™ od niej rรณลผni.

Dziล› nadal rozmawiamy o bohaterze utworu Mickiewicza - kapitanie

Julianie Konstantym Ordonie i reducie, ktรณrej broniล‚...

 

1. Przypomnij sobie wydarzenia przedstawione w utworze Adama Mickiewicza

    "Reduta Ordona" - uล‚รณลผ je w kolejnoล›ci chronologicznej. Przepisz plan do zeszytu.

2. Poetyckie obrazowanie - wskaลผ ล›rodki stylistyczne wykorzystane do "namalowania"

    sล‚owem bohaterskiej walki garstki sล‚abo uzbrojonych Polakรณw - sprawdลบ.

3. Jak sล‚owo moลผe oddziaล‚ywaฤ‡ na zmysล‚y? Sprawdลบ.

 

 Co widzimy?  Co sล‚yszymy?  Co czujemy?
     

 

4. Jaki jest ten, ktรณry "siedzi o piฤ™ฤ‡set mil na swej stolicy" - ktรณre ล›rodki stylistyczne 

    pojawiajฤ… siฤ™ w przedstawieniu cara.

5. Prawda a romantyczna legenda wykreowana przez wieszcza - losy Ordona po

    upadku powstania listopadowego. Przeczyta Ciekawostkฤ™, s. 161 w podrฤ™czniku

    i powiedz, jakie byล‚y prawdziwe losy tytuล‚owego bohatera utworu.

6. Zapisz notatkฤ™ z lekcji - zobacz notatkฤ™.

 

LEKCJA 12

Kolejna lekcja poล›wiฤ™cona prawdziwemu czล‚owiekowi, ktรณry zyskaล‚ inne ลผycie

(i ล›mierฤ‡) dziฤ™ki utworowi Mickiewicza - kapitan Julian Konstanty Ordon...

 

1. Przypomnij sobie bohaterkฤ™ utworu poznanego na poprzedniej lekcji

    i sposรณb, w jaki poeta zmieniล‚ jej ลผyciorys, by odpowiadaล‚ romantycznej wizji

    sprawdลบ, co zapamiฤ™taล‚eล›.

2. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

3. Posล‚uchaj utworu "Reduta Ordona" recytowanego przez ucznia na lekcji jฤ™zyka polskiego

    (ล›ledลบ tekst wzrokiem, podrฤ™cznik, s. 157-161). Przeczytaj teลผ informacje

    znajdujฤ…ce siฤ™ pod zdjฤ™ciem oraz w Ciekawostce, podrฤ™cznik, s. 161.

4. Odpowiedz na pytania, weลบ rรณwnieลผ pod uwagฤ™ podtytuล‚ utworu:

  • Co to jest reduta? - sprawdลบ.
  • Kim jest osoba przedstawiajฤ…ca wydarzenia? Bierze w nich udziaล‚?
  • Co widzi? Kim sฤ… obroล„cy, a kim napastnicy?
  • Gdzie znajdujฤ… siฤ™ Polacy, a gdzie Moskale (Rosjanie)?
  • Czym siฤ™ koล„czy obrona fortu?

5. Przepisz do zeszytu tabelฤ™ i uzupeล‚nij na podstawie tekstu (zrรณb to oล‚รณwkiem).

 

Adam Mickiewicz "Reduta Ordona"

  Obroล„cy - Polacy Napastnicy - Rosjanie
 Cel walki                                                                       
 Liczebnoล›ฤ‡    
 Uzbrojenie    
 Do czego sฤ… porรณwnani?    
 Jakie barwy dominujฤ… w opisie?    

 

6. Jakฤ… zasadฤ™ wykorzystaล‚ autor, prezentujฤ…c wrogie wojska? - rozwiฤ…ลผ krzyลผรณwkฤ™,

    by poznaฤ‡ odpowiedลบ.

 

LEKCJA 11

Temat: Kim byล‚ Puล‚kownik z utworu Adama Mickiewicza?

 (lekcja w formie audiokonferencji)

30.03.2020

Dziล› poznasz kolejny utwรณr Adama Mickiewicza - "ลšmierฤ‡ Puล‚kownika". Dowiesz siฤ™,

kim byล‚ tytuล‚owy Puล‚kownik i jak zostaล‚ przedstawiony w utworze literackim.

1. Przypomnij, co wiesz o Mickiewiczu i jakie dzieล‚a tego twรณrcy juลผ znasz

    - sprawdลบ, co pamiฤ™tasz. Wypeล‚nij quiz, na koล„cu wpisz imiฤ™ i nr w dzienniku.

2. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

3. Wysล‚uchaj interpretacji gล‚osowej utworu, ล›ledzฤ…c tekst w podrฤ™czniku, s. 154.

4. Jakฤ… sytuacjฤ™ przedstawiล‚ autor? Zgromadลบ informacje:

 

 Okolicznoล›ci 

  Gdzie?

  Kto?

  Dlaczego?                            

 Kolejne zdarzenia   Co siฤ™ dzieje?
 Element zaskoczenia   Kim okazaล‚ siฤ™ Puล‚kownik?                  

 

5. Jakie cechy Puล‚kownika zostaล‚y wyeksponowane? Odpowiedz na pytania:

  • Kto siฤ™ zgromadziล‚ wokรณล‚ umierajฤ…cego?
  • Jak siฤ™ zachowuje Puล‚kownik przed ล›mierciฤ…?
  • Kto do niego przychodzi?
  • Jak reagujฤ… ลผoล‚nierze i ludzie na wieล›ฤ‡ o ล›mierci wodza?
  • Z kim zostaje porรณwnany?

6. Zbadaj budowฤ™ kolejnych strof - zapisz z ilu wersรณw i sylab siฤ™ skล‚adajฤ….

    Sฤ… regularne czy nieregularne?  Dlaczego stajฤ… siฤ™ coraz krรณtsze?

7. Przeczytaj informacjฤ™ dotyczฤ…cฤ… Emilii Plater i ustal, ktรณre fakty z ลผycia

    bohaterki wykorzystaล‚ poeta? - sprawdลบ.

8. Zapisz w zeszycie notatkฤ™ z lekcji - zobacz notatkฤ™.

9. Pod zapisanฤ… notatkฤ… wyjaล›nij pojฤ™cia: gloryfikacja, apoteoza, idealizacja.

Temat: Rodzaje zdaล„ zล‚oลผonych wspรณล‚rzฤ™dnie i podrzฤ™dnie โ€“ ฤ‡wiczenia.
25.03.2020
LEKCJA 8
Temat: Zdania podrzฤ™dnie zล‚oลผone - przypomnienie
            i uzupeล‚nienie wiadomoล›ci.
24.03.2020
LEKCJA 10
LEKCJA 9
LEKCJA 7
Temat: Jak sฤ… podzielone zdania zล‚oลผone wspรณล‚rzฤ™dnie -
             przypomnienie i uzupeล‚nienie wiadomoล›ci.
23.03.2020
LEKCJA 6
19.03.2020
Pojedyncze czy zล‚oลผone? Przypomnienie wiadomoล›ci o zdaniach zล‚oลผonych.
Temat: Przydawka, dopeล‚nienie i okolicznik - przypomnienie wiadomoล›ci.
18.03.2020
LEKCJA 5
LEKCJA 4
Temat: Czฤ™ล›ci zdania - przypomnienie wiadomoล›ci.    
             Wszystko o orzeczeniu.
17.03.2020
LEKCJA 3
Temat: Zdanie pojedyncze - przypomnienie wiadomoล›ci 
            Wszystko o podmiocie.
16.03.2020
LEKCJA 2
Temat: Pisownia -i, -ji oraz -ii - ฤ‡wiczenia ortograficzne.
12.03.2020
LEKCJA 1

strona gล‚รณwna

 Wiadomoล›ฤ‡ do
nauczyciela
 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela

Dziล› bฤ™dziemy utrwalaฤ‡ i ฤ‡wiczyฤ‡ rozrรณลผnianie zdaล„. Jeลผeli czegoล› jeszcze nie doczytaล‚eล›

lub nie zrobiล‚eล› na poprzednich lekcjach, dziล› jest czas na uzupeล‚nienie brakรณw.

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Zacznij od przypomnienia sobie wiadomoล›ci dot. zdaล„ zล‚oลผonych podrzฤ™dnie

    i wspรณล‚rzฤ™dnie - podrฤ™cznik, s. 195 i s. 197.

3. Wykonaj ฤ‡wiczenie online. Przepisz do zeszytu zdanie, w ktรณrym zostaล‚o uลผyte

    orzeczenie imienne, podkreล›l wszystkie orzeczenia w tym zdaniu.

4. Jak rozpoznaฤ‡ typ zdania wspรณล‚rzฤ™dnie zล‚oลผonego? - ฤ‡wiczenie online.

5. Okreล›lanie rodzajรณw zdaล„ zล‚oลผonych podrzฤ™dnie, wykonaj ฤ‡wiczenie online,

    przepisz zdania do zeszytu i narysuj w zeszycie ich wykresy.

6. Wykonaj ฤ‡wiczenie 8, s 34  i ฤ‡wiczenie 20, s. 40 w zeszycie ฤ‡wiczeล„. 

   Pisz czytelnie. Wykonane ฤ‡wiczenia przeล›lij do nauczyciela w formie zdjฤ™ฤ‡.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Dziล› bฤ™dziemy rozpoznawaฤ‡ typy zdaล„ zล‚oลผonych podrzฤ™dnie. Zacznij od przeczytania

    informacji dotyczฤ…cej tych zdaล„ - podrฤ™cznik, s. 197 lub informacje online.

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Zapisz w zeszycie notatkฤ™ dotyczฤ…cฤ… zdaล„ zล‚oลผonych podrzฤ™dnie - przejdลบ do notatki.

4. Jak narysowaฤ‡ wykres zdania podrzฤ™dnie zล‚oลผonego? - zobacz w podrฤ™czniku, s. 193.

5. Na jakie pytanie odpowiada zdanie podrzฤ™dne? Okreล›l typ zdania - przejdลบ do zadania.

6. Wykonaj ฤ‡wiczenie 11, s. 36  oraz 12, s. 37 w zeszycie ฤ‡wiczeล„.

7. Jak narysowaฤ‡ wykres zdania podrzฤ™dnie zล‚oลผonego? - zobacz Przypomnienie w podrฤ™czniku, s. 193.

8. Poล‚ฤ…cz zdanie z jego wykresem, przepisz do zeszytu  i narysuj wykresy pod kaลผdym zdaniem - przejdลบ do zadania.

 

1. Pamiฤ™tasz, jak dzielimy zdania? Okreล›l typ czterech kolejnych zdaล„ - sprawdลบ swojฤ… wiedzฤ™.

2. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

3. Dziล› poฤ‡wiczysz rozrรณลผnianie rodzajรณw zdaล„ wspรณล‚rzฤ™dnie zล‚oลผonych. Przeczytaj informacje

    dotyczฤ…ce tych zdaล„ - podrฤ™cznik, s. 195.

4. Zapisz w zeszycie, jak dzielimy zdania zล‚oลผone wspรณล‚rzฤ™dnie - moลผesz skorzystaฤ‡

    z podrฤ™cznika lub notatki. Podaj przykล‚ady kaลผdego rodzaju zdania i charakterystyczne spรณjniki.

5. Jakimi spรณjnikami poล‚ฤ…czymy te zdania? Wskaลผ spรณjnik i okreล›l typ zdania - przejdลบ do zadania.

6. Wykonaj ฤ‡wiczenie 5, s. 33  w zeszycie ฤ‡wiczeล„.

7. Przeanalizuj, jak wyglฤ…dajฤ… wykresy zdaล„ wspรณล‚rzฤ™dnie zล‚oลผonych - wrรณฤ‡ do notatki.

8. Poล‚ฤ…cz zdanie z jego wykresem, przepisz do zeszytu  i narysuj wykresy pod kaลผdym zdaniem

    - przejdลบ do zadania.

9. Wykonaj ฤ‡wiczenie 8, s. 34 w zeszycie ฤ‡wiczeล„.

10. Przepisz do zeszytu zdanie, ktรณre znajduje siฤ™ pod zdjฤ™ciem spadochronu, okreล›l jego rodzaj

      i narysuj  wykres. Uล‚รณลผ dowolne zdanie: rozล‚ฤ…czne, wynikowe, przeciwstawne - zapisz w zeszycie

      i narysuj  wykresy pod kaลผdym z nich.

 

 

 

Dziล› przypomnimy sobie, kiedy zdania skล‚adowe naleลผy oddzieliฤ‡ przecinkiem

i bฤ™dziemy ฤ‡wiczyฤ‡ stosowanie przecinka w zdaniach zล‚oลผonych.

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przeczytaj poniลผsze informacje, uzupeล‚nij je wiadomoล›ciami z podrฤ™cznika, s. 199.

    Przepisz do zeszytu zasady zapisane w ramkach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Przeczytaj wiadomoล›ci na stronie epodreczniki.pl i wykonaj ฤ‡wiczenia 1, 3 online.

4. Gdzie naleลผy wstawiฤ‡ przecinek? Wykonaj ฤ‡wiczenie 4, s. 81 w zeszycie ฤ‡wiczeล„.

5. Zapisz w zeszycie notatkฤ™ dotyczฤ…cฤ… stosowania przecinka w przypadku, gdy zdania skล‚adowe

    oddzielone sฤ… takim samym spรณjnikiem - Uwaga!, s. 199 w podrฤ™czniku.

6. Pora na podsumowanie - wstaw przecinki w tekล›cie, wykonaj ฤ‡wiczenie 5 online.

7. Uzupeล‚nij schemat znajdujฤ…cy siฤ™ w ฤ‡wiczeniu 1, s. 80 w zeszycie ฤ‡wiczeล„. Przerysuj go do zeszytu.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie wiadomoล›ci o podmiocie i orzeczeniu w zdaniu - zobacz.

3. Wykonaj online ฤ‡wiczenia 4 i 8  - otwรณrz ฤ‡wiczenia.

4. Poprawnie wykonane ฤ‡wiczenie 3 przepisz do zeszytu. Podkreล›l i opisz podmiot (jedna

    linia podkreล›lenia i litera P)  oraz orzeczenie (podkreล›lone dwiema liniami i podpis O).

   Uwaลผaj na zdania bezpodmiotowe - przejdลบ do ฤ‡wiczenia.

5. Wykonaj ฤ‡wiczenie 4 zwiฤ…zane z typami podmiotรณw, przepisz je do zeszytu

    - przejdลบ do ฤ‡wiczenia.

6. Jakฤ… czฤ™ล›ciฤ… mowy moลผe byฤ‡ wyraลผony podmiot? - wykonaj zadanie i wpisz do zeszytu

    notatkฤ™, ktรณra pojawi siฤ™ na koล„cu, podaj przykล‚ady - przejdลบ do ฤ‡wiczenia.

 

                                                                                 | 1 zestaw ฤ‡wiczeล„ | 2 zestaw ฤ‡wiczeล„ |

 

 

 

 

 

1. Przeczytaj informacje o orzeczeniu czasownikowym i imiennym - zobacz.

2. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

3. Wskaลผ orzeczenia w zdaniach - wykonaj ฤ‡wiczenie.

4. Znajdลบ orzeczenia imienne w zdaniach - wykonaj ฤ‡wiczenie 3. Przepisz je do zeszytu,

    pamiฤ™taj o podkreล›leniu orzeczeล„ dwiema liniami - przejdลบ do zadania.

5. Wykonaj online ฤ‡wiczenia 1 i 5 - przejdลบ do ฤ‡wiczeล„.

6. Uล‚รณลผ trzy rozwiniฤ™te zdania pojedyncze mรณwiฤ…ce o:

1) losach Skawiล„skiego,

2) uczynkach  Balladyny, 

3) przemianie Scrooge'a.

       W jednym uลผyj orzeczenia czasownikowego, a w dwรณch  imiennego.

Wyล›lij  je do nauczyciela.

Jakฤ… twarz ma ojczyzna? Czy tylko jednฤ…, czy jest ich wiele?

Dziล› poznacie wiersz Tadeusza Rรณลผewicza, ktรณry podejmuje tฤ™ tematykฤ™.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Zapisz w zeszycie kilka elementรณw (miejsca, dลบwiฤ™ki, zapachy), z ktรณrymi

    kojarzy Ci siฤ™ ojczyzna - co widzisz i czujesz w pierwszej chwili?

3. A jak postrzega ojczyznฤ™ poeta? Najpierw przypomnij sobie podstawowe

    informacje o jego ลผyciu i twรณrczoล›ci - zobacz.

4. Przeczytaj wiersz "oblicze ojczyzny" - podrฤ™cznik, s. 174.

5. Zastanรณw siฤ™, jakie obrazy mรณgล‚byล› namalowaฤ‡ na podstawie czterech

    pierwszych strof - naszkicuj je w zeszycie pod tematem lekcji.

6. Jak zachowuje siฤ™ ojczyzna? (sprawdลบ w piฤ…tej strofie utworu)

7. Jakie uczucia rodzi w czล‚owieku ojczyzna? Kiedy i dlaczego siฤ™ zmieniajฤ…?

8. Zapisz w zeszycie notatkฤ™ z lekcji - przejdลบ do notatki.

    Pamiฤ™taj o wykonaniu zadania zapisanego pod notatkฤ….

    Przeล›lij je do nauczyciela (termin do czwartku 09.04.br.)

Dzisiaj
w planie
mamy
dwie
godziny...