1. Uruchom program Logomocja i plik notatnika, w ktรณrym zapisujesz procedury.

 

Przypomnij sobie, jakim poleceniem wywoล‚ujemy redagowanie nowych procedur.  Pamiฤ™taj, ลผe kaลผda procedura ma swojฤ… nazwฤ™, rozpoczyna siฤ™ sล‚owem oto i koล„czy sล‚owem juลผ. Np. procedura rysowania kwadratu o dowolnym boku bฤ™dzie zapisana nastฤ™pujฤ…co:

oto kwadrat :a
opu
powtรณrz 4[np :a pw 90]
juลผ


2. Poฤ‡wicz rysowanie figur - narysuj koล‚o oraz trรณjkฤ…t rรณwnoboczny. Skorzystaj z informacji w podrฤ™czniku -

 

3. Naucz siฤ™ rysowaฤ‡ obiekty zamalowane. Aby komputer losowaล‚ kolory uลผyj polecenia jld (jak  los da).

Zacznij od procedury, ktรณra narysuje jeden kwadrat zamalowany wylosowanym kolorem.

 

Polecenia potrzebne do ustalenia koloru pisaka i malowania:

  • ustalenie koloru pisaka i malowania:  ukp "jld   albo "czerwony, "niebieski itd.
  • ustalenie koloru malowania:  ukm "jld    albo "oliwkowy, "zielony itd.
  • zamalowanie wnฤ™trza wokรณล‚ ลผรณล‚wia: zamaluj

 

Procedura  kwadratzamalowany moลผe wyglฤ…daฤ‡ nastฤ™pujฤ…co:

 

oto kwadratzamalowany :a

powtรณrz 4[ np :a pw 90 ]

ukm "jld

pod pw 30 np 10

zamaluj

ws 10 lw 30

opu

juลผ

 

4. Samodzielnie stwรณrz procedurฤ™ kalejdoskop, w ktรณrej powtรณrzysz 9 razy procedurฤ™ kwadratzamalowany.

   

Uwaga: to zadanie wysyล‚asz do nauczyciela po wykonaniu - zanim zamkniesz Logomocjฤ™:

  • Narysuj kwadraty i na nich otwรณrz w Logomocji okno Redaguj z procedurฤ… kalejdoskop
  • naciล›nij klawisz prt sc na klawiaturze
  • otwรณrz program Paint i wklej skopiowany ekran (Crtl+V)
  • zapisz obraz pod nazwฤ… zadanie z Logo1 - zapamiฤ™taj, gdzie zapisaล‚eล›
  • wyล›lij do nauczyciela

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Dla chฤ™tnych: Obejrzyj w internecie fraktale, znajdลบ procedurฤ™ rysowania pล‚atka kocha lub drzewa binarnego. Narysuj jeden z tych fraktali.

Przeanalizuj budowฤ™ procedury - pojawia siฤ™ w niej rekurencja, czyli odwoล‚anie procedury do samej siebie.

 

Pamiฤ™taj!

Pracujesz na wersji demo, wiฤ™c aby zachowaฤ‡ pracฤ™ musisz procedurฤ™ skopiowaฤ‡ do pliku tekstowego w notatniku.

 

 

 

 

 

   

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji i uruchom program Logomocja oraz plik notatnika, w ktรณrym zapisujesz procedury.

 

Zapisz notatkฤ™

 

rekurencja, czyli odwoล‚anie procedury do samej siebie

 

Przypomnij sobie, jakim poleceniem wywoล‚ujemy redagowanie nowych procedur.  Pamiฤ™taj, ลผe kaลผda procedura ma swojฤ… nazwฤ™, rozpoczyna siฤ™ sล‚owem oto i koล„czy sล‚owem juลผ. Np. procedura rysowania kwadratu o dowolnym boku bฤ™dzie zapisana nastฤ™pujฤ…co:

2. Dziล› kilka procedur wykorzystujฤ…cych rekurencjฤ™. Zaczniemy od przypomnienia procedur, ktรณre tworzyliล›my wspรณlnie na lekcji online. Byล‚y to procedury o jednej zmiennej (bok spirali), natomiast kฤ…t pozostawaล‚ niezmienny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Teraz  napisz procedurฤ™ rysujฤ…cฤ… podobne spirale, ale uลผyj w niej dwรณch zmiennych. -  daj uลผytkownikowi moลผliwoล›ฤ‡ zmiany boku i kฤ…ta. Uลผyj dwรณch zmiennych:

:bok  i  :kฤ…t. Wpisujฤ…c rรณลผne katy i boki, moลผemy tworzyฤ‡ ciekawe rysunki,  na przykล‚ad takie:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pamiฤ™taj!

Pracujesz na wersji demo, wiฤ™c aby zachowaฤ‡ pracฤ™ musisz procedurฤ™ skopiowaฤ‡ do pliku tekstowego w notatniku.

 

 

 

 

 

   

1. Zapisz temat lekcji i notatkฤ™ w zeszycie.

 

Logo  - jฤ™zyk programowania stworzony gล‚รณwnie jako ล›rodek edukacyjny do nauczania informatyki

             (podstaw programowania). Skล‚ada siฤ™ z gotowych elementarnych (podstawowych) procedur,

             ktรณre sล‚uลผฤ… do definiowania procedur uลผytkownika.


Procedura - postฤ™powanie (rodzaj czynnoล›ci), ktรณre trzeba wykonaฤ‡, w okreล›lonej sytuacji lub aby osiฤ…gnฤ…ฤ‡

                     konkretny cel. W informatyce oznacza podprogram, czyli wydzielonฤ… czฤ™ล›ฤ‡ programu wykonujฤ…cฤ… jakieล›

                     operacje podczas wykonywania programu. Podprogramy stosuje siฤ™ dla uproszczenia programu gล‚รณwnego

                     zwiฤ™kszenia czytelnoล›ci kodu.

2. Pobierz i zainstaluj program na swoim komputerze. Zapoznaj siฤ™ z elementami okna Logomocji - przejdลบ

3. Zapoznaj siฤ™ z podstawowymi poleceniami jฤ™zyka Logo. Rozdzielaj polecenia spacjami, po poleceniu wpisz

    np. iloล›ฤ‡ krokรณw. Przykล‚ad:   Jeล›li napiszesz np 100 i uderzysz ENTER, ลผรณล‚w pรณjdzie 100 krokรณw do przodu

    i narysuje za sobฤ… liniฤ™.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Uruchom program Logomocja i sterujฤ…c ลผรณล‚wiem, narysuj domek. Pamiฤ™taj! Pracujesz na wersji demo, wiฤ™c aby zachowaฤ‡ pracฤ™ musisz procedurฤ™ skopiowaฤ‡ do pliku tekstowego np. w notatniku. Zapisz notatnik pod nazwฤ… procedury_logo.  Zachowanฤ… w pliku tekstowym procedurฤ™ moลผesz skopiowaฤ‡ ponownie do okna tekstowego Logomocji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moลผesz teลผ przejrzeฤ‡ informacje w podrฤ™czniku, s. 158-159 - przejdลบ.
 

strona gล‚รณwna

temat: Programowanie w jฤ™zyku Logo

temat: Programowanie w jฤ™zyku Logo - powtรณrzenia.

PROGRAMOWANIE W LOGO

pobierz program

- wersja demo

Co moลผe narysowaฤ‡ ลผรณล‚w?

Jak narysowaฤ‡

paproฤ‡ lub pล‚atek ล›niegu?

1

2

3

4

1. Uruchom program Logomocja i plik notatnika, w ktรณrym zapisujesz procedury.

    Zapisz w zeszycie:


Tworzenie swoich procedur wywoล‚ujemy poleceniem redaguj w pasku poleceล„. Kaลผda procedura ma swojฤ… nazwฤ™, rozpoczyna siฤ™ sล‚owem oto i koล„czy sล‚owem juลผ. Zmiennฤ… wprowadzamy zapisujฤ…c jej nazwฤ™ i dwukropek, np. a:

Iteracja, czyli powtarzanie tej samej czynnoล›ci okreล›lonฤ… iloล›ฤ‡ razy odbywa siฤ™ poprzez polecenie powtรณrz,

np. procedura rysowania kwadratu o dowolnym boku bฤ™dzie zapisana nastฤ™pujฤ…co:

oto kwadrat :a
opu
powtรณrz 4[np :a pw 90]
juลผ


Procedurฤ™ wywoล‚ujemy przez wpisanie jej nazwy oraz wartoล›ci parametru np. kwadrat 40 - narysuje kwadrat o boku 40.

 

2. Przeczytaj informacje  w punkcie 3 i  4 w podrฤ™czniku - przejdลบ do podrฤ™cznika

3. Stwรณrz procedurฤ™ rysujฤ…ca oล›miokฤ…t foremny - oล›miokฤ…t. Sprawdลบ, czy dziaล‚a - narysuj kilka oล›miokฤ…tรณw.

 

 

 

 

 

 

 

 

   

4. Wykonaj ฤ‡wiczenie 6, s. 161 w podrฤ™czniku - przejdลบ

   

    Efekt wykonania procedury Oล›miokฤ…ty1 powinien

    wyglฤ…daฤ‡ nastฤ™pujฤ…co:

 

 

 

 

5. Korzystajฤ…c z procedury Oล›miokฤ…ty1, wykonaj

    ฤ‡w. 7, s 161 w podrฤ™czniku - przejdลบ

    Efekt wykonania procedury Oล›miokฤ…ty2 powinien

    wyglฤ…daฤ‡ nastฤ™pujฤ…co:

 

 

 

 

6. Zmieล„ procedurฤ™ Oล›miokฤ…t tak, by rysowaล‚a oล›miokฤ…ty o rรณลผnych bokach - wprowadลบ zmiennฤ… a: zamiast liczby. Sprawdลบ, czy   

    dziaล‚a poprawnie. Narysuj kilka oล›miokฤ…tรณw w rรณลผnych kolorach i o rรณลผnej gruboล›ci linii.   

    Pamiฤ™taj!

    Pracujesz na wersji demo, wiฤ™c aby zachowaฤ‡ pracฤ™ musisz procedurฤ™ skopiowaฤ‡ do pliku tekstowego w notatniku.

 

 

 

 

 

   

temat: Programowanie w jฤ™zyku Logo - malujemy na ekranie, czyli kalejdoskop.

temat: Programowanie w jฤ™zyku Logo - tworzymy procedury wล‚asne.