Przepisz notatkę do zeszytu
LEKCJA 43
Temat: Sposoby wynaradawiania młodych Polaków - "Syzyfowe prace".
rusyfikacja - ....
Metody rusyfikacji dzieci i młodzieży polskiej
1. Szkoła elementarna w Owczarach:
2. Gimnazjum w Klerykowie:
wspieranie kółka samokształceniowego służącego pogłębieniu znajomości języka i kultury Rosji, na którym wygłaszano referaty polityczne szkalujące Polskę, pisano odezwy do Polaków i gloryfikowano Rosję oraz jej osiągnięcia, propagowanie rusofilizmu (umiłowania Rosji) jako synonimu „postępowości, krytycyzmu i tężyzny”
LEKCJA 42
Temat: Kadra pedagogiczna klerykowskiego gimnazjum.
(tabela z informacjami o nauczycielach)
Na ziemiach Królestwa Polskiego pozostającego pod całkowitym wpływem Rosji, dzieci i młodzież uczyli się w domach pod okiem guwernera lub w szkołach początkowych (elementarnych), a następnie zamożniejsi mogli kontynuować naukę w gimnazjum. Warunkiem dostania się do gimnazjum była znajomość języka rosyjskiego. Nauczyciele przede wszystkim mieli na uwadze krzewienie w uczniach miłości do wszystkiego, co rosyjskie.
W gimnazjum uczyli Rosjanie, Polacy, zdarzali się też nauczyciele innej narodowości, np. niemieckiej. Nauczyciele Polacy bali się o utratę posady, więc pokornie wypełniali polecenia przełożonych, zapominając o tym, że są Polakami i uczą młodych Polaków. W szkole obowiązywały określone, ściśle przestrzegane reguły.
Uczniowie w większości mieszkali na stancjach, gdzie nieustannie ich kontrolowano. Byli karani za posiadanie polskich książek oraz samodzielne poznawanie literatury oraz historii Polski.
LEKCJA 27
Temat: Czy "Zemsta" może nadal śmieszyć?
(zapis, czym jest komizm i humor - punkt 2. lekcji 27)
Komizm w dramacie Fredry wynika zarówno z pokazanych sytuacji, jak i kreacji postaci
oraz używanego przez nie języka (słowa), którym się posługują.
Napięte relacje Cześnika z Rejentem zbudowane wokół śmiesznego sporu o mur, który jest obecnie popsuty, a Cześnik nie zgadza się na jego naprawę tylko dlatego, że tej naprawy chce Rejent to główne źródło humoru.
Różne typy komizmu w "Zemście"
1. Komizm postaci, np.:
2. Komizm sytuacji, np.:
3. Komizm słowny, np.:
LEKCJA 22
Temat: Czy modna żona to prawdziwy skarb? Satyra Ignacego Krasickiego.
Ignacy Krasicki "Żona modna"
Plan wydarzeń: (przepisz z zadania 3)
Cechy bohaterów: (przepisz z zadania 4)
Satyra - (przepisz notatkę ze strony z lekcją)
"Żona modna" jako satyra:
Zadanie
Czego uczy zachowanie pana Piotra i jego żony? Napisz w zeszycie 5 - 6 zdań na ten temat.
LEKCJA 17
Temat: Wyobraźnia, która uskrzydla. Wiersz Leopolda Staffa.
Środki stylistyczne w wierszu "Prośba o skrzydła" Leopold Staffa
nazwa | cytat | znaczenie |
porównania | śni jak oko, gwiazdy płoną jak tęsknoty |
dziwny kraj zachowuje się jak osoba, ma oczy, tęskni |
metafora | pod niebiosów powieką, tonąc w marzenia zadumie, przyszły wieści w drzew poszumie, |
marząc, przenosimy się do niezwykłej, cudownej krainy, marzymy głównie w okresie młodości |
uosobienie | (kraj) śni pod powieką, oko, które myśl bożą rozumie, wierzby wiatrom zastawiają sidła, wznosząc w dłoniach serca, |
marzenia ożywają w naszej wyobraźni i zachowują się jak ludzie, osoby, |
epitety | dziwny, odcięty, błękitną, płócienne, młode, |
wskazują na niesamowitość i piękno marzeń, zwłaszcza tych, które rodzą się w naszej głowie w młodości |
Wiersz Leopolda Staffa "Prośba o skrzydła” jest przykładem liryki bezpośredniej. Podmiot liryczny wypowiada się wprost w imieniu zbiorowości, np. "gdyśmy tonęli", "przyszły nam", "chodźmy", "módlmy się". Grupą, z którą się utożsamia są ludzie potrafiący marzyć, mający rozbudzoną wyobraźnię. Dziwna, cudowna kraina marzeń jest "daleko" i potrzeba skrzydeł, czyli dużej wyobraźni, by się do niej dostać. Jeśli nie rozwiniesz skrzydeł, nie poczujesz, że możesz spełniać marzenia - krainy tej "nie przejdzie ten, kto latać nie umie".
Utwór "Prośba o skrzydła" jest sonetem: składa się z czterech strof. Pierwsze dwie mają po cztery wersy i są opisowe (mówią o krainie marzeń), a dwie kolejne po trzy wersy i snują refleksję o tym, ja się do niej dostać.
Utwór ma ciekawy układ rymów:
1 strofa - przeplatane abab (rzeką powieką, umie - rozumie)
2 strofa - przeplatane baba (zadumie - poszumie, spieką - daleko)
3 i 4 strofę trzeba wziąć pod uwagę razem, bo rymuje się kolejne wersy 3. z odpowiadającymi im wersami 4.
- cde cde (wodę - młode, namioty - tęsknoty, sidła - skrzydła)
LEKCJA 15
Temat: Oblicza ojczyzny w wierszu Tadeusza Różewicza.
OJCZYZNA - POLSKA (moje skojarzenia)
Tadeusz Różewicz (1921-2014) - polski poeta, dramatopisarz, scenarzysta filmowy, prozaik, satyryk i tłumacz poezji węgierskiej. Jeden z najbardziej twórczych poetów współczesnych w kraju i na świecie. Przed wojną, publikował swoje wiersze w czasopismach, po II wojnie światowej jego twórczość wyrażała tragizm osamotnionej jednostki - osoby okaleczonej i porażonej okrucieństwem wojny. Wiersze poety mają budowę kubistyczną – każda strofa jest osobnym "klockiem", odrębnym znaczeniowo i kompozycyjnie.
Twórczość Różewicza jest bardzo bogata, to między innymi: zbiory poezji ("Echa leśne"), opowiadania ("Próba rekonstrukcji"), dramaty ("Kartoteka").
"Klocki", z których składa się ojczyzna w wierszu Tadeusza Różewicza "oblicze ojczyzny":
1. twarze ojczyzny
2. miejsce, w którym się urodziliśmy (mała najbliższa)
3. urywek znanego, najbliższego krajobrazu miejskiego lub wiejskiego (ulica, las, groby)
4. przyroda, z którą spotykamy się od dziecka (kwiaty, zioła, zwierzęta, owoce, zboża)
5. radość, śmiech, szczęście
6. bliskość i oddalenie
7. rany, ból, cierpienie
Wiersz jest wyraźnie podzielony na część budzącą skojarzenia wzrokowe (pierwsze cztery zwrotki) oraz część, w której mowa o uczuciach związanych z krajem rodzinnym - w dzieciństwie jest to szczęście i radość poznawania, a w okresie dorosłości - cierpienie, krew (obraz wojny) i ból wynikający z tragicznych przeżyć i oddalenia. Wiersz Różewicza jest pozbawiony środków poetyckiego wyrazu, jest wierszem wolnym i białym.
wiersz wolny - wiersz o dowolnym układzie i różnej długości wersów
wiersz biały - wiersz, którym nie ma rymów
Zadanie
Napisz wiersz biały i wolny na podstawie skojarzeń, które zapisałeś na początku lekcji. Podziel go na wersy za pomocą ukośników, np. oblicze ojczyzny / ojczyzna to kraj dzieciństwa / to jest ta mała najbliższa / ojczyzna
Pamiętaj o podaniu imienia i nr w dzienniku
LEKCJA 12
Temat: O czym opowiada adiutant? Adam Mickiewicz "Reduta Ordona"
Adam Mickiewicz "Reduta Ordona"
Adiutant opowiada, co widzi - nieprzebrane morze wroga i garstka Polaków
chcących utrzymać swój fort (redutę), której obroną dowodzi Ordon.
Postać i wydarzenie historyczne, które miało miejsce 6 września 1831 roku w Warszawie.
Obrońcy - Polacy | Napastnicy - Rosjanie | |
Cel walki |
walka o wolność Polski, powstanie listopadowe w celu odzyskania niepodległości |
zniszczenie dążenia narodowowyzwoleńczego, ujarzmienie Polaków |
Liczebność | garstka | nieprzebrane wojsko, armia |
Uzbrojenie | sześć armat | dwieście armat |
Do czego są porównani? | do białej skały w środku czarnego morza, do motyla w mrowisku | do błota, mrowiska, wijącego się węża i robactwa, ptaka (sępa) |
Jakie barwy dominują w opisie? | biel i czerwień, jasność | czerń |
Walczące strony zostały przedstawione na zasadzie kontrastu.
Oddziaływanie na zmysły:
A. wzrok: mieniące się bagnety wroga, strzelające armaty, lecące pociski, ogień, kłęby dymu, żołnierze nabijający broń i strzelający, dowódca wydający rozkazy ruchami rąk; błysk, pobojowisko po zniszczeniu umocnienia.
B. słuch: huk armat i granatów, szum, wycie, ryk bomb, jęki rannych, okrzyki żołnierzy, komendy dowodzących, huk wysadzonej reduty.
C. węch: zapach prochu, spalenizny, duszącego dymu, ziemi.
Poetyckie obrazowanie - środki stylistyczne: (proszę podać przykłady z ćwiczenia - punkt 2 lekcji)
A. epitety -
B. porównania -
C. metafory -
D. ożywienie (animizacja) -
E. wykrzyknienie -
F. pytanie retoryczne -
Cechy cara: absolutny władca ogromnego imperium („samowładnik świata połowicy”), dysponuje potężną siłą wojskową („Mocarzu, jak Bóg silny”), okrutny despota, którego boją się poddani, bezlitosny w karaniu przeciwników swej władzy, świadomie ich krzywdzi („jak szatan złośliwy”), zaborca, który bezprawnie zagarnął polskie ziemie („Boś ją [koronę polskich królów] ukradł i skrwawił, synu Wasilowy”).
Przeciwstawienie się carowi, tak silnemu władcy jest aktem wyjątkowej odwagi, czynem odosobnionym.
LEKCJA 10
Temat: Kim był Pułkownik z utworu Adama Mickiewicza "Śmierć Pułkownika"?
Okoliczności |
W głębi lasu wokół małej chaty zgromadził się oddział żołnierzy oraz prości ludzie mieszkający w okolicznych wioskach. W środku na ubogim posłaniu leży umierający dowódca żołnierzy - Pułkownik. |
Kolejne zdarzenia | 1. Zgromadzenie wojska i ludzi z wiosek wokół miejsca, gdzie kona ranny wódz. 2.Rozkaz osiodłania konia i przyniesienia munduru oraz broni. 3. Przyjście księdza do umierającego. 4. Śmierć Pułkownika. 5. Zbliżanie się wojsk rosyjskich. |
Element zaskoczenia | Zdziwienie prostych ludzi na widok Pułkownika-kobiety. Zaskoczenie czytelnika informacją o tym, że wodzem powstańców była kobieta - Emilia Plater. |
Cechy Pułkownika z utworu Adama Mickiewicza:
waleczność i bohaterstwo,
spokój w obliczu śmierci,
wierność żołnierskim zwyczajom - prośba o osiodłanie konia, mundur oraz broń, by pożegnać atrybuty wojownika i wodza,
wiara w Boga - wizyta księdza z sakramentami,
wzbudzanie podziwu i miłości w żołnierzach i prostych ludziach.
Bohaterką utworu "Śmierć Pułkownika" Mickiewicz uczynił postać historyczną, Emilię Plater, która wzięła udział w walkach powstania listopadowego w 1830 roku. Porównanie bohaterki do sławnego wodza (Czarneckiego) oraz nazwanie jej rycerzem ma podkreślić wagę poświęcenia życia dla odzyskania wolności narodu. Utwór niesie wyraźne przesłanie związane z postawą patriotyczną i obowiązkiem walki za ojczyznę.
Wyjaśnij pojęcia:
gloryfikacja -
apoteoza -
idealizacja -