23.06.2020
Dziś powtórzymy wiadomości o budowie zdania. Tylko jedno, ale bardzo ważne ćwiczenie...
1. Poniższy napis jest zdaniem pojedynczym, czy złożonym? Dlaczego?
Rymowanka
4 m tej ul.
nr 9 kamienicy
Sz. P. mgr
dał prof. kanister
kg jabłek i l mleka
soli ok. pół dag
dr oddał 1 zł
bo stwierdził, że
mu nic po tym
Ostatni tydzień nauki - nadal powtarzamy i utrwalamy wiadomości. Dzisiaj ćwiczenia z zakresu fonetyki.
Miłej pracy!
Pytanie do
nauczyciela
Temat: Budowa zdania - powtórzenie wiadomości.
25.06.2020
LEKCJA 53
Dzisiaj wracamy do bohaterów lektur obowiązkowych. Pora sprawdzić,
co zapamiętaliście. Przed Wami kilka zadań...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Wypisz pod tematem tytuły i autorów lektur omawianych w siódmej klasie. Pod
każdym tytułem zapisz głównych bohaterów utworu.
3. Rozwiąż krzyżówkę sprawdzającą Twoją znajomość bohaterów lektur - przejdź.
4. Wykonaj zadania z karty pracy - kartę możesz wydrukować i wkleić do zeszytu
lub przepisać - przejdź.
5. Który bohater wzbudził Twoją sympatię? - Napisz dwa argumenty uzasadniające,
dlaczego.
Pytanie do
nauczyciela
Temat: Bohaterowie naszych lektur - powtórzenie wiadomości.
24.06.2020
LEKCJA 52
Dziś przypominamy sobie wiedzę z zakresu fonetyki. Głoski i ich cechy,
upodobnienia i uproszczenia, czyli o tym, jak poprawnie mówić po... polsku.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Ze zdania znajdującego się obok wypisz po dwie wskazane głoski:
samogłoski, spółgłoski nosowe i ustne, spółgłoski dźwięczne i bezdźwięczne,
spółgłoski twarde i miękkie.
3. Przeczytaj na głos to zdanie - jakie uproszczenia grup spółgłoskowych słyszysz?
4. Wskaż upodobnienia w wybranych wyrazach - określ ich typ (udźwięcznienie
lub ubezdźwięcznienie) oraz kierunek (wsteczne, postępowe).
Pytanie do
nauczyciela
Temat: Fonetyka - powtórzenie wiadomości.
LEKCJA 51
Dziś przypominamy sobie podstawową wiedzę z zakresu słowotwórstwa. Utrwalicie
wiadomości dotyczące powstawania wyrazów i ich rodzin.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Utwórz rodzinę wyrazów wokół słowa stół lub okno.
3. Narysuj w zeszycie schemat uwzględniający pochodzenie wyrazów.
4. Zaobserwuj, od jakich wyrazów podstawowych powstały wyrazy pochodne
- określ typ formantów.
5. Ustal, do jakiej kategorii słowotwórczej należą powstałe wyrazy.
6. Wskaż rdzeń i sprawdź, czy występują rdzenie oboczne - zapisz je pod
schematem.
Pytanie do
nauczyciela
Temat: O tworzeniu słów - powtórzenie wiadomości.
22.06.2020
LEKCJA 50
.... + .... --> długopis
POĆWICZ WIĘCEJ
.... + .... --> trójząb
DLA DOCIEKLIWYCH
Rozszyfruj, jak powstał
ten skrótowiec.
Skrótowce to wyrazy powstałe w wyniku skrócenia kilkuwyrazowej nazwy organizacji, instytucji, państwa, przedsiębiorstwa, urzędu itd.
Skróty zazwyczaj zakończone są spółgłoską, po której stawiamy kropkę, np.
godz. (godzina), lp. (liczba porządkowa), l. poj. (liczba pojedyncza), p. (pan / pani).
Nie stawiamy kropki po skrótach:
zakończonych na ostatnią literę wyrazu, np. mgr (magister)
polskich jednostek monetarnych, np. gr (grosz), zł (złoty),
jednostek miar i wag, np. kg (kilogram), m (metr).
Uwaga: Jeśli skróciliśmy wyraz użyty w przypadku zależnym (w każdym
oprócz M. i W.) należy po skrócie postawić kropkę, np. dr. (doktora).
Sz. P. Andrzej Wilczyrek dr medycyny
Ostatnio obserwowaliście, jak powstają skrótowce, dziś pora
poznać mechanizm powstawiania zrostów, złożeń i zestawień...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Utwórz słowa pochodzące od podanych par wyrazów:
prosty + kąt -->.....
dobra + noc --> .....
wielki + wóz --> .....
wiercić + pięta --> .....
gwiazda + zbiór --> .....
pół + noc --> .....
baba + lato --> .....
3. Zaobserwuj, w jaki sposób powstały nowe wyrazy i wpisz je do odpowiedniej
kolumny w tabeli:
Wyrazy połączone wrostkiem -i-, -o-, -u- ZŁOŻENIA |
Połączenie (zrośnięcie się) dwóch wyrazów ZROSTY |
Dwa wyrazy tworzące nową nazwę ZESTAWIENIA |
|
|
|
4. Przeczytaj informacje na temat wyrazów złożonych - "Nowa wiadomość", podręcznik, s. 336 - przejdź.
Na podstawie informacji z podręcznika zapisz w zeszycie notatkę dotyczącą wyrazów złożonych.
5. Odgadnij wyrazy złożone i wpisz w odpowiednie miejsce krzyżówki - przejdź.
6. Poćwicz tworzenie, rozróżnianie i odmianę wyrazów złożonych - wykonaj ćwiczenia: 2, s. 65, i 5, s. 66
w zeszycie ćwiczeń.
Pytanie do
nauczyciela
Temat: Wyrazy złożone.
15.06.2020
LEKCJA 49
Wczoraj porządkowaliście i rozszerzaliście wiedzę związaną z tworzeniem
i używaniem skrótów. Dziś zajmiemy się skróconymi nazwami - przeanalizujecie,
jak powstają i w jaki sposób należy ich używać w wypowiedzi.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie nazwy różnych instytucji lub organizacji, które rzadko
wymawiasz w pełnym brzmieniu, np. WP (Wirtualna Polska), OSiR (Ośrodek
Sportu i Rekreacji), MEN (Ministerstwo Edukacji Narodowej), OKE (Okręgowa
Komisja Egzaminacyjna).
3. Zapisz w zeszycie wiadomość:
4. Jak myślisz, dlaczego często stosuje się takie skrócone nazwy (skrótowce)?
Rozszyfruj podane skrótowce i zaobserwuj, jak powstały (od których liter zostały
utworzone): PWN, WOŚP, RP, PKOl, Cepelia, Polfa.
5. Przeczytaj informacje, jak dzielimy skrótowce i jak należy je wymawiać - "Nowa wiadomość",
podręcznik, s. 322. Zapisz w zeszycie notatkę dotyczącą podziału skrótowców.
6. Potrafisz zapisać skrótowiec od tych nazw? Wykonaj ćwiczenie 3, s. 61 w zeszycie ćwiczeń.
7. Przeczytaj, jak ustalić rodzaj skrótowca - "Nowa wiadomość", s. 323 w podręczniku.
8. Poćwicz stosowanie skrótowców w wypowiedzi - wykonaj ćwiczenie 4, s. 62 w zeszycie ćwiczeń.
Pytanie do
nauczyciela
Temat: Jak powstają skrótowce? Odmiana skrótowców.
10.06.2020
LEKCJA 48
Pytanie do
nauczyciela
lekcja
Klasa 7b
Temat: Jak i kiedy stosować skróty?
09.06.2020
LEKCJA 47
Pamiętacie, jak powstają wyrazy? Dziś będziecie obserwować, jak i po co skracać
niektóre z nich. Zajmiemy się skrótami...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Zastanów się, kiedy używamy skróconych wyrazów. Po co stosujemy skrócony
zapis niektórych wyrazów?
3. Przeczytaj informację "Nowa wiadomość", podręcznik, s. 324.
4. Na podstawie informacji z podręcznika zapisz w zeszycie notatkę:
skrót - ......
5. Z kropką czy bez kropki? Przeczytaj zasady dotyczące zapisu skrótów.
Zapisz je w zeszycie.
6. Przeczytaj poprawnie skróty zastosowane pod zdjęciem - wyjaśnij ich pisownię.
7. Poćwicz czytanie i zapisywanie skrótów - wykonaj ćwiczenia 5 i 6, s. 62 w zeszycie ćwiczeń.