Przypominam, że jutro widzimy się na lekcji online o godz. 12.10.
Zajmiemy się losami Andrzeja Radka. Porozmawiamy też o ocenach.
Do zobaczenia
Andrzej Radek postanowił ("poprzysiągł sobie"), że będzie się kształcił, bo nakazał mu to (kiedy?)................. Kawka - nauczyciel (nazwisko) ............................., który uczył go (czego?) ................... i sfinansował (co?) .............. . Radek pamiętał też, jak traktowali go mieszkańcy dworu - (co robili?) ...................... . Ponieważ nauczyciel pokazał mu świat książek i możliwość innej egzystencji, chłopiec zapragnął lepszego życia, które mógł osiągnąć (w jaki sposób? dzięki czemu?) ....................... .
Podczas lekcji historii, na której Walecki (Figa) przeciwstawił się rosyjskiemu nauczycielowi ukazującemu dzieje Polski
w sposób .......... i .............., Marcin stanął po stronie ............... . Świadczyło to o ................. i było wynikiem ................................ Rosjan, stosowanej wobec polskich uczniów (szczególnie działań inspektora Zabielskiego).
prawdziwy - zakłamany obraźliwy - szanujący patriota - zdrajca
uczeń - nauczyciel spolszczony - zrusyfikowany uczciwość - manipulacja
Inspektor Zabielskij miał szczególny wpływ na młodego Marcina, którego traktował z dużą poufałością, zapraszał ................... , częstował .............., często się z nim .........................
i ...................... . Inspektor zawsze stawał po stronie ..................... w sporze uczeń - nauczyciel ................. . Zabielskij zapraszał chłopca do teatru na ......................... sztuki, oglądane w kręgu rosyjskiej „elity” Klerykowa, co bardzo ............................. młodemu gimnazjaliście, tym bardziej, że Zabielskij przedstawił Marcina ...................... . Nauczyciel sprawił, że Borowicz fascynował się ................. poezją i chętnie ją czytał.
DLA CIEKAWYCH
W języku polskim rzeczowniki zakończone na -um są rodzaju nijakiego, np. to liceum, akwarium, forum, seminarium, terytorium, archiwum, centrum itd.
W liczbie pojedynczej wyrazy te nie odmieniają się. Natomiast w liczbie mnogiej mają zakończenia –a, -ów, -om, -ami, -ach.
Przypominam o wykonaniu
i przesłaniu dziś zadania
z lekcji 38
KONIECZNIE
ZOBACZ
Akcja powieści "Syzyfowe prace rozgrywa się w II połowie XIX wieku, w okresie kiedy Polska była pod zaborami. Wydarzenia rozgrywają się w miejscowościach (Gawronki, Owczary, Kleryków) położonych na terenie rosyjskiego Królestwa Polskiego.
Bohaterem lektury jest Marcin Borowicz oraz grupa uczniów i nauczycieli klerykowskiego gimnazjum.
W "Syzyfowych pracach" autor, na podstawie własnych doświadczeń z dzieciństwa i lat młodzieńczych, przedstawił obraz szkoły w zaborze rosyjskim, wzmożone wysiłki Rosjan mające na celu wynarodowienie młodych Polaków oraz walkę polskiej młodzieży z rusyfikacją.
DLA CIEKAWYCH
Stefan Żeromski (14.10.1864-20.11.1925) - pisarz, dramaturg, publicysta. Używał pseudonimów: Maurycy Zych, Józef Katerla. Studiował w półwyższym Instytucie Weterynaryjnym w Warszawie; działał w nielegalnych kołach młodzieżowych. W 1892 wyjechał za granicę, do kraju wrócił w 1897, a od roku 1904 zajmował się wyłącznie pisarstwem. Napisał m.in. Dzienniki, Syzyfowe prace, Przedwiośnie,Wierne rzeka, Ludzie bezdomni.
Powieść (opowiadanie) kryminalna to odmiana powieści, której akcja koncentruje się wokół zbrodni lub przestępstwa. Istotne elementy akcji to popełnienie zbrodni, jej odkrycie, poszukiwanie sprawcy i wyjaśnianie motywów zbrodni.
W obrębie powieści kryminalnej wyróżnić można jej dwa główne typy:
Dla chętnych
Zupełnie się ściemniło,
trzeba poszukać schronienia...
Pisownia przedrostków z- i s-:
z- piszemy przed: h, s, sz, si, zi, dzi, np. zziębnięty, zhańbiony, zszarzały, zsiniały;
s- piszemy przed literami ch, np. schodzić, schłodzić, schronienie, schorowany.
Pisownia przyrostków -dztwo i -ctwo:
szkolnictwo, kupiecki.
Ciekawe, ile wyrazów znajdziesz
w rodzinie związanej ze szkłem?
Poćwicz więcej
biegaczka, przebiec, cukiernia, prawnik, przepracować, dobrobyt, odszukać, prostokąt, cukierek, łamigłówka, cudzoziemiec, sprawczyni, dusigrosz, linoskoczek, przeciąg
POĆWICZ WIĘCEJ
Zapisz jak najwięcej wyrazów
pokrewnych związanych ze zdjęciem
(uzupełnij te z pkt. 2).
Przedstaw je na wykresie.
Słowa należące do tej samej rodziny wyrazów mają wspólną cząstkę,
którą nazywamy rdzeniem, muszą być też powiązane znaczeniowo.
Wszystkie słowa należące do tej samej rodziny to wyrazy pokrewne,
np. malować, malarz, malarka, malowidło, namalować, przemalować, pomalowany, malowany, odmalowany, malarski, malarstwo.
Co widzisz na zdjęciu? Utwórz
nazwę zdrobniałą i zgrubienie
od nazwy tego zwierzęcia.
POĆWICZ WIĘCEJ
Temat: Chłopskie dziecko też chce się uczyć.
08.06.2020
LEKCJA 46
Pytanie do
nauczyciela
Dzisiejsza lekcja jest przeznaczona na poznanie historii Andrzeja Radka - syna
biednego fornala - który dzięki Kawce zyskał możliwość nauki w gimnazjum.
Dlaczego była to sytuacja niezwykła? Jak inni uczniowie traktowali kolegę
pochodzącego z najniższej warstwy społecznej? Tym właśnie zajmiemy się na lekcji...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj fragment lektury dotyczący pochodzenia i losów
Andrzeja (Jędrka) Radka - przejdź do fragmentu.
3. Ustal w punktach koleje losu Andrzeja zanim trafił do gimnazjum w Klerykowie
wykonaj ćwiczenie online i zapisz w zeszycie plan wydarzeń.
4. Dlaczego Andrzej postanowił się uczyć mimo trudności, na które natrafiał?
- przeczytaj fragment i uzupełnij tekst, a następnie zapisz go w zeszycie.
5. Jak traktowali Andrzeja uczniowie Klerykowskiego gimnazjum? - przeczytaj fragment powieści i odpowiedz
w zeszycie na pytania:
6. Zastanów się, w jaki sposób Andrzej mógł pomóc Borowiczowi? Kiedy to zrobił?
Temat: Bernard recytuje "Redutę Ordona"
- Marcin odkrywa w sobie Polaka.
03 i 04.06.2020
LEKCJA 44 i 45
Pytanie do
nauczyciela
Czy Rosjanom mogło się udać wykorzenienie polskiej tradycji, języka i kultury z serc
i umysłów młodych uczniów? Dziś zajmiemy się tym problemem. Przeanalizujemy
zachowanie Marcina przed pojawieniem się w szkole Bernarda Zygiera i po lekcji
języka polskiego, na której Zygier wyrecytował "Redutę Ordona".
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Ustal, jaki wpływ na Marcina miał inspektor Zabielskij. Dlaczego nauczyciel zyskał
sympatię Borowicza? - zapisz w zeszycie uzupełniony tekst.
3. Przeczytaj fragment opisujący lekcję historii i zapisz w zeszycie wniosek dotyczący zachowania Marcina jako Polaka - przejdź do fragmentu. Uzupełnij wniosek - wybierz odpowiednie słowa spośród par wyrazów:
4. Zgromadź informacje o Zygierze - nowym uczniu w klerykowskim gimnazjum - przeczytaj fragment powieści.
Zapisz w zeszycie informację dotyczącą Bernarda Zygiera - możesz skorzystać.
5. Obejrzyj fragment filmu "Syzyfowe prace" (kliknij na kadrze powyżej) - zaobserwuj, jak uczniowie i nauczyciel
języka polskiego reagowali na kolejne słowa recytowanego utworu. Przeczytaj fragment powieści opisujący tę
scenę - przejdź.
6. Jak myślisz, dlaczego Zygier wybrał ten wiersz Adama Mickiewicza, by go wygłosić w klasie na języku polskim.
Przypomnij sobie, jak w utworze "Reduta Ordona" przedstawieni są Polacy, Moskale (Rosjanie) i car - lekcja 11 i 12
7. Jak zmieniło się zachowanie Marcina po wysłuchaniu recytacji polskiego utworu przez kolegę? - poszukaj w
powieści fragmentu dotyczącego spotkań u Gontali.
8. Jaki związek widzisz między wysiłkami podejmowanymi przez Rosjan
a wysiłkiem mitologicznego Syzyfa - uzasadnij tytuł powieści.
9. Zapisz w zeszycie notatkę z lekcji - przejdź do notatki.
Temat: Metody wynaradawiania polskiej młodzieży.
02.06.2020
LEKCJA 43
Pytanie do
nauczyciela
Dzisiaj kontynuujemy pracę związaną z kadrę nauczycieli klerykowskiego gimnazjum.
Pracujemy z tekstem lektury oraz wykonamy kilka ćwiczeń porządkujących oraz
utrwalających Waszą wiedzę na temat szkolnego świata przedstawionego w lekturze.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przejrzyj rozdział VIII powieści oraz fragmenty lektury dotyczące nauczycieli
pokazanych w powieści "Syzyfowe prace" i wypisz najważniejsze informacje
o kadrze pedagogicznej w gimnazjum w Klerykowie. Dokończ notatkę
z poprzedniej lekcji.
imię i nazwisko |
narodowość | nauczany przedmiot |
krótka charakterystyka |
1.
2.
3. ...
|
|
Temat: "Syzyfowe prace" - powieść o szkole w czasach zaborów.
Kto i czego może nauczyć Marcina Borowicza - cd.
01.06.2020
LEKCJA 42
Pytanie do
nauczyciela
Wczoraj dowiedzieliście się, jak wyglądały egzaminy do gimnazjum w czasach,
kiedy Polski nie było na mapach i jej ziemie znajdowały się w granicach obcych
mocarstw. Istniejące Królestwo Polskie było całkowicie podporządkowane Rosji,
w szkołach nauczano w języku rosyjskim, a kadra pedagogiczna... właśnie dziś
ją poznamy.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Ustal kolejne etapy kształcenia młodego człowieka (na podstawie "Syzyfowych
prac"). Zapisz w zeszycie:
Nauka w zaborze rosyjskim przebiegała w kilku etapach:
3. Przypomnij sobie, jak odmienić przez przypadki i liczby rzeczowniki: gimnazjum, seminarium.
Co zauważasz? Czy potrafisz wskazać rzeczowniki, które odmieniają się podobnie? - sprawdź,
czy poprawnie wykonałeś zadanie.
4. Zapisz w zeszycie odmianę rzeczownika gimnazjum, a poniżej informację:
5. Przejrzyj rozdział VIII powieści "Syzyfowe prace" i wypisz najważniejsze informacje o kadrze pedagogicznej
w gimnazjum w Klerykowie. Notatkę sporządź w formie tabeli.
imię i nazwisko |
narodowość | nauczany przedmiot |
krótka charakterystyka |
1.
2.
3. ...
|
Temat: "Syzyfowe prace" - powieść o szkole w czasach zaborów.
Kto i czego może nauczyć Marcina Borowicza.
28.05.2020
LEKCJA 41
Pytanie do
nauczyciela
Pamiętacie, że ziemie Polskie znajdowały się pod zaborami, a akcja powieści
rozgrywa się na terenie Królestwa Polskiego, które pozostawało pod całkowitym
wpływem Rosji. Dziś zajmiemy się sposobami niszczenia w Polakach ich
świadomości narodowej i miłości do języka, historii oraz kultury polskiej.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, w jakiej sytuacji znalazła się ludność polska po upadku powstania
styczniowego - zobacz więcej.
3. Ustal, jak wyglądała nauka Marcina w szkole początkowej w Owczarach:
Czego uczyły się dzieci pod okiem nauczyciela?
Jaki był cel edukacji w wiejskiej szkole?
Za co został nagrodzony Wiechowski przez kontrolującego go Jaczmieniewa?
4. Wyjaśnij w zeszycie termin rusyfikacja - ..... (przejdź do słownika online)
5. Zapisz ołówkiem (lub na karcie pracy) notatkę na temat metod rusyfikacji w szkole w Owczarach.
6. Jakie sposoby mieli Rosjanie, aby uniemożliwić uczniom poznawanie polskiej literatury i historii?
Zanotuj ołówkiem (lub na karcie pracy) najważniejsze informacje.
7. Co robili nauczyciele, np. Zabielski, by pozyskać uczniów i przekonać ich do kultury rosyjskiej?
Zanotuj ołówkiem (lub na karcie pracy) najważniejsze informacje.
8. Za co karano uczniów i jakie kary stosowano? - zapisz notatkę ołówkiem w zeszycie (lub na karcie pracy).
9. Porównaj swoje notatki z informacją pod lekcją 43. Zapisz w zeszycie notatkę - przejdź.
3. Utrwal wiadomości - wykonaj ćwiczenie online dotyczące nauczycieli uczących w gimnazjum w Klerykowie.
4. Na podstawie zebranych informacji zapisz w zeszycie wniosek dotyczący specyfiki uczenia młodzieży w szkole będącej pod zaborem rosyjskim - przejdź do notatki (Lekcja 42).
Wczoraj poznaliście realia nauki w wiejskiej szkole początkowej w Owczarach.
Dziś zajmiemy się tym, jak wyglądały egzaminy do klerykowskiego gimnazjum...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj rozdział III (299) i IV powieści "Syzyfowe prace"
3. Zgromadź informacje na temat procedur obowiązujących w czasie rekrutacji
do gimnazjum w Klerykowie - odpowiedz na pytania:
Jakie dokumenty należało dostarczyć do szkoły?
Jak informowano o terminie egzaminów i czy przestrzegano tego terminu?
Z czego przepytywano kandydata?
Co należało zrobić, aby mieć nadzieję na zdanie egzaminów? (377)
Kto należał do komisji egzaminacyjnej?
Jak przebiegał egzamin?
4. Sporządź krótką notatkę na temat przyjęcia Marcina do gimnazjum - ułóż w odpowiedniej
kolejności tekst i zapisz w zeszycie. - przejdź do zadania.
5. Przejrzyj rozdział VIII powieści "Syzyfowe prace" i wypisz najważniejsze
informacje o kadrze pedagogicznej w gimnazjum w Klerykowie.
Temat: "Syzyfowe prace" - powieść o szkole w czasach zaborów.
Marcin staje się gimnazjalistą...
27.05.2020
LEKCJA 40
Pytanie do
nauczyciela
Na dzisiejszej lekcji porozmawiamy o tym, kiedy Marcin Borowicz został oddany do
szkoły, jak ta szkoła wyglądała i czego mógł się w niej nauczyć... Będziemy pracować
z tekstem lektury.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Ustal, jaki świat przedstawiono w powieści "Syzyfowe prace":
3. Przypomnij sobie, co Żeromski pisał w "Dziennikach" o tym, kiedy rozpoczął naukę
w szkole. Przeczytaj rozdziały I i II lektury - czy Marcina można utożsamić z autorem?
4. Zapisz w zeszycie krótką notatkę.
5. Zgromadź informacje dotyczące wyglądu szkoły w Owczarach, nauczyciela i sposobu prowadzenia lekcji
przez pana Wiechowskiego, następnie uzupełnij tekst z lukami i przepisz go do zeszytu.
Temat: "Syzyfowe prace" - literacki pamiętnik doświadczeń szkolnych autora?
Marcinek zaczyna naukę...
26.05.2020
LEKCJA 39
Pytanie do
nauczyciela
Dziś rozpoczynamy pracę z lekturą "Syzyfowe prace", ale zanim porozmawiamy
o samej powieści, przeczytamy fragmenty pamiętników pisarza i zobaczymy, jak
wydarzenia z życia mogą zmienić się w literaturę...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj informacje dotyczące życia (nie musisz czytać części dotyczącej
twórczości) Stefana Żeromskiego i zastanów się, na jaki okres w historii Polski
przypadła młodość pisarza - przejdź.
3. Zapisz w zeszycie krótką notatkę biograficzną (biogram) o autorze
"Syzyfowych prac":
4. Przypomnij sobie, jakie cechy ma dziennik.
5. Przeczytaj fragmenty "Dzienników" Stefana Żeromskiego zwróć szczególną uwagę
na to, jakie cechy literatury wspomnieniowej mają te teksty - przejdź do fragmentów.
6. Wynotuj w zeszycie te wydarzenia z życia pisarza, które znalazły odzwierciedlenie
w powieści "Syzyfowe prace" - możesz to zrobić w postaci tabeli.
Wydarzenie opisane w "Dziennikach" |
Wydarzenie przedstawione w powieści "Syzyfowe prace" |
7. Przedstaw swoje zdanie na temat tego, czy świadomość, że powieść została oparta na wydarzeniach
z życia jej twórcy sprawia, że jest ona atrakcyjniejsza dla czytelnika. Uzasadnij swoje zdanie (4-5 zdań).
Pracę wyślij do nauczyciela do 27.05 (środa).
Temat: Życie, które zmienia się w literaturę –
fragmenty pamiętników Stefana Żeromskiego.
25.05.2020
LEKCJA 38
Jak budować intrygę kryminalną, żeby czytelnik nie od razu odgadł, kto zabił?
Agatha Christie wie to doskonale. Dziś prześledzimy akcję opowiadania o zbrodni...
prawie doskonałej.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Zacznij od zapisania notatki dotyczącej elementów świata przedstawionego
w utworze "Klątwa starej stróżki". Zauważyłeś(aś), że tak naprawdę mamy do
czynienia z opowiadaniem w opowiadaniu, dlatego określimy odrębnie
elementy tych dwóch światów przedstawionych:
świat przedstawiony | opowiadanie I | opowiadanie II (doktora Haydocka) |
Czas i miejsce akcji | ||
Bohaterowie | ||
Wydarzenia | Ustal kolejność zdarzeń | Ustal kolejność zdarzeń |
3. Jak myśli detektyw, czyli w jaki sposób panna Marple odkryła prawdę o śmierci Louise Laxton:
4. Zwróć uwagę na budowę opowiadania Agathy Christie. Jak myślisz, dlaczego nie napisała wprost
o życiu Laxtona, morderstwie i odkryciu zbrodni, tylko wprowadziła do głównej opowieści literackie
próby jednego z bohaterów.
5. Zapisz w zeszycie cechy opowiadania/powieści kryminalnej. Uzupełnij notatkę:
Temat: Jak zaplanować morderstwo - Agatha Christie "Klątwa starej stróżki".
20.05.2020
Na dzisiejszej lekcji zajmiemy się sprawami kryminalnymi... No, oczywiście tylko
w literaturze. W życiu, pozostawmy to właściwym instytucjom :) Pewnie znacie słynnych
filmowych lub powieściowych detektywów. A dziś spotkacie się z mistrzynią powieści
kryminalnej Agathą Christie...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Z czym kojarzy Ci się słowo kryminał? Narysuj i uzupełnij w zeszycie
poniższą mapę myśli. Możesz skorzystać ze słownika online, wikipedii lub
innych źródeł online.
3. Przeczytaj informacje o mistrzyni powieści kryminalnej, pisarce, która powołała do życia detektywa Poirot oraz pannę Marple, będących w stanie rozwikłać każdą kryminalną zagadkę - podręcznik, s. 273.
4. Przeczytaj fragment powieści Agathy Christie "Morderstwo w "Orient Expressie", podręcznik, s. 273 .
5. Zapisz w zeszycie notatkę według punktów:
6. Przeczytaj informację "Literatura na tropie zbrodni" - przejdź.
UWAGA: Jutro będziemy omawiać opowiadanie "Klątwa starej stróżki" - przygotuj się do lekcji:
przeczytaj cały tekst opowiadania (siedem stron!) i zobacz film
Temat: Mistrzyni "literatury na tropie zbrodni" przedstawia...
19.05.2020
Pytanie do
nauczyciela
Dzisiaj zajmiemy się kłopotliwymi przedrostkami i przyrostkami. Poćwiczymy
poprawną pisownię wyrazów pochodnych.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Poznaj zasady ortograficzne dotyczące pisowni przedrostków z- i s- oraz przyrostków
-dztwo i -ctwo. Przeczytaj informację - "Nowa wiadomość", podręcznik, s. 292.
3. Zastąp jednym wyrazem podane sformułowania. Przepisz je do zeszytu.
stracić na wadze, czyli .............
mający częste kłopoty ze zdrowiem, to człowiek .......
okryć się niesławą, postępując w sposób niegodny to ......... swoje imię
człowiek dowodzący, to ktoś, to objął ..............
4. Zapisz w zeszycie notatkę:
5. Wykonaj online ćwiczenie, następnie wyrazy z przedrostkami s-, ś- i z- zapisz w zeszycie.
6. Wykonaj ćwiczenie 3 i 5, s. 77 w zeszycie ćwiczeń.
Temat: Kłopotliwe przedrostki i przyrostki.
19.05.2020
Kolejny tydzień nauka na odległość zaczynamy od powtórzenia wiadomości o wyrazach
i ich rodzinie. Poćwiczymy umiejętność tworzenia nowych wyrazów, określania ich kategorii
słowotwórczej i budowania wykresów rodzin wyrazów. Wrócimy do wiadomości o formantach
i obocznościach.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, za pomocą jakich formantów powstają wyrazy. Następnie
uzupełnij w zeszycie tabelę, wpisując odpowiednie wyrazy z ramki.
przedrostek | wrostek | przyrostek |
3. Przyporządkuj wyraz do odpowiedniej kategorii słowotwórczej - wykonaj ćwiczenie online.
4. Wykonaj ćwiczenie 8, s. 53 w zeszycie ćwiczeń.
5. Przedstaw na wykresie pokazującym wyrazy podstawowe i pochodne poniższą
rodzinę wyrazów. Narysuj wykres w zeszycie.
szkło, szklić zaszklić, szklarnia, szklarz, szklanka, zaszklony, przeszklony,
przeszklić, szklaneczka, szklany, szkiełko,
6. Wskaż oboczności w rdzeniach wyrazów należących do tej samej rodziny - wykonaj
ćwiczenie online, a następnie przepisz trzy dowolne przykłady do zeszytu.
Pamiętacie, że wyrazy też tworzą rodzinę? Wśród niektórych możemy znaleźć
pewien rodzaj pokrewieństwa - wspólną cząstkę.Stąd nazwa wyrazy pokrewne.
Dziś zajmiemy się właśnie rodzinami wyrazów.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Zastanów się, co wspólnego mają wyrazy: skocznia, skoczyć, skoczek, przeskoczyć.
3. Pewnie zauważyłeś(aś), że w każdym z nich można znaleźć tę samą cząstkę - skocz.
Jednak to nie wystarczy, aby należeć do jednej rodziny - konieczny jest również
związek znaczeniowy - tutaj wszystkie wyrazy łączą się ze skakaniem.
4. Przeczytaj "Nową wiadomość" - podręcznik, s. 290. Zapisz w zeszycie:
5. Wskaż rodziny wyrazów i rdzenie w wyrazach pokrewnych - wykonaj
ćwiczenia 2 i 3, s. 59 w zeszycie ćwiczeń.
6. Każdą rodzinę wyrazów możemy przedstawić na wykresie pokazującym
wyrazy podstawowe i pochodne - zobacz wykres rodziny wyrazów.
7. Narysuj wykresy dwóch rodzin wyrazów - wykonaj ćwiczenie 4, s. 60 w zeszycie ćwiczeń.
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Temat: Rodzina wyrazów.
18.05.2020
LEKCJA 37
LEKCJA 36
LEKCJA 35
LEKCJA 34
Pytanie do
nauczyciela
Temat: Rodzina wyrazów.
14.05.2020
LEKCJA 33
Pytanie do
nauczyciela
lekcja
Klasa 7b
Temat: Powstawanie wyrazów - kategorie słowotwórcze.
13.05.2020
LEKCJA 32
Pamiętacie, jak powstają wyrazy? Trzeba coś do nich dodać przed tematem,
za tematem albo w środku. Czasami nawet trzeba coś ująć. Wiecie już, że
wyrazy pochodne są tworzone przez różne formanty. Dziś porozmawiamy
o kategoriach tworzonych wyrazów, czyli kategoriach słowotwórczych.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie wiadomości o typach formantów - zobacz filmik.
3. Dodaj przyrostek -ka do wyrazów zapisanych poniżej. Zastanów się, jakie
nazwy powstały w ten sposób.
Zapisz w zeszycie: nauczyciel --> ... model --> ..., profesor -->..., fryzjer -->...
3. Przeczytaj "Nową wiadomość", podręcznik, s. 289. Zapisz w zeszycie notatkę,
czym jest kategoria słowotwórcza i podaj po dwa przykłady do każdej kategorii.
4. Zobacz, jak powstają wyrazy, które można zakwalifikować do konkretnych
kategorii słowotwórczych - przejdź.
5. Wykonaj ćwiczenie 2 i , s. 55 w zeszycie ćwiczeń.
6. Do podanych wyrazów dopisz w zeszycie wyrazy podstawowe i wyrazy pochodne:
...................- lekarka-......................
...................- stolik-..........................
................- okienko-.........................
Do jakich kategorii słowotwórczych należy każdy z tych wyrazów?
7. Pogrupuj wyrazy, przypisując je do odpowiednich kategorii słowotwórczych - wykonaj ćwiczenie online.
8. Utrwal wiedzę, wykonując ćwiczenie 4, s. 56 w zeszycie ćwiczeń.