Geneza to przyczyna powstania. Genezฤ "Zemsty" byลa kลรณtnia prawdziwych szlachcicรณw, ลผyjฤ cych w XVII wieku w Odrzykoniu. Aleksander Fredro dowiedziaล siฤ o niej, kiedy oลผeniล siฤ z wลaลcicielkฤ tego zamku. Historia sporu szlachcicรณw tak mu siฤ spodobaลa, ลผe napisaล o niej komediฤ.
1. Przeczytaj tekst i odpowiedz w na pytania.
Podczas porannej rozmowy ze swoim sลugฤ , Dyndalskim, Czeลnik Raptusiewicz mรณwi o swych planach maลลผeลskich. Pragnie poลlubiฤ Podstolinฤ, wลaลcicielkฤ znacznego majฤ tku. Uwaลผa, ลผe jest ona lepszฤ kandydatkฤ na ลผonฤ niลผ mลoda Klara, z ktรณrฤ wczeลniej zamierzaล siฤ oลผeniฤ. Dyndalski, sลuga Czeลnika, przypomina swemu panu o jego chorobach, kiedy przychodzi Papkin. Czeลnik postanawia go wysลaฤ jako do Podstoliny. Opowiada Papkinowi o sฤ siedzie z drugiej poลowy zamku, ktรณrym jest Rejent Milczek. Z nim Czeลnik toczy ciฤ gลe kลรณtnie, jedna z nich dotyczy muru granicznego, dzielฤ cego zamek na dwie czฤลci.
2. Dlaczego Wacลaw nie moลผe oลผeniฤ siฤ z Klarฤ ? Odpowiedz, wiedzฤ c, ลผe:
I. Czeลnik jest wrogiem Rejenta. II. Rejent jest ojcem Wacลawa. III. Czeลnik jest opiekunem Klary.
3. Jak czujฤ siฤ osoby przedstawione na zdjฤciach?
4. Obejrzyj kolejne obrazki. Napisz krรณtkฤ opowieลฤ na ich podstawie - 5 zdaล.
Zaczynamy pracฤ z "Zemstฤ " Aleksandra Fredry. Dziล dowiesz siฤ, jak zrodziล siฤ pomysล
napisania "Zemsty". Obejrzysz zamek, ktรณry zostaล opisany w dramacie.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj i obejrzyj informacje o autorze i jego dziele - podrฤcznik, s. 106-107
- zobacz teลผ informacje o autorze komedii.
3. Jak powstaลa "Zemsta"? Geneza, czyli przyczyna powstania "Zemsty" Aleksandra Fredry.
- zobacz.
4. Zapisz w zeszycie notatkฤ:
5. Poszukaj w sลowniku wyrazรณw bliskoznacznych, jakimi wyrazami moลผesz zastฤ piฤ sลowo kลรณtnia.
Synonimy - przejdลบ do sลownika.
Zapisz je w zeszycie: kลรณtnia, czyli spรณr, waลล, konflikt, scysja, awantura.
6. "Zemsta" opowiada o sporze dwรณch sฤ siadรณw: Czeลnika i Rejenta, ktรณrzy kลรณcili siฤ o ten zamek w Odrzykoniu.
7. Obejrzyj zdjฤcia i opisz, jak wyglฤ da i zachowuje siฤ (co robi) Czeลnik. WYลLIJ do nauczyciela do 29.04.2020.
satyra - utwรณr literacki, ktรณry oลmiesza wady i zachowanie ludzi, przedstawia rzeczywistoลฤ w krzywym zwierciadle. Satyra poucza, ale nie czyni tego wprost.
bajka - krรณtki utwรณr wierszowany; opowieลฤ o zwierzฤtach, ludziach lub przedmiotach, ktรณre majฤ cechy ludzkie. Utwรณr zawiera naukฤ moralnฤ .
Ignacy Krasicki - bywalec
obiadรณw czwartkowych
Zrรณb dzisiaj coล, czego innym siฤ nie chce,
a jutro bฤdziesz mieฤ to,
czego inni pragnฤ ...
Ania poszลa po wฤgiel do grilla i przypadkiem zobaczyลa Michaลa, ktรณry zaglฤ daล do
garaลผu, bo chciaล zobaczyฤ wspaniaลy motocykl i pewnie chฤtnie by na niego wsiadล.
wielo+krotny = wiele razy, powtarzany kila razy
Zadanie wielokrotnie zลoลผone to zdanie, ktรณre skลada siฤ
z wiฤcej niลผ dwรณch zdaล pojedynczych.
Nowy wyraz, ktรณry zostaล stworzony np. przez pisarza
w utworze literackim (w ksiฤ ลผce) to neologizm.
Wracamy do zdaล zลoลผonych. Wiesz, ลผe zdanie zลoลผone ma wiฤcej niลผ jedno orzeczenie,
a dziล zajmiemy siฤ wypowiedziami trochฤ dลuลผszymi, bo zลoลผonymi przynajmniej
z trzech zdaล...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Co to znaczy wielokrotnie? Zapisz w zeszycie:
3. Wstaw odpowiednie poลฤ czenia (spรณjniki) pomiฤdzy kolejnymi czฤลciami zdania. Caลe zdanie
przepisz do zeszytu. Podkreลl wstawione wyrazy. - przejdลบ
4. Podane zdania pojedyncze przeksztaลฤ w jedno zdanie zลoลผone.Poลฤ cz zdania pojedyncze,
wstawiajฤ c kolejno spรณjniki: wiฤc, poniewaลผ, ktรณra. Utworzone zdanie zapisz w zeszycie.
5. Poฤwicz tworzenie zdaล wielokrotnie zลoลผonych - wykonaj ฤw. 5 i 6, s. 44 w zeszycie ฤwiczeล.
6. Poลฤ cz zdania pojedyncze (skลadowe) w jedno wielokrotnie zลoลผone. Przepisz je do zeszytu.
7. Podziel zdanie wielokrotnie zลoลผone na kilka zdaล pojedynczych, usuล ลฤ czniki (spรณjniki), wstaw
duลผe litery na poczฤ tku i kropki na koลcu powstaลych zdaล.
8. Obejrzyj filmik o zdaniach wielokrotnie zลoลผonych - zobacz.
9. Samodzielnie napisz jedno zdanie wielokrotnie zลoลผone
o tym, co widzisz na zdjฤciu obok.
Co siฤ moลผe wydarzyฤ, gdy ลpisz? Sprawdzimy na dzisiejszej lekcji...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Pamiฤtasz, co Ci siฤ dzisiaj ลniลo? Opisz w zeszycie swรณj sen. Zacznij od sลรณw:
Dziล w nocy zobaczyลem we ลnie...
3. Przeczytaj z mamฤ lub tatฤ utwรณr "Dusioลek" Bolesลawa Leลmiana, podrฤcznik, s. 218,
moลผesz go teลผ posลuchaฤ - czyta Boลผena Adamek lub Adam Ferency.
4. Z pomocฤ mamy lub taty opowiedz, o czym mรณwi utwรณr. Odpowiedz w zeszycie na pytania:
5. Zapisz w zeszycie od jakiego wyrazu pochodzi wyraz Dusioลek -> dusiฤ.
Zapisz teลผ notatkฤ:
6. Utwรณrz neologizm od sลรณw wedลug wzoru: mieszaฤ -> mieszoลek
ลciskaฤ -> ..................... przyลniฤ -> ................................
7. Wybierz jedno ze zdjฤฤ obok i samodzielnie odpowiedz na pytania:
Logowanie do strony ucznia
Logowanie do strony ucznia
Temat: Oblicza ojczyzny w wierszu Tadeusza Rรณลผewicza.
Jakฤ twarz ma ojczyzna? Czy tylko jednฤ , czy jest ich wiele?
Dziล poznasz wiersz Tadeusza Rรณลผewicza, ktรณry o tym mรณwi.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Zapisz w zeszycie kilka elementรณw (miejsca, dลบwiฤki, zapachy), z ktรณrymi
kojarzy Ci siฤ ojczyzna - Polska.
3. Przeczytaj wiersz "oblicze ojczyzny" - podrฤcznik, s. 174.
4. O jakich miejscach w ojczyลบnie mรณwi poeta? - napisz w zeszycie.
5. Obejrzyj film o tym, czym jest krajobraz - zobacz.
6. Zobacz krajobrazy Polski od gรณr do morza - przejdลบ.
7. Co widzisz na zdjฤciach obok? Napisz po dwa zdania rozwiniฤte
o kaลผdym z nich. Proszฤ, byล zrobiล to bez pomocy mamy - potem naciลnij Wyลlij.
06.04.2020
Temat: Jestem Polakiem - "Odkrywanie polskoลci".
LEKCJA 5
Dziล porozmawiamy o polskoลci. Co to znaczy, ลผe jesteล Polakiem?
Z czego moลผesz byฤ dumny jako Polak...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Znajdลบ na zdjฤciu obok flagฤ Polski.
3. Czy poznajesz jeszcze innฤ flagฤ? Jakฤ ?
4. Wyraz polskoลฤ pochodzi od sลowa Polska. Napisz w zeszycie:
Polska -> polskoลฤ, czyli nasza kultura, zwyczaje, tradycje,
historia, jฤzyk, wspรณlni przodkowie.
5. Przypomnij sobie (przeczytaj w zeszycie) znaczenie sลowa emigrant, emigracja.
Ktรณry bohater z omawianej w tym roku lektury byล emigrantem?
Dlaczego wyjechaล z Polski?
6. Przeczytaj fragmenty tekstu M. Marszaลkowskiej - podrฤcznik, s. 171-172.
7. Sprawdลบ, co zrozumiaลeล - odpowiedz na pytania:
Julian Konstanty Ordon - dowรณdca fortu na warszawskiej Woli we wrzeลniu 1831 roku. Mickiewicz poznaล historiฤ bohaterskiej obrony reduty i w 1832 roku napisaล utwรณr poลwiฤcony Ordonowi i jego walce z Moskalami (Rosjanami) w czasie powstania listopadowego.
07.04.2020
30.03.2020
31.03.2020
1. Przypomnij sobie bohaterkฤ utworu poznanego na poprzedniej lekcji
i sprawdลบ, co zapamiฤtaลeล. (zadanie nieobowiฤ zkowe)
2. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
3. Przeczytaj streszczenie utworu "Reduta Ordona" oraz informacje znajdujฤ ce siฤ
pod zdjฤciem i Ciekawostkฤ, podrฤcznik, s. 161.
4. Zobacz, co to jest reduta? - sprawdลบ.
5. Odpowiedz w zeszycie na na pytania:
6. Zrรณb zdjฤcie notatki w zeszycie i przyลlij do mnie.
Poproล o pomoc mamฤ lub tatฤ.
7. Obejrzyj zdjฤcie obok, powiedz, co na nim widzisz.
Dziล poznasz kolejny utwรณr Adama Mickiewicza - "ลmierฤ Puลkownika". Dowiesz siฤ,
kim byล tytuลowy Puลkownik i jak zostaล przedstawiony w utworze literackim.
1. Przypomnij, co wiesz o Mickiewiczu i jakie dzieลa tego twรณrcy juลผ znasz
- sprawdลบ, co pamiฤtasz. Wypeลnij quiz, na koลcu wpisz imiฤ i nr w dzienniku.
2. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
3. Przeczytaj tekst "ลmierฤ Puลkownika" w podrฤczniku, s. 154.
4. Poszukaj w internecie informacji, kim jest puลkownik.
5. Odpowiedz w zeszycie na pytania:
6. Przeczytaj informacjฤ dotyczฤ cฤ Emilii Plater i ustal, ktรณre fakty (wydarzenia) z ลผycia
bohaterki wykorzystaล poeta (pojawiลy siฤ w wierszu)? - sprawdลบ.
7. Zapisz w zeszycie notatkฤ z lekcji - zobacz notatkฤ.
8. Napisz trzy zdania, o czym jest wiersz Mickiewicza i WYลLIJ do nauczyciela.
Lubiฤ warzywa i zdrowo siฤ odลผywiam.
PAMIฤTAJ
Zdania wspรณลrzฤdnie zลoลผone majฤ przynajmniej dwa orzeczenia i sฤ poลฤ czone takimi spรณjnikami:
i, oraz, ale, albo, lub, jednak, wiฤc, zatem, toteลผ, a,
czy, natomiast, zaล, lecz, dlatego.
Kolejne zdania mogฤ teลผ byฤ tylko oddzielone przecinkiem.
Np. Spadล ลnieg, wiฤc moลผna ulepiฤ baลwana.
W wolnym czasie oglฤ dam filmy, sลucham muzyki i czytam ksiฤ ลผki.
Mogฤ dostaฤ nowy rower albo grฤ komputerowฤ .
23.03.2020
PAMIฤTAJ
czyli czasownik odmieniony przez osobฤ,
np. Maลy kotek (co zrobiล?) schowaล siฤ pod kocem.
np. Maลy kotek (co zrobiล?) schowaล siฤ pod kocem i cichutko (co robi?) miauczy.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie wiadomoลci o zdaniu pojedynczym.
Zapisz w zeszycie notatkฤ:
3. Wykonaj online (na komputerze) ฤwiczenie 1, 2 i 4 ze strony epodreczniki.pl - przejdลบ do ฤwiczeล.
4. Napisz w zeszycie dwa zdania pojedyncze: jedno o Balladynie, a drugie o latarniku Skawiลskim.
5. Odpowiedz na pytania obok zdjฤcia. Odpowiedzi wpisz na biaลym polu. Jak skoลczysz pisaฤ, jeden raz kliknij WYลLIJ.
1. Pamiฤtasz, jak dzielimy zdania? - wykonaj ฤwiczenie.
2. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
3. Dziล poฤwiczysz rozrรณลผnianie zdaล wspรณลrzฤdnie zลoลผonych. Przeczytaj informacje
dotyczฤ ce tych zdaล - podrฤcznik, s. 195.
4. Zapisz w zeszycie poniลผszฤ notatkฤ.
5. Jakimi spรณjnikami poลฤ czymy te zdania? - przejdลบ do zadania.
6. Wykonaj ฤwiczenie 3 i 4, s. 32 w zeszycie ฤwiczeล. Wpisz do zdania odpowiednie spรณjniki z ramki.
7. Wykonaj ฤwiczenie 4, s. 32 w zeszycie ฤwiczeล.
8. Uลรณลผ zdania zลoลผone z podanymi spรณjnikami. Jak wykonasz zadanie, kliknij WYลLIJ.
Dzisiaj przypomnimy sobie wiadomoลci o znanych bajkach i ich twรณrcy...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj informacje w podrฤczniku, s. 98-99, napisz w zeszycie notatkฤ:
3. Te utwory Krasickiego znasz - to krรณtkie bajki oลmieszajฤ ce ludzkie wady.
Posลuchaj jednej z bajek lub jฤ przeczytaj i wykonaj zadania - zadanie 1 i zadanie 2.
4. Sprawdลบ, czy pamiฤtasz, jakie cechy ma bajka. Zapisz w zeszycie notatkฤ:
5. Ignacy Krasicki jest teลผ autorem utworรณw zwanych satyrami.
Posลuchaj lub poczytaj o jednej z nich - "ลปona modna".
6. Wydarzenia przedstawione w utworze "ลปona modna"- wykonaj ฤwiczenie,
uลรณลผ plan wydarzeล.
7. Jakie cechy mieli bohaterowie utworu Ignacego Krasickiego - pogrupuj je.
8. Czym jest satyra? Zapisz wyjaลnienie w zeszycie.