Kto jest przedstawiony na zdjęciu? Dlaczego bohaterowie podają sobie ręce?
Opisz kolejne wydarzenia w "Zemście".
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
Jak wygląda i co robi Cześnik? - napisz 4 zdania na podstawie zdjęć (samodzielnie).
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

zobacz

ekranizację -

 film na podstawie "Zemsty"

Geneza to przyczyna powstania. Genezą "Zemsty" była kłótnia prawdziwych szlachciców, żyjących w XVII wieku w Odrzykoniu. Aleksander Fredro dowiedział się o niej, kiedy ożenił się z właścicielką tego zamku. Historia sporu szlachciców tak mu się spodobała, że napisał o niej komedię.

Poćwicz wnioskowanie na podstawie tekstu i obrazów.

LEKCJA 26-28

1. Przeczytaj tekst i odpowiedz w na pytania.

 

Podczas porannej rozmowy ze swoim sługą, Dyndalskim, Cześnik Raptusiewicz mówi o swych planach małżeńskich. Pragnie poślubić Podstolinę, właścicielkę znacznego majątku. Uważa, że jest ona lepszą kandydatką na żonę niż młoda Klara, z którą wcześniej zamierzał się ożenić. Dyndalski, sługa Cześnika, przypomina swemu panu o jego chorobach, kiedy przychodzi Papkin. Cześnik postanawia go wysłać jako do Podstoliny. Opowiada Papkinowi o sąsiedzie z drugiej połowy zamku, którym jest Rejent Milczek. Z nim Cześnik toczy ciągłe kłótnie, jedna z nich  dotyczy muru granicznego, dzielącego zamek na dwie części.

 

  • Cześnik jest samotny, czy ma żonę i dzieci?
  • Z kim może się ożenić Cześnik?
  • Kto jest starszy - Klara czy Podstolina?
  • Czy Podstolina miała męża?
  • Czy Cześnik jest silny i zdrowy?
  • Jaka część zamku należy do Cześnika?
  • Czy Cześnik żyje w zgodzie ze swoim sąsiadem?
  • Gdzie znajduje się mur, o który toczy się spór sąsiadów?

 

2. Dlaczego Wacław nie może ożenić się z Klarą? Odpowiedz, wiedząc, że:

 

    I. Cześnik jest wrogiem Rejenta.  II. Rejent jest ojcem Wacława.  III. Cześnik jest opiekunem Klary.

 

3. Jak czują się osoby przedstawione na zdjęciach?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Obejrzyj kolejne obrazki. Napisz krótką opowieść na ich podstawie - 5 zdań.

 

 

 

 

 

 

 

 

04-07.05.2020

Temat: Kiedy konflikt buduje mury… „Zemsta” Aleksandra Fredry.

LEKCJA 10

Zaczynamy pracę z "Zemstą" Aleksandra Fredry. Dziś dowiesz się, jak zrodził się pomysł

napisania "Zemsty". Obejrzysz zamek, który został opisany w dramacie.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przeczytaj  i obejrzyj informacje o autorze i jego dziele - podręcznik, s. 106-107

    - zobacz też informacje o autorze komedii.

3. Jak powstała "Zemsta"?  Geneza, czyli przyczyna powstania "Zemsty" Aleksandra Fredry.

    - zobacz

4. Zapisz w zeszycie notatkę:

 

 

 

 

5. Poszukaj w słowniku wyrazów bliskoznacznych, jakimi wyrazami możesz zastąpić słowo kłótnia.

    Synonimy  - przejdź do słownika.

    Zapisz je w zeszycie:   kłótnia, czyli  spór, waśń, konflikt, scysja, awantura.

6. "Zemsta" opowiada o sporze dwóch sąsiadów:  Cześnika i Rejenta, którzy  kłócili się o ten zamek w Odrzykoniu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.  Obejrzyj zdjęcia i opisz, jak wygląda i zachowuje się (co robi) Cześnik. WYŚLIJ do nauczyciela do 29.04.2020.

Sprawdzasz

poprawę

prac

na swojej

stronie?

satyra -  utwór literacki, który ośmiesza wady i zachowanie ludzi, przedstawia rzeczywistość w krzywym zwierciadle. Satyra poucza, ale nie czyni tego wprost.

Ignacy Krasicki żył w XVIII wieku. Twórca nazywany był „księciem poetów”. Uważał, że literatura ma wychowywać ludzi. W swoich utworach pokazywał ludzkie wady, ale uczył, bawiąc, dlatego tworzył żartobliwe (śmieszne) bajki i satyry.

bajka - krótki utwór wierszowany; opowieść o zwierzętach, ludziach lub przedmiotach, które mają cechy ludzkie. Utwór zawiera naukę moralną.

Obiady u króla Stasia

Ignacy Krasicki - bywalec

obiadów czwartkowych

Pokaz mody XVIII wieku

"Dyskoteki"  XVIII wieku

Modna kobieta w XVIII wieku

 Wiadomość

do

nauczyciela

Koniecznie zobacz

Temat: Ignacy Krasicki - twórca i jego sposoby na ludzkie wady.

28.04.2020

27.04.2020

LEKCJA 9

Co się dzieje na tym zdjęciu? Napisz zdanie wielokrotnie złożone.
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Zrób dzisiaj coś, czego innym się nie chce,

a jutro będziesz mieć to,

czego inni pragną...

  Ania poszła po węgiel do grilla i przypadkiem zobaczyła Michała, który  zaglądał do

  garażu, bo chciał zobaczyć wspaniały motocykl i pewnie chętnie by na niego wsiadł. 

  Jutro mamy zamiar zdobyć szczyt.

  Musimy wyjść z bazy nieco wcześniej.

  Mamy przed sobą długą i trudną drogę.

  Prowadzi przez długą przełęcz i wąskie skalne ścieżki.

    wielo+krotny = wiele razy, powtarzany kila razy

     Zadanie wielokrotnie złożone to zdanie, które składa się

     z więcej niż dwóch zdań pojedynczych.

Co oni robią?

Co im się może śnić?

Jak wygląda śpiąca osoba lub zwierzątko?
Co mu się śni?
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Nowy wyraz, który został stworzony np. przez pisarza

w utworze literackim (w książce) to neologizm.

Bajdała

Rzeźba Bajdały na Rynku Wodnym

w Zamościu.Podobno ten, kto go poklepie po łysienie,będzie miał niezwykłe sny.

Temat: Wypowiedzenie wielokrotnie złożone.

21.04.2020

LEKCJA 8

Wracamy do zdań złożonych. Wiesz, że zdanie złożone ma więcej niż jedno orzeczenie,

a dziś zajmiemy się wypowiedziami trochę dłuższymi, bo złożonymi przynajmniej

z trzech zdań...


1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Co to znaczy wielokrotnie? Zapisz w zeszycie:
    

 

 

 

 

 

3.  Wstaw odpowiednie połączenia (spójniki) pomiędzy kolejnymi częściami zdania. Całe zdanie

     przepisz do zeszytu. Podkreśl wstawione wyrazy. - przejdź

4.  Podane zdania pojedyncze przekształć w jedno zdanie złożone.Połącz zdania pojedyncze,

     wstawiając kolejno spójniki: więc, ponieważ, która. Utworzone zdanie  zapisz w zeszycie.

 

 

 

 

 

5. Poćwicz tworzenie zdań wielokrotnie złożonych - wykonaj ćw. 5 i 6, s. 44 w zeszycie ćwiczeń.

6. Połącz zdania pojedyncze (składowe) w jedno wielokrotnie złożone. Przepisz je do zeszytu.

    - przejdź do zadania.

7. Podziel zdanie wielokrotnie złożone na kilka zdań pojedynczych, usuń łączniki (spójniki), wstaw

    duże litery na początku i kropki na końcu powstałych zdań.

 

 

 

 

 

8. Obejrzyj filmik o zdaniach wielokrotnie złożonych - zobacz.

9. Samodzielnie napisz jedno zdanie wielokrotnie złożone

   o tym, co widzisz na zdjęciu obok.

Temat: Co się może zdarzyć, gdy śpisz? "Dusiołek" Bolesława Leśmiana.

20.04.2020

LEKCJA 7

Co się może wydarzyć, gdy śpisz? Sprawdzimy na dzisiejszej lekcji...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Pamiętasz, co Ci się dzisiaj śniło? Opisz w zeszycie swój sen. Zacznij od słów:

    Dziś w nocy zobaczyłem we śnie...

3. Przeczytaj z mamą lub tatą utwór "Dusiołek"  Bolesława  Leśmiana, podręcznik, s. 218,

    możesz go też posłuchać  -  czyta  Bożena Adamek lub Adam Ferency.

4. Z pomocą mamy lub taty opowiedz, o czym mówi utwór. Odpowiedz w zeszycie na pytania:

  • Jak miał na imię bohater, który wędrował po świecie?
  • Jaka była pogoda, kiedy szedł?
  • Kiedy pojawił się Dusiołek?
  • Dusiołek był miły czy nieprzyjemny? Dlaczego tak sądzisz?

5Zapisz w zeszycie od jakiego wyrazu pochodzi wyraz Dusiołek -> dusić.

     Zapisz też notatkę:

 

 

 

 

 

6. Utwórz neologizm od słów według wzoru: mieszać -> mieszołek

       ściskać -> .....................           przyśnić -> ................................

 

7. Wybierz jedno ze zdjęć obok i samodzielnie odpowiedz na pytania:

Logowanie do strony ucznia

Logowanie do strony ucznia

fotoreportaże na podstawie wiersza

Dla ciekawych

Temat: Oblicza ojczyzny w wierszu Tadeusza Różewicza.

Jaką twarz ma ojczyzna? Czy tylko jedną, czy jest ich wiele?

Dziś poznasz wiersz Tadeusza Różewicza, który o tym mówi.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Zapisz w zeszycie kilka elementów (miejsca, dźwięki, zapachy), z którymi

    kojarzy Ci się ojczyzna - Polska.

3. Przeczytaj wiersz "oblicze ojczyzny" - podręcznik, s. 174.

4. O jakich miejscach w ojczyźnie mówi poeta? - napisz w zeszycie.

5. Obejrzyj film o tym, czym jest krajobraz - zobacz.

6. Zobacz  krajobrazy Polski od gór do morza - przejdź.

7. Co widzisz na zdjęciach obok? Napisz po dwa zdania rozwinięte

   o każdym z nich. Proszę,  byś zrobił to bez pomocy mamy - potem naciśnij Wyślij.

 

Zdjęcie 1
Zdjęcie 2
Zdjęcie 3
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
Jakie imiona mają młodzi Polacy, bohaterowie tekstu?
Gdzie teraz mieszkają?
Kim byli (z jakich krajów pochodzili) rodzice Moniki?
Gdzie urodziła się Veronica?
Dlaczego Veronica uważa się za Polkę?
Jak wyglądała Polska, kiedy opuszczali ją rodzice Pauli?
Jakie miejsce w Polsce chciałbyś pokazać Austriakowi, który przyjechałby do naszego kraju?
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Wielkanocne pisanki

Polskie tradycje

Jak wyglądają

bohaterowie artykułu?

06.04.2020

Temat: Jestem Polakiem - "Odkrywanie polskości".

LEKCJA 5

Zobacz

Dla ciekawych

Dziś porozmawiamy o polskości. Co to znaczy, że jesteś Polakiem?

Z czego możesz być dumny jako Polak...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Znajdź na zdjęciu obok flagę Polski.

3. Czy poznajesz jeszcze inną flagę? Jaką?

4. Wyraz polskość pochodzi od słowa Polska. Napisz w zeszycie:

    Polska -> polskość, czyli nasza kultura, zwyczaje, tradycje,

                    historia, język, wspólni przodkowie.

5. Przypomnij sobie (przeczytaj w zeszycie) znaczenie słowa emigrant, emigracja.

    Który bohater z omawianej w tym roku lektury był emigrantem?

    Dlaczego wyjechał z Polski?

6. Przeczytaj fragmenty tekstu M. Marszałkowskiej - podręcznik, s. 171-172.

7. Sprawdź, co zrozumiałeś - odpowiedz na pytania:

Załącz zdjęcie notatki i wyślij.
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Reduta Ordona

obecnie

Julian Konstanty Ordon - dowódca fortu  na warszawskiej Woli we wrześniu 1831 roku. Mickiewicz poznał historię bohaterskiej obrony reduty i w 1832 roku napisał utwór poświęcony Ordonowi i jego walce z Moskalami (Rosjanami) w czasie powstania listopadowego.

07.04.2020

LEKCJA 6

30.03.2020

31.03.2020

Dowiedz się więcej

Temat: O czym opowiada adiutant? "Reduta Ordona".

LEKCJA 4

O czym jest wiersz "Śmierć Pułkownika"?
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Jak wyglądała Emilia Plater

Ilu zołnierzy towarzyszyło Pułkownikowi

Dowiedz się więcej

Temat: Kim był Pułkownik z utworu Adama Mickiewicza?

1. Przypomnij sobie bohaterkę utworu poznanego na poprzedniej lekcji

    i sprawdź, co zapamiętałeś. (zadanie nieobowiązkowe)

2. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

3. Przeczytaj streszczenie utworu "Reduta Ordona" oraz informacje znajdujące się

    pod zdjęciem i Ciekawostkę, podręcznik, s. 161.

4. Zobacz, co to jest reduta? - sprawdź.

5. Odpowiedz w zeszycie na na pytania:

  • Kto z kim walczył?
  • Gdzie rozegrała się bitwa?
  • Kto był dowódcą Polaków?
  • Dlaczego Polacy walczyli z Rosjanami (Moskalami)?
  • Ile armat mieli Polacy, a ile Rosjanie?
  • Kto miał większe szanse, żeby wygrać walkę? Dlaczego?
  • Czym się zakończyła obrona fortu (reduty)?

6. Zrób zdjęcie notatki w zeszycie i przyślij do mnie.

    Poproś o pomoc mamę lub tatę.

 

 

 

 

 

 

7. Obejrzyj zdjęcie obok, powiedz, co na nim widzisz.

Dziś poznasz kolejny utwór Adama Mickiewicza - "Śmierć Pułkownika". Dowiesz się,

kim był tytułowy Pułkownik i jak został przedstawiony w utworze literackim.

1. Przypomnij, co wiesz o Mickiewiczu i jakie dzieła tego twórcy już znasz

    - sprawdź, co pamiętasz. Wypełnij quiz, na końcu wpisz imię i nr w dzienniku.

2. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

3. Przeczytaj  tekst "Śmierć Pułkownika" w podręczniku, s. 154.

4. Poszukaj w internecie informacji, kim jest pułkownik.

5. Odpowiedz w zeszycie na pytania:

  • Kto leży w chacie leśnika?
  • Jak się zachowuje Pułkownik przed śmiercią?
  • Kto do niego przychodzi?
  • Jak reagują żołnierze i ludzie na wieść o śmierci wodza (pułkownika)?

6. Przeczytaj informację dotyczącą Emilii Plater i ustal, które fakty (wydarzenia) z życia

    bohaterki wykorzystał poeta (pojawiły się w wierszu)? - sprawdź.

7. Zapisz w zeszycie notatkę z lekcji - zobacz notatkę.

8. Napisz trzy zdania, o czym jest wiersz Mickiewicza i WYŚLIJ do nauczyciela.

LEKCJA 3

Lubię warzywa i zdrowo się odżywiam.

oraz
albo
lecz
dlatego
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

PAMIĘTAJ

Zdania współrzędnie złożone mają przynajmniej dwa orzeczenia i są połączone takimi spójnikami:

      i, oraz, ale, albo, lub, jednak, więc, zatem, toteż, a,

      czy, natomiast, zaś, lecz, dlatego.

 

Kolejne zdania mogą też być tylko oddzielone przecinkiem.

 

Np. Spadł śnieg, więc można ulepić bałwana.

       W wolnym czasie oglądam filmy, słucham muzyki i czytam książki.

       Mogę dostać nowy rower albo grę komputerową.

Temat: Zdania złożone współrzędnie - przypomnienie

             i uzupełnienie wiadomości.

24.03.2020

LEKCJA 2

informatyka

NAUCZANIE

INDYWIDUALNE

23.03.2020

10

9

7

8

6

4

5

3

2

1

język polski

lekcja

             PAMIĘTAJ

 

  • Zdanie pojedyncze ma tylko jedno orzeczenie,

czyli czasownik odmieniony przez osobę,

 

np. Mały kotek (co zrobił?) schował się pod kocem.

 

 

  • Zdanie złożone ma dwa lub więcej orzeczeń,

 

np. Mały kotek (co zrobił?) schował się pod kocem i cichutko (co robi?) miauczy.

Odpowiedz całym zdaniem: Jak nazywa się to zwierzątko?
Napisz dwa zdania pojedyncze o tym, jak wygląda to zwierzątko?
Napisz jedno zdanie złożone o tym, co robi zwierzątko?
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie wiadomości o zdaniu pojedynczym.

    Zapisz w zeszycie notatkę:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Wykonaj online (na komputerze) ćwiczenie 1, 2 i 4 ze strony epodreczniki.pl - przejdź do ćwiczeń.

4. Napisz w zeszycie dwa zdania pojedyncze: jedno o Balladynie, a drugie o latarniku Skawińskim.

5. Odpowiedz na pytania obok zdjęcia. Odpowiedzi wpisz na białym polu. Jak skończysz pisać,  jeden raz kliknij WYŚLIJ.

 

 

 Pytanie do

nauczyciela

Klasa 7b   

Temat: Zdania pojedyncze i złożone.

 LEKCJA 1

strona główna

1. Pamiętasz, jak dzielimy zdania? - wykonaj ćwiczenie.

2. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

3. Dziś poćwiczysz rozróżnianie zdań współrzędnie złożonych. Przeczytaj informacje

    dotyczące tych zdań - podręcznik, s. 195.

4. Zapisz w zeszycie poniższą notatkę.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Jakimi spójnikami połączymy te zdania?  - przejdź do zadania.

6. Wykonaj ćwiczenie 3 i 4, s. 32  w zeszycie ćwiczeń. Wpisz do zdania odpowiednie spójniki z ramki.

7. Wykonaj ćwiczenie  4, s. 32  w zeszycie ćwiczeń.

8. Ułóż zdania złożone z podanymi spójnikami. Jak wykonasz zadanie, kliknij WYŚLIJ.

Dzisiaj przypomnimy sobie wiadomości o znanych bajkach  i ich twórcy...

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przeczytaj informacje w podręczniku, s. 98-99, napisz w zeszycie notatkę:

 

 

 

 

 

3. Te utwory Krasickiego znasz - to krótkie bajki ośmieszające ludzkie wady.

     Posłuchaj jednej z bajek lub ją przeczytaj i wykonaj zadania - zadanie 1zadanie 2.

4. Sprawdź, czy pamiętasz, jakie cechy ma bajka. Zapisz w zeszycie notatkę:

 

 

 

 

 

5. Ignacy Krasicki jest też autorem utworów zwanych satyrami.

    Posłuchaj  lub poczytaj o jednej z nich - "Żona modna".

6. Wydarzenia przedstawione w utworze "Żona modna"- wykonaj ćwiczenie,

    ułóż plan wydarzeń.

7. Jakie cechy mieli bohaterowie utworu Ignacego Krasickiego - pogrupuj je.

8. Czym jest satyra? Zapisz wyjaśnienie w zeszycie.