Geneza to przyczyna powstania. Genezą "Zemsty" była kłótnia prawdziwych szlachciców, żyjących w XVII wieku w Odrzykoniu. Aleksander Fredro dowiedział się o niej, kiedy ożenił się z właścicielką tego zamku. Historia sporu szlachciców tak mu się spodobała, że napisał o niej komedię.
Poćwicz wnioskowanie na podstawie tekstu i obrazów.
LEKCJA 26-28
1. Przeczytaj tekst i odpowiedz w na pytania.
Podczas porannej rozmowy ze swoim sługą, Dyndalskim, Cześnik Raptusiewicz mówi o swych planach małżeńskich. Pragnie poślubić Podstolinę, właścicielkę znacznego majątku. Uważa, że jest ona lepszą kandydatką na żonę niż młoda Klara, z którą wcześniej zamierzał się ożenić. Dyndalski, sługa Cześnika, przypomina swemu panu o jego chorobach, kiedy przychodzi Papkin. Cześnik postanawia go wysłać jako do Podstoliny. Opowiada Papkinowi o sąsiedzie z drugiej połowy zamku, którym jest Rejent Milczek. Z nim Cześnik toczy ciągłe kłótnie, jedna z nich dotyczy muru granicznego, dzielącego zamek na dwie części.
2. Dlaczego Wacław nie może ożenić się z Klarą? Odpowiedz, wiedząc, że:
I. Cześnik jest wrogiem Rejenta. II. Rejent jest ojcem Wacława. III. Cześnik jest opiekunem Klary.
3. Jak czują się osoby przedstawione na zdjęciach?
4. Obejrzyj kolejne obrazki. Napisz krótką opowieść na ich podstawie - 5 zdań.
04-07.05.2020
Temat: Kiedy konflikt buduje mury… „Zemsta” Aleksandra Fredry.
LEKCJA 10
Zaczynamy pracę z "Zemstą" Aleksandra Fredry. Dziś dowiesz się, jak zrodził się pomysł
napisania "Zemsty". Obejrzysz zamek, który został opisany w dramacie.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj i obejrzyj informacje o autorze i jego dziele - podręcznik, s. 106-107
- zobacz też informacje o autorze komedii.
3. Jak powstała "Zemsta"? Geneza, czyli przyczyna powstania "Zemsty" Aleksandra Fredry.
- zobacz.
4. Zapisz w zeszycie notatkę:
5. Poszukaj w słowniku wyrazów bliskoznacznych, jakimi wyrazami możesz zastąpić słowo kłótnia.
Synonimy - przejdź do słownika.
Zapisz je w zeszycie: kłótnia, czyli spór, waśń, konflikt, scysja, awantura.
6. "Zemsta" opowiada o sporze dwóch sąsiadów: Cześnika i Rejenta, którzy kłócili się o ten zamek w Odrzykoniu.
7. Obejrzyj zdjęcia i opisz, jak wygląda i zachowuje się (co robi) Cześnik. WYŚLIJ do nauczyciela do 29.04.2020.
Sprawdzasz
poprawę
prac
na swojej
stronie?
satyra - utwór literacki, który ośmiesza wady i zachowanie ludzi, przedstawia rzeczywistość w krzywym zwierciadle. Satyra poucza, ale nie czyni tego wprost.
Ignacy Krasicki żył w XVIII wieku. Twórca nazywany był „księciem poetów”. Uważał, że literatura ma wychowywać ludzi. W swoich utworach pokazywał ludzkie wady, ale uczył, bawiąc, dlatego tworzył żartobliwe (śmieszne) bajki i satyry.
bajka - krótki utwór wierszowany; opowieść o zwierzętach, ludziach lub przedmiotach, które mają cechy ludzkie. Utwór zawiera naukę moralną.
Ignacy Krasicki - bywalec
obiadów czwartkowych
Wiadomość
do
nauczyciela
Koniecznie zobacz
Temat: Ignacy Krasicki - twórca i jego sposoby na ludzkie wady.
28.04.2020
27.04.2020
LEKCJA 9
Zrób dzisiaj coś, czego innym się nie chce,
a jutro będziesz mieć to,
czego inni pragną...
Ania poszła po węgiel do grilla i przypadkiem zobaczyła Michała, który zaglądał do
garażu, bo chciał zobaczyć wspaniały motocykl i pewnie chętnie by na niego wsiadł.
Jutro mamy zamiar zdobyć szczyt.
Musimy wyjść z bazy nieco wcześniej.
Mamy przed sobą długą i trudną drogę.
Prowadzi przez długą przełęcz i wąskie skalne ścieżki.
wielo+krotny = wiele razy, powtarzany kila razy
Zadanie wielokrotnie złożone to zdanie, które składa się
z więcej niż dwóch zdań pojedynczych.
Co oni robią?
Co im się może śnić?
Nowy wyraz, który został stworzony np. przez pisarza
w utworze literackim (w książce) to neologizm.
Bajdała
Rzeźba Bajdały na Rynku Wodnym
w Zamościu.Podobno ten, kto go poklepie po łysienie,będzie miał niezwykłe sny.
Temat: Wypowiedzenie wielokrotnie złożone.
21.04.2020
LEKCJA 8
Wracamy do zdań złożonych. Wiesz, że zdanie złożone ma więcej niż jedno orzeczenie,
a dziś zajmiemy się wypowiedziami trochę dłuższymi, bo złożonymi przynajmniej
z trzech zdań...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Co to znaczy wielokrotnie? Zapisz w zeszycie:
3. Wstaw odpowiednie połączenia (spójniki) pomiędzy kolejnymi częściami zdania. Całe zdanie
przepisz do zeszytu. Podkreśl wstawione wyrazy. - przejdź
4. Podane zdania pojedyncze przekształć w jedno zdanie złożone.Połącz zdania pojedyncze,
wstawiając kolejno spójniki: więc, ponieważ, która. Utworzone zdanie zapisz w zeszycie.
5. Poćwicz tworzenie zdań wielokrotnie złożonych - wykonaj ćw. 5 i 6, s. 44 w zeszycie ćwiczeń.
6. Połącz zdania pojedyncze (składowe) w jedno wielokrotnie złożone. Przepisz je do zeszytu.
7. Podziel zdanie wielokrotnie złożone na kilka zdań pojedynczych, usuń łączniki (spójniki), wstaw
duże litery na początku i kropki na końcu powstałych zdań.
8. Obejrzyj filmik o zdaniach wielokrotnie złożonych - zobacz.
9. Samodzielnie napisz jedno zdanie wielokrotnie złożone
o tym, co widzisz na zdjęciu obok.
Temat: Co się może zdarzyć, gdy śpisz? "Dusiołek" Bolesława Leśmiana.
20.04.2020
LEKCJA 7
Co się może wydarzyć, gdy śpisz? Sprawdzimy na dzisiejszej lekcji...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Pamiętasz, co Ci się dzisiaj śniło? Opisz w zeszycie swój sen. Zacznij od słów:
Dziś w nocy zobaczyłem we śnie...
3. Przeczytaj z mamą lub tatą utwór "Dusiołek" Bolesława Leśmiana, podręcznik, s. 218,
możesz go też posłuchać - czyta Bożena Adamek lub Adam Ferency.
4. Z pomocą mamy lub taty opowiedz, o czym mówi utwór. Odpowiedz w zeszycie na pytania:
5. Zapisz w zeszycie od jakiego wyrazu pochodzi wyraz Dusiołek -> dusić.
Zapisz też notatkę:
6. Utwórz neologizm od słów według wzoru: mieszać -> mieszołek
ściskać -> ..................... przyśnić -> ................................
7. Wybierz jedno ze zdjęć obok i samodzielnie odpowiedz na pytania:
Logowanie do strony ucznia
Logowanie do strony ucznia
Dla ciekawych
Temat: Oblicza ojczyzny w wierszu Tadeusza Różewicza.
Jaką twarz ma ojczyzna? Czy tylko jedną, czy jest ich wiele?
Dziś poznasz wiersz Tadeusza Różewicza, który o tym mówi.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Zapisz w zeszycie kilka elementów (miejsca, dźwięki, zapachy), z którymi
kojarzy Ci się ojczyzna - Polska.
3. Przeczytaj wiersz "oblicze ojczyzny" - podręcznik, s. 174.
4. O jakich miejscach w ojczyźnie mówi poeta? - napisz w zeszycie.
5. Obejrzyj film o tym, czym jest krajobraz - zobacz.
6. Zobacz krajobrazy Polski od gór do morza - przejdź.
7. Co widzisz na zdjęciach obok? Napisz po dwa zdania rozwinięte
o każdym z nich. Proszę, byś zrobił to bez pomocy mamy - potem naciśnij Wyślij.
06.04.2020
Temat: Jestem Polakiem - "Odkrywanie polskości".
LEKCJA 5
Zobacz
Dla ciekawych
Dziś porozmawiamy o polskości. Co to znaczy, że jesteś Polakiem?
Z czego możesz być dumny jako Polak...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Znajdź na zdjęciu obok flagę Polski.
3. Czy poznajesz jeszcze inną flagę? Jaką?
4. Wyraz polskość pochodzi od słowa Polska. Napisz w zeszycie:
Polska -> polskość, czyli nasza kultura, zwyczaje, tradycje,
historia, język, wspólni przodkowie.
5. Przypomnij sobie (przeczytaj w zeszycie) znaczenie słowa emigrant, emigracja.
Który bohater z omawianej w tym roku lektury był emigrantem?
Dlaczego wyjechał z Polski?
6. Przeczytaj fragmenty tekstu M. Marszałkowskiej - podręcznik, s. 171-172.
7. Sprawdź, co zrozumiałeś - odpowiedz na pytania:
Julian Konstanty Ordon - dowódca fortu na warszawskiej Woli we wrześniu 1831 roku. Mickiewicz poznał historię bohaterskiej obrony reduty i w 1832 roku napisał utwór poświęcony Ordonowi i jego walce z Moskalami (Rosjanami) w czasie powstania listopadowego.
07.04.2020
LEKCJA 6
30.03.2020
31.03.2020
Dowiedz się więcej
Temat: O czym opowiada adiutant? "Reduta Ordona".
LEKCJA 4
Dowiedz się więcej
Temat: Kim był Pułkownik z utworu Adama Mickiewicza?
1. Przypomnij sobie bohaterkę utworu poznanego na poprzedniej lekcji
i sprawdź, co zapamiętałeś. (zadanie nieobowiązkowe)
2. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
3. Przeczytaj streszczenie utworu "Reduta Ordona" oraz informacje znajdujące się
pod zdjęciem i Ciekawostkę, podręcznik, s. 161.
4. Zobacz, co to jest reduta? - sprawdź.
5. Odpowiedz w zeszycie na na pytania:
6. Zrób zdjęcie notatki w zeszycie i przyślij do mnie.
Poproś o pomoc mamę lub tatę.
7. Obejrzyj zdjęcie obok, powiedz, co na nim widzisz.
Dziś poznasz kolejny utwór Adama Mickiewicza - "Śmierć Pułkownika". Dowiesz się,
kim był tytułowy Pułkownik i jak został przedstawiony w utworze literackim.
1. Przypomnij, co wiesz o Mickiewiczu i jakie dzieła tego twórcy już znasz
- sprawdź, co pamiętasz. Wypełnij quiz, na końcu wpisz imię i nr w dzienniku.
2. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
3. Przeczytaj tekst "Śmierć Pułkownika" w podręczniku, s. 154.
4. Poszukaj w internecie informacji, kim jest pułkownik.
5. Odpowiedz w zeszycie na pytania:
6. Przeczytaj informację dotyczącą Emilii Plater i ustal, które fakty (wydarzenia) z życia
bohaterki wykorzystał poeta (pojawiły się w wierszu)? - sprawdź.
7. Zapisz w zeszycie notatkę z lekcji - zobacz notatkę.
8. Napisz trzy zdania, o czym jest wiersz Mickiewicza i WYŚLIJ do nauczyciela.
LEKCJA 3
Lubię warzywa i zdrowo się odżywiam.
PAMIĘTAJ
Zdania współrzędnie złożone mają przynajmniej dwa orzeczenia i są połączone takimi spójnikami:
i, oraz, ale, albo, lub, jednak, więc, zatem, toteż, a,
czy, natomiast, zaś, lecz, dlatego.
Kolejne zdania mogą też być tylko oddzielone przecinkiem.
Np. Spadł śnieg, więc można ulepić bałwana.
W wolnym czasie oglądam filmy, słucham muzyki i czytam książki.
Mogę dostać nowy rower albo grę komputerową.
Temat: Zdania złożone współrzędnie - przypomnienie
i uzupełnienie wiadomości.
24.03.2020
LEKCJA 2
NAUCZANIE
INDYWIDUALNE
23.03.2020
język polski
lekcja
PAMIĘTAJ
czyli czasownik odmieniony przez osobę,
np. Mały kotek (co zrobił?) schował się pod kocem.
np. Mały kotek (co zrobił?) schował się pod kocem i cichutko (co robi?) miauczy.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie wiadomości o zdaniu pojedynczym.
Zapisz w zeszycie notatkę:
3. Wykonaj online (na komputerze) ćwiczenie 1, 2 i 4 ze strony epodreczniki.pl - przejdź do ćwiczeń.
4. Napisz w zeszycie dwa zdania pojedyncze: jedno o Balladynie, a drugie o latarniku Skawińskim.
5. Odpowiedz na pytania obok zdjęcia. Odpowiedzi wpisz na białym polu. Jak skończysz pisać, jeden raz kliknij WYŚLIJ.
Pytanie do
nauczyciela
Klasa 7b
Temat: Zdania pojedyncze i złożone.
LEKCJA 1
1. Pamiętasz, jak dzielimy zdania? - wykonaj ćwiczenie.
2. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
3. Dziś poćwiczysz rozróżnianie zdań współrzędnie złożonych. Przeczytaj informacje
dotyczące tych zdań - podręcznik, s. 195.
4. Zapisz w zeszycie poniższą notatkę.
5. Jakimi spójnikami połączymy te zdania? - przejdź do zadania.
6. Wykonaj ćwiczenie 3 i 4, s. 32 w zeszycie ćwiczeń. Wpisz do zdania odpowiednie spójniki z ramki.
7. Wykonaj ćwiczenie 4, s. 32 w zeszycie ćwiczeń.
8. Ułóż zdania złożone z podanymi spójnikami. Jak wykonasz zadanie, kliknij WYŚLIJ.
Dzisiaj przypomnimy sobie wiadomości o znanych bajkach i ich twórcy...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj informacje w podręczniku, s. 98-99, napisz w zeszycie notatkę:
3. Te utwory Krasickiego znasz - to krótkie bajki ośmieszające ludzkie wady.
Posłuchaj jednej z bajek lub ją przeczytaj i wykonaj zadania - zadanie 1 i zadanie 2.
4. Sprawdź, czy pamiętasz, jakie cechy ma bajka. Zapisz w zeszycie notatkę:
5. Ignacy Krasicki jest też autorem utworów zwanych satyrami.
Posłuchaj lub poczytaj o jednej z nich - "Żona modna".
6. Wydarzenia przedstawione w utworze "Żona modna"- wykonaj ćwiczenie,
ułóż plan wydarzeń.
7. Jakie cechy mieli bohaterowie utworu Ignacego Krasickiego - pogrupuj je.
8. Czym jest satyra? Zapisz wyjaśnienie w zeszycie.