UWAGA

Możesz narysować komiks w  programie graficznym.

Zapisz go i pokaż kolegom oraz nauczycielowi.

kadr - jeden rysunek (ramka) w komiksie

pasek komiksowy - kilka kadrów ułożonych w jednym rzędzie, seria obrazków

Temat: Stworzyć komiks! Ale jak?

Dzisiejsze zajęcia będą lekcją w szkole komiksu. Pamiętacie, czego uczyli się

Kajko i Kokosz w szkole latania? A jak myślicie, czego Wy nauczycie się w szkole

komiksu?

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie, z czego składa się komiks i jak wyglądają chmurki, w których

    pojawia się teskt na kadrach komiksu.. Zapisz w zeszycie:

 

 

 

 

 

3. Zastanów się, jaką historię w obrazkach chciałbyś stworzyć - wymyśl jej bohatera, wyobraź sobie, jak wygląda

    w różnych pozach i sytuacjach.

4. Co się mogło przydarzyć Twojemu bohaterowi? Zastanów się, jak to pokazać na trzech lub czterech

    obrazkach komiksowych (kadrach).

5. Zobacz film "Jak narysować komiks?"

6. Przygotuj kartkę A4, kredki lub mazaki i zamień swój pomysł w komiks. Jeśli trudno Ci było wymyślić

    swoją historię, możesz  narysować ją razem z Jadźką z filmu - karta pracy.

7. Proszę, abyś wykonał zadanie, zrobił zdjęcie swojego komiksu i przesłał do nauczyciela.

Na dzisiejszej lekcji przypomnimy sobie, jak sporządzać plan wydarzeń oraz

jaka jest różnica między zdaniem a równoważnikiem zdania. Opiszemy też krótko

bohaterów komiksu "Kajko i Kokosz. Szkoła latania".

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Pamiętasz, czym różni się zdanie od równoważnika zdania? Jak rozpoznać,

    z jakim typem wypowiedzi masz do czynienia?

    Sprawdź się - wykonaj ćwiczenie online.

3. Przed Tobą rozsypane wydarzenia z dwóch planów: punkty jednego z nich

    miały postać zdań, a drugi był zbudowany z równoważników zdań.

    Pogrupuj wydarzenia. Zmień zdania na równoważniki zdań.

4. Ułóż wydarzenia w odpowiedniej kolejności - zapisz w zeszycie  plan wydarzeń.

5. Teraz zajmij się głównymi bohaterami komiksu - wykonaj ćwiczenie i zapisz w zeszycie krótkie notatki o każdym z nich

     - przejdź do ćwiczenia.    

6. W komiksie poznajemy też  zbójcerzy. Kim są? Jak myślisz, skąd pochodzi nazwa zbójcerze?  

     ............................ + ............................. = zbójcerze

  

                               

Humor w utworze literackim (w komiksie) może przejawiać

się w żartobliwym charakterze sytuacji, śmieszności postaci

lub słów, które wypowiadają bohaterowie.

W razie potrzeby

skorzystaj z pomocy.

POMOC

w wykonaniu

zadania

kadr 5

kadr 4

kadr 3

kadr 2

kadr 1

Pierwszy lot balonem

Jak działa samolot?

Pierwszy lot samolotem

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Temat: Humor w "Kajko i Kokosz. Szkoła latania".

Dziś zastanowimy się, czy komiks "Kajko i Kokosz. Szkoła latania" może nas śmieszyć.

Które momenty są śmieszne i dlaczego...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Zastanów się, czym jest humor i jaki można mieć humor.

    Wyjaśnij  w zeszycie  związki frazeologiczne:

                    wisielczy humor - ......

                    czarny humor - ......

                    szampański humor - ......

          

3. Według słownika humor to umiejętność życzliwego dostrzegania śmiesznych stron w sytuacjach,

    zdarzeniach albo ludziach. Co może nas śmieszyć w lekturze? Zobacz kadry (pojedyncze obrazki) komiksu

    i odpowiedz, czy śmieszny jest język postaci (słowa), ich zachowanie, czy sytuacje, które są udziałem bohaterów.

 

 

 

 

 

 

4. Przerysuj do zeszytu tabelę i uzupełnij ją.

 

  kadr               wydarzenie         element humorystyczny
1    
2    
3    
4    
5    

 

5. Zapisz pod tabelą w zeszycie:

 

Temat: Nauka w szkole latania.

Pora rozpocząć wraz  z Mirmiłem naukę latania... Zobaczymy, jak poszło kasztelanowi

zgłębienie tej niełatwej sztuki. Sami też wymyślicie latający pojazd i paliwo, którego

będzie potrzebował...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie, dlaczego kasztelan zapragnął nauczyć się latać. Kto go do tego

    skłonił i dlaczego. Przepisz do zeszytu uzupełniony tekst:

Krwawy Hegemon nie mógł ...................., gdy przebywali w nim ............................, dlatego

wymyślił podstęp, jak się ich pozbyć. Przebrał się za ................................., wszedł na dwór

Mirmiła i opowiedział, że miał dla niego ....................., ale go utracił. Kasztelan wyobraził sobie

jak ................. i zapragnął ...................... .

3. Narysuj w zeszycie trzy rysunki (mogą być schematyczne) dotyczące kolejnych etapów

    nauki latania, zaczynając od spotkania z ciotką Jagą.

4. Pamiętasz, jakie przedmioty służyły do latania bohaterom komiksu? Czego potrzebowali

    oprócz latającego przedmiotu? Wymyśl własny środek powietrznego transportu.

    Opisz go w zeszycie według poniższych punktów (możesz wydrukować kartę pracy

    i uzupełnioną wkleić pod dzisiejszą lekcją) - karta pracy.                             

Temat: Tworzymy  plan wydarzeń przedstawionych w "Szkole latania".

Bohaterowie

"Kajko i Kokosz. Szkoła latania"

ZOBACZ TAKŻE

"Kajko i Kokosz.

Szkoła latania"

audiobook

"Kajko i Kokosz.

Szkoła latania"

"Kajko i Kokosz

na wczasach"

Temat: Jakie wydarzenia zostały przedstawione w komiksie "Szkoła latania"?

Dziś czas na poznanie przebiegu wydarzeń w komiksie, wiecie już, jak go czytać, co

zostało umieszczone w dymkach o różnych kształtach, więc pora na poznanie wydarzeń...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Na początek przypomnienie odmiany przez przypadki - przypomnij sobie kolejne

    przypadki i odmień przez nie w liczbie pojedynczej i mnogiej tytuł komiksu, czyli

    szkoła lataniamożesz sprawdzić, czy zrobiłeś to poprawnie.

 

    PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA

3. Zanim zaczniesz czytać komiks, przygotuj kartkę i długopis. W czasie czytania notuj

    w punktach najważniejsze wydarzenia.

4. W dowolnej formie sporządź informację o przedmiotach służących do latania, które

    pojawiły się w komiksie (może to być tekst, schemat, rysunek).

5. Jeśli natrafisz w komiksie na wyrazy naśladujące dźwięki - zapisz kilka na kartce.

6. Możesz również zanotować kilka sytuacji, które uważasz za zabawne.

   

    ZACZNIJ CZYTAĆ - otwórz komiks  --> Oczywiście nie musisz przeczytać całego komiksu dzisiaj.

                                                                       Proszę, by zrobić to do wtorku                                                                

Temat: Komiks, czyli historia w obrazkach, ale w jakich?

             Janusz Chriska "Kajko i Kokosz. Szkoła latania"

Poznaliście znanego polskiego autora komiksów - Janusza Christę. Na dzisiejszej lekcji

spotkanie z jego komiksem. Sprawdzimy, jak zbudowany jest komiks, z jakich elementów

się składa, jakie kształty mogą mieć dymki (ramki), w których autor umieszcza teksty.

"Obejrzymy" pod tym kątem komiks "Kajko i Kokosz. Szkoła latania".

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Obejrzyj komiks "Kajko i Kokosz. Szkoła latania". Zobacz, jak wyglądają kolejne paski

    opowieści. W jaki sposób autor wprowadza tekst? Ustal, do czego służą różne kształty

    dymków - otwórz komiks.

3. Przerysuj dymki do zeszytu jeden pod drugim, a z boku napisz, jaki typ wypowiedzi

    pojawia się w nich najczęściej - wykonaj ćwiczenie.

 

 

 

 

 

4. Przyjrzyj się głównym bohaterom - opisz krótko (1-2 zdania) wygląd Kajka i Kokosza.

5. Zabaw się w rysownika komiksów i narysuj jednego z bohaterów. Skorzystaj z pomocy - rysowanie Kokosza i Kajka.

6. Przeczytaj informacje o komiksie "Kajko i Kokosz. Szkoła latania" - podręcznik, s. 306,

    żeby poznać innych bohaterów oraz ciekawostkę dotyczącą komiksu Janusza Christy.

 

 

 

Christa - ciekawy filmik

KONIECZNIE  ZOBACZ

DLA SPOSTRZEGAWCZYCH

"Kajtek i Koko w kosmosie"

Co Ci przypomina czołówka tego animowanego filmu?

Wywiad - rozmowa między dwiema osobami lub osobą prowadzącą i grupą osób, podczas

której osoba prowadząca wywiad zadaje pytania w celu uzyskania określonych informacji.

Temat: Początki Kajtka i Koka – wywiad z Januszem Christą.

Dzisiaj poznacie autora serii obrazkowych opowieści "Kajko i Kokosz".

Dowiecie się też, jak i kiedy "narodzili" się bohaterowie tego komiksu...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Znasz  bohaterów kilku komiksowych serii, między innymi Kajka i Kokosza,

    których powołał do życia Janusz Christa. Warto poznać twórcę lubianych postaci

    - przejdź do informacji, musisz je ułożyć w logiczną (sensowną) całość.

3. Zapisz w zeszycie pod tematem lekcji notatkę:

    Janusz Christa to jeden z najsławniejszych polskich twórców komiksu. Stworzył

    postacie Kajtka i Koka oraz Kajka i Kokosza. Narysował 4700 komiksowych pasków.

4. Teraz dowiedz się, jak w głowie rysownika rodzą się pomysły stworzenia

    komiksowych postaci i opowieści. Przeczytaj fragmenty wywiadu z Januszem

    Christą - podręcznik, s. 314.Odpowiedz ustnie (w myśli) na pytania:

  • Które postacie powstały jako pierwsze: Kajtek i Koko czy Kajko i Kokosz?
  • Kim byli Kajko i Kokosz dla Kajtka i Kokosza? (przodkami / potomkami)
  • W jakich miejscach przeżywali przygody Kajtek i Koko?
  • O co mieli pretensje miłośnicy komiksów do ich twórcy?

5. Teraz sprawdź, jak wygląda tekst wywiadu. Dzięki czemu odróżniasz wypowiedzi

    Janusza  Christy  od słów dziennikarki? Zapisz w zeszycie, czym jest wywiad.

 

 

 

 

6. Co (według Janusza Christy) powinieneś robić, żeby zostać autorem komiksów?  Zapisz w zeszycie trzy rady dla

    początkującego twórcy historii obrazkowych. Użyj w nich wybranych słów spośród poniższych:

    starannie, cierpliwie, dokładnie, wielokrotnie, systematycznie, zabawnie, humorystycznie, bardzo dużo, wytrwale.

 

Humor w utworze literackim (w komiksie) może przejawiać

się w żartobliwym charakterze sytuacji, śmieszności postaci

lub słów, które wypowiadają bohaterowie.

W razie potrzeby

zajrzyj do słownika.

POMOC

w wykonaniu

zadania

kadr 5

kadr 4

kadr 3

kadr 2

kadr 1

Pierwszy lot balonem

Jak działa samolot?

Pierwszy lot samolotem

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Bohaterowie

"Kajko i Kokosz. Szkoła latania"

ZOBACZ TAKŻE

"Kajko i Kokosz.

Szkoła latania"

audiobook

"Kajko i Kokosz.

Szkoła latania"

"Kajko i Kokosz

na wczasach"

Christa - ciekawy filmik

KONIECZNIE  ZOBACZ

DLA SPOSTRZEGAWCZYCH

"Kajtek i Koko w kosmosie"

Co Ci przypomina czołówka tego animowanego filmu?

Wywiad - rozmowa między dwiema osobami lub osobą prowadzącą i grupą osób, podczas

której osoba prowadząca wywiad zadaje pytania w celu uzyskania określonych informacji.

Temat: Humor w "Kajko i Kokosz. Szkoła latania".

Temat: Nauka w szkole latania.

Pora rozpocząć wraz  z Mirmiłem naukę latania... Zobaczymy, jak poszło kasztelanowi

zgłębienie tej niełatwej sztuki. Sami też wymyślicie latający pojazd i paliwo, którego

będzie potrzebował...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie, dlaczego kasztelan zapragnął nauczyć się latać. Kto go do tego

    skłonił i dlaczego. Przepisz do zeszytu uzupełniony tekst:

Krwawy Hegemon nie mógł ...................., gdy przebywali w nim ............................, dlatego

wymyślił podstęp, jak się ich pozbyć. Przebrał się za ................................., wszedł na dwór

Mirmiła i opowiedział, że miał dla niego ....................., ale go utracił. Kasztelan wyobraził sobie

jak ................. i zapragnął ...................... .

3. Narysuj w zeszycie trzy rysunki (mogą być schematyczne) dotyczące kolejnych etapów

    nauki latania, zaczynając od spotkania z ciotką Jagą.

4. Pamiętasz, jakie przedmioty służyły do latania bohaterom komiksu? Czego potrzebowali

    oprócz latającego przedmiotu? Wymyśl własny środek powietrznego transportu.

    Opisz go w zeszycie według poniższych punktów (możesz wydrukować kartę pracy

    i uzupełnioną wkleić pod dzisiejszą lekcją) - karta pracy.                             

Temat: Tworzymy  plan wydarzeń przedstawionych w "Szkole latania".

Na dzisiejszej lekcji przypomnimy sobie, jak sporządzać plan wydarzeń oraz

jaka jest różnica między zdaniem a równoważnikiem zdania. Opiszemy też krótko

bohaterów komiksu "Kajko i Kokosz. Szkoła latania".

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Pamiętasz, czym różni się zdanie od równoważnika zdania? Jak rozpoznać,

    z jakim typem wypowiedzi masz do czynienia?

    Sprawdź się - wykonaj ćwiczenie online.

3. Przed Tobą rozsypane wydarzenia z dwóch planów: punkty jednego z nich

    miały postać zdań, a drugi był zbudowany z równoważników zdań.

    Pogrupuj wydarzenia. Zmień zdania na równoważniki zdań.

4. Ułóż wydarzenia w odpowiedniej kolejności - zapisz w zeszycie  plan wydarzeń.

5. Teraz zajmij się głównymi bohaterami komiksu - wykonaj ćwiczenie i zapisz w zeszycie krótkie notatki o każdym z nich

     - przejdź do ćwiczenia.    

6. W komiksie poznajemy też  zbójcerzy. Kim są? Jak myślisz, skąd pochodzi nazwa zbójcerze?  

     ............................ + ............................. = zbójcerze

  

                               

Temat: Jakie wydarzenia zostały przedstawione w komiksie "Szkoła latania"?

Dziś czas na poznanie przebiegu wydarzeń w komiksie, wiecie już, jak go czytać, co

zostało umieszczone w dymkach o różnych kształtach, więc pora na poznanie wydarzeń...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Na początek przypomnienie odmiany przez przypadki - przypomnij sobie kolejne

    przypadki i odmień przez nie w liczbie pojedynczej i mnogiej tytuł komiksu, czyli

    szkoła lataniamożesz sprawdzić, czy zrobiłeś to poprawnie.

 

    PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA

3. Zanim zaczniesz czytać komiks, przygotuj kartkę i długopis. W czasie czytania notuj

    w punktach najważniejsze wydarzenia.

4. W dowolnej formie sporządź informację o przedmiotach służących do latania, które

    pojawiły się w komiksie (może to być tekst, schemat, rysunek).

5. Jeśli natrafisz w komiksie na wyrazy naśladujące dźwięki - zapisz kilka na kartce.

6. Możesz również zanotować kilka sytuacji, które uważasz za zabawne.

   

    ZACZNIJ CZYTAĆ - otwórz komiks  --> Oczywiście nie musisz przeczytać całego komiksu dzisiaj.

                                                                       Proszę, by zrobić to do wtorku                                                                

Temat: Komiks, czyli historia w obrazkach, ale w jakich?

             Janusz Chriska "Kajko i Kokosz. Szkoła latania"

Poznaliście znanego polskiego autora komiksów - Janusza Christę. Na dzisiejszej lekcji

spotkanie z jego komiksem. Sprawdzimy, jak zbudowany jest komiks, z jakich elementów

się składa, jakie kształty mogą mieć dymki (ramki), w których autor umieszcza teksty.

"Obejrzymy" pod tym kątem komiks "Kajko i Kokosz. Szkoła latania".

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Obejrzyj komiks "Kajko i Kokosz. Szkoła latania". Zobacz, jak wyglądają kolejne paski

    opowieści. W jaki sposób autor wprowadza tekst? Ustal, do czego służą różne kształty

    dymków - otwórz komiks.

3. Przerysuj dymki do zeszytu jeden pod drugim, a z boku napisz, jaki typ wypowiedzi

    pojawia się w nich najczęściej - wykonaj ćwiczenie.

 

 

 

 

 

4. Przyjrzyj się głównym bohaterom - opisz krótko (1-2 zdania) wygląd Kajka i Kokosza.

5. Zabaw się w rysownika komiksów i narysuj jednego z bohaterów. Skorzystaj z pomocy - rysowanie Koksza i Kajka.

6. Przeczytaj informacje o komiksie "Kajko i Kokosz. Szkoła latania" - podręcznik, s. 306,

    żeby poznać innych bohaterów oraz ciekawostkę dotyczącą komiksu Janusza Christy.

 

 

 

Temat: Początki Kajtka i Koka – wywiad z Januszem Christą.

Dzisiaj poznacie autora serii obrazkowych opowieści "Kajko i Kokosz".

Dowiecie się też, jak i kiedy "narodzili" się bohaterowie tego komiksu...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Znasz  bohaterów kilku komiksowych serii, między innymi Kajka i Kokosza,

    których powołał do życia Janusz Christa. Warto poznać twórcę lubianych postaci

    - przejdź do informacji, musisz je ułożyć w logiczną (sensowną) całość.

3. Zapisz w zeszycie pod tematem lekcji notatkę:

    Janusz Christa to jeden z najsławniejszych polskich twórców komiksu. Stworzył

    postacie Kajtka i Koka oraz Kajka i Kokosza. Narysował 4700 komiksowych pasków.

4. Teraz dowiedz się, jak w głowie rysownika rodzą się pomysły stworzenia

    komiksowych postaci i opowieści. Przeczytaj fragmenty wywiadu z Januszem

    Christą - podręcznik, s. 314.Odpowiedz ustnie (w myśli) na pytania:

  • Które postacie powstały jako pierwsze: Kajtek i Koko czy Kajko i Kokosz?
  • Kim byli Kajko i Kokosz dla Kajtka i Kokosza? (przodkami / potomkami)
  • W jakich miejscach przeżywali przygody Kajtek i Koko?
  • O co mieli pretensje miłośnicy komiksów do ich twórcy?

5. Teraz sprawdź, jak wygląda tekst wywiadu. Dzięki czemu odróżniasz wypowiedzi

    Janusza  Christy  od słów dziennikarki? Zapisz w zeszycie, czym jest wywiad.

 

 

 

 

6. Co (według Janusza Christy) powinieneś robić, żeby zostać autorem komiksów?  Zapisz w zeszycie trzy rady dla

    początkującego twórcy historii obrazkowych. Użyj w nich wybranych słów spośród poniższych:

    starannie, cierpliwie, dokładnie, wielokrotnie, systematycznie, zabawnie, humorystycznie, bardzo dużo, wytrwale.

 

Humor w utworze literackim (w komiksie) może przejawiać

się w żartobliwym charakterze sytuacji, śmieszności postaci

lub słów, które wypowiadają bohaterowie.

W razie potrzeby

zajrzyj do słownika.

POMOC

w wykonaniu

zadania

kadr 5

kadr 4

kadr 3

kadr 2

kadr 1

Pierwszy lot balonem

Jak działa samolot?

Pierwszy lot samolotem

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Bohaterowie

"Kajko i Kokosz. Szkoła latania"

ZOBACZ TAKŻE

"Kajko i Kokosz.

Szkoła latania"

audiobook

"Kajko i Kokosz.

Szkoła latania"

"Kajko i Kokosz

na wczasach"

Christa - ciekawy filmik

KONIECZNIE  ZOBACZ

DLA SPOSTRZEGAWCZYCH

"Kajtek i Koko w kosmosie"

Co Ci przypomina czołówka tego animowanego filmu?

Wywiad - rozmowa między dwiema osobami lub osobą prowadzącą i grupą osób, podczas

której osoba prowadząca wywiad zadaje pytania w celu uzyskania określonych informacji.

Temat: Humor w "Kajko i Kokosz. Szkoła latania".

Temat: Nauka w szkole latania.

Pora rozpocząć wraz  z Mirmiłem naukę latania... Zobaczymy, jak poszło kasztelanowi

zgłębienie tej niełatwej sztuki. Sami też wymyślicie latający pojazd i paliwo, którego

będzie potrzebował...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie, dlaczego kasztelan zapragnął nauczyć się latać. Kto go do tego

    skłonił i dlaczego. Przepisz do zeszytu uzupełniony tekst:

Krwawy Hegemon nie mógł ...................., gdy przebywali w nim ............................, dlatego

wymyślił podstęp, jak się ich pozbyć. Przebrał się za ................................., wszedł na dwór

Mirmiła i opowiedział, że miał dla niego ....................., ale go utracił. Kasztelan wyobraził sobie

jak ................. i zapragnął ...................... .

3. Narysuj w zeszycie trzy rysunki (mogą być schematyczne) dotyczące kolejnych etapów

    nauki latania, zaczynając od spotkania z ciotką Jagą.

4. Pamiętasz, jakie przedmioty służyły do latania bohaterom komiksu? Czego potrzebowali

    oprócz latającego przedmiotu? Wymyśl własny środek powietrznego transportu.

    Opisz go w zeszycie według poniższych punktów (możesz wydrukować kartę pracy

    i uzupełnioną wkleić pod dzisiejszą lekcją) - karta pracy.                             

Temat: Tworzymy  plan wydarzeń przedstawionych w "Szkole latania".

Na dzisiejszej lekcji przypomnimy sobie, jak sporządzać plan wydarzeń oraz

jaka jest różnica między zdaniem a równoważnikiem zdania. Opiszemy też krótko

bohaterów komiksu "Kajko i Kokosz. Szkoła latania".

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Pamiętasz, czym różni się zdanie od równoważnika zdania? Jak rozpoznać,

    z jakim typem wypowiedzi masz do czynienia?

    Sprawdź się - wykonaj ćwiczenie online.

3. Przed Tobą rozsypane wydarzenia z dwóch planów: punkty jednego z nich

    miały postać zdań, a drugi był zbudowany z równoważników zdań.

    Pogrupuj wydarzenia. Zmień zdania na równoważniki zdań.

4. Ułóż wydarzenia w odpowiedniej kolejności - zapisz w zeszycie  plan wydarzeń.

5. Teraz zajmij się głównymi bohaterami komiksu - wykonaj ćwiczenie i zapisz w zeszycie krótkie notatki o każdym z nich

     - przejdź do ćwiczenia.    

6. W komiksie poznajemy też  zbójcerzy. Kim są? Jak myślisz, skąd pochodzi nazwa zbójcerze?  

     ............................ + ............................. = zbójcerze

  

                               

Temat: Jakie wydarzenia zostały przedstawione w komiksie "Szkoła latania"?

Dziś czas na poznanie przebiegu wydarzeń w komiksie, wiecie już, jak go czytać, co

zostało umieszczone w dymkach o różnych kształtach, więc pora na poznanie wydarzeń...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Na początek przypomnienie odmiany przez przypadki - przypomnij sobie kolejne

    przypadki i odmień przez nie w liczbie pojedynczej i mnogiej tytuł komiksu, czyli

    szkoła lataniamożesz sprawdzić, czy zrobiłeś to poprawnie.

 

    PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA

3. Zanim zaczniesz czytać komiks, przygotuj kartkę i długopis. W czasie czytania notuj

    w punktach najważniejsze wydarzenia.

4. W dowolnej formie sporządź informację o przedmiotach służących do latania, które

    pojawiły się w komiksie (może to być tekst, schemat, rysunek).

5. Jeśli natrafisz w komiksie na wyrazy naśladujące dźwięki - zapisz kilka na kartce.

6. Możesz również zanotować kilka sytuacji, które uważasz za zabawne.

   

    ZACZNIJ CZYTAĆ - otwórz komiks  --> Oczywiście nie musisz przeczytać całego komiksu dzisiaj.

                                                                       Proszę, by zrobić to do wtorku                                                                

Temat: Komiks, czyli historia w obrazkach, ale w jakich?

             Janusz Chriska "Kajko i Kokosz. Szkoła latania"

Poznaliście znanego polskiego autora komiksów - Janusza Christę. Na dzisiejszej lekcji

spotkanie z jego komiksem. Sprawdzimy, jak zbudowany jest komiks, z jakich elementów

się składa, jakie kształty mogą mieć dymki (ramki), w których autor umieszcza teksty.

"Obejrzymy" pod tym kątem komiks "Kajko i Kokosz. Szkoła latania".

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Obejrzyj komiks "Kajko i Kokosz. Szkoła latania". Zobacz, jak wyglądają kolejne paski

    opowieści. W jaki sposób autor wprowadza tekst? Ustal, do czego służą różne kształty

    dymków - otwórz komiks.

3. Przerysuj dymki do zeszytu jeden pod drugim, a z boku napisz, jaki typ wypowiedzi

    pojawia się w nich najczęściej - wykonaj ćwiczenie.

 

 

 

 

 

4. Przyjrzyj się głównym bohaterom - opisz krótko (1-2 zdania) wygląd Kajka i Kokosza.

5. Zabaw się w rysownika komiksów i narysuj jednego z bohaterów. Skorzystaj z pomocy - rysowanie Koksza i Kajka.

6. Przeczytaj informacje o komiksie "Kajko i Kokosz. Szkoła latania" - podręcznik, s. 306,

    żeby poznać innych bohaterów oraz ciekawostkę dotyczącą komiksu Janusza Christy.

 

 

 

Temat: Początki Kajtka i Koka – wywiad z Januszem Christą.

Dzisiaj poznacie autora serii obrazkowych opowieści "Kajko i Kokosz".

Dowiecie się też, jak i kiedy "narodzili" się bohaterowie tego komiksu...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Znasz  bohaterów kilku komiksowych serii, między innymi Kajka i Kokosza,

    których powołał do życia Janusz Christa. Warto poznać twórcę lubianych postaci

    - przejdź do informacji, musisz je ułożyć w logiczną (sensowną) całość.

3. Zapisz w zeszycie pod tematem lekcji notatkę:

    Janusz Christa to jeden z najsławniejszych polskich twórców komiksu. Stworzył

    postacie Kajtka i Koka oraz Kajka i Kokosza. Narysował 4700 komiksowych pasków.

4. Teraz dowiedz się, jak w głowie rysownika rodzą się pomysły stworzenia

    komiksowych postaci i opowieści. Przeczytaj fragmenty wywiadu z Januszem

    Christą - podręcznik, s. 314.Odpowiedz ustnie (w myśli) na pytania:

  • Które postacie powstały jako pierwsze: Kajtek i Koko czy Kajko i Kokosz?
  • Kim byli Kajko i Kokosz dla Kajtka i Kokosza? (przodkami / potomkami)
  • W jakich miejscach przeżywali przygody Kajtek i Koko?
  • O co mieli pretensje miłośnicy komiksów do ich twórcy?

5. Teraz sprawdź, jak wygląda tekst wywiadu. Dzięki czemu odróżniasz wypowiedzi

    Janusza  Christy  od słów dziennikarki? Zapisz w zeszycie, czym jest wywiad.

 

 

 

 

6. Co (według Janusza Christy) powinieneś robić, żeby zostać autorem komiksów?  Zapisz w zeszycie trzy rady dla

    początkującego twórcy historii obrazkowych. Użyj w nich wybranych słów spośród poniższych:

    starannie, cierpliwie, dokładnie, wielokrotnie, systematycznie, zabawnie, humorystycznie, bardzo dużo, wytrwale.

 

trwała

ondulacja

KOMIKSY ONLINE

seria

"Tytus, Romek i A'Tomek"

seria

"Kajko i Kokosz"

 

Temat: Krótka historia komiksu.

Zaczynamy rozmowy o opowieściach obrazkowych. Dziś poznacie krótką historię

komiksu i pochodzenie nazwy komiks oraz znanych bohaterów komiksowych

opowieści.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przeczytaj informacje, skąd pochodzi nazwa komiks oraz notatki dotyczące

    komiksu - podręcznik, s. 312 i 313.

3. Zastanów się, które wiadomości powinny się znaleźć w notatce dotyczącej historii

    komiksu. Zapisz je w zeszycie - opracuj w postaci mapy myśli (słoneczka)

    według poniższego schematu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Postaraj się zapamiętać bohaterów i twórców znanych komiksów

    - wykonaj ćwiczenie online.

strona główna