UWAGA
Moลผesz narysowaฤ komiks w programie graficznym.
Zapisz go i pokaลผ kolegom oraz nauczycielowi.
kadr - jeden rysunek (ramka) w komiksie
pasek komiksowy - kilka kadrรณw uลoลผonych w jednym rzฤdzie, seria obrazkรณw
Dzisiejsze zajฤcia bฤdฤ lekcjฤ w szkole komiksu. Pamiฤtacie, czego uczyli siฤ
Kajko i Kokosz w szkole latania? A jak myลlicie, czego Wy nauczycie siฤ w szkole
komiksu?
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, z czego skลada siฤ komiks i jak wyglฤ dajฤ chmurki, w ktรณrych
pojawia siฤ teskt na kadrach komiksu.. Zapisz w zeszycie:
3. Zastanรณw siฤ, jakฤ historiฤ w obrazkach chciaลbyล stworzyฤ - wymyลl jej bohatera, wyobraลบ sobie, jak wyglฤ da
w rรณลผnych pozach i sytuacjach.
4. Co siฤ mogลo przydarzyฤ Twojemu bohaterowi? Zastanรณw siฤ, jak to pokazaฤ na trzech lub czterech
obrazkach komiksowych (kadrach).
5. Zobacz film "Jak narysowaฤ komiks?"
6. Przygotuj kartkฤ A4, kredki lub mazaki i zamieล swรณj pomysล w komiks. Jeลli trudno Ci byลo wymyลliฤ
swojฤ historiฤ, moลผesz narysowaฤ jฤ razem z Jadลบkฤ z filmu - karta pracy.
7. Proszฤ, abyล wykonaล zadanie, zrobiล zdjฤcie swojego komiksu i przesลaล do nauczyciela.
Na dzisiejszej lekcji przypomnimy sobie, jak sporzฤ dzaฤ plan wydarzeล oraz
jaka jest rรณลผnica miฤdzy zdaniem a rรณwnowaลผnikiem zdania. Opiszemy teลผ krรณtko
bohaterรณw komiksu "Kajko i Kokosz. Szkoลa latania".
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Pamiฤtasz, czym rรณลผni siฤ zdanie od rรณwnowaลผnika zdania? Jak rozpoznaฤ,
z jakim typem wypowiedzi masz do czynienia?
Sprawdลบ siฤ - wykonaj ฤwiczenie online.
3. Przed Tobฤ rozsypane wydarzenia z dwรณch planรณw: punkty jednego z nich
miaลy postaฤ zdaล, a drugi byล zbudowany z rรณwnowaลผnikรณw zdaล.
Pogrupuj wydarzenia. Zmieล zdania na rรณwnowaลผniki zdaล.
4. Uลรณลผ wydarzenia w odpowiedniej kolejnoลci - zapisz w zeszycie plan wydarzeล.
5. Teraz zajmij siฤ gลรณwnymi bohaterami komiksu - wykonaj ฤwiczenie i zapisz w zeszycie krรณtkie notatki o kaลผdym z nich
6. W komiksie poznajemy teลผ zbรณjcerzy. Kim sฤ ? Jak myลlisz, skฤ d pochodzi nazwa zbรณjcerze?
............................ + ............................. = zbรณjcerze
Humor w utworze literackim (w komiksie) moลผe przejawiaฤ
siฤ w ลผartobliwym charakterze sytuacji, ลmiesznoลci postaci
lub sลรณw, ktรณre wypowiadajฤ bohaterowie.
W razie potrzeby
skorzystaj z pomocy.
Dziล zastanowimy siฤ, czy komiks "Kajko i Kokosz. Szkoลa latania" moลผe nas ลmieszyฤ.
Ktรณre momenty sฤ ลmieszne i dlaczego...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Zastanรณw siฤ, czym jest humor i jaki moลผna mieฤ humor.
Wyjaลnij w zeszycie zwiฤ zki frazeologiczne:
wisielczy humor - ......
czarny humor - ......
szampaลski humor - ......
3. Wedลug sลownika humor to umiejฤtnoลฤ ลผyczliwego dostrzegania ลmiesznych stron w sytuacjach,
zdarzeniach albo ludziach. Co moลผe nas ลmieszyฤ w lekturze? Zobacz kadry (pojedyncze obrazki) komiksu
i odpowiedz, czy ลmieszny jest jฤzyk postaci (sลowa), ich zachowanie, czy sytuacje, ktรณre sฤ udziaลem bohaterรณw.
4. Przerysuj do zeszytu tabelฤ i uzupeลnij jฤ .
kadr | wydarzenie | element humorystyczny |
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 |
5. Zapisz pod tabelฤ w zeszycie:
Pora rozpoczฤ ฤ wraz z Mirmiลem naukฤ latania... Zobaczymy, jak poszลo kasztelanowi
zgลฤbienie tej nieลatwej sztuki. Sami teลผ wymyลlicie latajฤ cy pojazd i paliwo, ktรณrego
bฤdzie potrzebowaล...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, dlaczego kasztelan zapragnฤ ล nauczyฤ siฤ lataฤ. Kto go do tego
skลoniล i dlaczego. Przepisz do zeszytu uzupeลniony tekst:
Krwawy Hegemon nie mรณgล ...................., gdy przebywali w nim ............................, dlatego
wymyลliล podstฤp, jak siฤ ich pozbyฤ. Przebraล siฤ za ................................., wszedล na dwรณr
Mirmiลa i opowiedziaล, ลผe miaล dla niego ....................., ale go utraciล. Kasztelan wyobraziล sobie
jak ................. i zapragnฤ ล ...................... .
3. Narysuj w zeszycie trzy rysunki (mogฤ byฤ schematyczne) dotyczฤ ce kolejnych etapรณw
nauki latania, zaczynajฤ c od spotkania z ciotkฤ Jagฤ .
4. Pamiฤtasz, jakie przedmioty sลuลผyลy do latania bohaterom komiksu? Czego potrzebowali
oprรณcz latajฤ cego przedmiotu? Wymyลl wลasny ลrodek powietrznego transportu.
Opisz go w zeszycie wedลug poniลผszych punktรณw (moลผesz wydrukowaฤ kartฤ pracy
i uzupeลnionฤ wkleiฤ pod dzisiejszฤ lekcjฤ ) - karta pracy.
ZOBACZ TAKลปE
Dziล czas na poznanie przebiegu wydarzeล w komiksie, wiecie juลผ, jak go czytaฤ, co
zostaลo umieszczone w dymkach o rรณลผnych ksztaลtach, wiฤc pora na poznanie wydarzeล...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Na poczฤ tek przypomnienie odmiany przez przypadki - przypomnij sobie kolejne
przypadki i odmieล przez nie w liczbie pojedynczej i mnogiej tytuล komiksu, czyli
szkoลa latania - moลผesz sprawdziฤ, czy zrobiลeล to poprawnie.
PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA
3. Zanim zaczniesz czytaฤ komiks, przygotuj kartkฤ i dลugopis. W czasie czytania notuj
w punktach najwaลผniejsze wydarzenia.
4. W dowolnej formie sporzฤ dลบ informacjฤ o przedmiotach sลuลผฤ cych do latania, ktรณre
pojawiลy siฤ w komiksie (moลผe to byฤ tekst, schemat, rysunek).
5. Jeลli natrafisz w komiksie na wyrazy naลladujฤ ce dลบwiฤki - zapisz kilka na kartce.
6. Moลผesz rรณwnieลผ zanotowaฤ kilka sytuacji, ktรณre uwaลผasz za zabawne.
ZACZNIJ CZYTAฤ - otwรณrz komiks --> Oczywiลcie nie musisz przeczytaฤ caลego komiksu dzisiaj.
Proszฤ, by zrobiฤ to do wtorku
Poznaliลcie znanego polskiego autora komiksรณw - Janusza Christฤ. Na dzisiejszej lekcji
spotkanie z jego komiksem. Sprawdzimy, jak zbudowany jest komiks, z jakich elementรณw
siฤ skลada, jakie ksztaลty mogฤ mieฤ dymki (ramki), w ktรณrych autor umieszcza teksty.
"Obejrzymy" pod tym kฤ tem komiks "Kajko i Kokosz. Szkoลa latania".
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Obejrzyj komiks "Kajko i Kokosz. Szkoลa latania". Zobacz, jak wyglฤ dajฤ kolejne paski
opowieลci. W jaki sposรณb autor wprowadza tekst? Ustal, do czego sลuลผฤ rรณลผne ksztaลty
dymkรณw - otwรณrz komiks.
3. Przerysuj dymki do zeszytu jeden pod drugim, a z boku napisz, jaki typ wypowiedzi
pojawia siฤ w nich najczฤลciej - wykonaj ฤwiczenie.
4. Przyjrzyj siฤ gลรณwnym bohaterom - opisz krรณtko (1-2 zdania) wyglฤ d Kajka i Kokosza.
5. Zabaw siฤ w rysownika komiksรณw i narysuj jednego z bohaterรณw. Skorzystaj z pomocy - rysowanie Kokosza i Kajka.
6. Przeczytaj informacje o komiksie "Kajko i Kokosz. Szkoลa latania" - podrฤcznik, s. 306,
ลผeby poznaฤ innych bohaterรณw oraz ciekawostkฤ dotyczฤ cฤ komiksu Janusza Christy.
Wywiad - rozmowa miฤdzy dwiema osobami lub osobฤ prowadzฤ cฤ i grupฤ osรณb, podczas
ktรณrej osoba prowadzฤ ca wywiad zadaje pytania w celu uzyskania okreลlonych informacji.
Dzisiaj poznacie autora serii obrazkowych opowieลci "Kajko i Kokosz".
Dowiecie siฤ teลผ, jak i kiedy "narodzili" siฤ bohaterowie tego komiksu...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Znasz bohaterรณw kilku komiksowych serii, miฤdzy innymi Kajka i Kokosza,
ktรณrych powoลaล do ลผycia Janusz Christa. Warto poznaฤ twรณrcฤ lubianych postaci
- przejdลบ do informacji, musisz je uลoลผyฤ w logicznฤ (sensownฤ ) caลoลฤ.
3. Zapisz w zeszycie pod tematem lekcji notatkฤ:
Janusz Christa to jeden z najsลawniejszych polskich twรณrcรณw komiksu. Stworzyล
postacie Kajtka i Koka oraz Kajka i Kokosza. Narysowaล 4700 komiksowych paskรณw.
4. Teraz dowiedz siฤ, jak w gลowie rysownika rodzฤ siฤ pomysลy stworzenia
komiksowych postaci i opowieลci. Przeczytaj fragmenty wywiadu z Januszem
Christฤ - podrฤcznik, s. 314.Odpowiedz ustnie (w myลli) na pytania:
5. Teraz sprawdลบ, jak wyglฤ da tekst wywiadu. Dziฤki czemu odrรณลผniasz wypowiedzi
Janusza Christy od sลรณw dziennikarki? Zapisz w zeszycie, czym jest wywiad.
6. Co (wedลug Janusza Christy) powinieneล robiฤ, ลผeby zostaฤ autorem komiksรณw? Zapisz w zeszycie trzy rady dla
poczฤ tkujฤ cego twรณrcy historii obrazkowych. Uลผyj w nich wybranych sลรณw spoลrรณd poniลผszych:
starannie, cierpliwie, dokลadnie, wielokrotnie, systematycznie, zabawnie, humorystycznie, bardzo duลผo, wytrwale.
Humor w utworze literackim (w komiksie) moลผe przejawiaฤ
siฤ w ลผartobliwym charakterze sytuacji, ลmiesznoลci postaci
lub sลรณw, ktรณre wypowiadajฤ bohaterowie.
W razie potrzeby
zajrzyj do sลownika.
ZOBACZ TAKลปE
Wywiad - rozmowa miฤdzy dwiema osobami lub osobฤ prowadzฤ cฤ i grupฤ osรณb, podczas
ktรณrej osoba prowadzฤ ca wywiad zadaje pytania w celu uzyskania okreลlonych informacji.
Pora rozpoczฤ ฤ wraz z Mirmiลem naukฤ latania... Zobaczymy, jak poszลo kasztelanowi
zgลฤbienie tej nieลatwej sztuki. Sami teลผ wymyลlicie latajฤ cy pojazd i paliwo, ktรณrego
bฤdzie potrzebowaล...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, dlaczego kasztelan zapragnฤ ล nauczyฤ siฤ lataฤ. Kto go do tego
skลoniล i dlaczego. Przepisz do zeszytu uzupeลniony tekst:
Krwawy Hegemon nie mรณgล ...................., gdy przebywali w nim ............................, dlatego
wymyลliล podstฤp, jak siฤ ich pozbyฤ. Przebraล siฤ za ................................., wszedล na dwรณr
Mirmiลa i opowiedziaล, ลผe miaล dla niego ....................., ale go utraciล. Kasztelan wyobraziล sobie
jak ................. i zapragnฤ ล ...................... .
3. Narysuj w zeszycie trzy rysunki (mogฤ byฤ schematyczne) dotyczฤ ce kolejnych etapรณw
nauki latania, zaczynajฤ c od spotkania z ciotkฤ Jagฤ .
4. Pamiฤtasz, jakie przedmioty sลuลผyลy do latania bohaterom komiksu? Czego potrzebowali
oprรณcz latajฤ cego przedmiotu? Wymyลl wลasny ลrodek powietrznego transportu.
Opisz go w zeszycie wedลug poniลผszych punktรณw (moลผesz wydrukowaฤ kartฤ pracy
i uzupeลnionฤ wkleiฤ pod dzisiejszฤ lekcjฤ ) - karta pracy.
Na dzisiejszej lekcji przypomnimy sobie, jak sporzฤ dzaฤ plan wydarzeล oraz
jaka jest rรณลผnica miฤdzy zdaniem a rรณwnowaลผnikiem zdania. Opiszemy teลผ krรณtko
bohaterรณw komiksu "Kajko i Kokosz. Szkoลa latania".
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Pamiฤtasz, czym rรณลผni siฤ zdanie od rรณwnowaลผnika zdania? Jak rozpoznaฤ,
z jakim typem wypowiedzi masz do czynienia?
Sprawdลบ siฤ - wykonaj ฤwiczenie online.
3. Przed Tobฤ rozsypane wydarzenia z dwรณch planรณw: punkty jednego z nich
miaลy postaฤ zdaล, a drugi byล zbudowany z rรณwnowaลผnikรณw zdaล.
Pogrupuj wydarzenia. Zmieล zdania na rรณwnowaลผniki zdaล.
4. Uลรณลผ wydarzenia w odpowiedniej kolejnoลci - zapisz w zeszycie plan wydarzeล.
5. Teraz zajmij siฤ gลรณwnymi bohaterami komiksu - wykonaj ฤwiczenie i zapisz w zeszycie krรณtkie notatki o kaลผdym z nich
6. W komiksie poznajemy teลผ zbรณjcerzy. Kim sฤ ? Jak myลlisz, skฤ d pochodzi nazwa zbรณjcerze?
............................ + ............................. = zbรณjcerze
Dziล czas na poznanie przebiegu wydarzeล w komiksie, wiecie juลผ, jak go czytaฤ, co
zostaลo umieszczone w dymkach o rรณลผnych ksztaลtach, wiฤc pora na poznanie wydarzeล...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Na poczฤ tek przypomnienie odmiany przez przypadki - przypomnij sobie kolejne
przypadki i odmieล przez nie w liczbie pojedynczej i mnogiej tytuล komiksu, czyli
szkoลa latania - moลผesz sprawdziฤ, czy zrobiลeล to poprawnie.
PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA
3. Zanim zaczniesz czytaฤ komiks, przygotuj kartkฤ i dลugopis. W czasie czytania notuj
w punktach najwaลผniejsze wydarzenia.
4. W dowolnej formie sporzฤ dลบ informacjฤ o przedmiotach sลuลผฤ cych do latania, ktรณre
pojawiลy siฤ w komiksie (moลผe to byฤ tekst, schemat, rysunek).
5. Jeลli natrafisz w komiksie na wyrazy naลladujฤ ce dลบwiฤki - zapisz kilka na kartce.
6. Moลผesz rรณwnieลผ zanotowaฤ kilka sytuacji, ktรณre uwaลผasz za zabawne.
ZACZNIJ CZYTAฤ - otwรณrz komiks --> Oczywiลcie nie musisz przeczytaฤ caลego komiksu dzisiaj.
Proszฤ, by zrobiฤ to do wtorku
Poznaliลcie znanego polskiego autora komiksรณw - Janusza Christฤ. Na dzisiejszej lekcji
spotkanie z jego komiksem. Sprawdzimy, jak zbudowany jest komiks, z jakich elementรณw
siฤ skลada, jakie ksztaลty mogฤ mieฤ dymki (ramki), w ktรณrych autor umieszcza teksty.
"Obejrzymy" pod tym kฤ tem komiks "Kajko i Kokosz. Szkoลa latania".
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Obejrzyj komiks "Kajko i Kokosz. Szkoลa latania". Zobacz, jak wyglฤ dajฤ kolejne paski
opowieลci. W jaki sposรณb autor wprowadza tekst? Ustal, do czego sลuลผฤ rรณลผne ksztaลty
dymkรณw - otwรณrz komiks.
3. Przerysuj dymki do zeszytu jeden pod drugim, a z boku napisz, jaki typ wypowiedzi
pojawia siฤ w nich najczฤลciej - wykonaj ฤwiczenie.
4. Przyjrzyj siฤ gลรณwnym bohaterom - opisz krรณtko (1-2 zdania) wyglฤ d Kajka i Kokosza.
5. Zabaw siฤ w rysownika komiksรณw i narysuj jednego z bohaterรณw. Skorzystaj z pomocy - rysowanie Koksza i Kajka.
6. Przeczytaj informacje o komiksie "Kajko i Kokosz. Szkoลa latania" - podrฤcznik, s. 306,
ลผeby poznaฤ innych bohaterรณw oraz ciekawostkฤ dotyczฤ cฤ komiksu Janusza Christy.
Dzisiaj poznacie autora serii obrazkowych opowieลci "Kajko i Kokosz".
Dowiecie siฤ teลผ, jak i kiedy "narodzili" siฤ bohaterowie tego komiksu...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Znasz bohaterรณw kilku komiksowych serii, miฤdzy innymi Kajka i Kokosza,
ktรณrych powoลaล do ลผycia Janusz Christa. Warto poznaฤ twรณrcฤ lubianych postaci
- przejdลบ do informacji, musisz je uลoลผyฤ w logicznฤ (sensownฤ ) caลoลฤ.
3. Zapisz w zeszycie pod tematem lekcji notatkฤ:
Janusz Christa to jeden z najsลawniejszych polskich twรณrcรณw komiksu. Stworzyล
postacie Kajtka i Koka oraz Kajka i Kokosza. Narysowaล 4700 komiksowych paskรณw.
4. Teraz dowiedz siฤ, jak w gลowie rysownika rodzฤ siฤ pomysลy stworzenia
komiksowych postaci i opowieลci. Przeczytaj fragmenty wywiadu z Januszem
Christฤ - podrฤcznik, s. 314.Odpowiedz ustnie (w myลli) na pytania:
5. Teraz sprawdลบ, jak wyglฤ da tekst wywiadu. Dziฤki czemu odrรณลผniasz wypowiedzi
Janusza Christy od sลรณw dziennikarki? Zapisz w zeszycie, czym jest wywiad.
6. Co (wedลug Janusza Christy) powinieneล robiฤ, ลผeby zostaฤ autorem komiksรณw? Zapisz w zeszycie trzy rady dla
poczฤ tkujฤ cego twรณrcy historii obrazkowych. Uลผyj w nich wybranych sลรณw spoลrรณd poniลผszych:
starannie, cierpliwie, dokลadnie, wielokrotnie, systematycznie, zabawnie, humorystycznie, bardzo duลผo, wytrwale.
Humor w utworze literackim (w komiksie) moลผe przejawiaฤ
siฤ w ลผartobliwym charakterze sytuacji, ลmiesznoลci postaci
lub sลรณw, ktรณre wypowiadajฤ bohaterowie.
W razie potrzeby
zajrzyj do sลownika.
ZOBACZ TAKลปE
Wywiad - rozmowa miฤdzy dwiema osobami lub osobฤ prowadzฤ cฤ i grupฤ osรณb, podczas
ktรณrej osoba prowadzฤ ca wywiad zadaje pytania w celu uzyskania okreลlonych informacji.
Pora rozpoczฤ ฤ wraz z Mirmiลem naukฤ latania... Zobaczymy, jak poszลo kasztelanowi
zgลฤbienie tej nieลatwej sztuki. Sami teลผ wymyลlicie latajฤ cy pojazd i paliwo, ktรณrego
bฤdzie potrzebowaล...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, dlaczego kasztelan zapragnฤ ล nauczyฤ siฤ lataฤ. Kto go do tego
skลoniล i dlaczego. Przepisz do zeszytu uzupeลniony tekst:
Krwawy Hegemon nie mรณgล ...................., gdy przebywali w nim ............................, dlatego
wymyลliล podstฤp, jak siฤ ich pozbyฤ. Przebraล siฤ za ................................., wszedล na dwรณr
Mirmiลa i opowiedziaล, ลผe miaล dla niego ....................., ale go utraciล. Kasztelan wyobraziล sobie
jak ................. i zapragnฤ ล ...................... .
3. Narysuj w zeszycie trzy rysunki (mogฤ byฤ schematyczne) dotyczฤ ce kolejnych etapรณw
nauki latania, zaczynajฤ c od spotkania z ciotkฤ Jagฤ .
4. Pamiฤtasz, jakie przedmioty sลuลผyลy do latania bohaterom komiksu? Czego potrzebowali
oprรณcz latajฤ cego przedmiotu? Wymyลl wลasny ลrodek powietrznego transportu.
Opisz go w zeszycie wedลug poniลผszych punktรณw (moลผesz wydrukowaฤ kartฤ pracy
i uzupeลnionฤ wkleiฤ pod dzisiejszฤ lekcjฤ ) - karta pracy.
Na dzisiejszej lekcji przypomnimy sobie, jak sporzฤ dzaฤ plan wydarzeล oraz
jaka jest rรณลผnica miฤdzy zdaniem a rรณwnowaลผnikiem zdania. Opiszemy teลผ krรณtko
bohaterรณw komiksu "Kajko i Kokosz. Szkoลa latania".
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Pamiฤtasz, czym rรณลผni siฤ zdanie od rรณwnowaลผnika zdania? Jak rozpoznaฤ,
z jakim typem wypowiedzi masz do czynienia?
Sprawdลบ siฤ - wykonaj ฤwiczenie online.
3. Przed Tobฤ rozsypane wydarzenia z dwรณch planรณw: punkty jednego z nich
miaลy postaฤ zdaล, a drugi byล zbudowany z rรณwnowaลผnikรณw zdaล.
Pogrupuj wydarzenia. Zmieล zdania na rรณwnowaลผniki zdaล.
4. Uลรณลผ wydarzenia w odpowiedniej kolejnoลci - zapisz w zeszycie plan wydarzeล.
5. Teraz zajmij siฤ gลรณwnymi bohaterami komiksu - wykonaj ฤwiczenie i zapisz w zeszycie krรณtkie notatki o kaลผdym z nich
6. W komiksie poznajemy teลผ zbรณjcerzy. Kim sฤ ? Jak myลlisz, skฤ d pochodzi nazwa zbรณjcerze?
............................ + ............................. = zbรณjcerze
Dziล czas na poznanie przebiegu wydarzeล w komiksie, wiecie juลผ, jak go czytaฤ, co
zostaลo umieszczone w dymkach o rรณลผnych ksztaลtach, wiฤc pora na poznanie wydarzeล...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Na poczฤ tek przypomnienie odmiany przez przypadki - przypomnij sobie kolejne
przypadki i odmieล przez nie w liczbie pojedynczej i mnogiej tytuล komiksu, czyli
szkoลa latania - moลผesz sprawdziฤ, czy zrobiลeล to poprawnie.
PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA
3. Zanim zaczniesz czytaฤ komiks, przygotuj kartkฤ i dลugopis. W czasie czytania notuj
w punktach najwaลผniejsze wydarzenia.
4. W dowolnej formie sporzฤ dลบ informacjฤ o przedmiotach sลuลผฤ cych do latania, ktรณre
pojawiลy siฤ w komiksie (moลผe to byฤ tekst, schemat, rysunek).
5. Jeลli natrafisz w komiksie na wyrazy naลladujฤ ce dลบwiฤki - zapisz kilka na kartce.
6. Moลผesz rรณwnieลผ zanotowaฤ kilka sytuacji, ktรณre uwaลผasz za zabawne.
ZACZNIJ CZYTAฤ - otwรณrz komiks --> Oczywiลcie nie musisz przeczytaฤ caลego komiksu dzisiaj.
Proszฤ, by zrobiฤ to do wtorku
Poznaliลcie znanego polskiego autora komiksรณw - Janusza Christฤ. Na dzisiejszej lekcji
spotkanie z jego komiksem. Sprawdzimy, jak zbudowany jest komiks, z jakich elementรณw
siฤ skลada, jakie ksztaลty mogฤ mieฤ dymki (ramki), w ktรณrych autor umieszcza teksty.
"Obejrzymy" pod tym kฤ tem komiks "Kajko i Kokosz. Szkoลa latania".
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Obejrzyj komiks "Kajko i Kokosz. Szkoลa latania". Zobacz, jak wyglฤ dajฤ kolejne paski
opowieลci. W jaki sposรณb autor wprowadza tekst? Ustal, do czego sลuลผฤ rรณลผne ksztaลty
dymkรณw - otwรณrz komiks.
3. Przerysuj dymki do zeszytu jeden pod drugim, a z boku napisz, jaki typ wypowiedzi
pojawia siฤ w nich najczฤลciej - wykonaj ฤwiczenie.
4. Przyjrzyj siฤ gลรณwnym bohaterom - opisz krรณtko (1-2 zdania) wyglฤ d Kajka i Kokosza.
5. Zabaw siฤ w rysownika komiksรณw i narysuj jednego z bohaterรณw. Skorzystaj z pomocy - rysowanie Koksza i Kajka.
6. Przeczytaj informacje o komiksie "Kajko i Kokosz. Szkoลa latania" - podrฤcznik, s. 306,
ลผeby poznaฤ innych bohaterรณw oraz ciekawostkฤ dotyczฤ cฤ komiksu Janusza Christy.
Dzisiaj poznacie autora serii obrazkowych opowieลci "Kajko i Kokosz".
Dowiecie siฤ teลผ, jak i kiedy "narodzili" siฤ bohaterowie tego komiksu...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Znasz bohaterรณw kilku komiksowych serii, miฤdzy innymi Kajka i Kokosza,
ktรณrych powoลaล do ลผycia Janusz Christa. Warto poznaฤ twรณrcฤ lubianych postaci
- przejdลบ do informacji, musisz je uลoลผyฤ w logicznฤ (sensownฤ ) caลoลฤ.
3. Zapisz w zeszycie pod tematem lekcji notatkฤ:
Janusz Christa to jeden z najsลawniejszych polskich twรณrcรณw komiksu. Stworzyล
postacie Kajtka i Koka oraz Kajka i Kokosza. Narysowaล 4700 komiksowych paskรณw.
4. Teraz dowiedz siฤ, jak w gลowie rysownika rodzฤ siฤ pomysลy stworzenia
komiksowych postaci i opowieลci. Przeczytaj fragmenty wywiadu z Januszem
Christฤ - podrฤcznik, s. 314.Odpowiedz ustnie (w myลli) na pytania:
5. Teraz sprawdลบ, jak wyglฤ da tekst wywiadu. Dziฤki czemu odrรณลผniasz wypowiedzi
Janusza Christy od sลรณw dziennikarki? Zapisz w zeszycie, czym jest wywiad.
6. Co (wedลug Janusza Christy) powinieneล robiฤ, ลผeby zostaฤ autorem komiksรณw? Zapisz w zeszycie trzy rady dla
poczฤ tkujฤ cego twรณrcy historii obrazkowych. Uลผyj w nich wybranych sลรณw spoลrรณd poniลผszych:
starannie, cierpliwie, dokลadnie, wielokrotnie, systematycznie, zabawnie, humorystycznie, bardzo duลผo, wytrwale.
Janusz Christa
KOMIKSY ONLINE
Zaczynamy rozmowy o opowieลciach obrazkowych. Dziล poznacie krรณtkฤ historiฤ
komiksu i pochodzenie nazwy komiks oraz znanych bohaterรณw komiksowych
opowieลci.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj informacje, skฤ d pochodzi nazwa komiks oraz notatki dotyczฤ ce
komiksu - podrฤcznik, s. 312 i 313.
3. Zastanรณw siฤ, ktรณre wiadomoลci powinny siฤ znaleลบฤ w notatce dotyczฤ cej historii
komiksu. Zapisz je w zeszycie - opracuj w postaci mapy myลli (sลoneczka)
wedลug poniลผszego schematu:
4. Postaraj siฤ zapamiฤtaฤ bohaterรณw i twรณrcรณw znanych komiksรณw