Andrzej Radek postanowiล‚ ("poprzysiฤ…gล‚ sobie"), ลผe bฤ™dzie siฤ™ ksztaล‚ciล‚, bo nakazaล‚ mu to (kiedy?)................. Kawka - nauczyciel (nazwisko) ............................., ktรณry uczyล‚ go (czego?) ................... i sfinansowaล‚  (co?) .............. . Radek pamiฤ™taล‚ teลผ, jak traktowali go mieszkaล„cy dworu - (co robili?) ...................... . Poniewaลผ nauczyciel pokazaล‚ mu ล›wiat ksiฤ…ลผek i moลผliwoล›ฤ‡ innej egzystencji, chล‚opiec zapragnฤ…ล‚ lepszego ลผycia, ktรณre mรณgล‚ osiฤ…gnฤ…ฤ‡ (w jaki sposรณb? dziฤ™ki czemu?) ....................... .

Temat: Chล‚opskie dziecko teลผ chce siฤ™ uczyฤ‡.

Dzisiejsza lekcja jest przeznaczona na poznanie historii Andrzeja Radka - syna

biednego fornala -  ktรณry dziฤ™ki Kawce zyskaล‚ moลผliwoล›ฤ‡ nauki w gimnazjum.

Dlaczego byล‚a to sytuacja niezwykล‚a? Jak inni uczniowie traktowali kolegฤ™

pochodzฤ…cego z najniลผszej warstwy spoล‚ecznej? Tym wล‚aล›nie zajmiemy siฤ™ na lekcji...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przeczytaj fragment lektury dotyczฤ…cy pochodzenia i losรณw

    Andrzeja (Jฤ™drka) Radka  - przejdลบ do fragmentu.

3. Ustal w punktach koleje losu Andrzeja zanim trafiล‚ do gimnazjum w Klerykowie

    wykonaj ฤ‡wiczenie online i zapisz w zeszycie plan wydarzeล„.

4. Dlaczego Andrzej postanowiล‚ siฤ™ uczyฤ‡ mimo trudnoล›ci, na ktรณre natrafiaล‚?

    - przeczytaj fragment i uzupeล‚nij tekst, a nastฤ™pnie zapisz go w zeszycie.

 

 

 

 

 

 

5. Jak traktowali Andrzeja uczniowie Klerykowskiego gimnazjum? - przeczytaj fragment powieล›ci i odpowiedz

    w zeszycie na pytania:

  • Jak Radek spฤ™dzaล‚ czas w pierwszych miesiฤ…cach pobytu w szkole w Klerykowie?
  • W jaki sposรณb zwracali siฤ™ do niego koledzy z klasy?
  • Dlaczego miaล‚ zostaฤ‡ wydalony (usuniฤ™ty) z gimnazjum?
  • Kto mu pomรณgล‚ - wstawiล‚ siฤ™ za nim u inspektora Zabielskiego?
  • Z kim zaprzyjaลบniล‚ siฤ™ Andrzej w gimnazjum?

6. Zastanรณw siฤ™, w jaki sposรณb Andrzej mรณgล‚ pomรณc Borowiczowi? Kiedy to zrobiล‚?

3

2

1

syzyfowa praca - znaczenie

Mit o Szyzyfie - przypomnienie

Podczas lekcji historii, na ktรณrej Walecki (Figa) przeciwstawiล‚ siฤ™ rosyjskiemu nauczycielowi ukazujฤ…cemu dzieje Polski

w sposรณb .......... i .............., Marcin stanฤ…ล‚ po stronie ............... . ลšwiadczyล‚o to o ................. i byล‚o wynikiem ................................ Rosjan, stosowanej wobec polskich uczniรณw (szczegรณlnie dziaล‚aล„ inspektora Zabielskiego).

prawdziwy - zakล‚amany           obraลบliwy - szanujฤ…cy                       patriota - zdrajca     

uczeล„ - nauczyciel                   spolszczony - zrusyfikowany           uczciwoล›ฤ‡ - manipulacja     

Tekst z lukami

Inspektor Zabielskij miaล‚ szczegรณlny wpล‚yw na mล‚odego Marcina, ktรณrego traktowaล‚ z duลผฤ… poufaล‚oล›ciฤ…,  zapraszaล‚ ................... , czฤ™stowaล‚ .............., czฤ™sto siฤ™ z nim .........................

i ...................... . Inspektor zawsze stawaล‚ po stronie ..................... w sporze  uczeล„ - nauczyciel ................. . Zabielskij zapraszaล‚ chล‚opca  do teatru na ......................... sztuki, oglฤ…dane w krฤ™gu rosyjskiej โ€želityโ€ Klerykowa, co bardzo ............................. mล‚odemu gimnazjaliล›cie, tym bardziej, ลผe Zabielskij przedstawiล‚ Marcina ...................... . Nauczyciel sprawiล‚, ลผe Borowicz fascynowaล‚ siฤ™ ................. poezjฤ… i chฤ™tnie jฤ… czytaล‚.

Temat: Bernard recytuje "Redutฤ™ Ordona" - Marcin odkrywa w sobie Polaka.

Czy Rosjanom mogล‚o siฤ™ udaฤ‡ wykorzenienie polskiej tradycji, jฤ™zyka i kultury z serc

i umysล‚รณw mล‚odych uczniรณw? Dziล› zajmiemy siฤ™ tym problemem. Przeanalizujemy

zachowanie Marcina przed pojawieniem siฤ™ w szkole Bernarda Zygiera i po lekcji

jฤ™zyka polskiego, na ktรณrej Zygier wyrecytowaล‚ "Redutฤ™ Ordona".

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Ustal, jaki wpล‚yw na Marcina miaล‚ inspektor Zabielskij. Dlaczego nauczyciel zyskaล‚

    sympatiฤ™ Borowicza? - zapisz w zeszycie uzupeล‚niony tekst.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Przeczytaj fragment opisujฤ…cy lekcjฤ™ historii i zapisz w zeszycie wniosek dotyczฤ…cy zachowania Marcina jako Polaka - przejdลบ do fragmentu. Uzupeล‚nij wniosek - wybierz odpowiednie sล‚owa spoล›rรณd par wyrazรณw:

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Zgromadลบ informacje o Zygierze - nowym uczniu w klerykowskim gimnazjum - przeczytaj fragment powieล›ci.

    Zapisz w zeszycie informacjฤ™ dotyczฤ…cฤ… Bernarda Zygiera - moลผesz skorzystaฤ‡.

5. Obejrzyj fragment filmu "Syzyfowe prace" (kliknij na kadrze powyลผej) - zaobserwuj, jak uczniowie i nauczyciel

    jฤ™zyka polskiego reagowali na kolejne sล‚owa recytowanego utworu. Przeczytaj fragment powieล›ci opisujฤ…cy tฤ™

    scenฤ™ - przejdลบ.

6. Jak myล›lisz, dlaczego Zygier wybraล‚ ten wiersz Adama Mickiewicza, by go wygล‚osiฤ‡ w klasie na jฤ™zyku polskim.

    Przypomnij sobie, jak w utworze "Reduta Ordona" przedstawieni sฤ… Polacy, Moskale (Rosjanie) i car - lekcja 11 i 12

7. Jak zmieniล‚o siฤ™ zachowanie Marcina po wysล‚uchaniu recytacji polskiego utworu przez kolegฤ™? - poszukaj w

    powieล›ci fragmentu dotyczฤ…cego spotkaล„ u Gontali.

8. Jaki zwiฤ…zek widzisz miฤ™dzy wysiล‚kami podejmowanymi przez Rosjan

    a wysiล‚kiem mitologicznego Syzyfa - uzasadnij tytuล‚ powieล›ci.

9. Zapisz w zeszycie notatkฤ™  z lekcji - przejdลบ do notatki.

symbolika

CZARNEJ BIลปUTERII

DLA CIEKAWYCH

Karta pracy

zadania 4-7

"Syzyfowe prace" 

streszczenie

audiobook

"Syzyfowe prace" 

streszczenie

filmik

"Syzyfowe prace" 

o lekturze

filmik

Temat: Metody wynaradawiania polskiej mล‚odzieลผy.

Dzisiaj kontynuujemy pracฤ™  zwiฤ…zanฤ… z kadrฤ™ nauczycieli klerykowskiego gimnazjum.

Pracujemy z tekstem lektury oraz wykonamy kilka ฤ‡wiczeล„ porzฤ…dkujฤ…cych oraz

utrwalajฤ…cych Waszฤ… wiedzฤ™ na temat szkolnego ล›wiata przedstawionego w lekturze.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przejrzyj rozdziaล‚ VIII powieล›ci oraz fragmenty lektury dotyczฤ…ce nauczycieli

    pokazanych  w powieล›ci "Syzyfowe prace" i wypisz najwaลผniejsze  informacje

    o kadrze pedagogicznej w gimnazjum w Klerykowie. Dokoล„cz notatkฤ™

    z poprzedniej lekcji.

 

 imiฤ™

i nazwisko

 narodowoล›ฤ‡

nauczany

 przedmiot

krรณtka

charakterystyka

 1.

 

 2.

 

 3.

 ...

 

   

 

 

 

 

 

 

 

Temat: "Syzyfowe prace" - powieล›ฤ‡ o szkole w czasach zaborรณw.  Nauczyciele Marcina Borowicza.

Pamiฤ™tacie, ลผe ziemie Polskie znajdowaล‚y siฤ™ pod zaborami, a akcja powieล›ci

rozgrywa siฤ™ na terenie Krรณlestwa Polskiego, ktรณre pozostawaล‚o pod caล‚kowitym

wpล‚ywem Rosji. Dziล› zajmiemy siฤ™ sposobami niszczenia w Polakach ich

ล›wiadomoล›ci narodowej i miล‚oล›ci do jฤ™zyka, historii oraz kultury polskiej.

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie, w jakiej sytuacji znalazล‚a siฤ™ ludnoล›ฤ‡ polska po upadku powstania

    styczniowego - zobacz wiฤ™cej.

3. Ustal, jak wyglฤ…daล‚a nauka Marcina w szkole poczฤ…tkowej w Owczarach:

  • Czego uczyล‚y siฤ™ dzieci pod okiem nauczyciela?

  • Jaki byล‚ cel edukacji w wiejskiej szkole?

  • Za co zostaล‚ nagrodzony Wiechowski przez kontrolujฤ…cego go Jaczmieniewa?

4. Wyjaล›nij w zeszycie termin rusyfikacja - ..... (przejdลบ do sล‚ownika online)

5. Zapisz oล‚รณwkiem (lub na karcie pracy) notatkฤ™ na temat metod rusyfikacji w szkole w Owczarach.

6. Jakie sposoby mieli Rosjanie, aby uniemoลผliwiฤ‡ uczniom poznawanie polskiej literatury i historii?

    Zanotuj oล‚รณwkiem  (lub na karcie pracy) najwaลผniejsze informacje.

7. Co robili nauczyciele, np. Zabielski, by pozyskaฤ‡ uczniรณw i przekonaฤ‡ ich do kultury rosyjskiej?

    Zanotuj oล‚รณwkiem (lub na karcie pracy) najwaลผniejsze informacje.

8. Za co karano uczniรณw i jakie kary stosowano? - zapisz notatkฤ™ oล‚รณwkiem w zeszycie (lub na karcie pracy).

9. Porรณwnaj swoje notatki z informacjฤ… pod lekcjฤ… 43. Zapisz w zeszycie notatkฤ™ - przejdลบ.

3. Utrwal wiadomoล›ci - wykonaj ฤ‡wiczenie online dotyczฤ…ce nauczycieli uczฤ…cych w gimnazjum w Klerykowie.

4. Na podstawie zebranych informacji zapisz w zeszycie wniosek dotyczฤ…cy specyfiki uczenia mล‚odzieลผy w szkole bฤ™dฤ…cej pod zaborem rosyjskim - przejdลบ do notatki (Lekcja 42).

Pamiฤ™tasz nazwiska nauczycieli z powieล›ci

Stefana ลปeromskiego?

Nauczyciele

w powieล›ci

"Syzyfowe prace"

- fragmenty

W jฤ™zyku polskim rzeczowniki zakoล„czone na -um sฤ… rodzaju nijakiego, np. to liceum, akwarium, forum, seminarium, terytorium, archiwum, centrum itd.

W liczbie pojedynczej wyrazy te  nie odmieniajฤ… siฤ™. Natomiast w liczbie mnogiej majฤ…  zakoล„czenia  โ€“a, -รณw, -om, -ami, -ach.

Bohaterowie powieล›ci

W jakiej szkole

uczyล‚ siฤ™ Borowicz?

Wczoraj dowiedzieliล›cie siฤ™, jak wyglฤ…daล‚y egzaminy do gimnazjum w czasach,

kiedy Polski nie byล‚o na mapach i jej ziemie znajdowaล‚y siฤ™ w granicach  obcych

mocarstw. Istniejฤ…ce Krรณlestwo Polskie byล‚o caล‚kowicie podporzฤ…dkowane Rosji,

w szkoล‚ach nauczano w jฤ™zyku rosyjskim, a kadra pedagogiczna... wล‚aล›nie dziล›

jฤ… poznamy.
 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Ustal kolejne etapy ksztaล‚cenia mล‚odego czล‚owieka (na podstawie "Syzyfowych

    prac"). Zapisz w zeszycie:

Nauka w zaborze rosyjskim przebiegaล‚a w kilku etapach:

  • szkoล‚a poczฤ…tkowa (elementarna), progimnazjum - zazwyczaj cztery lata
  • gimnazjum zakoล„czone maturฤ… - osiem lat
  • uniwersytet lub seminarium (duchowne)

3. Przypomnij sobie, jak odmieniฤ‡ przez przypadki i liczby rzeczowniki: gimnazjum, seminarium.

    Co zauwaลผasz? Czy potrafisz wskazaฤ‡ rzeczowniki, ktรณre odmieniajฤ… siฤ™ podobnie? - sprawdลบ,

    czy poprawnie wykonaล‚eล› zadanie.

4. Zapisz w zeszycie odmianฤ™ rzeczownika gimnazjum, a poniลผej informacjฤ™:

 

 

 

 

 

 

5. Przejrzyj rozdziaล‚ VIII powieล›ci "Syzyfowe prace" i wypisz najwaลผniejsze  informacje o kadrze pedagogicznej

    w gimnazjum w Klerykowie. Notatkฤ™ sporzฤ…dลบ  w formie tabeli.

 

 imiฤ™

i nazwisko

 narodowoล›ฤ‡

nauczany

 przedmiot

krรณtka

charakterystyka

 1.

 

 2.

 

 3.

 ...

 

     
Temat: "Syzyfowe prace" - powieล›ฤ‡ o szkole w czasach zaborรณw. Kto i czego moลผe nauczyฤ‡ Marcina Borowicza?

Wczoraj poznaliล›cie realia nauki  w wiejskiej szkole poczฤ…tkowej w Owczarach.

Dziล› zajmiemy siฤ™ tym, jak wyglฤ…daล‚y egzaminy do klerykowskiego gimnazjum...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przeczytaj rozdziaล‚ III (299)   i  IV  powieล›ci "Syzyfowe prace"

3. Zgromadลบ informacje na temat procedur  obowiฤ…zujฤ…cych  w  czasie  rekrutacji 

    do  gimnazjum w Klerykowie - odpowiedz na pytania:

  • Jakie  dokumenty   naleลผaล‚o  dostarczyฤ‡  do  szkoล‚y?

  • Jak  informowano  o  terminie  egzaminรณw  i  czy  przestrzegano  tego  terminu?

  • Z  czego  przepytywano  kandydata? 

  • Co  naleลผaล‚o  zrobiฤ‡,  aby  mieฤ‡ nadziejฤ™ na zdanie egzaminรณw? (377)

  • Kto  naleลผaล‚  do  komisji  egzaminacyjnej?

  • Jak  przebiegaล‚  egzamin?

4. Sporzฤ…dลบ krรณtkฤ… notatkฤ™ na temat przyjฤ™cia Marcina do gimnazjum -  uล‚รณลผ  w odpowiedniej

    kolejnoล›ci tekst i zapisz w zeszycie. - przejdลบ do zadania.

5. Przejrzyj rozdziaล‚ VIII powieล›ci "Syzyfowe prace" i wypisz najwaลผniejsze

    informacje o kadrze pedagogicznej w gimnazjum w Klerykowie.

Temat: "Syzyfowe prace" - powieล›ฤ‡ o szkole w czasach zaborรณw. Marcin staje siฤ™ gimnazjalistฤ…...

Syzyfowe prace Stefan ลปeromski

Powieล›ฤ‡ o dojrzewaniu w czasach zaborรณwโ€ฆ

DLA CIEKAWYCH

Muzeum Stefana ลปeromskiego

w Kielcach

Stefan ลปeromski (14.10.1864-20.11.1925) - pisarz, dramaturg, publicysta. Uลผywaล‚ pseudonimรณw: Maurycy Zych, Jรณzef Katerla. Studiowaล‚ w pรณล‚wyลผszym  Instytucie Weterynaryjnym w Warszawie; dziaล‚aล‚ w nielegalnych koล‚ach mล‚odzieลผowych. W 1892 wyjechaล‚ za granicฤ™, do kraju wrรณciล‚ w 1897, a od roku 1904 zajmowaล‚ siฤ™ wyล‚ฤ…cznie pisarstwem. Napisaล‚ m.in. Dzienniki, Syzyfowe prace, Przedwioล›nie,Wierne rzeka, Ludzie bezdomni.

Dziล› rozpoczynamy pracฤ™ z lekturฤ… "Syzyfowe prace", ale zanim porozmawiamy

o samej powieล›ci, przeczytamy fragmenty pamiฤ™tnikรณw pisarza i zobaczymy, jak

wydarzenia z ลผycia mogฤ… zmieniฤ‡ siฤ™ w literaturฤ™...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przeczytaj informacje dotyczฤ…ce ลผycia (nie musisz czytaฤ‡ czฤ™ล›ci dotyczฤ…cej

    twรณrczoล›ci) Stefana ลปeromskiego i zastanรณw siฤ™, na jaki okres w historii Polski

    przypadล‚a mล‚odoล›ฤ‡ pisarza - przejdลบ.

3. Zapisz w zeszycie krรณtkฤ… notatkฤ™ biograficznฤ… (biogram) o autorze

    "Syzyfowych prac":

 

 

 

 

 

 

4. Przypomnij sobie, jakie cechy ma dziennik.

5. Przeczytaj fragmenty "Dziennikรณw" Stefana ลปeromskiego zwrรณฤ‡ szczegรณlnฤ… uwagฤ™

    na to, jakie cechy literatury wspomnieniowej majฤ… te teksty - przejdลบ do fragmentรณw.

6. Wynotuj w zeszycie te wydarzenia z ลผycia pisarza, ktรณre znalazล‚y odzwierciedlenie

    w powieล›ci "Syzyfowe prace" - moลผesz to zrobiฤ‡ w postaci tabeli.

 

  Wydarzenie opisane

w "Dziennikach"

 Wydarzenie przedstawione

w powieล›ci "Syzyfowe prace"

   
   
   
   

 

7. Przedstaw swoje zdanie na temat tego, czy ล›wiadomoล›ฤ‡, ลผe powieล›ฤ‡ zostaล‚a oparta na wydarzeniach

    z ลผycia jej twรณrcy sprawia, ลผe jest ona atrakcyjniejsza dla czytelnika. Uzasadnij swoje zdanie (4-5 zdaล„).

    Pracฤ™ wyล›lij do nauczyciela do 27.05 (ล›roda).

zobacz 

film

"Syzyfowe prace"

Tekst lektury

Zobacz mapฤ™

KONIECZNIE
ZOBACZ
  • Akcja powieล›ci "Syzyfowe prace rozgrywa siฤ™ w II poล‚owie XIX wieku, w okresie kiedy Polska byล‚a pod zaborami. Wydarzenia rozgrywajฤ… siฤ™ w miejscowoล›ciach (Gawronki, Owczary, Klerykรณw) poล‚oลผonych na terenie rosyjskiego Krรณlestwa Polskiego.

  • Bohaterem lektury jest Marcin Borowicz oraz grupa uczniรณw i nauczycieli klerykowskiego gimnazjum.

  • W "Syzyfowych pracach" autor, na podstawie wล‚asnych doล›wiadczeล„ z dzieciล„stwa i lat mล‚odzieล„czych, przedstawiล‚ obraz szkoล‚y w zaborze rosyjskim, wzmoลผone wysiล‚ki Rosjan majฤ…ce na celu wynarodowienie mล‚odych Polakรณw oraz walkฤ™ polskiej mล‚odzieลผy z rusyfikacjฤ….

Przenieล› siฤ™ w ล›wiat ลปeromskiego - zagraj

Jak mรณgล‚ wyglฤ…daฤ‡

dom Borowicza?

DLA CIEKAWYCH

Muzeum Stefana ลปeromskiego

w Kielcach

Stefan ลปeromski (14.10.1864-20.11.1925) - pisarz, dramaturg, publicysta. Uลผywaล‚ pseudonimรณw: Maurycy Zych, Jรณzef Katerla. Studiowaล‚ w pรณล‚wyลผszym  Instytucie Weterynaryjnym w Warszawie; dziaล‚aล‚ w nielegalnych koล‚ach mล‚odzieลผowych. W 1892 wyjechaล‚ za granicฤ™, do kraju wrรณciล‚ w 1897, a od roku 1904 zajmowaล‚ siฤ™ wyล‚ฤ…cznie pisarstwem. Napisaล‚ m.in. Dzienniki, Syzyfowe prace, Przedwioล›nie,Wierne rzeka, Ludzie bezdomni.

Na dzisiejszej lekcji porozmawiamy o tym, kiedy Marcin Borowicz zostaล‚ oddany do

szkoล‚y, jak ta szkoล‚a wyglฤ…daล‚a i czego mรณgล‚ siฤ™ w niej nauczyฤ‡... Bฤ™dziemy pracowaฤ‡

z tekstem lektury.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Ustal, jaki ล›wiat przedstawiono w powieล›ci "Syzyfowe prace":

  •     Kiedy i gdzie rozgrywa siฤ™ akcja ksiฤ…ลผki? Jaki to okres w dziejach Polski?
  •     Kto jest bohaterem lektury?
  •     Wokรณล‚ czego koncentruje siฤ™ akcja powieล›ci?

3. Przypomnij sobie, co ลปeromski pisaล‚ w "Dziennikach" o tym, kiedy rozpoczฤ…ล‚ naukฤ™

    w szkole. Przeczytaj rozdziaล‚y I i II lektury - czy Marcina moลผna utoลผsamiฤ‡ z autorem?

4. Zapisz w zeszycie krรณtkฤ… notatkฤ™.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Zgromadลบ informacje dotyczฤ…ce  wyglฤ…du  szkoล‚y w Owczarach,  nauczyciela  i  sposobu  prowadzenia  lekcji

    przez pana Wiechowskiego, nastฤ™pnie uzupeล‚nij tekst z lukami i przepisz go do zeszytu.

Temat: "Syzyfowe prace" - literacki pamiฤ™tnik doล›wiadczeล„ szkolnych autora? Marcinek zaczyna naukฤ™...
Temat: ลปycie, ktรณre zmienia siฤ™ w literaturฤ™ โ€“  fragmenty pamiฤ™tnikรณw Stefana ลปeromskiego.

strona gล‚รณwna

Dziล› rozpoczynamy pracฤ™ z lekturฤ… "Syzyfowe prace", ale zanim porozmawiamy

o samej powieล›ci, przeczytamy fragmenty pamiฤ™tnikรณw pisarza i zobaczymy, jak

wydarzenia z ลผycia mogฤ… zmieniฤ‡ siฤ™ w literaturฤ™...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przeczytaj informacje dotyczฤ…ce ลผycia (nie musisz czytaฤ‡ czฤ™ล›ci dotyczฤ…cej

    twรณrczoล›ci) Stefana ลปeromskiego i zastanรณw siฤ™, na jaki okres w historii Polski

    przypadล‚a mล‚odoล›ฤ‡ pisarza - przejdลบ.

3. Zapisz w zeszycie krรณtkฤ… notatkฤ™ biograficznฤ… (biogram) o autorze

    "Syzyfowych prac":

 

 

 

 

 

 

 

4. Przypomnij sobie, jakie cechy ma dziennik.

5. Przeczytaj fragmenty "Dziennikรณw" Stefana ลปeromskiego zwrรณฤ‡ szczegรณlnฤ… uwagฤ™

    na to, jakie cechy literatury wspomnieniowej majฤ… te teksty - przejdลบ do fragmentรณw.

6. Wynotuj w zeszycie te wydarzenia z ลผycia pisarza, ktรณre znalazล‚y odzwierciedlenie

    w powieล›ci "Syzyfowe prace" - moลผesz to zrobiฤ‡ w postaci tabeli.

 

  Wydarzenie opisane

w "Dziennikach"

 Wydarzenie przedstawione

w powieล›ci "Syzyfowe prace"

   
   
   
   

 

7. Przedstaw swoje zdanie na temat tego, czy ล›wiadomoล›ฤ‡, ลผe powieล›ฤ‡ zostaล‚a oparta na wydarzeniach

    z ลผycia jej twรณrcy sprawia, ลผe jest ona atrakcyjniejsza dla czytelnika. Uzasadnij swoje zdanie (4-5 zdaล„).