Andrzej Radek postanowił ("poprzysiągł sobie"), że będzie się kształcił, bo nakazał mu to (kiedy?)................. Kawka - nauczyciel (nazwisko) ............................., który uczył go (czego?) ................... i sfinansował (co?) .............. . Radek pamiętał też, jak traktowali go mieszkańcy dworu - (co robili?) ...................... . Ponieważ nauczyciel pokazał mu świat książek i możliwość innej egzystencji, chłopiec zapragnął lepszego życia, które mógł osiągnąć (w jaki sposób? dzięki czemu?) ....................... .
Temat: Chłopskie dziecko też chce się uczyć.
Dzisiejsza lekcja jest przeznaczona na poznanie historii Andrzeja Radka - syna
biednego fornala - który dzięki Kawce zyskał możliwość nauki w gimnazjum.
Dlaczego była to sytuacja niezwykła? Jak inni uczniowie traktowali kolegę
pochodzącego z najniższej warstwy społecznej? Tym właśnie zajmiemy się na lekcji...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj fragment lektury dotyczący pochodzenia i losów
Andrzeja (Jędrka) Radka - przejdź do fragmentu.
3. Ustal w punktach koleje losu Andrzeja zanim trafił do gimnazjum w Klerykowie
wykonaj ćwiczenie online i zapisz w zeszycie plan wydarzeń.
4. Dlaczego Andrzej postanowił się uczyć mimo trudności, na które natrafiał?
- przeczytaj fragment i uzupełnij tekst, a następnie zapisz go w zeszycie.
5. Jak traktowali Andrzeja uczniowie Klerykowskiego gimnazjum? - przeczytaj fragment powieści i odpowiedz
w zeszycie na pytania:
6. Zastanów się, w jaki sposób Andrzej mógł pomóc Borowiczowi? Kiedy to zrobił?
Podczas lekcji historii, na której Walecki (Figa) przeciwstawił się rosyjskiemu nauczycielowi ukazującemu dzieje Polski
w sposób .......... i .............., Marcin stanął po stronie ............... . Świadczyło to o ................. i było wynikiem ................................ Rosjan, stosowanej wobec polskich uczniów (szczególnie działań inspektora Zabielskiego).
prawdziwy - zakłamany obraźliwy - szanujący patriota - zdrajca
uczeń - nauczyciel spolszczony - zrusyfikowany uczciwość - manipulacja
Inspektor Zabielskij miał szczególny wpływ na młodego Marcina, którego traktował z dużą poufałością, zapraszał ................... , częstował .............., często się z nim .........................
i ...................... . Inspektor zawsze stawał po stronie ..................... w sporze uczeń - nauczyciel ................. . Zabielskij zapraszał chłopca do teatru na ......................... sztuki, oglądane w kręgu rosyjskiej „elity” Klerykowa, co bardzo ............................. młodemu gimnazjaliście, tym bardziej, że Zabielskij przedstawił Marcina ...................... . Nauczyciel sprawił, że Borowicz fascynował się ................. poezją i chętnie ją czytał.
Temat: Bernard recytuje "Redutę Ordona" - Marcin odkrywa w sobie Polaka.
Czy Rosjanom mogło się udać wykorzenienie polskiej tradycji, języka i kultury z serc
i umysłów młodych uczniów? Dziś zajmiemy się tym problemem. Przeanalizujemy
zachowanie Marcina przed pojawieniem się w szkole Bernarda Zygiera i po lekcji
języka polskiego, na której Zygier wyrecytował "Redutę Ordona".
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Ustal, jaki wpływ na Marcina miał inspektor Zabielskij. Dlaczego nauczyciel zyskał
sympatię Borowicza? - zapisz w zeszycie uzupełniony tekst.
3. Przeczytaj fragment opisujący lekcję historii i zapisz w zeszycie wniosek dotyczący zachowania Marcina jako Polaka - przejdź do fragmentu. Uzupełnij wniosek - wybierz odpowiednie słowa spośród par wyrazów:
4. Zgromadź informacje o Zygierze - nowym uczniu w klerykowskim gimnazjum - przeczytaj fragment powieści.
Zapisz w zeszycie informację dotyczącą Bernarda Zygiera - możesz skorzystać.
5. Obejrzyj fragment filmu "Syzyfowe prace" (kliknij na kadrze powyżej) - zaobserwuj, jak uczniowie i nauczyciel
języka polskiego reagowali na kolejne słowa recytowanego utworu. Przeczytaj fragment powieści opisujący tę
scenę - przejdź.
6. Jak myślisz, dlaczego Zygier wybrał ten wiersz Adama Mickiewicza, by go wygłosić w klasie na języku polskim.
Przypomnij sobie, jak w utworze "Reduta Ordona" przedstawieni są Polacy, Moskale (Rosjanie) i car - lekcja 11 i 12
7. Jak zmieniło się zachowanie Marcina po wysłuchaniu recytacji polskiego utworu przez kolegę? - poszukaj w
powieści fragmentu dotyczącego spotkań u Gontali.
8. Jaki związek widzisz między wysiłkami podejmowanymi przez Rosjan
a wysiłkiem mitologicznego Syzyfa - uzasadnij tytuł powieści.
9. Zapisz w zeszycie notatkę z lekcji - przejdź do notatki.
DLA CIEKAWYCH
Temat: Metody wynaradawiania polskiej młodzieży.
Dzisiaj kontynuujemy pracę związaną z kadrę nauczycieli klerykowskiego gimnazjum.
Pracujemy z tekstem lektury oraz wykonamy kilka ćwiczeń porządkujących oraz
utrwalających Waszą wiedzę na temat szkolnego świata przedstawionego w lekturze.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przejrzyj rozdział VIII powieści oraz fragmenty lektury dotyczące nauczycieli
pokazanych w powieści "Syzyfowe prace" i wypisz najważniejsze informacje
o kadrze pedagogicznej w gimnazjum w Klerykowie. Dokończ notatkę
z poprzedniej lekcji.
imię i nazwisko |
narodowość | nauczany przedmiot |
krótka charakterystyka |
1.
2.
3. ...
|
|
Temat: "Syzyfowe prace" - powieść o szkole w czasach zaborów. Nauczyciele Marcina Borowicza.
Pamiętacie, że ziemie Polskie znajdowały się pod zaborami, a akcja powieści
rozgrywa się na terenie Królestwa Polskiego, które pozostawało pod całkowitym
wpływem Rosji. Dziś zajmiemy się sposobami niszczenia w Polakach ich
świadomości narodowej i miłości do języka, historii oraz kultury polskiej.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, w jakiej sytuacji znalazła się ludność polska po upadku powstania
styczniowego - zobacz więcej.
3. Ustal, jak wyglądała nauka Marcina w szkole początkowej w Owczarach:
Czego uczyły się dzieci pod okiem nauczyciela?
Jaki był cel edukacji w wiejskiej szkole?
Za co został nagrodzony Wiechowski przez kontrolującego go Jaczmieniewa?
4. Wyjaśnij w zeszycie termin rusyfikacja - ..... (przejdź do słownika online)
5. Zapisz ołówkiem (lub na karcie pracy) notatkę na temat metod rusyfikacji w szkole w Owczarach.
6. Jakie sposoby mieli Rosjanie, aby uniemożliwić uczniom poznawanie polskiej literatury i historii?
Zanotuj ołówkiem (lub na karcie pracy) najważniejsze informacje.
7. Co robili nauczyciele, np. Zabielski, by pozyskać uczniów i przekonać ich do kultury rosyjskiej?
Zanotuj ołówkiem (lub na karcie pracy) najważniejsze informacje.
8. Za co karano uczniów i jakie kary stosowano? - zapisz notatkę ołówkiem w zeszycie (lub na karcie pracy).
9. Porównaj swoje notatki z informacją pod lekcją 43. Zapisz w zeszycie notatkę - przejdź.
3. Utrwal wiadomości - wykonaj ćwiczenie online dotyczące nauczycieli uczących w gimnazjum w Klerykowie.
4. Na podstawie zebranych informacji zapisz w zeszycie wniosek dotyczący specyfiki uczenia młodzieży w szkole będącej pod zaborem rosyjskim - przejdź do notatki (Lekcja 42).
W języku polskim rzeczowniki zakończone na -um są rodzaju nijakiego, np. to liceum, akwarium, forum, seminarium, terytorium, archiwum, centrum itd.
W liczbie pojedynczej wyrazy te nie odmieniają się. Natomiast w liczbie mnogiej mają zakończenia –a, -ów, -om, -ami, -ach.
Wczoraj dowiedzieliście się, jak wyglądały egzaminy do gimnazjum w czasach,
kiedy Polski nie było na mapach i jej ziemie znajdowały się w granicach obcych
mocarstw. Istniejące Królestwo Polskie było całkowicie podporządkowane Rosji,
w szkołach nauczano w języku rosyjskim, a kadra pedagogiczna... właśnie dziś
ją poznamy.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Ustal kolejne etapy kształcenia młodego człowieka (na podstawie "Syzyfowych
prac"). Zapisz w zeszycie:
Nauka w zaborze rosyjskim przebiegała w kilku etapach:
3. Przypomnij sobie, jak odmienić przez przypadki i liczby rzeczowniki: gimnazjum, seminarium.
Co zauważasz? Czy potrafisz wskazać rzeczowniki, które odmieniają się podobnie? - sprawdź,
czy poprawnie wykonałeś zadanie.
4. Zapisz w zeszycie odmianę rzeczownika gimnazjum, a poniżej informację:
5. Przejrzyj rozdział VIII powieści "Syzyfowe prace" i wypisz najważniejsze informacje o kadrze pedagogicznej
w gimnazjum w Klerykowie. Notatkę sporządź w formie tabeli.
imię i nazwisko |
narodowość | nauczany przedmiot |
krótka charakterystyka |
1.
2.
3. ...
|
Temat: "Syzyfowe prace" - powieść o szkole w czasach zaborów. Kto i czego może nauczyć Marcina Borowicza?
Wczoraj poznaliście realia nauki w wiejskiej szkole początkowej w Owczarach.
Dziś zajmiemy się tym, jak wyglądały egzaminy do klerykowskiego gimnazjum...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj rozdział III (299) i IV powieści "Syzyfowe prace"
3. Zgromadź informacje na temat procedur obowiązujących w czasie rekrutacji
do gimnazjum w Klerykowie - odpowiedz na pytania:
Jakie dokumenty należało dostarczyć do szkoły?
Jak informowano o terminie egzaminów i czy przestrzegano tego terminu?
Z czego przepytywano kandydata?
Co należało zrobić, aby mieć nadzieję na zdanie egzaminów? (377)
Kto należał do komisji egzaminacyjnej?
Jak przebiegał egzamin?
4. Sporządź krótką notatkę na temat przyjęcia Marcina do gimnazjum - ułóż w odpowiedniej
kolejności tekst i zapisz w zeszycie. - przejdź do zadania.
5. Przejrzyj rozdział VIII powieści "Syzyfowe prace" i wypisz najważniejsze
informacje o kadrze pedagogicznej w gimnazjum w Klerykowie.
Temat: "Syzyfowe prace" - powieść o szkole w czasach zaborów. Marcin staje się gimnazjalistą...
Syzyfowe prace Stefan Żeromski
Powieść o dojrzewaniu w czasach zaborów…
DLA CIEKAWYCH
Stefan Żeromski (14.10.1864-20.11.1925) - pisarz, dramaturg, publicysta. Używał pseudonimów: Maurycy Zych, Józef Katerla. Studiował w półwyższym Instytucie Weterynaryjnym w Warszawie; działał w nielegalnych kołach młodzieżowych. W 1892 wyjechał za granicę, do kraju wrócił w 1897, a od roku 1904 zajmował się wyłącznie pisarstwem. Napisał m.in. Dzienniki, Syzyfowe prace, Przedwiośnie,Wierne rzeka, Ludzie bezdomni.
Dziś rozpoczynamy pracę z lekturą "Syzyfowe prace", ale zanim porozmawiamy
o samej powieści, przeczytamy fragmenty pamiętników pisarza i zobaczymy, jak
wydarzenia z życia mogą zmienić się w literaturę...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj informacje dotyczące życia (nie musisz czytać części dotyczącej
twórczości) Stefana Żeromskiego i zastanów się, na jaki okres w historii Polski
przypadła młodość pisarza - przejdź.
3. Zapisz w zeszycie krótką notatkę biograficzną (biogram) o autorze
"Syzyfowych prac":
4. Przypomnij sobie, jakie cechy ma dziennik.
5. Przeczytaj fragmenty "Dzienników" Stefana Żeromskiego zwróć szczególną uwagę
na to, jakie cechy literatury wspomnieniowej mają te teksty - przejdź do fragmentów.
6. Wynotuj w zeszycie te wydarzenia z życia pisarza, które znalazły odzwierciedlenie
w powieści "Syzyfowe prace" - możesz to zrobić w postaci tabeli.
Wydarzenie opisane w "Dziennikach" |
Wydarzenie przedstawione w powieści "Syzyfowe prace" |
7. Przedstaw swoje zdanie na temat tego, czy świadomość, że powieść została oparta na wydarzeniach
z życia jej twórcy sprawia, że jest ona atrakcyjniejsza dla czytelnika. Uzasadnij swoje zdanie (4-5 zdań).
Pracę wyślij do nauczyciela do 27.05 (środa).
KONIECZNIE
ZOBACZ
Akcja powieści "Syzyfowe prace rozgrywa się w II połowie XIX wieku, w okresie kiedy Polska była pod zaborami. Wydarzenia rozgrywają się w miejscowościach (Gawronki, Owczary, Kleryków) położonych na terenie rosyjskiego Królestwa Polskiego.
Bohaterem lektury jest Marcin Borowicz oraz grupa uczniów i nauczycieli klerykowskiego gimnazjum.
W "Syzyfowych pracach" autor, na podstawie własnych doświadczeń z dzieciństwa i lat młodzieńczych, przedstawił obraz szkoły w zaborze rosyjskim, wzmożone wysiłki Rosjan mające na celu wynarodowienie młodych Polaków oraz walkę polskiej młodzieży z rusyfikacją.
DLA CIEKAWYCH
Stefan Żeromski (14.10.1864-20.11.1925) - pisarz, dramaturg, publicysta. Używał pseudonimów: Maurycy Zych, Józef Katerla. Studiował w półwyższym Instytucie Weterynaryjnym w Warszawie; działał w nielegalnych kołach młodzieżowych. W 1892 wyjechał za granicę, do kraju wrócił w 1897, a od roku 1904 zajmował się wyłącznie pisarstwem. Napisał m.in. Dzienniki, Syzyfowe prace, Przedwiośnie,Wierne rzeka, Ludzie bezdomni.
Na dzisiejszej lekcji porozmawiamy o tym, kiedy Marcin Borowicz został oddany do
szkoły, jak ta szkoła wyglądała i czego mógł się w niej nauczyć... Będziemy pracować
z tekstem lektury.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Ustal, jaki świat przedstawiono w powieści "Syzyfowe prace":
3. Przypomnij sobie, co Żeromski pisał w "Dziennikach" o tym, kiedy rozpoczął naukę
w szkole. Przeczytaj rozdziały I i II lektury - czy Marcina można utożsamić z autorem?
4. Zapisz w zeszycie krótką notatkę.
5. Zgromadź informacje dotyczące wyglądu szkoły w Owczarach, nauczyciela i sposobu prowadzenia lekcji
przez pana Wiechowskiego, następnie uzupełnij tekst z lukami i przepisz go do zeszytu.
Temat: "Syzyfowe prace" - literacki pamiętnik doświadczeń szkolnych autora? Marcinek zaczyna naukę...
Temat: Życie, które zmienia się w literaturę – fragmenty pamiętników Stefana Żeromskiego.
Dziś rozpoczynamy pracę z lekturą "Syzyfowe prace", ale zanim porozmawiamy
o samej powieści, przeczytamy fragmenty pamiętników pisarza i zobaczymy, jak
wydarzenia z życia mogą zmienić się w literaturę...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj informacje dotyczące życia (nie musisz czytać części dotyczącej
twórczości) Stefana Żeromskiego i zastanów się, na jaki okres w historii Polski
przypadła młodość pisarza - przejdź.
3. Zapisz w zeszycie krótką notatkę biograficzną (biogram) o autorze
"Syzyfowych prac":
4. Przypomnij sobie, jakie cechy ma dziennik.
5. Przeczytaj fragmenty "Dzienników" Stefana Żeromskiego zwróć szczególną uwagę
na to, jakie cechy literatury wspomnieniowej mają te teksty - przejdź do fragmentów.
6. Wynotuj w zeszycie te wydarzenia z życia pisarza, które znalazły odzwierciedlenie
w powieści "Syzyfowe prace" - możesz to zrobić w postaci tabeli.
Wydarzenie opisane w "Dziennikach" |
Wydarzenie przedstawione w powieści "Syzyfowe prace" |
7. Przedstaw swoje zdanie na temat tego, czy świadomość, że powieść została oparta na wydarzeniach
z życia jej twórcy sprawia, że jest ona atrakcyjniejsza dla czytelnika. Uzasadnij swoje zdanie (4-5 zdań).