Andrzej Radek postanowiล ("poprzysiฤ gล sobie"), ลผe bฤdzie siฤ ksztaลciล, bo nakazaล mu to (kiedy?)................. Kawka - nauczyciel (nazwisko) ............................., ktรณry uczyล go (czego?) ................... i sfinansowaล (co?) .............. . Radek pamiฤtaล teลผ, jak traktowali go mieszkaลcy dworu - (co robili?) ...................... . Poniewaลผ nauczyciel pokazaล mu ลwiat ksiฤ ลผek i moลผliwoลฤ innej egzystencji, chลopiec zapragnฤ ล lepszego ลผycia, ktรณre mรณgล osiฤ gnฤ ฤ (w jaki sposรณb? dziฤki czemu?) ....................... .
Dzisiejsza lekcja jest przeznaczona na poznanie historii Andrzeja Radka - syna
biednego fornala - ktรณry dziฤki Kawce zyskaล moลผliwoลฤ nauki w gimnazjum.
Dlaczego byลa to sytuacja niezwykลa? Jak inni uczniowie traktowali kolegฤ
pochodzฤ cego z najniลผszej warstwy spoลecznej? Tym wลaลnie zajmiemy siฤ na lekcji...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj fragment lektury dotyczฤ cy pochodzenia i losรณw
Andrzeja (Jฤdrka) Radka - przejdลบ do fragmentu.
3. Ustal w punktach koleje losu Andrzeja zanim trafiล do gimnazjum w Klerykowie
wykonaj ฤwiczenie online i zapisz w zeszycie plan wydarzeล.
4. Dlaczego Andrzej postanowiล siฤ uczyฤ mimo trudnoลci, na ktรณre natrafiaล?
- przeczytaj fragment i uzupeลnij tekst, a nastฤpnie zapisz go w zeszycie.
5. Jak traktowali Andrzeja uczniowie Klerykowskiego gimnazjum? - przeczytaj fragment powieลci i odpowiedz
w zeszycie na pytania:
6. Zastanรณw siฤ, w jaki sposรณb Andrzej mรณgล pomรณc Borowiczowi? Kiedy to zrobiล?
Podczas lekcji historii, na ktรณrej Walecki (Figa) przeciwstawiล siฤ rosyjskiemu nauczycielowi ukazujฤ cemu dzieje Polski
w sposรณb .......... i .............., Marcin stanฤ ล po stronie ............... . ลwiadczyลo to o ................. i byลo wynikiem ................................ Rosjan, stosowanej wobec polskich uczniรณw (szczegรณlnie dziaลaล inspektora Zabielskiego).
prawdziwy - zakลamany obraลบliwy - szanujฤ cy patriota - zdrajca
uczeล - nauczyciel spolszczony - zrusyfikowany uczciwoลฤ - manipulacja
Inspektor Zabielskij miaล szczegรณlny wpลyw na mลodego Marcina, ktรณrego traktowaล z duลผฤ poufaลoลciฤ , zapraszaล ................... , czฤstowaล .............., czฤsto siฤ z nim .........................
i ...................... . Inspektor zawsze stawaล po stronie ..................... w sporze uczeล - nauczyciel ................. . Zabielskij zapraszaล chลopca do teatru na ......................... sztuki, oglฤ dane w krฤgu rosyjskiej โelityโ Klerykowa, co bardzo ............................. mลodemu gimnazjaliลcie, tym bardziej, ลผe Zabielskij przedstawiล Marcina ...................... . Nauczyciel sprawiล, ลผe Borowicz fascynowaล siฤ ................. poezjฤ i chฤtnie jฤ czytaล.
Czy Rosjanom mogลo siฤ udaฤ wykorzenienie polskiej tradycji, jฤzyka i kultury z serc
i umysลรณw mลodych uczniรณw? Dziล zajmiemy siฤ tym problemem. Przeanalizujemy
zachowanie Marcina przed pojawieniem siฤ w szkole Bernarda Zygiera i po lekcji
jฤzyka polskiego, na ktรณrej Zygier wyrecytowaล "Redutฤ Ordona".
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Ustal, jaki wpลyw na Marcina miaล inspektor Zabielskij. Dlaczego nauczyciel zyskaล
sympatiฤ Borowicza? - zapisz w zeszycie uzupeลniony tekst.
3. Przeczytaj fragment opisujฤ cy lekcjฤ historii i zapisz w zeszycie wniosek dotyczฤ cy zachowania Marcina jako Polaka - przejdลบ do fragmentu. Uzupeลnij wniosek - wybierz odpowiednie sลowa spoลrรณd par wyrazรณw:
4. Zgromadลบ informacje o Zygierze - nowym uczniu w klerykowskim gimnazjum - przeczytaj fragment powieลci.
Zapisz w zeszycie informacjฤ dotyczฤ cฤ Bernarda Zygiera - moลผesz skorzystaฤ.
5. Obejrzyj fragment filmu "Syzyfowe prace" (kliknij na kadrze powyลผej) - zaobserwuj, jak uczniowie i nauczyciel
jฤzyka polskiego reagowali na kolejne sลowa recytowanego utworu. Przeczytaj fragment powieลci opisujฤ cy tฤ
scenฤ - przejdลบ.
6. Jak myลlisz, dlaczego Zygier wybraล ten wiersz Adama Mickiewicza, by go wygลosiฤ w klasie na jฤzyku polskim.
Przypomnij sobie, jak w utworze "Reduta Ordona" przedstawieni sฤ Polacy, Moskale (Rosjanie) i car - lekcja 11 i 12
7. Jak zmieniลo siฤ zachowanie Marcina po wysลuchaniu recytacji polskiego utworu przez kolegฤ? - poszukaj w
powieลci fragmentu dotyczฤ cego spotkaล u Gontali.
8. Jaki zwiฤ zek widzisz miฤdzy wysiลkami podejmowanymi przez Rosjan
a wysiลkiem mitologicznego Syzyfa - uzasadnij tytuล powieลci.
9. Zapisz w zeszycie notatkฤ z lekcji - przejdลบ do notatki.
Dzisiaj kontynuujemy pracฤ zwiฤ zanฤ z kadrฤ nauczycieli klerykowskiego gimnazjum.
Pracujemy z tekstem lektury oraz wykonamy kilka ฤwiczeล porzฤ dkujฤ cych oraz
utrwalajฤ cych Waszฤ wiedzฤ na temat szkolnego ลwiata przedstawionego w lekturze.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przejrzyj rozdziaล VIII powieลci oraz fragmenty lektury dotyczฤ ce nauczycieli
pokazanych w powieลci "Syzyfowe prace" i wypisz najwaลผniejsze informacje
o kadrze pedagogicznej w gimnazjum w Klerykowie. Dokoลcz notatkฤ
z poprzedniej lekcji.
imiฤ i nazwisko |
narodowoลฤ | nauczany przedmiot |
krรณtka charakterystyka |
1.
2.
3. ...
|
|
Pamiฤtacie, ลผe ziemie Polskie znajdowaลy siฤ pod zaborami, a akcja powieลci
rozgrywa siฤ na terenie Krรณlestwa Polskiego, ktรณre pozostawaลo pod caลkowitym
wpลywem Rosji. Dziล zajmiemy siฤ sposobami niszczenia w Polakach ich
ลwiadomoลci narodowej i miลoลci do jฤzyka, historii oraz kultury polskiej.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, w jakiej sytuacji znalazลa siฤ ludnoลฤ polska po upadku powstania
styczniowego - zobacz wiฤcej.
3. Ustal, jak wyglฤ daลa nauka Marcina w szkole poczฤ tkowej w Owczarach:
Czego uczyลy siฤ dzieci pod okiem nauczyciela?
Jaki byล cel edukacji w wiejskiej szkole?
Za co zostaล nagrodzony Wiechowski przez kontrolujฤ cego go Jaczmieniewa?
4. Wyjaลnij w zeszycie termin rusyfikacja - ..... (przejdลบ do sลownika online)
5. Zapisz oลรณwkiem (lub na karcie pracy) notatkฤ na temat metod rusyfikacji w szkole w Owczarach.
6. Jakie sposoby mieli Rosjanie, aby uniemoลผliwiฤ uczniom poznawanie polskiej literatury i historii?
Zanotuj oลรณwkiem (lub na karcie pracy) najwaลผniejsze informacje.
7. Co robili nauczyciele, np. Zabielski, by pozyskaฤ uczniรณw i przekonaฤ ich do kultury rosyjskiej?
Zanotuj oลรณwkiem (lub na karcie pracy) najwaลผniejsze informacje.
8. Za co karano uczniรณw i jakie kary stosowano? - zapisz notatkฤ oลรณwkiem w zeszycie (lub na karcie pracy).
9. Porรณwnaj swoje notatki z informacjฤ pod lekcjฤ 43. Zapisz w zeszycie notatkฤ - przejdลบ.
3. Utrwal wiadomoลci - wykonaj ฤwiczenie online dotyczฤ ce nauczycieli uczฤ cych w gimnazjum w Klerykowie.
4. Na podstawie zebranych informacji zapisz w zeszycie wniosek dotyczฤ cy specyfiki uczenia mลodzieลผy w szkole bฤdฤ cej pod zaborem rosyjskim - przejdลบ do notatki (Lekcja 42).
W jฤzyku polskim rzeczowniki zakoลczone na -um sฤ rodzaju nijakiego, np. to liceum, akwarium, forum, seminarium, terytorium, archiwum, centrum itd.
W liczbie pojedynczej wyrazy te nie odmieniajฤ siฤ. Natomiast w liczbie mnogiej majฤ zakoลczenia โa, -รณw, -om, -ami, -ach.
Wczoraj dowiedzieliลcie siฤ, jak wyglฤ daลy egzaminy do gimnazjum w czasach,
kiedy Polski nie byลo na mapach i jej ziemie znajdowaลy siฤ w granicach obcych
mocarstw. Istniejฤ ce Krรณlestwo Polskie byลo caลkowicie podporzฤ dkowane Rosji,
w szkoลach nauczano w jฤzyku rosyjskim, a kadra pedagogiczna... wลaลnie dziล
jฤ
poznamy.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Ustal kolejne etapy ksztaลcenia mลodego czลowieka (na podstawie "Syzyfowych
prac"). Zapisz w zeszycie:
Nauka w zaborze rosyjskim przebiegaลa w kilku etapach:
3. Przypomnij sobie, jak odmieniฤ przez przypadki i liczby rzeczowniki: gimnazjum, seminarium.
Co zauwaลผasz? Czy potrafisz wskazaฤ rzeczowniki, ktรณre odmieniajฤ siฤ podobnie? - sprawdลบ,
czy poprawnie wykonaลeล zadanie.
4. Zapisz w zeszycie odmianฤ rzeczownika gimnazjum, a poniลผej informacjฤ:
5. Przejrzyj rozdziaล VIII powieลci "Syzyfowe prace" i wypisz najwaลผniejsze informacje o kadrze pedagogicznej
w gimnazjum w Klerykowie. Notatkฤ sporzฤ dลบ w formie tabeli.
imiฤ i nazwisko |
narodowoลฤ | nauczany przedmiot |
krรณtka charakterystyka |
1.
2.
3. ...
|
Wczoraj poznaliลcie realia nauki w wiejskiej szkole poczฤ tkowej w Owczarach.
Dziล zajmiemy siฤ tym, jak wyglฤ daลy egzaminy do klerykowskiego gimnazjum...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj rozdziaล III (299) i IV powieลci "Syzyfowe prace"
3. Zgromadลบ informacje na temat procedur obowiฤ zujฤ cych w czasie rekrutacji
do gimnazjum w Klerykowie - odpowiedz na pytania:
Jakie dokumenty naleลผaลo dostarczyฤ do szkoลy?
Jak informowano o terminie egzaminรณw i czy przestrzegano tego terminu?
Z czego przepytywano kandydata?
Co naleลผaลo zrobiฤ, aby mieฤ nadziejฤ na zdanie egzaminรณw? (377)
Kto naleลผaล do komisji egzaminacyjnej?
Jak przebiegaล egzamin?
4. Sporzฤ dลบ krรณtkฤ notatkฤ na temat przyjฤcia Marcina do gimnazjum - uลรณลผ w odpowiedniej
kolejnoลci tekst i zapisz w zeszycie. - przejdลบ do zadania.
5. Przejrzyj rozdziaล VIII powieลci "Syzyfowe prace" i wypisz najwaลผniejsze
informacje o kadrze pedagogicznej w gimnazjum w Klerykowie.
Syzyfowe prace Stefan ลปeromski
Powieลฤ o dojrzewaniu w czasach zaborรณwโฆ
Stefan ลปeromski (14.10.1864-20.11.1925) - pisarz, dramaturg, publicysta. Uลผywaล pseudonimรณw: Maurycy Zych, Jรณzef Katerla. Studiowaล w pรณลwyลผszym Instytucie Weterynaryjnym w Warszawie; dziaลaล w nielegalnych koลach mลodzieลผowych. W 1892 wyjechaล za granicฤ, do kraju wrรณciล w 1897, a od roku 1904 zajmowaล siฤ wyลฤ cznie pisarstwem. Napisaล m.in. Dzienniki, Syzyfowe prace, Przedwioลnie,Wierne rzeka, Ludzie bezdomni.
Dziล rozpoczynamy pracฤ z lekturฤ "Syzyfowe prace", ale zanim porozmawiamy
o samej powieลci, przeczytamy fragmenty pamiฤtnikรณw pisarza i zobaczymy, jak
wydarzenia z ลผycia mogฤ zmieniฤ siฤ w literaturฤ...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj informacje dotyczฤ ce ลผycia (nie musisz czytaฤ czฤลci dotyczฤ cej
twรณrczoลci) Stefana ลปeromskiego i zastanรณw siฤ, na jaki okres w historii Polski
przypadลa mลodoลฤ pisarza - przejdลบ.
3. Zapisz w zeszycie krรณtkฤ notatkฤ biograficznฤ (biogram) o autorze
"Syzyfowych prac":
4. Przypomnij sobie, jakie cechy ma dziennik.
5. Przeczytaj fragmenty "Dziennikรณw" Stefana ลปeromskiego zwrรณฤ szczegรณlnฤ uwagฤ
na to, jakie cechy literatury wspomnieniowej majฤ te teksty - przejdลบ do fragmentรณw.
6. Wynotuj w zeszycie te wydarzenia z ลผycia pisarza, ktรณre znalazลy odzwierciedlenie
w powieลci "Syzyfowe prace" - moลผesz to zrobiฤ w postaci tabeli.
Wydarzenie opisane w "Dziennikach" |
Wydarzenie przedstawione w powieลci "Syzyfowe prace" |
7. Przedstaw swoje zdanie na temat tego, czy ลwiadomoลฤ, ลผe powieลฤ zostaลa oparta na wydarzeniach
z ลผycia jej twรณrcy sprawia, ลผe jest ona atrakcyjniejsza dla czytelnika. Uzasadnij swoje zdanie (4-5 zdaล).
Pracฤ wyลlij do nauczyciela do 27.05 (ลroda).
Akcja powieลci "Syzyfowe prace rozgrywa siฤ w II poลowie XIX wieku, w okresie kiedy Polska byลa pod zaborami. Wydarzenia rozgrywajฤ siฤ w miejscowoลciach (Gawronki, Owczary, Klerykรณw) poลoลผonych na terenie rosyjskiego Krรณlestwa Polskiego.
Bohaterem lektury jest Marcin Borowicz oraz grupa uczniรณw i nauczycieli klerykowskiego gimnazjum.
W "Syzyfowych pracach" autor, na podstawie wลasnych doลwiadczeล z dzieciลstwa i lat mลodzieลczych, przedstawiล obraz szkoลy w zaborze rosyjskim, wzmoลผone wysiลki Rosjan majฤ ce na celu wynarodowienie mลodych Polakรณw oraz walkฤ polskiej mลodzieลผy z rusyfikacjฤ .
Stefan ลปeromski (14.10.1864-20.11.1925) - pisarz, dramaturg, publicysta. Uลผywaล pseudonimรณw: Maurycy Zych, Jรณzef Katerla. Studiowaล w pรณลwyลผszym Instytucie Weterynaryjnym w Warszawie; dziaลaล w nielegalnych koลach mลodzieลผowych. W 1892 wyjechaล za granicฤ, do kraju wrรณciล w 1897, a od roku 1904 zajmowaล siฤ wyลฤ cznie pisarstwem. Napisaล m.in. Dzienniki, Syzyfowe prace, Przedwioลnie,Wierne rzeka, Ludzie bezdomni.
Na dzisiejszej lekcji porozmawiamy o tym, kiedy Marcin Borowicz zostaล oddany do
szkoลy, jak ta szkoลa wyglฤ daลa i czego mรณgล siฤ w niej nauczyฤ... Bฤdziemy pracowaฤ
z tekstem lektury.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Ustal, jaki ลwiat przedstawiono w powieลci "Syzyfowe prace":
3. Przypomnij sobie, co ลปeromski pisaล w "Dziennikach" o tym, kiedy rozpoczฤ ล naukฤ
w szkole. Przeczytaj rozdziaลy I i II lektury - czy Marcina moลผna utoลผsamiฤ z autorem?
4. Zapisz w zeszycie krรณtkฤ notatkฤ.
5. Zgromadลบ informacje dotyczฤ ce wyglฤ du szkoลy w Owczarach, nauczyciela i sposobu prowadzenia lekcji
przez pana Wiechowskiego, nastฤpnie uzupeลnij tekst z lukami i przepisz go do zeszytu.
Dziล rozpoczynamy pracฤ z lekturฤ "Syzyfowe prace", ale zanim porozmawiamy
o samej powieลci, przeczytamy fragmenty pamiฤtnikรณw pisarza i zobaczymy, jak
wydarzenia z ลผycia mogฤ zmieniฤ siฤ w literaturฤ...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj informacje dotyczฤ ce ลผycia (nie musisz czytaฤ czฤลci dotyczฤ cej
twรณrczoลci) Stefana ลปeromskiego i zastanรณw siฤ, na jaki okres w historii Polski
przypadลa mลodoลฤ pisarza - przejdลบ.
3. Zapisz w zeszycie krรณtkฤ notatkฤ biograficznฤ (biogram) o autorze
"Syzyfowych prac":
4. Przypomnij sobie, jakie cechy ma dziennik.
5. Przeczytaj fragmenty "Dziennikรณw" Stefana ลปeromskiego zwrรณฤ szczegรณlnฤ uwagฤ
na to, jakie cechy literatury wspomnieniowej majฤ te teksty - przejdลบ do fragmentรณw.
6. Wynotuj w zeszycie te wydarzenia z ลผycia pisarza, ktรณre znalazลy odzwierciedlenie
w powieลci "Syzyfowe prace" - moลผesz to zrobiฤ w postaci tabeli.
Wydarzenie opisane w "Dziennikach" |
Wydarzenie przedstawione w powieลci "Syzyfowe prace" |
7. Przedstaw swoje zdanie na temat tego, czy ลwiadomoลฤ, ลผe powieลฤ zostaลa oparta na wydarzeniach
z ลผycia jej twรณrcy sprawia, ลผe jest ona atrakcyjniejsza dla czytelnika. Uzasadnij swoje zdanie (4-5 zdaล).