Dramat - utwór podzielony na role,
zawiera też wskazówki, np. dla aktorów,
reżysera, scenografa. Dramat jest
przeznaczony do zaprezentowania
na scenie.
Kochani, ostatnia lekcja przed przerwą świąteczną.
Życzę Wam i Waszym najbliższym zdrowych,
radosnych i spokojnych świąt.
Do zobaczenia, usłyszenia lub napisania :)
bazyliszek - legendarny stwór wykluwający się z jaj, które składają siedmioletnie koguty,
a następnie wysiadują ropuchy lub węże. Według legendy mieszkał...
Dokończ notatkę
LEKCJA 15
08.04.2020
Dla ciekawych
Temat: Przygotowujemy inscenizację "Legendy o warszawskim Bazyliszku".
Logowanie do strony ucznia
Pytanie do
nauczyciela
LEKCJA 14
07.04.2020
03.04.2020
Co potrafi
charakteryzator...
Miejsce
widza
w teatrze...
Kulturalny widz - poradnik
Poznaj tytuł i autora przedstawienia.
......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
.....................................................................................
LEKCJA 13
Dalszy ciąg odwiedzin w teatrze, szczególnym miejscu, w którym ludzie i rzeczy
ulegają niezwykłej zmianie - przyjmują rożne role. Dziś zastanowimy się, jak teatr
działa na widza i na co powinien zwrócić uwagę widz, oglądając spektakl.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Zanim zajmiesz miejsce na widowni, warto poznać kilka zasad, według których
postępuje kulturalny widz - przeczytaj je w podręczniku, s. 190 (Wśród ludzi).
Napisz w zeszycie krótkie wskazówki dla widza - użyj zdań rozkazujących:
3. Kiedy oglądasz spektakl, na jego odbiór i Twoją ocenę składa się: gra aktora, scenografia, światło, nastrój.
Zgromadź słownictwo, którym możesz posłużyć się, opowiadając komuś o przedstawieniu - przejdź do ćwiczenia.
4. Na lekcji 8. poznałeś związki frazeologiczne związane z pogodą, dziś kilka nowych wiążących się z teatrem. Jeśli
masz problem z rozwiązaniem zadania, poszukaj informacji w słowniku frazeologicznym. - przejdź do zadania.
Po połączeniu związków z właściwymi wyjaśnieniami, dowiesz się, co robi aktor, kiedy zapomni tekstu.
5. Obejrzyj fragmenty inscenizacji "Jasia i Małgosi". Zobacz, jak widzowie reagowali na to, co się dzieje na scenie.
Jak sądzisz, podobało im się przedstawienie?
02.04.2020
Pamiętaj
Niektóre wyrazy po prostu zaczynają się na nie...,
np. niebieski (nie ma słowa bieski oznaczającego kolor).
Dla ciekawych
Dla ciekawych
Cząstkę nie piszemy
rozłącznie z czasownikiem,
łącznie z rzeczownikiem,
przymiotnikiem i przysłówkiem,
np. co zrobiła? nie uporządkowała - czasownik,
co? nieuporządkowanie - rzeczownik,
jaki? nieuporządkowany - przymiotnik,
jak? nieporządnie - przysłówek.
Nie lubię niepogody...
Cząstkę nie z rzeczownikiem
piszemy razem, np. nieprzyjemność, nieszczęście, niepowodzenie, nieprawda.
Uwaga, rzeczowniki piszemy osobno z cząstką "nie", kiedy chcemy zaznaczyć przeciwstawność, np.
Lubię nie koty, ale psy.
Dam jej nie kwiatki, lecz książkę.
Cząstkę nie z czasownikiem
zawsze piszemy osobno,
np. nie podskoczysz, nie zaśpiewają,
nie zrobili, nie jemy, nie stać.
Temat: „Legenda o warszawskim Bazyliszku” na deskach teatru.
Pora na poznanie kolejnej legendy. Tym razem opowieść ze stolicy -
"Legenda o warszawskim Bazyliszku"... ale nieco inaczej.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Bazyliszek - co to za dziwny stwór? - zobacz.
3. Poznaj legendę o nietypowym mieszkańcu Warszawy - posłuchaj legendy.
4. Napisz w zeszycie krótką notatkę na temat bazyliszka. Pomogą Ci w tym pytania:
5. Jak zapisać legendę, by można ją pokazać na scenie teatru?
- przeczytaj tekst w podręczniku, s. 191. Zwróć uwagę na sposób zapisu.
6. Kto bierze udział w opisanych wydarzeniach? Czy są takie same jak te,
które poznałeś, słuchając legendy?
7. Ułóż w odpowiedniej kolejności wydarzenia przedstawione w opowieści
Wandy Chotomskiej i zapisz je w zeszycie - przejdź do zadania.
LEKCJA 12
Temat: Teatralne czary - poznajemy tajemnice teatru.
LEKCJA 11
01.04.2020
Temat: Kiedy idę do teatru, staję się jego częścią.
Temat: Pisownia "nie" z różnymi częściami mowy. Ćwiczenia ortograficzne.
Dzisiaj zajrzymy do świata teatru. Z pewnością oglądaliście niejedno przedstawienie,
ale czy wiecie, kto i w jaki sposób je przygotowuje?
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Jak powstaje teatr? - zobacz.
3. Po co jest teatr? - przeczytaj wiersz w podręczniku, s. 187.
4. Jakie czary dokonują się w teatrze - ustal na podstawie wiersza. Zapisz w zeszycie:
PRAWDZIWE ŻYCIE | TEATR |
drabina | |
księżyc | |
pogrzebacz (sprawdź, co to jest) | |
hełm rycerza |
5. Co to jest foyer - żeby poznać odpowiedź, połącz nazwę z odpowiednim obrazem
teatralnego miejsca lub elementu - przejdź do zadania.
6. Obejrzyj planszę na s. 188-189 w podręczniku. Ułóż w porządku alfabetycznym
hasła związane z teatrem - przejdź do zadania. Przepisz je do zeszytu wraz
z objaśnieniami. Zatytułuj: Słowniczek teatralny.
7. Jak widzowie reagują na grę aktorów - poznaj słowa związane z reakcjami widowni.
Wszystkie są synonimami wyrazu brawa - sprawdź i zapisz w zeszycie.
Dziś dalszy ciąg zmagań ortograficznych - będziemy ćwiczyć poprawną pisownię "nie" z czasownikiem, rzeczownikiem i pozostałymi znanymi Wam częściami mowy: przymiotnikiem i przysłówkiem.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Pamiętasz, jak zapisać "nie" z czasownikiem i rzeczownikiem? - sprawdź.
3. Pora poćwiczyć pisownię "nie" z różnymi częściami mowy. Wróć do informacji
w podręczniku, s. 168. Zapisz w zeszycie notatkę, która znajduje się z boku.
4. Obejrzyj planszę na s. 171 w podręczniku - przepisz do zeszytu cztery
przymiotniki i przysłówki z cząstką "nie", zapisz nie zielonym kolorem.
5. Wybierz po jednym przymiotniku i przysłówku z planszy i ułóż z nimi zdania.
Zapisz je w zeszycie.
6. Poćwicz online: zaloguj się na stronie epodreczniki.pl (dane do logowania
podała pani wychowawczyni w dzienniku) i wykonaj ćwiczenia lekcji
Nie nie jest takie złe, o nie! w materiałach dla Ciebie - przejdź do logowania.
7. Dokończ ćwiczenie 5, s. 70 i wykonaj ćwiczenie 6, s. 71 w zeszycie ćwiczeń.
8. Co oznacza słowo niebanalny? - sprawdź synonimy. Zapisz w zeszycie to słowo
i jego synonimy zaczynające się od "nie".
LEKCJA 10
Przysłówek jest nieodmienną częścią mowy.
Odpowiada na pytania: jak?, gdzie?, kiedy?
Np. jak? - wysoko; gdzie? - daleko; kiedy? - teraz.
Niektóre przysłówki tworzymy od przymiotników, np.
długi (przymiotnik) - długo, bliski (przymiotnik) - blisko.
Trwałe połączenia dwóch lub więcej wyrazów
to związki frazeologiczne (frazeologizmy).
Każdy frazeologizm ma swoje określone znaczenie, np.
burza w szklance wody - awantura z błahego powodu;
żyć jak pies z kotem - żyć w ciągłej niezgodzie, kłócić się;
trząść się jak galareta - drżeć, drgać, dygotać.
Widzisz, czym różni się
Twój opis dzisiejszego nieba od opisu poety? Postaraj się, aby opis chmurki ze zdjęcia był bardziej poetycki.
kształtem przypomina...; wygląda jak (niczym...); kojarzy się z...; jest zupełnie podobna do...; jej górna (dolna) część ma kształt...; środek jest jak...; pewnie zmieniłaby się w...;
mogłaby przeobrazić się w...; z pewnością przekształciłaby się w...;
Balon wzniósł się niezwykle wysoko.
Sportowiec skoczył bardzo daleko.
Z wielkiej chmury mały deszcz...
U nas dość głowę podnieść: ileż to widoków!
Ileż scen i obrazów z samej gry obłoków!
Wiesz,
co to jest?
Pamiętaj!
H piszemy:
gdy wymienia się na g, ż, z, np.:
druh - drużyna, błahy - błazen.
po literze z, np. zhańbić
w wielu wyrazach, które trzeba zapamiętać.
Dzisiaj zobaczysz, jak poeta spogląda na polskie niebo i co go w nim fascynuje - poznasz
fragment dzieła, które zna każdy Polak (a przynajmniej powinien)...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj informacje o autorze i jego dziele - podręcznik, s. 158.
3. Spójrz przez okno, czy niebo dziś jest podobnie do tego na zdjęciu obok? -
napisz w zeszycie dwa zdania o tym, jak wygląda teraz niebo nad Twoim domem.
4. Przeczytaj fragment "Pana Tadeusza" - podręcznik, s. 159, możesz go posłuchać
(UWAGA: wybierz na dole odtwarzacza Część 3 - słuchaj od od 32 minuty 28 sekundy).
5. Poszukaj w tekście w podręczniku fragmentów, które mówią o tym, jak wygląda:
6. Sprawdź, czy dobrze zrozumiałeś tekst opisujący polskie chmury - przejdź do ćwiczenia.
7. Napisz w zeszycie notatkę na podstawie wskazanych fragmentów - wykonaj zadanie 5,
s. 160 w podręczniku, przerysuj tabelę.
8. A co przypomina Ci ta chmurka? Do czego można
ją porównać? Jak może się zachowywać i zmieniać
pod wpływem wiatru? Opisz ją, korzystając ze
słownictwa w ramce oraz epitetów (określeń: jaka?).
Pracę wyślij do nauczyciela (do czwartku 26.03.br.).
1. Dzisiaj pora na spotkanie z ortografią - przypomnij sobie
zasady pisowni wyrazów z "ch" i "h" - zobacz więcej.
2. Zapisz w zeszycie temat lekcji oraz zasady pisowni "ch" i "h".
3. Przeczytaj informacje w ramce Ortografia w praktyce -
podręcznik, s. 241 i obejrzyj planszę na s. 242-243.
4. Pamiętasz tajemniczy ogród Mary? Przeczytaj i uzupełnij luki
w opowieści o innym ogrodzie - przejdź do zadania.
Wpisz do zeszytu po pięć wyrazów z "ch" i "h", których
pisownia Cię zaskoczyła. Zastanów się, czy można do nich
zastosować jedną z zasad ortograficznych.
5. Wykonaj zadanie 2, s. 72 oraz 3 i 4, s.73 w zeszycie ćwiczeń.
Pamiętaj!
Ch piszemy:
gdy wymienia się na sz, np.: proch - proszek,
po literze s np.: schronisko, wschód.
na końcu wyrazów, np.: nogach, pech.
Wyjątek: druh
w wielu wyrazach, które trzeba zapamiętać.
Dla ciekawych
Poćwicz więcej
Poćwicz więcej
Dla chętnych
Dla chętnych
Zaprojektuj okładkę dla wybranej przez Ciebie legendy.
Narysuj ją na kartce A4 - obejrzymy w szkole
lekcja
Logowanie do strony ucznia
Logowanie do strony ucznia
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Logowanie do strony ucznia
Logowanie do strony ucznia
31.03.2020
Temat: Pisownia "nie" z różnymi częściami mowy.
Dziś ćwiczenia ortograficzne - będziemy ćwiczyć poprawną pisownię "nie"
z czasownikiem i rzeczownikiem.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Zacznij od przypomnienia sobie informacji o różnych częściach mowy.
Na jakie pytania odpowiadają różne części mowy?
Wykonaj ćwiczenia: ćwiczenie 1, ćwiczenie 2.
3. Które z części mowy są odmienne, a które nie? Uzupełnij w zeszycie tabelę.
Część mowy | Przez co się odmienia | Przykłady |
osoby, liczby, czas i niekiedy rodzaj |
|
|
rzeczownik | ma rodzaj, odmienia się przez przypadki i liczby |
|
przymiotnik | ||
nie odmienia się |
4. Pora poćwiczyć pisownię "nie" z różnymi częściami mowy. Dziś zaczniemy od
czasownika i rzeczownika. Przeczytaj informację obok i w podręczniku, s. 168.
5. Obejrzyj planszę na s. 170 w podręczniku - przepisz do zeszytu wszystkie
zdania z czasownikami. "Nie" zapisz zielonym kolorem.
6. Wybierz trzy rzeczowniki z planszy i ułóż z nimi zdania. Zapisz je w zeszycie.
7. Poćwicz online, wykonaj ćwiczenie 1 i 5 - przejdź do ćwiczeń.
8. Wykonaj ćwiczenie 2, s. 69, ćwiczenie 3 i 4, 70 oraz pierwszą kolumnę wyrazów
(wyrazy z lewej strony) wyrazów w ćwiczeniu 5, s. 70 w zeszycie ćwiczeń.
9. Odkryj synonimy - rzeczowniki z "nie" wpisz do zeszytu. - przejdź do ćwiczenia.
Zobacz
W razie wątpliwości możesz zadać pytanie nauczycielowi - postaram się odpisać jak najszybciej. Odpowiedzi zamieszczam na Waszych indywidualnych kontach. Staram się robić to na bieżąco
(w ciągu 24 godz.) w dniach zdalnej nauki.
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Wiadomość
do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Logowanie do strony ucznia
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
LEKCJA 9
27.03.2020
LEKCJA 8
LEKCJA 7
LEKCJA 6
LEKCJA 5
LEKCJA 4
LEKCJA 3
LEKCJA 2
LEKCJA 1
Klasa 4
Temat: Jaką funkcję pełni przysłówek?
Temat: Frazeologiczne wędrówki w chmurach.
26.03.2020
Temat: Magia obłoków... Pierwsze spotkanie z "Panem Tadeuszem".
24.03.2020
Temat: Hałaśliwe harce uśmiechniętych duchów - ortograficzne zmagania.
23.03.2020
Temat: Tę legendę chcę poznać...
20.03.2020
Temat: Kogo przestraszył się Mefistofeles?
19.03.2020
Temat: Ortograficzne pułapki w polskich legendach.
17.03.2020
Temat: O krakowskim szlachcicu, który wylądował na księżycu.
16.03.2020
Temat: Opisujemy przedmiot - ćwiczenia redakcyjne.
13.03.2020
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie informacje dotyczące opisu - przejdź do informacji.
3. Wykonaj trzy ćwiczenia związane ze słownictwem przydatnym do stworzenia opisu
znajdujące się pod informacją - przejdź do ćwiczeń.
4. Wykonaj zadanie 5, s. 120 w zeszycie ćwiczeń.
5. Co by było, gdyby... Przeczytaj niezwykły opis stolnicy
(zadanie 6, s. 145 w podręczniku) i w podobny sposób opisz okno.
Napisz opis, a następnie naciśnij WYŚLIJ -
Pamiętaj, że pod uwagę zostanie wzięta pierwsza wysłana praca.
Opisy przesyłamy do poniedziałku (16.03.2020)
1. Przeczytaj opowieść "O Mistrzu Twardowskim" - podręcznik s. 176.
2. Zapisz temat lekcji w zeszycie.
3. Sprawdź, czy znasz odpowiedź na pytania dotyczące pana Twardowskiego
4. Przepisz do zeszytu streszczenie legendy (uzupełniony tekst z lukami)
5. Jak, według legendy, powstała kopalnia srebra w Olkuszu i Maczuga Herkulesa
w Pieskowej Skale koło Ojcowa? Wyjaśnienie możesz zapisać w zeszycie.
Animowana opowieść o panu Twardowskim:
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie najważniejsze zasady pisowni wyrazów z "rz" i "ż".
3. Wykonaj ćwiczenie - słownictwo z "rz" i "ż" w poznanych legendach.
- przejdź do ćwiczenia. Zapisz wyrazy i zdania w zeszycie.
4. Wykonaj online ćwiczenia 5 i 15 ze strony epodreczniki.pl
Oczywiście możesz też zrobić więcej ćwiczeń ze strony
Urzekające rzęsy żabki Bożenki
5. Znajdź w słowniku ortograficznym po dwa wyrazy zaczynające się
od: brz- , trz-, grz-, krz-, chrz-, wrz-. Zapisz je w zeszycie.
1. Pamiętasz legendę o mistrzu Twardowskim, który przechytrzył
diabła? - sprawdź (podręcznik, s. 176)
2. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
3. Dziś poznamy utwór Adama Mickiewicza i inny pomysł na to,
w jaki sposób Twardowski poradził sobie z biesem:
4. Zobacz film "Pani Twardowska" - uważnie słuchaj treści,
by odpowiedzieć na pytania. Pamiętaj, że niezrozumiałe
wyrazy są wyjaśnione w podręczniku na dole stron (przypisy).
5. Odpowiedz na pytania z zadań 4, 5 i 6 - podręcznik, s. 183.
6. Czym różni się historia z legendy i z tekstu Adama Mickiewicza? - wykonaj zadanie.
7. Przepisz notatkę do zeszytu - pokaż notatkę.
8. Jak sądzisz, dlaczego diabeł wolał uciec niż zostać mężem pani Twardowskiej?
Napisz trzy zdania na ten temat i wyślij do nauczyciela.
Pracę prześlij do poniedziałku 23.03.2020.
1. Znasz już wiele opowieści, które można nazwać legendą... Przypomnij sobie,
jakie cechy ma legenda - sprawdź, co zapamiętałeś.
2. Dziś proponuję samodzielny wybór legendy, którą chcesz poznać
i pracę z nią według moich wskazówek:
o jednolitej formie punktów (z czasownikiem lub bez czasownika),
Dzisiaj będziemy ćwiczyć rozpoznawanie kolejnej części mowy - czas na poznanie
przysłówka.
1. Pamiętasz części mowy, które poznałeś wcześniej? Potrafisz je wymienić?
- sprawdź, czy poprawnie je wskażesz.
2. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
3. Zobacz zdjęcia obok i powiedz, na jakie pytanie odpowiadają wyrazy zaznaczone
pogrubieniem. Jakimi innymi słowami można określić skok sportowca i lot balonu?
4. Przeczytaj informację w podręczniku, s. 101.Jak nazywają się części mowy,
które odpowiadają na pytania: JAK? GZIE? KIEDY? Zapisz w zeszycie notatkę:
5. Poćwicz wskazywanie przysłówków - zasadź krzaczki.
6. Wykonaj ćwiczenie 2 i 3, s. 30 oraz ćwiczenie 4 i 6, s. 31 w zeszycie ćwiczeń.
7. Wykonaj w zeszycie polecenie 4, s. 162 w podręczniku. Przysłówki zapisz zielonym
kolorem.
8. Na koniec krótki test sprawdzający, co pamiętasz z lekcji - przejdź.
Dzisiaj zajmiemy się słownictwem, szukając synonimów. Poznasz też trwałe
związki wyrazowe, czyli frazeologizmy. Zaczynamy od powtórki...
1. Pamiętasz, jakich środków użył Adam Mickiewicz, by opisać zmieniające się niebo?
Wypisz z fragmentu na s. 159 w podręczniku epitety i porównania. Przepisz do
zeszytu tabelę i uzupełnij jeszcze jednym porównaniem i epitetem:
środek poetycki | fragment wiersza |
epitet | (jaka chmura?) jesienna |
porównanie | pełźnie jak żółw |
epitet | (jaka chmura?) ............................ |
porównanie | ................ jak .............................. |
3. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
4. Przypomnij sobie, co zrobić, by w pracy pisemnej uniknąć powtórzeń.
Pomyślałeś o wyrazach bliskoznacznych? Poszukaj synonimu słowa
chmura - zajrzyj do słownika lub poszukaj na stronie synonimy.pl.
5. Słyszałeś jakieś powiedzenia z tymi słowami? - sprawdź, czy je znasz.
6. Pora na wyjaśnienie ich znaczenia - wykonaj ćwiczenie.
Przepisz do zeszytu związki wyrazowe i ich wyjaśnienia.
7. Wybierz dwa z zapisanych w zeszycie związków i ułóż z nimi zdania.
Zapisz w zeszycie swoje zdania i notatkę, jak nazywamy takie
związki wyrazowe..
8. Poszukaj frazeologizmów ze słowem deszcz i słowami nazywającymi
inne zjawiska pogodowe (burza, wiatr itp.). Wybierz ten, który Ci
się najbardziej spodobał i zapisz w zeszycie wraz z wyjaśnieniem.
Ułóż zdanie z wybranym frazeologizmem.
Dziś przygotujemy się do przedstawienia na scenie "Legendy
o warszawskim Bazyliszku". Po powrocie do szkoły wspólnie ją odegramy...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Poznałeś już wyraz inscenizacja - przypomnij sobie, co znaczy.
3. "Legenda o warszawskim Bazyliszku" jest dramatem, dlatego łatwo ją
zaprezentować na scenie. Zapisz w zeszycie notatkę dotyczącą dramatu.
3. Otwórz podręcznik na s. 191 - sprawdź, ile osób powinno wziąć udział
w przedstawieniu. Wyobraź sobie, że jesteś reżyserem - kogo z kolegów
obsadziłbyś w konkretnych rolach? Zrób w zeszycie tabelę i zapisz
(siebie też weź pod uwagę jako aktora).
Rola - bohater | Aktor - kolega/koleżanka z klasy |
GARNCARKA | .......................................... |
... | .......................................... |
4. Pod tabelą zapisz, jakich rekwizytów potrzebujesz do przedstawienia.
5. Czas na opracowanie scenografii (wyglądu sceny) - na kartce A4 narysuj,
jak powinna wyglądać scenografia przedstawienia "Legendy o warszawskim Bazyliszku".
6. Opisz kostium, który należałoby przygotować, aby jak najlepiej pasował do roli, którą sobie
przydzieliłeś/aś. Zadanie wykonaj tutaj i wyślij do nauczyciela. Masz na to czas do czwartku
po świętach (16.04.2020).