Koniecznie zobacz
Czym jest takt?
humor tradycyjny nietypowy stały pobyt podróże powaga starodawny
zaniedbany nowoczesny wynalazek elegancki
Powitanie chlebem i solą to tradycyjne, uroczyste
powitanie ważnego gościa. Chleb oznacza gościnność
i dobrobyt. Natomiast sól miała według tradycji odpędzać
złe moce. Dziś wita się chlebem i solą parę nowożeńców
w czasie uroczystości ślubu (wesela), sól w tym wypadku
ma oznaczać trwałość związku. Powitanie takie odbywa
się zazwyczaj w licznym gronie osób.
Dziś dzień tworzenia. Poczujcie się jak autorzy baśni.
Zaczynamy o 11.20. W dzienniku macie hasło, gdyby było potrzebne do zalogowania na zoomie.
Do zobaczenia
Opowieść "O szewczyku" jest baśnią, ponieważ:
Dziś czas na stworzenie swojej baśni. Będziecie autorami baśniowych
opowieści. Może potem stworzycie do nich ilustracje?
1. Twoim zadaniem na dzisiejszej lekcji jest napisanie baśni. Za chwilę
przejdziesz na stronę, na której znajdziesz informacje o jednym bohaterze
oraz magicznym przedmiocie, który powinien pojawić się w Twojej opowieści.
Proszę, abyś wymyślił przynajmniej jeszcze jednego bohatera, trzeba też opisać
miejsce i czas wydarzeń. Pamiętaj, że tworzysz baśń, a nie zwykłe opowiadanie.
Czas pracy: 45 min. Po napisaniu naciśnij WYŚLIJ, by praca dotarła do nauczyciela.
POWODZENIA!
Na dzisiejszej lekcji uciekamy wraz z królem Dardanelem z baśniowych krain.
Poznacie wierszowaną baśń... A może to wcale nie baśń? Zdecydujecie sami.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przejrzyj podręcznik, s. 235-237 i przeczytaj wszystkie przypisy (wyjaśnienia z boku
tekstu) do "Baśni o królu Dardanelu". Postaraj się je zapamiętać, by zrozumieć
tekst.
3. Dowiedz się, co oznacza witanie kogoś chlebem i solą.
4. Posłuchaj wierszowanej "Baśni o królu Dardanelu" i odpowiedz
na pytania. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.
zdziwiło zachowanie poddanych?
królewski płaszcz -> ........................
koronę -> ..............................
bogatą karocę -> .......................
5. Wymyśl, na co król mógł zamienić berło i tron. Zapisz swój pomysł w zeszycie.
6. Które z określeń odnoszą się do poznanej dziś baśni? Wybierz je i zapisz w zeszycie notatkę.
Utwór "Baśń o królu Dardanelu" jest .............................. baśnią, pełną .................................. .
Król zmienia się w .......................................... pana, który korzysta z ........................................
środków transportu i woli ............................. od ........................... w zamku.
7. Wskaż w tekście rymy - wykonaj ćwiczenie online. Cztery przykłady rymów zapisz w zeszycie.
Dziś poznamy opowieść "O szewczyku" napisaną przez polskiego badacza tradycyjnej
kultury ludowej - Oskara Kolberga, który podróżował po Polsce, słuchał ludowych
opowieści, baśni, przysłów i skrzętnie je zapisywał. Gromadził też informacje o polskich
zwyczajach, tańcach i świętach oraz sposobie ich obchodzenia w różnych regionach Polski...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Z jaką cechą charakteru kojarzą się mrówki i pszczółki?
Zapisz w zeszycie, co znaczy powiedzenie: (możesz sprawdzić w słowniku)
pracowity jak pszczoła / jak mrówka - .....
3. Przeczytaj opowieść "O szewczyku", podręcznik, s. 232.
4. Co przydarzyło się szewczykowi zanim dotarł do pałacu? W jaki sposób
zwierzęta odwdzięczyły mu się za pomoc? Zapisz w zeszycie w postaci tabeli.
napotkane stworzenia | okazana pomoc |
sposób odwdzięczenia się |
5. Jakie cechy szewczyka sprawiły, że zyskał pomoc w wykonaniu zadań wymyślonych
przez złą czarownicę? Wykonaj ćwiczenie online. Następnie zapisz w zeszycie: Szewczyk odznaczał się...
6. Co wiesz o opowieści Oskara Kolberga? rozwiąż quiz.
7. Uzupełnij tekst i wpisz do zeszytu.
Zupa pomidorowa
Do dużego garnka wlej litr wody i wrzuć marchewkę pietruszkę oraz kawałek selera i pora. Pamiętaj żeby gotować wywar około pół godziny. Przygotuj cztery duże pomidory aby je obrać ze skórki i posiekać a potem przesmażyć na maśle. Przesmażone pomidory wlej do wywaru z warzyw żeby całość zmiksować. Dodaj śmietanę i posyp posiekaną natką pietruszki bo zupa jest już gotowa. Podawaj z makaronem lub groszkiem ptysiowym. Smacznego.
Zobacz
filmik o
spójniku
Spójnik spaja, czyli łączy ze sobą wyrazy lub zdania. Spójnikami są np. albo, i, a, więc, ponieważ, bo, aby itd.
Spójniki nie odmieniają się. Jest niesamodzielną częścią mowy.
Przygotuj sam lub umów się online z wybranym kolegą lub koleżanką, podzielcie się pracą i przygotujcie papierowy teatrzyk kamishibai - zobacz, jak go przygotować. Naszą skrzynką będą ekrany komputerów - będziecie do kamerki pokazywać kolejne scenki i krótko opowiadać. Tutaj można podglądnąć, jak przygotować kolejne wycinanki.
Chciwość, pycha i niewdzięczność nie popłacają, są to zachowania, których należy się wystrzegać, nie przynoszą szczęścia ani zadowolenia w życiu i wcześniej lub później zostają ukarane.
Zobacz baśń Perrlaut
Zobacz tę baśń Andersena
Zobacz baśnie
braci Grimm
Niby zwykłe rzeczy...
a w baśniach stały się środkami transportu...
24.04.2020
Kto da więcej...
Ile przyimków uda Ci się dodać do stołu?
Koniecznie zobacz
ZAPROSZENIE
GALERIA
Waszych prac
Scenografia teatralna do spektaklu
Legenda
o warszawskim
Bazyliszku
MARATON dla ZNAWCÓW BAŚNI
LEKCJA 29
12.05.2020
08.05.2020
LEKCJA 28
07.05.2020
Dla chętnych
Dla ciekawych
Temat: Teraz tworzę - piszę baśń.
LEKCJA 27
Temat: Dobroć nagrodzona – w świecie kultury ludowej.
LEKCJA 26
06.05.2020
Temat: Ucieczka z krainy baśni.
Temat: Kiedy trzeba postawić przecinek?
LEKCJA 25
Wykonaj
zadania online
Dla chętnych
lekcja
Logowanie do strony ucznia
Logowanie do strony ucznia
Pytanie do
nauczyciela
Logowanie do strony ucznia
Logowanie do strony ucznia
Logowanie do strony ucznia
05.05.2020
Temat: Jaką funkcję pełni spójnik?
Logowanie do strony ucznia
Logowanie do strony ucznia
Logowanie do strony ucznia
Zobacz i posłuchaj
W razie wątpliwości możesz zadać pytanie nauczycielowi - postaram się odpisać jak najszybciej. Odpowiedzi zamieszczam na Waszych indywidualnych kontach. Staram się robić to na bieżąco
(w ciągu 24 godz.) w dniach zdalnej nauki.
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Wiadomość
do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Logowanie do strony ucznia
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
LEKCJA 24
29.04.2020
LEKCJA 23
LEKCJA 22
LEKCJA 21
LEKCJA 20
LEKCJA 19
LEKCJA 18
LEKCJA 17
LEKCJA 16
Klasa 4
Temat: Baśniowość "Bajki o rybaku i rybce".
Temat: Chciwość nie popłaca - "Bajka o rybaku i rybce".
28.04.2020
Temat: Świat baśni i ich autorów.
Temat: Spotkanie z przyimkiem.
23.04.2020
Temat: Jak napisać zaproszenie?
22.04.2020
Temat: Sprawdzian wiadomości i umiejętności.
21.04.2020
Temat: Nie tylko w baśni dobro zawsze zwycięży...
17.04.2020
Temat: Ruszamy do baśniowych krain!
16.04.2020
Temat: Sprawdzam, co potrafię - powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
Raz w roku jest ten szczególny dla każdego dzień - urodziny! Wyobraź sobie, że
Twoje będą jutro. Trzeba zorganizować przyjęcie i oczywiście zaprosić gości...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Obejrzyj film pod ćwiczeniem 3 - przejdź.
3. Dowiedz się, jak napisać zaproszenie - podręcznik, s. 209. Zapisz w zeszycie.
4. Chcesz zaprosić na Twoje przyjęcie urodzinowe kilka osób. Co każda z nich
powinna wiedzieć, żeby na nie przybyć? - zdecyduj, o czym musisz
poinformować gości.
5. Przygotuj w zeszycie ozdobne zaproszenie na swoje urodziny według wzoru
z ćw. 2, s. 101 w zeszycie ćwiczeń.
6. Uzupełnij brakujące elementy zaproszenia - wykonaj ćwiczenie 10 - przejdź
7. Wykonaj ćw. 4, s. 102 w zeszycie ćwiczeń.
8. Przepisz do zeszytu Przydatne słowa, podręcznik, s. 209.
W baśniach zazwyczaj dobro walczy ze złem, oczywiście walkę tę toczą na różne
sposoby bohaterowie. Zastanowimy się dziś, jakie cechy mają postacie pozytywne,
a jak zachowują się bohaterowie negatywni w baśniach.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Sprawdź w słowniku i zapisz w zeszycie znaczenie słów:
pozytywny - .............
negatywny - ...............
3. Przypomnij sobie, jak zachowywał się Kopciuszek i matka chrzestna, a jak siostry
i macocha. Uzupełnij tekst z lukami i przepisz go do zeszytu.
4. Zapisz w zeszycie sześć postaci z różnych baśni - trzy pozytywne i trzy negatywne.
5. Przeczytaj tekst "Kopciuszek", podręcznik, s. 207. W zeszycie zapisz krótkie
odpowiedzi na pytania:
6. Ortografia w baśniach - pisownia nazw zawodów zakończonych na -arz - ćwiczenie online.
Wracamy do krainy baśni. Wiele z nich znacie - to towarzyszki Waszego dzieciństwa.
Jedną, z dziwnym profesorem w roli głównej, poznaliście w klasie czwartej...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Sprawdź, czy pamiętasz te baśnie - wykonaj zadanie.
3. Przypomnij sobie magiczne przedmioty, bez których nie byłoby niezwykłych baśni -
zapisz kilka w zeszycie. Zrób to w postaci tabeli, np.
tytuł baśni | przedmiot | niezwykłe właściwości |
"Królewna Śnieżka" | lustro | mówiło, kto jest najpiękniejszy |
3. Przeczytaj fragment baśni "Kopciuszek" (podręcznik, s. 200) i wykonaj w zeszycie
polecenie 3, s. 205 i 7, s. 206.
4. Czym się różni baśń od legendy - sprawdź, czy wiesz.
5. Ortograficzne pułapki w baśniach - ćwiczenie online.
Dziś czas na sprawdzenie swoich umiejętności - legenda, poetycki opis przyrody, przysłówek, pisownia "nie", teatr...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie informacje dotyczące legendy i poznanych legend - rozwiąż krzyżówkę.
3. Przeczytaj "Przepis na legendę..." (podręcznik, s. 196) i wykonaj zadania pod tekstem -
zadania: 1, 8 i 10 zapisz w zeszycie.
4. Teraz przeczytaj wiersz "Legenda", s. 197. Sprawdź, czy potrafisz odpowiedzieć na
pytania pod tekstem (zadania: 11, 12, 14, 15,17, s. 198). W razie potrzeby przeczytaj
tekst jeszcze raz. Zadanie 13, s. 198 zapisz w zeszycie.
5. Przed Tobą krótki test, pamiętaj o wpisaniu swojego imienia i nr w dzienniku.
Uwaga: We wtorek 21.04.2020 o godz. 11.30 rozwiążesz test sprawdzający Twoją wiedzę
i umiejętności. Link do testu otrzymasz na swojej stronie ucznia. Szczegółowe
informacje prześlę w poniedziałek 20.04.2020 przez dziennik elektroniczny.
Przyimek to nieodmienna część mowy; to krótki wyraz, który
zawsze występuje z innym i między innymi informuje o położeniu
czegoś w przestrzeni i relacjach między osobami lub rzeczami, np.
do, nad, pod, przed, za, w, z, od, dla, o, po, zza, poza, przez ...
Przyimek z rzeczownikiem tworzy wyrażenie przyimkowe, np. na stole.
Dzisiaj ciąg dalszy spotkania z rybakiem, jego żoną i złotą rybką.
Zastanowimy się nad baśniowością poznanej bajki.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, jakie cechy miała żona rybaka - wykonaj w zeszycie
zadanie 3 - podręcznik na s. 227.
3. Pamiętasz ile, razy rybak spotkał się z rybką? - poszukaj fragmentów, jak
wyglądało morze podczas kolejnych wizyt staruszka na jego brzegu. - sprawdź.
4. Z "Bajki o rybaku i rybce" płynie nauka, przesłanie, o którym mówiliśmy wczoraj
na lekcji (wideokonferencji). Zapisz je w zeszycie kolorowym długopisem:
5. Jakie elementy baśniowe możesz wskazać w opowieści Aleksandra Puszkina?
Przeczytaj tekst, następnie przejdź do zadania, na końcu zapisz uzupełniony tekst w zeszycie.
"Bajka o rybaku i rybce" jest baśnią, ponieważ:
nie znany dokładnie czasu i miejsca zdarzeń,
występują w niej elementy fantastyczne, np. ................, która potrafi spełniać życzenia,
następują przemiany bohatera, np. żona rybaka zmienia się w.........., a na końcu z powrotem staje się .................,
dobro i skromność zwycięża nad ................... oraz ......................,
zawiera morał (przesłanie, naukę), że nie można być ....................................... .
Na dzisiejszej lekcji będziemy czytać utwór Aleksandra Puszkina o rybaku
i jego spotkaniu ze złotą rybką...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Otwórz podręcznik na s. 221 i przeczytaj tekst "Bajka o rybaku i rybce".
3. Znajdź fragmenty informujące o czasie i miejscu wydarzeń.
4. Ułóż wydarzenia w kolejności chronologicznej, przyporządkuj odpowiedni numer
do wydarzenia - przejdź do wykonania zadania.
5. Przepisz do zeszytu plan wydarzeń - zamień kolejne punkty tak, aby były zdaniami,
czyli zawierały czasownik w formie osobowej.
6. Przygotuj w zeszycie tabelę, w której zapiszesz cechy i zachowanie bohaterów:
Rybak | Żona rybaka | |
oczekiwania wobec rybki |
|
|
stosunek do współmałżonka |
7. Jakie cechy miał rybak, a jaka była jego żona? - słownictwo nazywające cechy i zachowania - przejdź do zadania.
Dzisiejsza lekcja będzie poświęcona znanym baśniom i tym, którzy je stworzyli.
Pora poznać nazwiska i dowiedzieć się czegoś więcej o sławnych twórcach magicznych
baśniowych opowieści...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Obejrzyj ilustracje na s. 212 i 213 w podręczniku. Rozpoznajesz bohaterów
baśni? - sprawdź. Znajdź autorów tych baśni i wpisz do zeszytu autora oraz tytuł.
3. Przeczytaj w podręczniku, s. 212 informacje o najbardziej znanych twórcach baśni:
4. Zapisz w zeszycie notatkę - stwórz ją, uzupełniając tekst z lukami.
5. Rozejrzyj się wokół, wybierz przedmiot, który znajduje się w Twoim pokoju, ale
rzadko go używasz. Ofiaruj mu inne życie: wymyśl, jakie magiczne właściwości
mógłby mieć w baśni. Uzupełnij w zeszycie zdania zaczynające się od przyimków:
Na ........ można ............. Przy pomocy ............ każdy mógłby Z .......... miałoby się ...............
6. Warto sobie przypomnieć lub poznać baśnie znanych pisarzy...
Dziś spotkanie z kolejną częścią mowy. Nie będzie z nią problemu, bo jest...
nieodmienna, ale bardzo ważna.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Zobacz zdjęcie obok - co możesz o nim powiedzieć? Używaj słowa pudełko oraz
kolejno wyrazów: do, z, poza, w. Na co wskazują te krótkie wyrazy?
Uzupełnij zdania i przepisz je do zeszytu: Ktoś włożył psa ............... Widać zwierzaka
chcącego wyjść ........ Z pewnością lepiej czułby się ......., bo niewygodnie mu .....
3. Dowiedz się, jaką funkcję pełni przyimek - podręcznik, s. 211. Zapisz w zeszycie.
4. Jak powstają wyrażenia przyimkowe - wykonaj ćwiczenie.
5. Wykonaj ćw. 2, s. 35 i ćw. 4, s. 36 w zeszycie ćwiczeń.
Na dzisiejszej lekcji poznamy i utrwalimy już znane zasady stawiania
przecinka. Na rozgrzewkę przeczytajcie rozmowę pani Kropki
z panem Przecinkiem...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj dialog na s. 219 w podręczniku. Zapisz w zeszycie wierszyk, który
powiedział o sobie pan Przecinek. Spójniki, przed którymi należy postawić
przecinek (wydrukowane dużymi literami) zapisz zielonym kolorem.
3. Naucz się tego wierszyka na pamięć (do wtorku 12 maja).
4.Teraz poćwicz - wykonaj ćwiczenia 4, s. 87 i 8, s. 88 w zeszycie ćwiczeń.
5. Przeczytaj "Nową wiadomość" na s. 219 w podręczniku. Zapisz w zeszycie
spójniki, przed którymi nie stawiamy przecinka:
Nie postawię przecinka przed spójnikami: i, oraz, lub, albo, ani.
6. Wstaw przecinki w tekście "Niezwykły rejs" - wykonaj online ćwiczenie 5.
7. Przepisz do zeszytu przepis na zupę pomidorową. Uzupełnij go przecinkami,
wstaw je zielonym kolorem.
Dzisiaj utrwalimy wiedzę o nieodmiennych częściach mowy: przysłówku
oraz przyimku i poznamy spójnik. Czekają Was głównie ćwiczenia, bo tylko
w ten sposób można ugruntować to, co już wiemy.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, jak szukać przyimków w zdaniach i po co stosujemy je
w wypowiedziach - znajdź pięć przyimków w "Bajce o rybaku i rybce" i zapisz
w zeszycie: Przyimki: .........................
3. Przeczytaj informacje o spójniku, podręcznik, s. 218. Znajdź teraz w tym samym
tekście pięć spójników i zapisz w zeszycie: Spójniki: ......................... oraz notatkę:
4. Przyimki i spójniki to nieodmienne części mowy, ale trzeba się nauczyć je odróżniać,
dlatego wykonaj ćwiczenie 3 (utrwal przyimki) i ćwiczenie 6 (utrwal spójniki).
5. Utrwal wiedzę o spójnikach - wykonaj ćwiczenie 9 i 11 w zeszycie ćwiczeń, s. 39.
6. Niektóre przyimki można zastąpić innymi o podobnym znaczeniu - wykonaj ćwiczenie 7.
Przepisz pary spójników do zeszytu.
7. Znajdź spójniki w zdaniach - przejdź do ćwiczenia.