UWAGA
Możesz narysować komiks
w programie graficznym.
Zapisz w swoim komputerze i wyślij zapisany plik.
Dziś lekcja w szkole komiksu. Pora stworzyć coś według własnego pomysłu...
Miłej pracy!
Humor w utworze literackim (w komiksie) może przejawiać
się w żartobliwym charakterze sytuacji, śmieszności postaci
lub słów, które wypowiadają bohaterowie.
W razie potrzeby
zajrzyj do słownika.
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
ZOBACZ TAKŻE
KONIECZNIE ZOBACZ
DLA SPOSTRZEGAWCZYCH
Wywiad - rozmowa między dwiema osobami lub osobą prowadzącą i grupą osób, podczas
której osoba prowadząca wywiad zadaje pytania w celu uzyskania określonych informacji.
Pytanie do
nauczyciela
Logowanie do strony ucznia
LEKCJA 43
Temat: Humor w "Kajko i Kokosz. Szkoła latania".
04.06.2020
Dziś zastanowimy się, czy komiks "Kajko i Kokosz. Szkoła latania" może nas śmieszyć.
Które momenty są śmieszne i dlaczego...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Zastanów się, czym jest humor i jaki można mieć humor.
Wyjaśnij w zeszycie związki frazeologiczne:
wisielczy humor - ......
czarny humor - ......
szampański humor - ......
3. Według słownika humor to umiejętność życzliwego dostrzegania śmiesznych stron w sytuacjach,
zdarzeniach albo ludziach. Co może nas śmieszyć w lekturze? Zobacz kadry (pojedyncze obrazki) komiksu
i odpowiedz, czy śmieszny jest język postaci (słowa), ich zachowanie, czy sytuacje, które są udziałem bohaterów.
4. Przerysuj do zeszytu tabelę i uzupełnij ją.
kadr | wydarzenie | element humorystyczny |
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 |
5. Zapisz pod tabelą w zeszycie:
Pytanie do
nauczyciela
Logowanie do strony ucznia
LEKCJA 42
Temat: Nauka w szkole latania.
03.06.2020
Pora rozpocząć wraz z Mirmiłem naukę latania... Zobaczymy, jak poszło kasztelanowi
zgłębienie tej niełatwej sztuki. Sami też wymyślicie latający pojazd i paliwo, którego
będzie potrzebował...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, dlaczego kasztelan zapragnął nauczyć się latać. Kto go do tego
skłonił i dlaczego. Przepisz do zeszytu uzupełniony tekst:
Krwawy Hegemon nie mógł ...................., gdy przebywali w nim ............................, dlatego
wymyślił podstęp, jak się ich pozbyć. Przebrał się za ................................., wszedł na dwór
Mirmiła i opowiedział, że miał dla niego ....................., ale go utracił. Kasztelan wyobraził sobie
jak ................. i zapragnął ...................... .
3. Narysuj w zeszycie trzy rysunki (mogą być schematyczne) dotyczące kolejnych etapów
nauki latania, zaczynając od spotkania z ciotką Jagą.
4. Pamiętasz, jakie przedmioty służyły do latania bohaterom komiksu? Czego potrzebowali
oprócz latającego przedmiotu? Wymyśl własny środek powietrznego transportu.
Opisz go w zeszycie według poniższych punktów (możesz wydrukować kartę pracy
i uzupełnioną wkleić pod dzisiejszą lekcją) - karta pracy.
Pytanie do
nauczyciela
Logowanie do strony ucznia
LEKCJA 41
Temat: Tworzymy plan wydarzeń przedstawionych w "Szkole latania".
02.06.2020
Na dzisiejszej lekcji przypomnimy sobie, jak sporządzać plan wydarzeń oraz
jaka jest różnica między zdaniem a równoważnikiem zdania. Opiszemy też krótko
bohaterów komiksu "Kajko i Kokosz. Szkoła latania".
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Pamiętasz, czym różni się zdanie od równoważnika zdania? Jak rozpoznać,
z jakim typem wypowiedzi masz do czynienia?
Sprawdź się - wykonaj ćwiczenie online.
3. Przed Tobą rozsypane wydarzenia z dwóch planów: punkty jednego z nich
miały postać zdań, a drugi był zbudowany z równoważników zdań.
Pogrupuj wydarzenia. Zmień zdania na równoważniki zdań.
4. Ułóż wydarzenia w odpowiedniej kolejności - zapisz w zeszycie plan wydarzeń.
5. Teraz zajmij się głównymi bohaterami komiksu - wykonaj ćwiczenie i zapisz w zeszycie krótkie notatki o każdym z nich
6. W komiksie poznajemy też zbójcerzy. Kim są? Jak myślisz, skąd pochodzi nazwa zbójcerze?
............................ + ............................. = zbójcerze
Pytanie do
nauczyciela
Logowanie do strony ucznia
LEKCJA 40
Temat: Jakie wydarzenia zostały przedstawione w komiksie "Szkoła latania"?
29.05.2020
Dziś czas na poznanie przebiegu wydarzeń w komiksie, wiecie już, jak go czytać, co
zostało umieszczone w dymkach o różnych kształtach, więc pora na poznanie wydarzeń...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Na początek przypomnienie odmiany przez przypadki - przypomnij sobie kolejne
przypadki i odmień przez nie w liczbie pojedynczej i mnogiej tytuł komiksu, czyli
szkoła latania - możesz sprawdzić, czy zrobiłeś to poprawnie.
PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA
3. Zanim zaczniesz czytać komiks, przygotuj kartkę i długopis. W czasie czytania notuj
w punktach najważniejsze wydarzenia.
4. W dowolnej formie sporządź informację o przedmiotach służących do latania, które
pojawiły się w komiksie (może to być tekst, schemat, rysunek).
5. Jeśli natrafisz w komiksie na wyrazy naśladujące dźwięki - zapisz kilka na kartce.
6. Możesz również zanotować kilka sytuacji, które uważasz za zabawne.
ZACZNIJ CZYTAĆ - otwórz komiks --> Oczywiście nie musisz przeczytać całego komiksu dzisiaj.
Proszę, by zrobić to do wtorku
Pytanie do
nauczyciela
Logowanie do strony ucznia
LEKCJA 39
Temat: Komiks, czyli historia w obrazkach, ale w jakich?
Janusz Chriska "Kajko i Kokosz. Szkoła latania"
28.05.2020
Poznaliście znanego polskiego autora komiksów - Janusza Christę. Na dzisiejszej lekcji
spotkanie z jego komiksem. Sprawdzimy, jak zbudowany jest komiks, z jakich elementów
się składa, jakie kształty mogą mieć dymki (ramki), w których autor umieszcza teksty.
"Obejrzymy" pod tym kątem komiks "Kajko i Kokosz. Szkoła latania".
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Obejrzyj komiks "Kajko i Kokosz. Szkoła latania". Zobacz, jak wyglądają kolejne paski
opowieści. W jaki sposób autor wprowadza tekst? Ustal, do czego służą różne kształty
dymków - otwórz komiks.
3. Przerysuj dymki do zeszytu jeden pod drugim, a z boku napisz, jaki typ wypowiedzi
pojawia się w nich najczęściej - wykonaj ćwiczenie.
4. Przyjrzyj się głównym bohaterom - opisz krótko (1-2 zdania) wygląd Kajka i Kokosza.
5. Zabaw się w rysownika komiksów i narysuj jednego z bohaterów. Skorzystaj z pomocy - rysowanie Koksza i Kajka.
6. Przeczytaj informacje o komiksie "Kajko i Kokosz. Szkoła latania" - podręcznik, s. 306,
żeby poznać innych bohaterów oraz ciekawostkę dotyczącą komiksu Janusza Christy.
Pytanie do
nauczyciela
Logowanie do strony ucznia
LEKCJA 38
Temat: Początki Kajtka i Koka – wywiad z Januszem Christą.
27.05.2020
Dzisiaj poznacie autora serii obrazkowych opowieści "Kajko i Kokosz".
Dowiecie się też, jak i kiedy "narodzili" się bohaterowie tego komiksu...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Znasz bohaterów kilku komiksowych serii, między innymi Kajka i Kokosza,
których powołał do życia Janusz Christa. Warto poznać twórcę lubianych postaci
- przejdź do informacji, musisz je ułożyć w logiczną (sensowną) całość.
3. Zapisz w zeszycie pod tematem lekcji notatkę:
Janusz Christa to jeden z najsławniejszych polskich twórców komiksu. Stworzył
postacie Kajtka i Koka oraz Kajka i Kokosza. Narysował 4700 komiksowych pasków.
4. Teraz dowiedz się, jak w głowie rysownika rodzą się pomysły stworzenia
komiksowych postaci i opowieści. Przeczytaj fragmenty wywiadu z Januszem
Christą - podręcznik, s. 314.Odpowiedz ustnie (w myśli) na pytania:
5. Teraz sprawdź, jak wygląda tekst wywiadu. Dzięki czemu odróżniasz wypowiedzi
Janusza Christy od słów dziennikarki? Zapisz w zeszycie, czym jest wywiad.
6. Co (według Janusza Christy) powinieneś robić, żeby zostać autorem komiksów? Zapisz w zeszycie trzy rady dla
początkującego twórcy historii obrazkowych. Użyj w nich wybranych słów spośród poniższych:
starannie, cierpliwie, dokładnie, wielokrotnie, systematycznie, zabawnie, humorystycznie, bardzo dużo, wytrwale.
Pytanie do
nauczyciela
KOMIKSY ONLINE
Bardzo lubię pomarańcze,
cytryny, limonki, grejpfruty...
DLA DOCIEKLIWYCH
kadr - jeden rysunek (ramka) w komiksie
pasek komiksowy - kilka kadrów ułożonych w jednym rzędzie, seria obrazków
Pytanie do
nauczyciela
Logowanie do strony ucznia
LEKCJA 44
Temat: Stworzyć komiks! Ale jak?
05.06.2020
Dzisiejsze zajęcia będą lekcją w szkole komiksu. Pamiętacie, czego uczyli się
Kajko i Kokosz w szkole latania? A jak myślicie, czego Wy nauczycie się w szkole
komiksu?
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, z czego składa się komiks i jak wyglądają chmurki, w których
pojawia się teskt na kadrach komiksu.. Zapisz w zeszycie:
3. Zastanów się, jaką historię w obrazkach chciałbyś
stworzyć - wymyśl jej bohatera, wyobraź sobie, jak
wygląda w różnych pozach i sytuacjach.
4. Co się mogło przydarzyć Twojemu bohaterowi?
Zastanów się, jak to pokazać na trzech lub czterech
obrazkach komiksowych (kadrach).
5. Zobacz film "Jak narysować komiks?"
6. Przygotuj kartkę A4, kredki lub mazaki i zamień
swój pomysł w komiks. Jeśli trudno Ci było wymyślić
swoją historię, możesz narysować ją razem
z Jadźką z filmu - karta pracy.
7. Proszę, abyś wykonał zadanie do wtorku - 09.06.20,
zrobił zdjęcie swojego komiksu i przesłał do
nauczyciela.
Znajdź tytuł i autora utworu, z którego pochodzi ten fragment:
Natenczas Wojski chwycił na taśmie przypięty
Swój róg bawoli, długi, cętkowany, kręty...
POĆWICZ WIĘCEJ
Zawsze postawię przecinek:
przed wyrazami ale, lecz, czyli, bo, więc, ponieważ, który, że, dlatego, gdy, jeśli, jeżeli.
między wyliczeniami, czyli wyrazami odpowiadającymi na to samo pytanie, np.
(co?) Piłki, (co?) skakanki, (co?) paletki, (co?) rakietki do tenisa leżą przygotowane dla dzieci.
Jej włosy były (jakie?) wspaniałe, (jakie?) długie, (jakie?) kręcone, (jakie?) lśniące.
POĆWICZ WIĘCEJ
Wskazanie podmiotu i orzeczenia będzie proste, jeśli postawisz odpowiednie
pytania i poszukasz na nie odpowiedzi w zdaniu. Zapamiętaj, że:
ORZECZENIE zadaje pytania CO ROBI? CO SIĘ DZIEJE?
PODMIOT zadaje pytanie KTO? CO?
Zadanie: Cała nasza rodzina wybrała się na niedzielny spacer po łące.
Pytanie o podmiot: Kto się wybrał na spacer? ---> rodzina (podmiot)
Pytanie o orzeczenie: Co zrobiła rodzina? ---> wybrała się (orzeczenie)
Wolisz zdanie
czy równoważnik?
Zdanie:
Tu panuje porządek!
Równoważnik zdania:
Ale bałagan!
ZADANIE DLA KAŻDEGO
ZADANIE DLA CHĘTNYCH
ZADANIE ZA MILION
ZADANIE DLA ODWAŻNYCH
PRZYKŁAD:
Wysoka (kto?) Magda (co zrobiła?) wygrała zawody.
Magda - wykonawca czynności, rzeczownik w mianowniku - podmiot
wygrała - czynność, czasownik w 3 os., lp. czasu przeszłego - orzeczenie
Ułóż dwa podpisy do zdjęcia:
Zdanie zawiera orzeczenie, którym najczęściej jest czasownik odmieniony przez osobę, np. Wspaniałe motyle (co robią?) fruwają nad łąką.
Orzeczenie to główna część zdania. Jeśli jakaś wypowiedź nie zawiera orzeczenia, nazwiemy ją równoważnikiem zdania.
bardzo ważny / istotny / niezbędny dla życia człowieka; cudowny / wspaniały / uroczy / zachwycający różnorodnością; mnogość stworzeń; ilość kolorów i kształtów; możliwość odradzania się na wiosnę; dbałość o świat przyrody; stworzenia nie czuły się zagrożone; nie były skazane na wyginięcie / cierpienie / zabijanie dla zachcianki i korzyści człowieka
Ups...
Czasami zdarza się
nam popełnić gafę.
Czyli właściwie co?
A może stworzysz dzieło malarskie
o tym, co jest dla Ciebie ważne?
Logowanie do strony ucznia
LEKCJA 37
Temat: Krótka historia komiksu.
26.05.2020
Zaczynamy rozmowy o opowieściach obrazkowych. Dziś poznacie krótką historię
komiksu i pochodzenie nazwy komiks oraz znanych bohaterów komiksowych
opowieści.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj informacje, skąd pochodzi nazwa komiks oraz notatki dotyczące
komiksu - podręcznik, s. 312 i 313.
3. Zastanów się, które wiadomości powinny się znaleźć w notatce dotyczącej historii
komiksu. Zapisz je w zeszycie - opracuj w postaci mapy myśli (słoneczka)
według poniższego schematu:
4. Postaraj się zapamiętać bohaterów i twórców znanych komiksów
Pytanie do
nauczyciela
Logowanie do strony ucznia
LEKCJA 36
Temat: Przecinek w zdaniu - jeszcze garść informacji.
22.05.2020
Pamiętacie, przed jakimi spójnikami stawiamy przecinek? Dziś dowiecie się, kiedy
należy go wstawić w zdaniu, nawet jeśli nie zawiera spójników. Znowu garść
informacji na temat poprawnego pisania - zasad interpunkcji.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie wierszyk dotyczący stawiania przecinka przed spójnikami -
poznałeś(aś) go na lekcji 26, a znajduje się w podręczniku, s. 219.
3. Przeczytaj tekst w pierwszej ramce obok niebieskiej kropki, podręcznik, s. 284.
Pomóż pani Kropce odpowiedzieć na pytanie pana Przecinka. Zapisz ołówkiem
w zeszycie zasadę stawiania przecinka.
4. Teraz przeczytaj "Nową wiadomość" - podręcznik, s. 284. Czy Twoja zasada jest
podobna to tych zamieszczonych w podręczniku? Jeśli tak - brawo! Jeśli nie,
nie martw się, tylko postaraj się zapamiętać te informacje. Zapisz w zeszycie:
5. Potrenuj stawianie przecinków przed spójnikami i w wyliczeniach - wykonaj ćwiczenie 8, s. 88
i ćwiczenie 2, s. 89 w zeszycie ćwiczeń.
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Logowanie do strony ucznia
LEKCJA 35
Temat: Na językowej scenie podmiot i orzeczenie - ćwiczenia.
21.05.2020
Wiecie już, czym się różni zdanie od równoważnika zdania i jakie części są najważniejsze
w zdaniu. Dziś trzeba utrwalić te wiadomości, bo będziemy się do nich często odwoływać.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie wiadomości o orzeczeniu i podmiocie - wykonaj ćwiczenie.
3. Poćwicz rozpoznawanie podmiotu - wykonaj ćwiczenie 8, s. 42 w zeszycie ćwiczeń.
5. Wstaw brakujące orzeczenia w zdaniach - ćwiczenie 4, s. 41 w zeszycie ćwiczeń.
6. Zapisz w zeszycie radę, jak rozpoznać podmiot i orzeczenie w zdaniu.
7. Poćwicz wskazywanie podmiotu i orzeczenia w zdaniach. Wykonaj ćwiczenie 10,
s. 43 w zeszycie ćwiczeń. Najpierw zadaj odpowiednie pytania o podmiot i orzeczenie.
Logowanie do strony ucznia
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Logowanie do strony ucznia
Logowanie do strony ucznia
Logowanie do strony ucznia
lekcja
LEKCJA 34
Temat: Jak odnaleźć podmiot i orzeczenie w zdaniu?
20.05.2020
Obejrzyjcie zdjęcia obok i przypomnijcie sobie informacje o zdaniu i równoważniku zdania.
Dzisiaj utrwalamy wiedzę o zdaniu. Poznacie też kolejną ważną jego część - podmiot.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie wiadomości o orzeczeniu - wiesz już, że to czasownik odmieniony
przez osobę. Sprawdź, czy potrafisz wskazać orzeczenie w zdaniach - wykonaj ćwiczenie.
3. Zauważyłeś(aś), że orzeczenie nazywa czynność, którą ktoś wykonuje? Narysuj w zeszycie
4. Jeśli w zdaniu mowa o czynności, to zazwyczaj możemy też wskazać jej wykonawcę.
Wyraz informujący o wykonawcy czynności nazywamy podmiotem. Narysuj w zeszycie:
5. Poszukaj podmiotu w zdaniu - wykonaj ćwiczenie online.
6. Wykonaj ćwiczenie 2, s. 40 i ćwiczenie 6, s. 42 w zeszycie ćwiczeń.
LEKCJA 33
Temat: Czym różni się zdanie od równoważnika zdania?
19.05.2020
Na dzisiejszej lekcji będziemy rozwijać umiejętności związane ze zdaniem. Pamiętacie,
że najważniejszą częścią w zdaniu jest czasownik. Czasami on sam może być
całym zdaniem...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie wiadomości o czasowniku: na jakie pytania odpowiada, jak się odmienia,
jak go szukać w wypowiedzi - wykonaj ćwiczenie online.
3. W wypowiedziach często znajdziemy czasowniki odmienione przez osobę - pełnią one
funkcję orzeczenia, które jest najważniejszą częścią zdania. Poszukaj orzeczeń w zdaniach
4. Wszystkie wypowiedzi, które przekazują jakąś informację możemy podzielić na dwie części
- jedne są zdaniami, a inne nazwiemy równoważnikami zdań. A czym się różnią zdania
od równoważników zdań? Przepisz do zeszytu i zapamiętaj:
5. Sprawdź, czy potrafisz odróżnić zdanie od równoważnika zdania - wykonaj ćwiczenie online.
6. Wykonaj w zeszycie zadanie 1 , s. 286 w podręczniku.
LEKCJA 32
Temat: Poetycka gonitwa za motylami.
15.05.2020
Dzisiaj zajmiemy się motylami. Kto i po co łapie te przepiękne i delikatne okazy?
Czy zabawa (nawet najlepsza) może odbywać się kosztem innych stworzeń?
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Z czym kojarzą Ci się motyle? Narysuj w zeszycie dużego motyla i na jego skrzydłach
wpisz różnymi kolorami kilka swoich skojarzeń - możesz wydrukować rysunek.
3. Zastanów się, czy przyroda jest ważna w życiu człowieka, jak spędzać czas na łonie
natury, w jaki sposób zachowywać się względem innych stworzeń. Uzupełnij w zeszycie
zdania - możesz wybrać odpowiednie sformułowania spośród podanych w ramce.
Przyroda jest ....., nawet najmniejsze stworzonko ........................ Często zadziwia
mnie.... Najdelikatniejsze elementy natury ..... Każdy z nas powinien .... , by ....
4. Przeczytaj wiersz "Motyl", podręcznik, s. 253. Odpowiedz ustnie (w myśli) na pytania:
5. Zapisz w zeszycie, jakich określeń użyto do opisu. Dodaj do każdego wyrazu jeszcze jedno,
wymyślone przez Ciebie.
łąka - ... motyle - ... zachowanie dzieci - ...
6. Napisz w zeszycie krótki tekst (2-3 zdania) skierowany do dzieci łapiących motyle, poproś
je, by tego nie robiły, wytłumacz, że w ten sposób niszczą przyrodę.
Odczytamy kilka tekstów na lekcji online we wtorek.
LEKCJA 31
Temat: Bon ton – co to takiego? „Nastolatki i bon ton”
14.05.2020
LEKCJA 30
Klasa 4
Temat: Co jest w życiu ważne, czyli jak rozumieć dzieło malarskie.
13.05.2020
Mówiliśmy ostatnio o królu Dardanelu, który taktownie umknął z baśni. Wiecie, czym
jest takt w życiu i w muzyce. Dziś natomiast dowiecie się, na czym polega bon ton...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Rozmawialiśmy na kilku lekcjach o baśniach, które są pełne magii. A czy istnieje
magia w codziennym życiu? Znasz trzy magiczne słowa? Zobacz, jak można czarować...
3. Zapisz w zeszycie magiczne słowa w bardzo ozdobny sposób - dużymi literami, różnymi
kolorami, z różdżką, gwiazdkami itp.
4. Przypomnij sobie, kiedy używamy słów, które stanowią "klucz do ludzi" - przeczytaj
"Nastolatki i bon ton", podręcznik, s. 250.
5. Zacznij od wyjaśnienia słów bon ton - poszukaj i zapisz, z jakiego języka pochodzą
i jak je rozumieć - przejdź do słownika. Przeczytaj całe wyjaśnienie hasła, aby znaleźć
potrzebne informacje.
6. Kiedy i komu mówimy do widzenia, przepraszam, dziękuję? Wykonaj zadanie 6,
podręcznik s. 252. Zapisz je w zeszycie.
7. Warto wiedzieć, jak być człowiekiem kulturalnym i taktownym. Przeczytaj informację
"Wśród ludzi" - s. 252 w podręczniku. Postaraj się w życiu postępować według
wskazówek zapisanych w ramce.
Dziś bardzo poważny temat, bo zastanowimy się, co jest ważne w życiu. Czy dla wszystkich
ważne są te same wartości i rzeczy? Popatrzymy też na dzieło malarskie. Każdy może
je rozumieć inaczej, do każdego z Was może szczególnie przemówić inny element obrazu.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, co było najważniejsze dla bohaterów lektury poznanej w czwartej klasie:
Mary, Colina i Dicka.
3. Obejrzyj dokładnie obraz (możesz go powiększyć lupą) zatytułowany "Czworo przyjaciół"
- zobacz. Kto się z kim przyjaźni? Na czym polega taka przyjaźń?
4. Co przykuwa Twoją uwagę? Który element obrazu jest, według Ciebie, najistotniejszy?
Dokończ w zeszycie zdanie:
Obraz "Czworo przyjaciół" namalowany przez Cordulę Ditz przedstawia ..... Przyjaciele
znajdują się ...... Wyglądają, jakby .... Moją uwagę przykuł(a)...., ponieważ....
5. Przyjrzyj się, co widać w tle. Zastanów się, co jest ważne dla dziewczynki
przedstawionej na obrazie.
6. Gdybyś Ty siedział(a) pod tym drzewem... Kogo chciał(a)byś mieć obok siebie?
Co najchętniej byś robił(a)? Napisz w zeszycie trzy zdania na ten temat.