LEKCJA 51

Temat: Powtórzenie wiadomości o wypowiedzeniu.

25.06.2020

 

Dziś powtórzymy wiadomości o wypowiedzeniu. Tylko jedno, ale bardzo ważne ćwiczenie...

 

1. Poniższy napis jest zdaniem, czy równoważnikiem zdania? Dlaczego?

LEKCJA 50

  •   WIADOMOŚĆ OD NAUCZYCIELA:

 

Dziś rozmawiamy o tym, jak Ania dorośleje... Zapraszam na krótkie spotkanie w pokoju lekcyjnym na Zoomie o godz. 11.20.

                                                                             Do zobaczenia!

ANIMOWANA

OPOWIEŚĆ

O ANI -
wybrane epizody

1

14

13

10

7

8

20

16

5

4

Evelyn Nesbit, nastoletnia modelka, której fotografię Montgomery znalazła w amerykańskiej gazecie. Jej urodą pisarka obdarzyła Anię Shirley.

"Ania z Zielonego Wzgórza" to jedna z powieści należących do serii napisanej przez kanadyjską pisarkę Lucy Maud Montgomery. Ksiązki opowiadają o losach Ani Shirley, osieroconej dziewczynki wychowanej w Avonlea przez rodzeństwo Marylę i Mateusza Cuthbertów.

      Świat przedstawiony w powieści.

  • miejsce i czas wydarzeń: Kanada - Wyspa Księcia Edwarda w Avonlea, Carmody, Charlottetown;

  • bohaterowie - Anna Shirley, Maryla i Mateusz Cuthbert, Diana Barry, Gilbert Blythe oraz Małgorzata Linde,

                              Ruby Gillis, Józią Pye i Janka Andrews, Józefina Barry, pani Allan, panna Muriel Stacy i inni.

Poznaj Maud

literatura biograficzna

Malie Gillen 

"Maud z Wyspy Księcia Edwarda"

Zielone Wzgórze

Muzeum Ani i Maud

Ciekawostki

z życia autorki

Sprinterki rozpoczęły bieg

wokół bieżni, która otoczona

była ogromną widownią, a na

niej znajdowało się wielu kibiców.

3

2

1

DLA CHĘTNYCH

wybierz zadania dla siebie

Temat: Zaproszenie na herbatkę u Ani.

LEKCJA 49

24.06.2020

Nadszedł czas na podsumowania - dziś poćwiczymy krótkie formy wypowiedzi.

Na początek zaproszenie na herbatkę u Ani Shirley...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie, jak Ania przygotowywała się do przyjęcie gościa,

    np.  przyjaciółki Diany albo swojej nauczycielki. Na co zwracała uwagę?

3. Wyobraź sobie, że pewnego dnia Ty otrzymasz zaproszenie na Zielone

    Wzgórze, jego autorką będzie Ania Shirley. Zapisz je w zeszycie lub przygotuj

    na ozdobnej kartce. Pamiętaj o wszystkich elementach zaproszenia - pomogą

    Ci w tym palce jednej ręki...

4. A teraz w wyobraźni przeżyj tę wizytę - zapisz krótki dialog między Tobą  a Anią.

5. Za mile spędzony czas wypada podziękować - skieruj do Ani krótkie  podziękowanie

    za wspólnie spędzone popołudnie.

Temat: Kiedy Ania staje się Anną...

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 49

23.06.2020

Dzisiaj zastanowimy się, jak zmieniła się Ania w czasie pobytu na Zielonym

Wzgórzu. Zajmiemy się nie tylko wyglądem bohaterki...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Jak  wyglądała  Ania,  a  jak  Anna Shirley? Przepisz do zeszytu określenia

    przydatne w opisie wyglądu Ani  Shirley - słownictwo.

3. Ania uwielbiała marzyć. Kiedyś stwierdziła: "Jak wspaniały  byłby  świat, 

    gdyby  ludzkie  marzenia  zmieniały  się  w  rzeczywistość".

    Sprawdź w słowniku, co to jest sentencja (maksyma) i zastanów się, czy 

    stwierdzenie Ani można nazwać sentencją? - sprawdź w słowniku

4. Przeczytaj sentencje Maud  o  marzeniach. Z którą z nich zgadzasz się najbardziej?
5. Zaobserwuj, jak z  wiekiem  zmieniają  się  marzenia -  marzenia Ani i Anny.

6. Przypomnij sobie swoje marzenia (pragnienia) z okresu, kiedy byłeś(aś) przedszkolakiem.

   Czy dziś pragniesz tego samego? Jak myślisz, dlaczego marzenia zmieniają się z upływem czasu?

Temat: Historia Ani, dziewczynki z charakterem.

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 48

19.06.2020

Dziś zastanowimy się nad tym, co wiąże się z charakterem człowieka? Co leży w czyimś

charakterze i co oznacza powiedzenie "człowiek z charakterem". Czy o Ani można

powiedzieć, że była dziewczynką z charakterem?

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie związki frazeologiczne ze słowem chmura i obłok. Których z nich

    można użyć, opisując Anię? Ania  i  chmury - ćwiczenie online

3. Dlaczego  Ania  popadała  w  kłopoty?  Przeczytaj znaczenie wyrażeńmieć charakter 

    i  leżeć  w  czyimś charakterze.   Wykonaj ćwiczenie i zapisz zdania w zeszycie.

4. Jak zachowywała się Ania? Jakie cechy charakteru dziewczynki widać w podanych

    sytuacjach. Zapisz w zeszycie. Możesz dopisać inne przykłady.

WZÓR:

  • reakcja na otoczenie domu na Zielonym Wzgórzu (np. kwitnąca wiśnia) - bogata wyobraźnia,

  • pierwsze spotkanie z panią Małgorzatą Linde - ....,

  • nazwanie Ani "marchewką" przez Gilberta - .....,

  • chodzenie po dachu, zmiana koloru włosów - ....,

  • uratowanie chorego dziecka - ......

5. Ania miała mnóstwo przygód i często popadała w tarapaty... Które z wydarzeń opisanych w powieści 

    wydało Ci się najciekawsze. Krótko je opowiedz i uzasadnij, dlaczego właśnie ono zwróciło Twoją uwagę.

6. Określ cechy  nowej   mieszkanki  Zielonego  Wzgórza, podziel je na pozytywne (+)  i negatywne (-). Zapisz

    w zeszycie w postaci tabeli.

7. Za co można podziwiać Anię Shirley? Wskaż wyłącznie pozytywne cechy Ani - ćwiczenie online.

8. Zastanów się (pomyśl),  które  cechy  Ani  powinien  mieć  twój  przyjaciel.  Dlaczego?

 

Temat: Jak Ania znikąd stała się Anią z Zielonego Wzgórza?

 Pytanie do

nauczyciela

 Pytanie do

nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 47

12.06.2020

Przed zakończeniem roku szkolnego spotkacie się z Anią - niezwykłą dziewczynką,

która przez pomyłkę trafiła na Zielone Wzgórze i tam znalazła wymarzony dom...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Obejrzyj okładki książek i zobacz, jak ilustratorzy wyobrażali sobie Anię. Który z   wizerunków

    jest najbliższy Twoim wyobrażeniom o wyglądzie dziewczynki? Dlaczego?

3. Zapisz w zeszycie informacje o powieści i świecie przedstawionym:

 

   

 

 

 

 

 

 

 

4. Znajdź miejsca akcji na mapie:  Nowa Szkocja i Wyspa Księcia Edwarda.

5. Krótko przedstaw bohaterów powieści - wykonaj zadanie online.

6. Zapisz w punktach historię  Ani: najpierw uporządkuj  wydarzenia  z  życia dziewczynki (do  

    momentu przybycia na Zielone Wzgórze), potem przepisz plan wydarzeń do zeszytu.

7. Teraz zajmij się pomyłką, która sprawiła, że Ania znalazła upragniony dom. Odpowiedz w zeszycie

     na pytania - użyj zdań złożonych (mających przynajmniej dwa orzeczenia).

  • Z czego wynikało zdziwienie Mateusza na widok Ani? Kogo oczekiwali on i Maryla?

  • Dlaczego Maryla zgodziła się na pozostanie Ani na Zielonym Wzgórzu?

Temat: Zdanie pojedyncze i złożone - ćwiczenia.

 Pytanie do

nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 46

10.06.2020

Temat: Jak odróżnić zdanie pojedyncze od złożonego?

dodaj spójnik

określ typ zdania

wskaż orzeczenie

POĆWICZ WIĘCEJ

 

NOTATNIK

Marcin był już w tramwaju,

kiedy zorientował się,

że nie wziął  czepka kąpielowego.

51

50

49

48

47

46

30-44

16-29

 Pytanie do

nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

lekcja

LEKCJA 45

1-15

Klasa 4

09.06.2020

strona główna

Na dzisiejszej lekcji poćwiczymy rozróżnianie zdań pojedynczych i złożonych.

Utrwalimy umiejętność wskazywania podmiotu i orzeczenia w zdaniu.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Zacznij od zapamiętania nazwy zdań, z których składa się zdanie złożone

    - są to zdania składowe.

3. Znajdź orzeczenia w zdaniach i oddziel pionowymi kreskami zdania składowe

    według wzoru. Przepisz zdania do zeszytu.

 

wzór: Wszyscy zawodnicy wystartowali równocześnie,| ale kilku z nich

           szybko wysunęło się na prowadzenie | i wydawało się,| że pierwsi

           dobiegną do mety. - 4 zdania składowe

 

  • Spacer był bardzo przyjemny, bo wśród drzew panował przyjemny chłód,

      a na leśnej polanie zakwitły kwiaty, nad którymi fruwały kolorowe motyle.

  • Para bocianów zamieszkała w tym samym gnieździe, w którym przebywała co roku na wiosnę, a gdy z jaj wykluły się małe bocianki, wszyscy obserwowali obyczaje bocianiej 

      rodziny.

 

4. Potrafisz wskazać podmioty w zdaniach z polecenia 3? - podkreśl je  w zeszycie

    jedną linią.

5. Wykonaj ćwiczenia: 3, s. 49 oraz  6 i 7, s. 50 w zeszycie ćwiczeń. 

 

Dziś zajmiemy się zdaniami. Wiecie już, że w zdaniu musimy znaleźć przynajmniej

jedno orzeczenie. A co, jeśli znajdziemy dwa lub więcej? O tym właśnie będziemy

rozmawiać na tej lekcji...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie, jaka część mowy jest orzeczeniem w zdaniu. Jak jej szukać?

    - wykonaj ćwiczenie online.

3. Przeczytaj informację "Nowa wiadomość", podręcznik, s. 316 i zapamiętaj, jak

    dzielimy zdania.

4. Zapisz w zeszycie notatkę:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Wykonaj ćwiczenie 2, s. 48 w zeszycie ćwiczeń.

6. Zdania pojedyncze można przekształcić w złożone, używając różnych spójników.

    Przepisz przykład do zeszytu:

           Idę brzegiem ogromnego jeziora. Widzę pływające żaglówki.

         

          Idę brzegiem ogromnego jeziora i widzę pływające żaglówki.

7. Wykonaj ćwiczenia 4 i 5, s. 49 w zeszycie ćwiczeń.