LEKCJA 51
Temat: Powtรณrzenie wiadomoล›ci o wypowiedzeniu.
25.06.2020

 

Dziล› powtรณrzymy wiadomoล›ci o wypowiedzeniu. Tylko jedno, ale bardzo waลผne ฤ‡wiczenie...

 

1. Poniลผszy napis jest zdaniem, czy rรณwnowaลผnikiem zdania? Dlaczego?

LEKCJA 50
  •   WIADOMOลšฤ† OD NAUCZYCIELA:

 

Dziล› rozmawiamy o tym, jak Ania doroล›leje... Zapraszam na krรณtkie spotkanie w pokoju lekcyjnym na Zoomie o godz. 11.20.

                                                                             Do zobaczenia!

ANIMOWANA
OPOWIEลšฤ†
O ANI -
wybrane epizody

1

14

13

10

7

8

20

16

5

4

Evelyn Nesbit, nastoletnia modelka, ktรณrej fotografiฤ™ Montgomery znalazล‚a w amerykaล„skiej gazecie. Jej urodฤ… pisarka obdarzyล‚a Aniฤ™ Shirley.

"Ania z Zielonego Wzgรณrza" to jedna z powieล›ci naleลผฤ…cych do serii napisanej przez kanadyjskฤ… pisarkฤ™ Lucy Maud Montgomery. Ksiฤ…zki opowiadajฤ… o losach Ani Shirley, osieroconej dziewczynki wychowanej w Avonlea przez rodzeล„stwo Marylฤ™ i Mateusza Cuthbertรณw.

      ลšwiat przedstawiony w powieล›ci.

  • miejsce i czas wydarzeล„: Kanada - Wyspa Ksiฤ™cia Edwarda w Avonlea, Carmody, Charlottetown;

  • bohaterowie - Anna Shirley, Maryla i Mateusz Cuthbert, Diana Barry, Gilbert Blythe oraz Maล‚gorzata Linde,

                              Ruby Gillis, Jรณziฤ… Pye i Janka Andrews, Jรณzefina Barry, pani Allan, panna Muriel Stacy i inni.

Poznaj Maud

literatura biograficzna

Malie Gillen 

"Maud z Wyspy Ksiฤ™cia Edwarda"

Zielone Wzgรณrze

Muzeum Ani i Maud

Ciekawostki

z ลผycia autorki

Sprinterki rozpoczฤ™ล‚y bieg

wokรณล‚ bieลผni, ktรณra otoczona

byล‚a ogromnฤ… widowniฤ…, a na

niej znajdowaล‚o siฤ™ wielu kibicรณw.

3

2

1

DLA CHฤ˜TNYCH

wybierz zadania dla siebie

Temat: Zaproszenie na herbatkฤ™ u Ani.
LEKCJA 49
24.06.2020

Nadszedล‚ czas na podsumowania - dziล› poฤ‡wiczymy krรณtkie formy wypowiedzi.

Na poczฤ…tek zaproszenie na herbatkฤ™ u Ani Shirley...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie, jak Ania przygotowywaล‚a siฤ™ do przyjฤ™cie goล›cia,

    np.  przyjaciรณล‚ki Diany albo swojej nauczycielki. Na co zwracaล‚a uwagฤ™?

3. Wyobraลบ sobie, ลผe pewnego dnia Ty otrzymasz zaproszenie na Zielone

    Wzgรณrze, jego autorkฤ… bฤ™dzie Ania Shirley. Zapisz je w zeszycie lub przygotuj

    na ozdobnej kartce. Pamiฤ™taj o wszystkich elementach zaproszenia - pomogฤ…

    Ci w tym palce jednej rฤ™ki...

4. A teraz w wyobraลบni przeลผyj tฤ™ wizytฤ™ - zapisz krรณtki dialog miฤ™dzy Tobฤ…  a Aniฤ….

5. Za mile spฤ™dzony czas wypada podziฤ™kowaฤ‡ - skieruj do Ani krรณtkie  podziฤ™kowanie

    za wspรณlnie spฤ™dzone popoล‚udnie.

Temat: Kiedy Ania staje siฤ™ Annฤ…...

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 49
23.06.2020

Dzisiaj zastanowimy siฤ™, jak zmieniล‚a siฤ™ Ania w czasie pobytu na Zielonym

Wzgรณrzu. Zajmiemy siฤ™ nie tylko wyglฤ…dem bohaterki...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Jak  wyglฤ…daล‚a  Ania,  a  jak  Anna Shirley? Przepisz do zeszytu okreล›lenia

    przydatne w opisie wyglฤ…du Ani  Shirley - sล‚ownictwo.

3. Ania uwielbiaล‚a marzyฤ‡. Kiedyล› stwierdziล‚a: "Jak wspaniaล‚y  byล‚by  ล›wiat, 

    gdyby  ludzkie  marzenia  zmieniaล‚y  siฤ™  w  rzeczywistoล›ฤ‡".

    Sprawdลบ w sล‚owniku, co to jest sentencja (maksyma) i zastanรณw siฤ™, czy 

    stwierdzenie Ani moลผna nazwaฤ‡ sentencjฤ…? - sprawdลบ w sล‚owniku

4. Przeczytaj sentencje Maud  o  marzeniach. Z ktรณrฤ… z nich zgadzasz siฤ™ najbardziej?
5. Zaobserwuj, jak z  wiekiem  zmieniajฤ…  siฤ™  marzenia -  marzenia Ani i Anny.

6. Przypomnij sobie swoje marzenia (pragnienia) z okresu, kiedy byล‚eล›(aล›) przedszkolakiem.

   Czy dziล› pragniesz tego samego? Jak myล›lisz, dlaczego marzenia zmieniajฤ… siฤ™ z upล‚ywem czasu?

Temat: Historia Ani, dziewczynki z charakterem.

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 48
19.06.2020

Dziล› zastanowimy siฤ™ nad tym, co wiฤ…ลผe siฤ™ z charakterem czล‚owieka? Co leลผy w czyimล›

charakterze i co oznacza powiedzenie "czล‚owiek z charakterem". Czy o Ani moลผna

powiedzieฤ‡, ลผe byล‚a dziewczynkฤ… z charakterem?

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie zwiฤ…zki frazeologiczne ze sล‚owem chmura i obล‚ok. Ktรณrych z nich

    moลผna uลผyฤ‡, opisujฤ…c Aniฤ™? Ania  i  chmury - ฤ‡wiczenie online

3. Dlaczego  Ania  popadaล‚a  w  kล‚opoty?  Przeczytaj znaczenie wyraลผeล„mieฤ‡ charakter 

    i  leลผeฤ‡  w  czyimล› charakterze.   Wykonaj ฤ‡wiczenie i zapisz zdania w zeszycie.

4. Jak zachowywaล‚a siฤ™ Ania? Jakie cechy charakteru dziewczynki widaฤ‡ w podanych

    sytuacjach. Zapisz w zeszycie. Moลผesz dopisaฤ‡ inne przykล‚ady.

WZร“R:

  • reakcja na otoczenie domu na Zielonym Wzgรณrzu (np. kwitnฤ…ca wiล›nia) - bogata wyobraลบnia,

  • pierwsze spotkanie z paniฤ… Maล‚gorzatฤ… Linde - ....,

  • nazwanie Ani "marchewkฤ…" przez Gilberta - .....,

  • chodzenie po dachu, zmiana koloru wล‚osรณw - ....,

  • uratowanie chorego dziecka - ......

5. Ania miaล‚a mnรณstwo przygรณd i czฤ™sto popadaล‚a w tarapaty... Ktรณre z wydarzeล„ opisanych w powieล›ci 

    wydaล‚o Ci siฤ™ najciekawsze. Krรณtko je opowiedz i uzasadnij, dlaczego wล‚aล›nie ono zwrรณciล‚o Twojฤ… uwagฤ™.

6. Okreล›l cechy  nowej   mieszkanki  Zielonego  Wzgรณrza, podziel je na pozytywne (+)  i negatywne (-). Zapisz

    w zeszycie w postaci tabeli.

7. Za co moลผna podziwiaฤ‡ Aniฤ™ Shirley? Wskaลผ wyล‚ฤ…cznie pozytywne cechy Ani - ฤ‡wiczenie online.

8. Zastanรณw siฤ™ (pomyล›l),  ktรณre  cechy  Ani  powinien  mieฤ‡  twรณj  przyjaciel.  Dlaczego?

 

Temat: Jak Ania znikฤ…d staล‚a siฤ™ Aniฤ… z Zielonego Wzgรณrza?
 Pytanie do
nauczyciela
 Pytanie do
nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 47
12.06.2020

Przed zakoล„czeniem roku szkolnego spotkacie siฤ™ z Aniฤ… - niezwykล‚ฤ… dziewczynkฤ…,

ktรณra przez pomyล‚kฤ™ trafiล‚a na Zielone Wzgรณrze i tam znalazล‚a wymarzony dom...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Obejrzyj okล‚adki ksiฤ…ลผek i zobacz, jak ilustratorzy wyobraลผali sobie Aniฤ™. Ktรณry z   wizerunkรณw

    jest najbliลผszy Twoim wyobraลผeniom o wyglฤ…dzie dziewczynki? Dlaczego?

3. Zapisz w zeszycie informacje o powieล›ci i ล›wiecie przedstawionym:

 

   

 

 

 

 

 

 

 

4. Znajdลบ miejsca akcji na mapie:  Nowa Szkocja i Wyspa Ksiฤ™cia Edwarda.

5. Krรณtko przedstaw bohaterรณw powieล›ci - wykonaj zadanie online.

6. Zapisz w punktach historiฤ™  Ani: najpierw uporzฤ…dkuj  wydarzenia  z  ลผycia dziewczynki (do  

    momentu przybycia na Zielone Wzgรณrze), potem przepisz plan wydarzeล„ do zeszytu.

7. Teraz zajmij siฤ™ pomyล‚kฤ…, ktรณra sprawiล‚a, ลผe Ania znalazล‚a upragniony dom. Odpowiedz w zeszycie

     na pytania - uลผyj zdaล„ zล‚oลผonych (majฤ…cych przynajmniej dwa orzeczenia).

  • Z czego wynikaล‚o zdziwienie Mateusza na widok Ani? Kogo oczekiwali on i Maryla?

  • Dlaczego Maryla zgodziล‚a siฤ™ na pozostanie Ani na Zielonym Wzgรณrzu?

Temat: Zdanie pojedyncze i zล‚oลผone - ฤ‡wiczenia.
 Pytanie do
nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 46
10.06.2020
Temat: Jak odrรณลผniฤ‡ zdanie pojedyncze od zล‚oลผonego?

dodaj spรณjnik

okreล›l typ zdania

wskaลผ orzeczenie

POฤ†WICZ WIฤ˜CEJ

 

NOTATNIK

Marcin byล‚ juลผ w tramwaju,

kiedy zorientowaล‚ siฤ™,

ลผe nie wziฤ…ล‚  czepka kฤ…pielowego.

51

50

49

48

47

46

30-44

16-29

 Pytanie do
nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

lekcja
LEKCJA 45

1-15

Klasa 4
09.06.2020

strona gล‚รณwna

Na dzisiejszej lekcji poฤ‡wiczymy rozrรณลผnianie zdaล„ pojedynczych i zล‚oลผonych.

Utrwalimy umiejฤ™tnoล›ฤ‡ wskazywania podmiotu i orzeczenia w zdaniu.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Zacznij od zapamiฤ™tania nazwy zdaล„, z ktรณrych skล‚ada siฤ™ zdanie zล‚oลผone

    - sฤ… to zdania skล‚adowe.

3. Znajdลบ orzeczenia w zdaniach i oddziel pionowymi kreskami zdania skล‚adowe

    wedล‚ug wzoru. Przepisz zdania do zeszytu.

 

wzรณr: Wszyscy zawodnicy wystartowali rรณwnoczeล›nie,| ale kilku z nich

           szybko wysunฤ™ล‚o siฤ™ na prowadzenie | i wydawaล‚o siฤ™,| ลผe pierwsi

           dobiegnฤ… do mety. - 4 zdania skล‚adowe

 

  • Spacer byล‚ bardzo przyjemny, bo wล›rรณd drzew panowaล‚ przyjemny chล‚รณd,

      a na leล›nej polanie zakwitล‚y kwiaty, nad ktรณrymi fruwaล‚y kolorowe motyle.

  • Para bocianรณw zamieszkaล‚a w tym samym gnieลบdzie, w ktรณrym przebywaล‚a co roku na wiosnฤ™, a gdy z jaj wykluล‚y siฤ™ maล‚e bocianki, wszyscy obserwowali obyczaje bocianiej 

      rodziny.

 

4. Potrafisz wskazaฤ‡ podmioty w zdaniach z polecenia 3? - podkreล›l je  w zeszycie

    jednฤ… liniฤ….

5. Wykonaj ฤ‡wiczenia: 3, s. 49 oraz  6 i 7, s. 50 w zeszycie ฤ‡wiczeล„. 

 

Dziล› zajmiemy siฤ™ zdaniami. Wiecie juลผ, ลผe w zdaniu musimy znaleลบฤ‡ przynajmniej

jedno orzeczenie. A co, jeล›li znajdziemy dwa lub wiฤ™cej? O tym wล‚aล›nie bฤ™dziemy

rozmawiaฤ‡ na tej lekcji...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie, jaka czฤ™ล›ฤ‡ mowy jest orzeczeniem w zdaniu. Jak jej szukaฤ‡?

    - wykonaj ฤ‡wiczenie online.

3. Przeczytaj informacjฤ™ "Nowa wiadomoล›ฤ‡", podrฤ™cznik, s. 316 i zapamiฤ™taj, jak

    dzielimy zdania.

4. Zapisz w zeszycie notatkฤ™:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Wykonaj ฤ‡wiczenie 2, s. 48 w zeszycie ฤ‡wiczeล„.

6. Zdania pojedyncze moลผna przeksztaล‚ciฤ‡ w zล‚oลผone, uลผywajฤ…c rรณลผnych spรณjnikรณw.

    Przepisz przykล‚ad do zeszytu:

           Idฤ™ brzegiem ogromnego jeziora. Widzฤ™ pล‚ywajฤ…ce ลผaglรณwki.

         

          Idฤ™ brzegiem ogromnego jeziora i widzฤ™ pล‚ywajฤ…ce ลผaglรณwki.

7. Wykonaj ฤ‡wiczenia 4 i 5, s. 49 w zeszycie ฤ‡wiczeล„.