LEKCJA 51
Temat: Powtórzenie wiadomości o wypowiedzeniu.
25.06.2020
Dziś powtórzymy wiadomości o wypowiedzeniu. Tylko jedno, ale bardzo ważne ćwiczenie...
1. Poniższy napis jest zdaniem, czy równoważnikiem zdania? Dlaczego?
LEKCJA 50
Dziś rozmawiamy o tym, jak Ania dorośleje... Zapraszam na krótkie spotkanie w pokoju lekcyjnym na Zoomie o godz. 11.20.
Do zobaczenia!
ANIMOWANA
OPOWIEŚĆ
O ANI -
wybrane epizody
Evelyn Nesbit, nastoletnia modelka, której fotografię Montgomery znalazła w amerykańskiej gazecie. Jej urodą pisarka obdarzyła Anię Shirley.
"Ania z Zielonego Wzgórza" to jedna z powieści należących do serii napisanej przez kanadyjską pisarkę Lucy Maud Montgomery. Ksiązki opowiadają o losach Ani Shirley, osieroconej dziewczynki wychowanej w Avonlea przez rodzeństwo Marylę i Mateusza Cuthbertów.
Świat przedstawiony w powieści.
miejsce i czas wydarzeń: Kanada - Wyspa Księcia Edwarda w Avonlea, Carmody, Charlottetown;
bohaterowie - Anna Shirley, Maryla i Mateusz Cuthbert, Diana Barry, Gilbert Blythe oraz Małgorzata Linde,
Ruby Gillis, Józią Pye i Janka Andrews, Józefina Barry, pani Allan, panna Muriel Stacy i inni.
Sprinterki rozpoczęły bieg
wokół bieżni, która otoczona
była ogromną widownią, a na
niej znajdowało się wielu kibiców.
DLA CHĘTNYCH
wybierz zadania dla siebie
Temat: Zaproszenie na herbatkę u Ani.
LEKCJA 49
24.06.2020
Nadszedł czas na podsumowania - dziś poćwiczymy krótkie formy wypowiedzi.
Na początek zaproszenie na herbatkę u Ani Shirley...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, jak Ania przygotowywała się do przyjęcie gościa,
np. przyjaciółki Diany albo swojej nauczycielki. Na co zwracała uwagę?
3. Wyobraź sobie, że pewnego dnia Ty otrzymasz zaproszenie na Zielone
Wzgórze, jego autorką będzie Ania Shirley. Zapisz je w zeszycie lub przygotuj
na ozdobnej kartce. Pamiętaj o wszystkich elementach zaproszenia - pomogą
Ci w tym palce jednej ręki...
4. A teraz w wyobraźni przeżyj tę wizytę - zapisz krótki dialog między Tobą a Anią.
5. Za mile spędzony czas wypada podziękować - skieruj do Ani krótkie podziękowanie
za wspólnie spędzone popołudnie.
Temat: Kiedy Ania staje się Anną...
Logowanie do strony ucznia
LEKCJA 49
23.06.2020
Dzisiaj zastanowimy się, jak zmieniła się Ania w czasie pobytu na Zielonym
Wzgórzu. Zajmiemy się nie tylko wyglądem bohaterki...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Jak wyglądała Ania, a jak Anna Shirley? Przepisz do zeszytu określenia
przydatne w opisie wyglądu Ani Shirley - słownictwo.
3. Ania uwielbiała marzyć. Kiedyś stwierdziła: "Jak wspaniały byłby świat,
gdyby ludzkie marzenia zmieniały się w rzeczywistość".
Sprawdź w słowniku, co to jest sentencja (maksyma) i zastanów się, czy
stwierdzenie Ani można nazwać sentencją? - sprawdź w słowniku
4. Przeczytaj sentencje Maud o marzeniach. Z którą z nich zgadzasz się najbardziej?
5. Zaobserwuj, jak z wiekiem zmieniają się marzenia - marzenia Ani i Anny.
6. Przypomnij sobie swoje marzenia (pragnienia) z okresu, kiedy byłeś(aś) przedszkolakiem.
Czy dziś pragniesz tego samego? Jak myślisz, dlaczego marzenia zmieniają się z upływem czasu?
Temat: Historia Ani, dziewczynki z charakterem.
Logowanie do strony ucznia
LEKCJA 48
19.06.2020
Dziś zastanowimy się nad tym, co wiąże się z charakterem człowieka? Co leży w czyimś
charakterze i co oznacza powiedzenie "człowiek z charakterem". Czy o Ani można
powiedzieć, że była dziewczynką z charakterem?
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie związki frazeologiczne ze słowem chmura i obłok. Których z nich
można użyć, opisując Anię? Ania i chmury - ćwiczenie online
3. Dlaczego Ania popadała w kłopoty? Przeczytaj znaczenie wyrażeń: mieć charakter
i leżeć w czyimś charakterze. Wykonaj ćwiczenie i zapisz zdania w zeszycie.
4. Jak zachowywała się Ania? Jakie cechy charakteru dziewczynki widać w podanych
sytuacjach. Zapisz w zeszycie. Możesz dopisać inne przykłady.
WZÓR:
reakcja na otoczenie domu na Zielonym Wzgórzu (np. kwitnąca wiśnia) - bogata wyobraźnia,
pierwsze spotkanie z panią Małgorzatą Linde - ....,
nazwanie Ani "marchewką" przez Gilberta - .....,
chodzenie po dachu, zmiana koloru włosów - ....,
uratowanie chorego dziecka - ......
5. Ania miała mnóstwo przygód i często popadała w tarapaty... Które z wydarzeń opisanych w powieści
wydało Ci się najciekawsze. Krótko je opowiedz i uzasadnij, dlaczego właśnie ono zwróciło Twoją uwagę.
6. Określ cechy nowej mieszkanki Zielonego Wzgórza, podziel je na pozytywne (+) i negatywne (-). Zapisz
w zeszycie w postaci tabeli.
7. Za co można podziwiać Anię Shirley? Wskaż wyłącznie pozytywne cechy Ani - ćwiczenie online.
8. Zastanów się (pomyśl), które cechy Ani powinien mieć twój przyjaciel. Dlaczego?
Temat: Jak Ania znikąd stała się Anią z Zielonego Wzgórza?
Pytanie do
nauczyciela
Pytanie do
nauczyciela
Logowanie do strony ucznia
LEKCJA 47
12.06.2020
Przed zakończeniem roku szkolnego spotkacie się z Anią - niezwykłą dziewczynką,
która przez pomyłkę trafiła na Zielone Wzgórze i tam znalazła wymarzony dom...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Obejrzyj okładki książek i zobacz, jak ilustratorzy wyobrażali sobie Anię. Który z wizerunków
jest najbliższy Twoim wyobrażeniom o wyglądzie dziewczynki? Dlaczego?
3. Zapisz w zeszycie informacje o powieści i świecie przedstawionym:
4. Znajdź miejsca akcji na mapie: Nowa Szkocja i Wyspa Księcia Edwarda.
5. Krótko przedstaw bohaterów powieści - wykonaj zadanie online.
6. Zapisz w punktach historię Ani: najpierw uporządkuj wydarzenia z życia dziewczynki (do
momentu przybycia na Zielone Wzgórze), potem przepisz plan wydarzeń do zeszytu.
7. Teraz zajmij się pomyłką, która sprawiła, że Ania znalazła upragniony dom. Odpowiedz w zeszycie
na pytania - użyj zdań złożonych (mających przynajmniej dwa orzeczenia).
Z czego wynikało zdziwienie Mateusza na widok Ani? Kogo oczekiwali on i Maryla?
Dlaczego Maryla zgodziła się na pozostanie Ani na Zielonym Wzgórzu?
Temat: Zdanie pojedyncze i złożone - ćwiczenia.
Pytanie do
nauczyciela
Logowanie do strony ucznia
LEKCJA 46
10.06.2020
Temat: Jak odróżnić zdanie pojedyncze od złożonego?
POĆWICZ WIĘCEJ
Marcin był już w tramwaju,
kiedy zorientował się,
że nie wziął czepka kąpielowego.
Pytanie do
nauczyciela
Logowanie do strony ucznia
lekcja
LEKCJA 45
Klasa 4
09.06.2020
Na dzisiejszej lekcji poćwiczymy rozróżnianie zdań pojedynczych i złożonych.
Utrwalimy umiejętność wskazywania podmiotu i orzeczenia w zdaniu.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Zacznij od zapamiętania nazwy zdań, z których składa się zdanie złożone
- są to zdania składowe.
3. Znajdź orzeczenia w zdaniach i oddziel pionowymi kreskami zdania składowe
według wzoru. Przepisz zdania do zeszytu.
wzór: Wszyscy zawodnicy wystartowali równocześnie,| ale kilku z nich
szybko wysunęło się na prowadzenie | i wydawało się,| że pierwsi
dobiegną do mety. - 4 zdania składowe
Spacer był bardzo przyjemny, bo wśród drzew panował przyjemny chłód,
a na leśnej polanie zakwitły kwiaty, nad którymi fruwały kolorowe motyle.
Para bocianów zamieszkała w tym samym gnieździe, w którym przebywała co roku na wiosnę, a gdy z jaj wykluły się małe bocianki, wszyscy obserwowali obyczaje bocianiej
rodziny.
4. Potrafisz wskazać podmioty w zdaniach z polecenia 3? - podkreśl je w zeszycie
jedną linią.
5. Wykonaj ćwiczenia: 3, s. 49 oraz 6 i 7, s. 50 w zeszycie ćwiczeń.
Dziś zajmiemy się zdaniami. Wiecie już, że w zdaniu musimy znaleźć przynajmniej
jedno orzeczenie. A co, jeśli znajdziemy dwa lub więcej? O tym właśnie będziemy
rozmawiać na tej lekcji...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, jaka część mowy jest orzeczeniem w zdaniu. Jak jej szukać?
3. Przeczytaj informację "Nowa wiadomość", podręcznik, s. 316 i zapamiętaj, jak
dzielimy zdania.
4. Zapisz w zeszycie notatkę:
5. Wykonaj ćwiczenie 2, s. 48 w zeszycie ćwiczeń.
6. Zdania pojedyncze można przekształcić w złożone, używając różnych spójników.
Przepisz przykład do zeszytu:
Idę brzegiem ogromnego jeziora. Widzę pływające żaglówki.
Idę brzegiem ogromnego jeziora i widzę pływające żaglówki.
7. Wykonaj ćwiczenia 4 i 5, s. 49 w zeszycie ćwiczeń.