Dziล powtรณrzymy wiadomoลci o wypowiedzeniu. Tylko jedno, ale bardzo waลผne ฤwiczenie...
1. Poniลผszy napis jest zdaniem, czy rรณwnowaลผnikiem zdania? Dlaczego?
Dziล rozmawiamy o tym, jak Ania doroลleje... Zapraszam na krรณtkie spotkanie w pokoju lekcyjnym na Zoomie o godz. 11.20.
Do zobaczenia!
Evelyn Nesbit, nastoletnia modelka, ktรณrej fotografiฤ Montgomery znalazลa w amerykaลskiej gazecie. Jej urodฤ pisarka obdarzyลa Aniฤ Shirley.
"Ania z Zielonego Wzgรณrza" to jedna z powieลci naleลผฤ cych do serii napisanej przez kanadyjskฤ pisarkฤ Lucy Maud Montgomery. Ksiฤ zki opowiadajฤ o losach Ani Shirley, osieroconej dziewczynki wychowanej w Avonlea przez rodzeลstwo Marylฤ i Mateusza Cuthbertรณw.
ลwiat przedstawiony w powieลci.
miejsce i czas wydarzeล: Kanada - Wyspa Ksiฤcia Edwarda w Avonlea, Carmody, Charlottetown;
bohaterowie - Anna Shirley, Maryla i Mateusz Cuthbert, Diana Barry, Gilbert Blythe oraz Maลgorzata Linde,
Ruby Gillis, Jรณziฤ Pye i Janka Andrews, Jรณzefina Barry, pani Allan, panna Muriel Stacy i inni.
Sprinterki rozpoczฤลy bieg
wokรณล bieลผni, ktรณra otoczona
byลa ogromnฤ widowniฤ , a na
niej znajdowaลo siฤ wielu kibicรณw.
DLA CHฤTNYCH
wybierz zadania dla siebie
Nadszedล czas na podsumowania - dziล poฤwiczymy krรณtkie formy wypowiedzi.
Na poczฤ tek zaproszenie na herbatkฤ u Ani Shirley...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, jak Ania przygotowywaลa siฤ do przyjฤcie goลcia,
np. przyjaciรณลki Diany albo swojej nauczycielki. Na co zwracaลa uwagฤ?
3. Wyobraลบ sobie, ลผe pewnego dnia Ty otrzymasz zaproszenie na Zielone
Wzgรณrze, jego autorkฤ bฤdzie Ania Shirley. Zapisz je w zeszycie lub przygotuj
na ozdobnej kartce. Pamiฤtaj o wszystkich elementach zaproszenia - pomogฤ
Ci w tym palce jednej rฤki...
4. A teraz w wyobraลบni przeลผyj tฤ wizytฤ - zapisz krรณtki dialog miฤdzy Tobฤ a Aniฤ .
5. Za mile spฤdzony czas wypada podziฤkowaฤ - skieruj do Ani krรณtkie podziฤkowanie
za wspรณlnie spฤdzone popoลudnie.
Logowanie do strony ucznia
Dzisiaj zastanowimy siฤ, jak zmieniลa siฤ Ania w czasie pobytu na Zielonym
Wzgรณrzu. Zajmiemy siฤ nie tylko wyglฤ dem bohaterki...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Jak wyglฤ daลa Ania, a jak Anna Shirley? Przepisz do zeszytu okreลlenia
przydatne w opisie wyglฤ du Ani Shirley - sลownictwo.
3. Ania uwielbiaลa marzyฤ. Kiedyล stwierdziลa: "Jak wspaniaลy byลby ลwiat,
gdyby ludzkie marzenia zmieniaลy siฤ w rzeczywistoลฤ".
Sprawdลบ w sลowniku, co to jest sentencja (maksyma) i zastanรณw siฤ, czy
stwierdzenie Ani moลผna nazwaฤ sentencjฤ ? - sprawdลบ w sลowniku
4. Przeczytaj sentencje Maud o marzeniach. Z ktรณrฤ
z nich zgadzasz siฤ najbardziej?
5. Zaobserwuj, jak z wiekiem zmieniajฤ
siฤ marzenia - marzenia Ani i Anny.
6. Przypomnij sobie swoje marzenia (pragnienia) z okresu, kiedy byลeล(aล) przedszkolakiem.
Czy dziล pragniesz tego samego? Jak myลlisz, dlaczego marzenia zmieniajฤ siฤ z upลywem czasu?
Logowanie do strony ucznia
Dziล zastanowimy siฤ nad tym, co wiฤ ลผe siฤ z charakterem czลowieka? Co leลผy w czyimล
charakterze i co oznacza powiedzenie "czลowiek z charakterem". Czy o Ani moลผna
powiedzieฤ, ลผe byลa dziewczynkฤ z charakterem?
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie zwiฤ zki frazeologiczne ze sลowem chmura i obลok. Ktรณrych z nich
moลผna uลผyฤ, opisujฤ c Aniฤ? Ania i chmury - ฤwiczenie online
3. Dlaczego Ania popadaลa w kลopoty? Przeczytaj znaczenie wyraลผeล: mieฤ charakter
i leลผeฤ w czyimล charakterze. Wykonaj ฤwiczenie i zapisz zdania w zeszycie.
4. Jak zachowywaลa siฤ Ania? Jakie cechy charakteru dziewczynki widaฤ w podanych
sytuacjach. Zapisz w zeszycie. Moลผesz dopisaฤ inne przykลady.
WZรR:
reakcja na otoczenie domu na Zielonym Wzgรณrzu (np. kwitnฤ ca wiลnia) - bogata wyobraลบnia,
pierwsze spotkanie z paniฤ Maลgorzatฤ Linde - ....,
nazwanie Ani "marchewkฤ " przez Gilberta - .....,
chodzenie po dachu, zmiana koloru wลosรณw - ....,
uratowanie chorego dziecka - ......
5. Ania miaลa mnรณstwo przygรณd i czฤsto popadaลa w tarapaty... Ktรณre z wydarzeล opisanych w powieลci
wydaลo Ci siฤ najciekawsze. Krรณtko je opowiedz i uzasadnij, dlaczego wลaลnie ono zwrรณciลo Twojฤ uwagฤ.
6. Okreลl cechy nowej mieszkanki Zielonego Wzgรณrza, podziel je na pozytywne (+) i negatywne (-). Zapisz
w zeszycie w postaci tabeli.
7. Za co moลผna podziwiaฤ Aniฤ Shirley? Wskaลผ wyลฤ cznie pozytywne cechy Ani - ฤwiczenie online.
8. Zastanรณw siฤ (pomyลl), ktรณre cechy Ani powinien mieฤ twรณj przyjaciel. Dlaczego?
Logowanie do strony ucznia
Przed zakoลczeniem roku szkolnego spotkacie siฤ z Aniฤ - niezwykลฤ dziewczynkฤ ,
ktรณra przez pomyลkฤ trafiลa na Zielone Wzgรณrze i tam znalazลa wymarzony dom...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Obejrzyj okลadki ksiฤ ลผek i zobacz, jak ilustratorzy wyobraลผali sobie Aniฤ. Ktรณry z wizerunkรณw
jest najbliลผszy Twoim wyobraลผeniom o wyglฤ dzie dziewczynki? Dlaczego?
3. Zapisz w zeszycie informacje o powieลci i ลwiecie przedstawionym:
4. Znajdลบ miejsca akcji na mapie: Nowa Szkocja i Wyspa Ksiฤcia Edwarda.
5. Krรณtko przedstaw bohaterรณw powieลci - wykonaj zadanie online.
6. Zapisz w punktach historiฤ Ani: najpierw uporzฤ dkuj wydarzenia z ลผycia dziewczynki (do
momentu przybycia na Zielone Wzgรณrze), potem przepisz plan wydarzeล do zeszytu.
7. Teraz zajmij siฤ pomyลkฤ , ktรณra sprawiลa, ลผe Ania znalazลa upragniony dom. Odpowiedz w zeszycie
na pytania - uลผyj zdaล zลoลผonych (majฤ cych przynajmniej dwa orzeczenia).
Z czego wynikaลo zdziwienie Mateusza na widok Ani? Kogo oczekiwali on i Maryla?
Dlaczego Maryla zgodziลa siฤ na pozostanie Ani na Zielonym Wzgรณrzu?
Logowanie do strony ucznia
POฤWICZ WIฤCEJ
Marcin byล juลผ w tramwaju,
kiedy zorientowaล siฤ,
ลผe nie wziฤ ล czepka kฤ pielowego.
Logowanie do strony ucznia
Na dzisiejszej lekcji poฤwiczymy rozrรณลผnianie zdaล pojedynczych i zลoลผonych.
Utrwalimy umiejฤtnoลฤ wskazywania podmiotu i orzeczenia w zdaniu.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Zacznij od zapamiฤtania nazwy zdaล, z ktรณrych skลada siฤ zdanie zลoลผone
- sฤ to zdania skลadowe.
3. Znajdลบ orzeczenia w zdaniach i oddziel pionowymi kreskami zdania skลadowe
wedลug wzoru. Przepisz zdania do zeszytu.
wzรณr: Wszyscy zawodnicy wystartowali rรณwnoczeลnie,| ale kilku z nich
szybko wysunฤลo siฤ na prowadzenie | i wydawaลo siฤ,| ลผe pierwsi
dobiegnฤ do mety. - 4 zdania skลadowe
Spacer byล bardzo przyjemny, bo wลrรณd drzew panowaล przyjemny chลรณd,
a na leลnej polanie zakwitลy kwiaty, nad ktรณrymi fruwaลy kolorowe motyle.
Para bocianรณw zamieszkaลa w tym samym gnieลบdzie, w ktรณrym przebywaลa co roku na wiosnฤ, a gdy z jaj wykluลy siฤ maลe bocianki, wszyscy obserwowali obyczaje bocianiej
rodziny.
4. Potrafisz wskazaฤ podmioty w zdaniach z polecenia 3? - podkreลl je w zeszycie
jednฤ liniฤ .
5. Wykonaj ฤwiczenia: 3, s. 49 oraz 6 i 7, s. 50 w zeszycie ฤwiczeล.
Dziล zajmiemy siฤ zdaniami. Wiecie juลผ, ลผe w zdaniu musimy znaleลบฤ przynajmniej
jedno orzeczenie. A co, jeลli znajdziemy dwa lub wiฤcej? O tym wลaลnie bฤdziemy
rozmawiaฤ na tej lekcji...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, jaka czฤลฤ mowy jest orzeczeniem w zdaniu. Jak jej szukaฤ?
3. Przeczytaj informacjฤ "Nowa wiadomoลฤ", podrฤcznik, s. 316 i zapamiฤtaj, jak
dzielimy zdania.
4. Zapisz w zeszycie notatkฤ:
5. Wykonaj ฤwiczenie 2, s. 48 w zeszycie ฤwiczeล.
6. Zdania pojedyncze moลผna przeksztaลciฤ w zลoลผone, uลผywajฤ c rรณลผnych spรณjnikรณw.
Przepisz przykลad do zeszytu:
Idฤ brzegiem ogromnego jeziora. Widzฤ pลywajฤ ce ลผaglรณwki.
Idฤ brzegiem ogromnego jeziora i widzฤ pลywajฤ ce ลผaglรณwki.
7. Wykonaj ฤwiczenia 4 i 5, s. 49 w zeszycie ฤwiczeล.