przejdลบ do strony z zadaniami

Jak powstaล‚a nazwa tego przedmiotu?
Pojawia siฤ™ w niej przedrostek, wrostek
czy przyrostek? A moลผe formant zerowy?

zestaw ฤ‡wiczeล„

utrwalajฤ…cych

test wiedzy

typy formantรณw 2

typy formantรณw 1

POฤ†WICZ ONLINE

Formant, czyli element rรณลผniฤ…cy wyraz pochodny od wyrazu podstawowego  moลผe byฤ‡:

  • przedrostkiem - jeล›li dodamy czฤ…stkฤ™ przed tematem sล‚owotwรณrczym, np. nosiฤ‡ --> podnosiฤ‡,
  • przyrostkiem - dodajemy czฤ…stkฤ™ po temacie sล‚owotwรณrczym, np. kominiarz --> kominiarka  (obocznoล›ci w temacie rz: r),
  • wrostkiem - czฤ…stka pomiฤ™dzy dwoma tematami w wyrazach pochodzฤ…cych od dwรณch innych, np. samochรณd (sam+o+chรณd)
  • formantem zerowym, gdy czฤ…stka wyrazu zostaje odrzucona, np. dลบwigaฤ‡ --> dลบwig
  •   WIADOMOลšฤ† OD NAUCZYCIELA:

 

Dziล› piszemy pracฤ™ klasowฤ… na podstawie "Zemsty". Wyjaล›nienia odnoล›nie pracy w czasie lekcji online.

                                                                          Do zobaczenia

ฤ‡wiczenie 3

ฤ‡wiczenie 2

ฤ‡wiczenie 1

Wiadomoล›ci i zadania online

Poฤ‡wicz wiฤ™cej online

Wyraz podstawowy to wyraz, od ktรณrego tworzymy inne wyrazy, czyli wyraz bฤ™dฤ…cy podstawฤ… sล‚owotwรณrczฤ… wyrazรณw od niego utworzonych, np. kwiat, grzyb, dลบwignฤ…ฤ‡.

 

Wyraz pochodny to wyraz utworzony od innego wyrazu, np.

kwietnik, grzybnia, podลบwignฤ…ฤ‡.

 

Rejent Milczek โ€“ wล‚aล›ciciel poล‚owy zamku, zagorzaล‚y wrรณg Czeล›nika, ojciec Wacล‚awa

 

Czeล›nik Maciej Raptusiewicz โ€“ mieszkaniec drugiej poล‚owy zamku, nienawidzฤ…cy Rejenta, opiekun i stryj Klary

 

Wacล‚aw Milczek โ€“ syn Rejenta, zakochany w Klarze

 

Klara Raptusiewiczรณwna โ€“ bratanica Czeล›nika, zakochana w Wacล‚awie

 

Jรณzef Papkin โ€“ zuboลผaล‚y szlachcic na usล‚ugach Czeล›nika, liczy na maล‚ลผeล„stwo z Klarฤ…

 

Podstolina Hanna Czepiersiล„ska โ€“ wdowa, Czeล›nik pragnie siฤ™ z niฤ… oลผeniฤ‡ dla pieniฤ™dzy

Spektakl "Zemsty"

w Teatrze STU w Krakowie

humor - zdolnoล›ฤ‡ dostrzegania zabawnych stron ลผycia i ล›wiata

 

komizm - cecha sytuacji, rzeczy lub osoby budzฤ…ca wesoล‚oล›ฤ‡, moลผe wynikaฤ‡ z sytuacji, postaci lub jฤ™zyka bohatera

"Zemsta" czy "Pomsta"?

Dramat Fredry po ล›lฤ…sku

- pisanie testamentu Papkina

Kim jest fircyk?

Wdowa po trzech mฤ™ลผach (po trzecim nosi aktualne nazwisko). Mimo upล‚ywu czasu wyglฤ…da mล‚odo i jest nadal peล‚na powabu, na co wskazywaล‚by fakt, ลผe spodobaล‚a siฤ™ mล‚odemu studentowi Wacล‚awowi. Bawi w domu Czeล›nika i โ€ždysponujeโ€ majฤ…tkiem Klary, do ktรณrego rรณwnieลผ moลผe zachowaฤ‡ pewne prawa, ale pod warunkiem, ลผe pierwsza od swojej podopiecznej wyjdzie za mฤ…ลผ. Niezbyt sytuowana Hanna robi wszystko, by w przyszล‚oล›ci โ€žnie zostaฤ‡ caล‚kiem w nฤ™dzy.โ€ Dziฤ™ki poล›rednictwu Papkina decyduje siฤ™ wyjล›ฤ‡ za Raptusiewicza, ale gdy zjawia siฤ™ kolejna โ€žofertaโ€ finansowo โ€“ matrymonialna zapomina o narzeczonym i podpisuje intercyzฤ™ przygotowanฤ… przez Rejenta, ktรณry na zล‚oล›ฤ‡ Czeล›nikowi chce z niฤ… oลผeniฤ‡ swojego syna. Wacล‚aw, ktรณry wbrew sobie miaล‚ zostaฤ‡ jej czwartym mฤ™ลผem, gani zachowanie byล‚ej kochanki, krytykuje zwล‚aszcza jej skล‚onnoล›ฤ‡ do romansรณw i powierzchownoล›ฤ‡ uczuฤ‡. Wdowa jest sprytnฤ… egoistkฤ…, ktรณra dba o wล‚asne interesy i, mimo ลผe opisuje siebie jako osobฤ™ popฤ™dliwฤ… i po czฤ™ล›ci bezmyล›lnฤ…, potrafi kalkulowaฤ‡ i wie, gdzie โ€žlokowaฤ‡โ€ uczucia i pieniฤ…dze: โ€žBo ja rzadko kiedy myล›lฤ™, / Alem za to chyลผa w dziele.โ€

Jak odmieniฤ‡ nazwisko autora "Zemsty"?

"Zemsta" - krzyลผรณwka

Aleksander Fredro w "Zemล›cie" uลผywaล‚ XIX- wiecznej polszczyzny. Sprawdลบ czy rozumiesz znaczenie sล‚รณw.

raptus daw. ยซczล‚owiek gwaล‚towny, porywczyยป
milczek ยซosoba milczฤ…ca, maล‚omรณwnaยป

Dowiedz siฤ™ wiฤ™cej

Akt IV - przejdลบ

Akt II - przejdลบ

Akt I - przejdลบ

Teraz czas na sprawdzenie, co potraficie. Za chwilฤ™ przejdziecie na stronฤ™

z zadaniami. Trzy sฤ… krรณtkie. Ostatnie, to dล‚uลผsza wypowiedลบ pisemna.

 

1. Praca klasowa na podstawie lektury  - za chwilฤ™ przejdziesz na stronฤ™

    z zadaniami, masz na ich wykonanie 45 min od momentu proล›by nauczyciela 

    o rozpoczฤ™cie pracy.

2. Hasล‚o do strony otrzymasz od nauczyciela w czasie lekcji wideo.

    Pamiฤ™taj o wpisaniu imienia i numeru w dzienniku.

 

POWODZENIA!

Nadal zajmujemy siฤ™ budowฤ… wyrazรณw, ล›ledzimy, jak powstaje nowa forma (nazwa

przedmiotu, czynnoล›ci, zjawiska, zdrobnienie lub zgrubienie itd). Poznacie teลผ typy

formantรณw.

 

              BARDZO PROSZฤ˜ SIฤ˜ KONCENTROWAฤ† NA TYM, CO ROBISZ -

              UWAลปA, ลปE SZKODA CZASU NA BEZMYลšLNE KLIKANIE LUB PRZEPISYWANIE.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie, czym jest wyraz podstawowy i pochodny i wykonaj

   ฤ‡wiczenie 8, s. 53 w zeszycie ฤ‡wiczeล„.

3. Przypomnij sobie, czym sฤ… obocznoล›ci w temacie (punkt 5. z lekcji 29) i wykonaj

    ฤ‡wiczenie 9, s. 53 w zeszycie ฤ‡wiczeล„ wedล‚ug wzoru:

                                   pokรณj -> pokojowy, obocznoล›ci รณ:o

 

4. Przypomnij sobie, czym jest formant - schemat w zeszycie lub w ฤ‡wiczeniu 1,

    s. 50 w zeszycie ฤ‡wiczeล„. Przeczytaj "Nowฤ… wiadomoล›ฤ‡" - podrฤ™cznik, s. 286.

5. Zapisz w zeszycie notatkฤ™:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Wykonaj  ฤ‡wiczenie 6  oraz ฤ‡wiczenie 7, s. 52 w zeszycie ฤ‡wiczeล„.

 

Uwaga: Proszฤ™ czytaฤ‡ "Syzyfowe prace" - zaczynamy je omawiaฤ‡ w poniedziaล‚ek 25.05.2020 -

              byฤ‡ moลผe juลผ w szkole :)

 

Temat:  Praca klasowa na podstawie lektury - "Zemsta" Aleksander Fredro.

12.05.2020

LEKCJA 31
Temat:  Tworzenie i budowa wyrazรณw - typy formantรณw.

11.05.2020

LEKCJA 30

Dziล› bฤ™dziemy siฤ™ zajmowaฤ‡ tworzeniem i budowฤ… wyrazรณw. Czฤ™ล›ฤ‡ wiadomoล›ci

na ten temat juลผ posiadacie. Na kolejnych lekcjach poszerzymy wiedzฤ™ z zakresu

sล‚owotwรณrstwa.

 

              PROSZฤ˜ SIฤ˜ KONCENTROWAฤ† NA TYM, CO ROBISZ -

              SZKODA CZASU NA BEZMYลšLNE KLIKANIE LUB PRZEPISYWANIE.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Zapisz w zeszycie wyrazy, ktรณrymi mรณgล‚byล› podpisaฤ‡ zdjฤ™cia obok. Od kaลผdego

    z zapisanych wyrazรณw utwรณrz inne wyrazy wedล‚ug wzoru, np.

    kwiat - kwietnik, kwiaciarnia, kwiecisty, ukwieciฤ‡

    (ten przykล‚ad rรณwnieลผ zapisz w zeszycie)

3. Przeczytaj "Nowฤ… wiadomoล›ฤ‡" - podrฤ™cznik, s. 284. Zapisz w zeszycie notatkฤ™:

 

 

 

 

 

 

  

4. Wykonaj ฤ‡wiczenie 2, s. 5  i ฤ‡wiczenie 3, s. 51 w zeszycie ฤ‡wiczeล„. Wymyล›l jeszcze dwie pary wyrazรณw

    podstawowych i pochodnych - zapisz je w zeszycie tak, jak w ฤ‡wiczeniu.

5. Przeczytaj informacje na temat powstawania wyrazรณw pochodnych, podrฤ™cznik. s. 284. Przerysuj do zeszytu

    schemat znajdujฤ…cy siฤ™ w ฤ‡wiczeniu 1, s. 50 w zeszycie ฤ‡wiczeล„. Pod schematem przepisz przykล‚ad:

 

rฤ™ka -> rฤ…cz + ka, obocznoล›ci: ฤ™:ฤ…  i k:cz 

 

Wyraz rฤ…czka powstaje od wyrazu rฤ™ka w nastฤ™pujฤ…cy sposรณb:  litera ฤ™ w temacie zamienia siฤ™ na ฤ… , litera k zamienia siฤ™ na cz i do powstaล‚ego tematu rฤ…cz-  dodajemy formant -ka).


6. Wykonaj w zeszycie ฤ‡wiczeล„ -  ฤ‡wiczenie 4, s. 51.

 

Uwaga: Proszฤ™ czytaฤ‡ "Syzyfowe prace" - zaczynamy je omawiaฤ‡ w poniedziaล‚ek 25.05.2020 -

              byฤ‡ moลผe juลผ w szkole :)

 

 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
Temat:  Tworzenie i budowa wyrazรณw.

07.05.2020

LEKCJA 29

Pracujemy z "Zemstฤ…" Aleksandra Fredry. Przypominacie sobie przebieg

wydarzeล„ w dramacie i bohaterรณw. Dziล› sprawdzamy, jak niepomyล›lne okolicznoล›ci

mogฤ… jednak sprzyjaฤ‡ miล‚oล›ci Klary i Wacล‚awa.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie przebieg wydarzeล„ w dramacie - obowiฤ…zkowo obejrzyj

    caล‚y film o utworze Fredry - zobacz film.

3. Zapisz w zeszycie notatkฤ™ dotyczฤ…cฤ… bohaterรณw.

4. Przypomnij sobie, jakie wydarzenia doprowadziล‚y

    do maล‚ลผeล„stwa Klary z Wacล‚awem - wykonaj

    ฤ‡wiczenie online.

5. Zapisz w zeszycie krรณtkie streszczenie zdarzeล„

    przedstawionych w dramacie - przeczytaj

    streszczenie i na jego podstawie napisz swoje.

6. Wykonaj jeszcze raz online zadania:

  • punkt 4 z lekcji 24
  • punkt 6 z lekcji 25

 

 

PROSZฤ˜ SIฤ˜ KONCENTROWAฤ† NA TYM, CO ROBISZ, BY JAK NAJWIฤ˜CEJ ZYSKAฤ†

- SZKODA CZASU NA BEZMYลšLNE KLIKANIE LUB PRZEPISYWANIE.

 

Uwaga: za tydzieล„ (12.05.2020) na wtorkowej lekcji jฤ™zyka polskiego czeka Was krรณtka praca klasowa na podstawie lektury.

 

 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
Temat:  Jak okolicznoล›ci sprzyjajฤ… miล‚oล›ci - "Zemsta" Aleksandra Fredry.

06.05.2020

LEKCJA 28

"Zemsta" Aleksandra Fredry jest jednym z gatunkรณw dramatu - komediฤ….

Czy coล› Was ล›mieszy w "Zemล›cie"? A co ล›mieszyล‚o wspรณล‚czesnych Fredry?

Zastanowimy siฤ™ nad tym na dzisiejszej lekcji.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Czym jest humor i komizm? - sprawdลบ w sล‚owniku. Zapisz w zeszycie:

   

 

 

 

 

 

3. Ktรณre postacie dramatu Fredry mogฤ… wywoล‚ywaฤ‡ ล›miech? - zobacz fragmenty

     i odpowiedz na to pytanie.

  • powrรณt Papkina od Rejenta - zobacz (od 9 minuty)
  • pisanie listu do Klary przez Czeล›nika - zobacz
  • Rejent wyล‚udza faล‚szywe zeznania - zobacz (od 10 minuty)

4. Ktรณre sytuacje w "Zemล›cie" wydajฤ… siฤ™ komiczne? - wypisz kilka i uzasadnij,

    dlaczego  mogฤ… wywoล‚ywaฤ‡ ล›miech w widzach i czytelnikach.

5. Zwrรณฤ‡ uwagฤ™ na ulubione powiedzenia gล‚รณwnych bohaterรณw - czy powtarzanie tych

    sล‚รณw moลผe sprawiฤ‡, ลผe postacie stajฤ… siฤ™ ล›mieszne nawet kiedy siฤ™gajฤ… po broล„ -

    tak moลผna to zinterpretowaฤ‡ wspรณล‚czeล›nie.

6. Zapisz notatkฤ™ w zeszycie - zobacz notatkฤ™.

 

Uwaga: za tydzieล„ (12.05.2020) na wtorkowej lekcji jฤ™zyka polskiego czeka Was krรณtka praca klasowa na podstawie lektury.

 

 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
Temat:  Komizm w "Zemล›cie" Aleksandra Fredry. (wideokonferencja)

05.05.2020

 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
Temat:  Nazwiska i charaktery - obraz spoล‚eczeล„stwa polskiego w "Zemล›cie".

04.05.2020

LEKCJA 27
LEKCJA 26

Na dzisiejszej lekcji bฤ™dziemy charakteryzowaฤ‡ gล‚รณwnych bohaterรณw "Zemsty".

Dlaczego tak trudno byล‚o ich pogodziฤ‡? Czy chodziล‚o tylko o mur? Dziล› bฤ™dziecie pracowaฤ‡ z tekstem dramatu.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Co znaczฤ… nazwiska bohaterรณw?  - wedล‚ug Sล‚ownika jฤ™zyka

    polskiego pod red. W. Doroszewskiego.  Zapisz w zeszycie.

3. Przygotuj lekturฤ™ lub otwรณrz tekst "Zemsty". Odszukaj fragmenty:

  • Akt II, Scena pierwsza, od w. 64 (od sล‚รณw โ€žJa z nim w zgodzie?... )

  • Akt III, Scena druga, od w. 114 (od sล‚รณw โ€žลผem chciaล‚ wprzรณdy...)

4. Przepisz je do zeszytu jako uzupeล‚nienie poniลผszej notatki:

 

Zarรณwno Czeล›nik, jak i Rejent nie biorฤ… pod uwagฤ™ zakoล„czenia sฤ…siedzkiego konfliktu:

  • Czeล›nik stwierdza: "... " (cytat z aktu II)

  • Rejent wskazuje na rรณลผnice miฤ™dzy bohaterami: "..." (cytat z aktu III)

 

5. Przeล›ledลบ wypowiedzi gล‚รณwnych bohaterรณw dramatu - zaciekล‚ych przeciwnikรณw.

    Pracuj z tekstem lektury - skrรณty: s. (scena), w. (wers).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Zgromadลบ sล‚ownictwo do charakterystyki bohaterรณw - wykonaj zadanie, zapisz sล‚owa i zwroty w zeszycie.

 

 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
Temat:  Jeden ogieล„ - drugi woda. O charakterach w dramacie Fredry.

28.04.2020

LEKCJA 25

Dziล› przypomnimy sobie przebieg wydarzeล„ w dramacie Aleksandra Fredry

zatytuล‚owanym "Zemsta". Sprawdzimy, kto siฤ™ na kim zemล›ciล‚, a kto na tym

skorzystaล‚.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij podstawowe wiadomoล›ci o dramacie - przejdลบ do zadania.

3. Sprawdลบ, na ile aktรณw autor podzieliล‚ swรณj utwรณr oraz, ile scen liczฤ… kolejne

    akty "Zemsty" - uzupeล‚nij w zeszycie tekst:

   "Zemsta" to dramat skล‚adajฤ…cy siฤ™ z ......... aktรณw, kaลผdy akt jest podzielony na sceny -

    akt I ma ich ...., akt  II ......., kolejny jest zbudowany z .... scen, a ostatni z ........

4. Przeล›ledลบ kolejne wydarzenia w kaลผdym akcie. Zapisz je w zeszycie w  postaci

    planu wydarzeล„:

   

   

5. Odpowiedz w zeszycie na pytania:

  • Kto i na kim chciaล‚ siฤ™ zemล›ciฤ‡?

  • Jaki sposรณb zemsty wybraล‚?

  • Kto i co zyskaล‚ dziฤ™ki "zemล›cie" sฤ…siada na wrogu zza muru?

"Zemsta" - epodrฤ™cznik

Kto to powiedziaล‚?

Test 1

Jeล›li jeszcze sล‚abo znasz

lekturฤ™, zobacz ekranizacjฤ™

Jeden ogieล„ - drugi woda!

Zobacz zamek, o ktรณrym pisaล‚ Fredro

 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
Temat:  Gdzie dwรณch siฤ™ bije... tam ktoล› skorzysta. Przebieg wydarzeล„ w dramacie.
28.04.2020
LEKCJA 24
Temat: Kiedy konflikt buduje muryโ€ฆ โ€žZemstaโ€ Aleksandra Fredry.
27.04.2020
LEKCJA 23
 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
"Winszujฤ™, panie Pietrze,
ลผeล› siฤ™ juลผ oลผeniล‚โ€

Ignacy Krasicki o satyrach:

Satyra prawdฤ™ mรณwi, wzglฤ™dรณw siฤ™ wyrzeka.
Wielbi urzฤ…d, czci krรณla, lecz sฤ…dzi czล‚owieka.

Ciekawy wykล‚ad  online

satyra -  utwรณr literacki, ktรณry oล›miesza wady ludzi, obyczaje, charaktery, postawy, sposoby zachowania; przedstawia rzeczywistoล›ฤ‡ w krzywym zwierciadle, zdeformowanฤ… przez komiczne wyolbrzymienie lub pomniejszenie. Satyra poucza, ale nie czyni tego wprost. Utwรณr ma cechy wszystkich rodzajรณw literackich.

 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
Dowiedz siฤ™ wiฤ™cej
23.04.2020
Czy modna ลผona to prawdziwy skarb? Satyra Ignacego Krasickiego.
LEKCJA 22

Obiady u krรณla Stasia

Ignacy Krasicki - bywalec

obiadรณw czwartkowych

bajka - krรณtki utwรณr narracyjny (epicki) zazwyczaj wierszowany;

opowieล›ฤ‡ o zwierzฤ™tach, ludziach lub przedmiotach, ktรณre majฤ… wyraziste cechy charakteru. Utwรณr zawiera naukฤ™ moralnฤ… - pouczajฤ…cฤ… puentฤ™ (zaskakujฤ…ce zakoล„czenie) Zwierzฤ™ta i przedmioty w bajce sฤ… zawsze uosobione.

Pokaz mody XVIII wieku

"Dyskoteki"  XVIII wieku

Modna kobieta w XVIII wieku

 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
Koniecznie zobacz
Temat: Ignacy Krasicki - twรณrca i jego sposoby na ludzkie wady.
22.04.2020
LEKCJA 21

Pamiฤ™tacie, kiedy "ล›miech moลผe byฤ‡ naukฤ…" i  kto tak uwaลผaล‚? Dzisiaj przypominamy

wiadomoล›ci o znanych bajkach  i ich twรณrcy...

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przeczytaj dokล‚adnie informacje w podrฤ™czniku, s. 98-99, a nastฤ™pnie sprawdลบ,

    co zapamiฤ™taล‚eล› - uzupeล‚nij tekst z lukami i przepisz do zeszytu.

3. Te utwory Krasickiego znasz - to krรณtkie bajki oล›mieszajฤ…ce ludzkie wady.

     Posล‚uchaj jednej z bajek i wykonaj zadania - zadanie 1zadanie 2.

4. Sprawdลบ, czy pamiฤ™tasz, jakie cechy ma bajka. Zapisz w zeszycie notatkฤ™:

 

 

 

 

 

 

5. Pamiฤ™tasz bajki Krasickiego i pล‚ynฤ…ce z nich moraล‚y? - sprawdลบ.

6. Ignacy Krasicki jest teลผ autorem utworรณw zwanych satyrami. Posล‚uchaj

     jednej z nich - "ลปona modna"

7. O czym jest "ลปona modna"? - przeczytaj

 

 

 

Myล›lenie ma przyszล‚oล›ฤ‡!

Wypowiedzenia wielokrotnie zล‚oลผone
Zdanie do wykresu 1.
Zdanie do wykresu 2.
Wyล›lij
Wyล›lij
Formularz zostaล‚ wysล‚any โ€” dziฤ™kujemy.
Proszฤ™ wypeล‚niฤ‡ wszystkie wymagane pola!

Zrรณb dzisiaj coล›, czego innym siฤ™

nie chce, a jutro bฤ™dziesz mieฤ‡ to,

czego inni pragnฤ…...

Zadanie dla ekspertรณw - na 6+

ลฤ…czniki wspรณล‚rzฤ™dnoล›ci i podrzฤ™dnoล›ci

Jutro mamy zamiar zdobyฤ‡ szczyt. Musimy wyjล›ฤ‡ z bazy nieco wczeล›niej. Mamy przed sobฤ… dล‚ugฤ… i trudnฤ… drogฤ™. Prowadzi przez dล‚ugฤ… przeล‚ฤ™cz i wฤ…skie skalne ล›cieลผki.
Warto poฤ‡wiczyฤ‡ wiฤ™cej
Temat: Wypowiedzenie wielokrotnie zล‚oลผone.
20.04.2020
LEKCJA 19
 Wiadomoล›ฤ‡
do
nauczyciela
Temat: Wykres wypowiedzenia wielokrotnie zล‚oลผonego - ฤ‡wiczenia.
21.04.2020
LEKCJA 20
 Wiadomoล›ฤ‡ do
nauczyciela
Rzeลบba Bajdaล‚y na Rynku Wodnym
w Zamoล›ciu.Podobno ten, kto go poklepie
po ล‚ysienie,bฤ™dzie miaล‚ niezwykล‚e sny.

sprawdลบ

Jak to brzmi dzisiaj?

Nawiฤ…zania pop

32-40

31

29

28

27

26

25

24

23

22

21

20

19

1-16

18

17

 Pytanie do
nauczyciela
 Pytanie do
nauczyciela
lekcja
Klasa 7b   
Temat: Wyobraลบnia, ktรณra tworzy Dusioล‚ka. Utwรณr Bolesล‚awa Leล›miana.
16.04.2020
LEKCJA 18
Temat: Wyobraลบnia, ktรณra uskrzydla - wiersz Leopolda Staffa.
LEKCJA 17

Wracamy do zdaล„ zล‚oลผonych. Znacie juลผ ich typy, a dziล› zajmiemy siฤ™ wypowiedziami

trochฤ™ dล‚uลผszymi, bo zล‚oลผonymi z kilku zdaล„ skล‚adowych...


1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Podane zdania pojedyncze przeksztaล‚ฤ‡ w jedno wypowiedzenie. ลฤ…czฤ…c zdania,

    wykorzystaj kolejno spรณjniki: wiฤ™c, poniewaลผ, ktรณra. Utworzone zdanie

    zapisz w zeszycie.

 

 

 

 

 

3. Ze zdaล„ pojedynczych utworzyล‚eล› wypowiedzenie wielokrotnie zล‚oลผone. Przeczytaj

    informacje - Nowa wiadomoล›ฤ‡, podrฤ™cznik, s. 232. Przepisz do zeszytu, czym jest   

    wypowiedzenie wielokrotnie zล‚oลผone. 

4. Przeczytaj informacje Jak opisywaฤ‡ wypowiedzenie wielokrotnie zล‚oลผone - przejdลบ.

5. Wskaลผ wszystkie wypowiedzenia skล‚adowe w zdaniu wielokrotnie zล‚oลผonym - wykonaj

    ฤ‡w. 2, s. 42 w zeszycie ฤ‡wiczeล„.

6. Poฤ‡wicz rozpoznawanie zdaล„ skล‚adowych - wykonaj ฤ‡wiczenie 4 online.

7. Z kilku zdaล„ pojedynczych utwรณrz wypowiedzenia zล‚oลผone - wykonaj ฤ‡w. 5, s. 44

    w zeszycie ฤ‡wiczeล„.

8. Przedstawiamy wypowiedzenie wielokrotnie zล‚oลผone na wykresie - ฤ‡wiczenie online.

    Jedno z tych wypowiedzeล„ przepisz do zeszytu i przerysuj jego wykres.

 

UWAGA: Przypominam, ลผe w poniedziaล‚ek 27.04.20 zaczynamy pracฤ™ z "Zemstฤ…".

Co siฤ™ moลผe wydarzyฤ‡, gdy ล›pisz? Sprawdzimy na dzisiejszej lekcji...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Posล‚uchaj utworu "Dusioล‚ek"  Bolesล‚awa  Leล›miana (podrฤ™cznik, s. 218)

    -  czyta  Boลผena Adamek lub Adam Ferency.

3. Zapisz w zeszycie od czego pochodzi wyraz Dusioล‚ek -> ...................

4. Przypomnij sobie informacje o rodzajach literackich - przejdลบ do zadania.

5. Przypomnij sobie, jakie cechy gatunkowe miaล‚a ballada, np. "ลšwitezianka".

6. Zderzmy teoriฤ™ z praktykฤ… - jakie elementy poszczegรณlnych rodzajรณw

    literackich ma ten utwรณr - zapisz w zeszycie.

  Elementy epiki   Elementy liryki  Elementy dramatu
     

 

7. Czas na interpretacjฤ™, czyli  odczytanie  gล‚ฤ™bszego  sensu  utworu. Odpowiedz na pytania:

    

  • Co  symbolizuje  Bajdaล‚a,  Dusioล‚ek  oraz  ich  walka?  Sprawdลบ i zapisz w zeszycie.
  • Skฤ…d,  wedล‚ug  Bajdaล‚y,  wziฤ™ล‚o  siฤ™  zล‚o  na  ล›wiecie?
  • Co  jest  Twoim  dusioล‚kiem?

 

UWAGA: w poniedziaล‚ek 27.04.20 zaczynamy omawiaฤ‡ "Zemstฤ™"

strona gล‚รณwna

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie, kiedy wypowiedzenie nazwiemy wielokrotnie zล‚oลผonym i jak narysowaฤ‡ wykres takiego zdania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Poฤ‡wicz rysowanie wykresรณw zdaล„ wielokrotnie zล‚oลผonych - wykonaj ฤ‡w. 3, s. 42 w zeszycie ฤ‡wiczeล„.

4. Kiedy stawiamy przecinek w wypowiedzeniach wielokrotnie zล‚oลผonych? - przeczytaj informacje, Nowa

    wiadomoล›ฤ‡, podrฤ™cznik, s. 233. Zapisz w zeszycie zasady stawiania przecinka w takich wypowiedzeniach.

5. Poฤ‡wicz interpunkcjฤ™ wypowiedzeล„ wielokrotnie zล‚oลผonych - wykonaj ฤ‡w. 6, s. 44 w zeszycie ฤ‡wiczeล„.

6. Uล‚รณลผ wypowiedzenie wielokrotnie zล‚oลผone odpowiadajฤ…ce wykresom. Pamiฤ™taj o znakach interpunkcyjnych.

     Wpisz zdania obok wykresu i WYลšLIJ do nauczyciela do 22.04.2020.

Dzisiaj zajmiemy siฤ™ utworem, ktรณry opowiada o zawarciu upragnionego maล‚ลผeล„stwa.

Dlaczego zostaล‚o zawarte i czy  okazaล‚o siฤ™ szczฤ™ล›liwe?

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Jak zrozumiaล‚eล› tekst "ลปona modna" - rozwiฤ…ลผ quiz obrazkowy.

3. Wydarzenia przedstawione w utworze - plan wydarzeล„.

4. Jakie cechy mieli bohaterowie utworu Ignacego Krasickiego - pogrupuj je.

5. Czym jest satyra? Zapisz wyjaล›nienie w zeszycie.

 

 

 

 

 

6. Zapisz w zeszycie notatkฤ™ - przejdลบ.

Zgodnie z umowฤ… rozpoczynamy cykl lekcji zwiฤ…zanych z komediฤ… Aleksandra Fredry. Dziล› o pragnieniu maล‚ลผeล„stwa i przeszkodzie, ktรณra stoi na drodze do szczฤ™ล›cia, czyli treล›ฤ‡ "Zemsty"...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przeczytaj informacje o autorze i jego dziele - podrฤ™cznik, s. 106-107. Napisz w zeszycie

    krรณtkฤ… notatkฤ™ biograficznฤ… dotyczฤ…cฤ… Aleksandra Fredry - informacje o autorze komedii.

3. Sprawdลบ, co zapamiฤ™taล‚eล› z lektury?  - rozwiฤ…ลผ test ze znajomoล›ci "Zemsty".

4. Garล›ฤ‡ informacji o autorze i genezie, czyli przyczynie powstania "Zemsty"

    - zobacz. Na podstawie przeczytanych informacji, zapisz w zeszycie  krรณtkฤ…

    notatkฤ™ dotyczฤ…cฤ… powstania dramatu Fredry.

5. Bohaterowie "Zemsty" - poล‚ฤ…cz postaฤ‡ dramatu z jej opisem.

    Zapisz powstaล‚e notatki o bohaterach w zeszycie.

6. Wiesz, w jaki sposรณb poniลผszy plakat nawiฤ…zuje do

     "Zemsty" Aleksandra Fredry?

 

Dziล› przyjrzymy siฤ™ innym bohaterom "Zemsty" i ich zachowaniom oraz charakterom.

Zastanowimy siฤ™, czy noszฤ… nazwiska znaczฤ…ce.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie, co znaczyล‚y nazwiska Rejenta i Czeล›nika i w jaki sposรณb

    odzwierciedlaล‚y charaktery bohaterรณw. Wykonaj zadanie, a nastฤ™pnie uzupeล‚nij tekst

     i  zapisz w zeszycie:

    Rejent nazywaล‚ siฤ™ Milczek, poniewaลผ.. Natomiast Czeล›nik nosiล‚ nazwisko

    Raptusiewicz, bo odznaczaล‚ siฤ™...

3. Jakie cechy dominujฤ… u bohaterรณw dramatu - sprawdลบ. Znasz nazwiska

    pozostaล‚ych bohaterรณw "Zemsty"? Czy mogฤ… mieฤ‡ specjalne znaczenie?

4. Zacznij od Jรณzefa Papkina... Zgromadลบ informacje o bohaterze. Przeczytaj tekst

   i odpowiedz w  zeszycie na pytania:

  • Co wiesz o pochodzeniu i zamoลผnoล›ci Papkina?
  • Jak ubiera siฤ™ Papkin?
  • Jaki ma sposรณb mรณwienia, jak przedstawia samego siebie?
  • Jak siฤ™ zachowuje u Rejenta na poczฤ…tku wizyty, a jak wรณwczas, kiedy dowiaduje siฤ™

      o sล‚uลผbie czekajฤ…cej pod drzwiami, by go wyrzuciฤ‡ z domu Milczka?

  • Dlaczego nikt nie traktuje go powaลผnie nawet wรณwczas, gdy twierdzi, ลผe umiera?

5. ฤ†wiczenie redakcyjne: Kim jest Hanna Czepiersiล„ska? - przeczytaj informacje

    i zredaguj w zeszycie krรณtkฤ… notatkฤ™  o Podstolinie.


 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Nazwisko Papkin moลผe pochodziฤ‡ od sล‚รณw paka, papcio. Nazwisko Czepiersiล„ska moลผna skojarzyฤ‡ ze

    sล‚owem czepiaฤ‡ siฤ™Czy nazwiska Jรณzefa i Hanny moลผna rรณwnieลผ uznaฤ‡ za znaczฤ…ce?

Przypomnijcie sobie utwory, ktรณre byล‚y inspirowane wyobraลบniฤ… i wierzeniami ludowymi.

Dziล› spotkanie z poetฤ…, ktรณry prosi o skrzydล‚a. A jakie? Sprawdลบcie sami...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Korzystajฤ…c z dostฤ™pnych ลบrรณdeล‚, znajdลบ informacje o Leopoldzie Staffie.

3. Wyjaล›nij znaczenie zwiฤ…zkรณw frazeologicznych - ฤ‡wiczenie online. Przepisz je do zeszytu.

4. Przeczytaj wiersz "Proล›ba o skrzydล‚a", podrฤ™cznik, s. 217. O czym mรณwi?

5. Jak wyglฤ…da dziwny kraj cudรณw zaprezentowany w wierszu?

6. Wskaลผ ล›rodki stylistyczne, epitety, porรณwnania, personifikacje i metafory. Jak je rozumiesz?

7. Zbadaj budowฤ™ wiersza - iloล›ฤ‡ strof, wersรณw i rodzaj rymรณw.

    Przypomnij sobie cechy sonetu ("Stepy akermaล„skie"). Czy utwรณr Staffa jest sonetem?

8. Zapisz w zeszycie notatkฤ™ dotyczฤ…cฤ… utworu - notatka.

UWAGA: Jutro o 13.15 test sprawdzajฤ…cy wiedzฤ™ i umiejฤ™tnoล›ci.