POฤWICZ ONLINE
Formant, czyli element rรณลผniฤ cy wyraz pochodny od wyrazu podstawowego moลผe byฤ:
Dziล piszemy pracฤ klasowฤ na podstawie "Zemsty". Wyjaลnienia odnoลnie pracy w czasie lekcji online.
Do zobaczenia
Poฤwicz wiฤcej online
Wyraz podstawowy to wyraz, od ktรณrego tworzymy inne wyrazy, czyli wyraz bฤdฤ cy podstawฤ sลowotwรณrczฤ wyrazรณw od niego utworzonych, np. kwiat, grzyb, dลบwignฤ ฤ.
Wyraz pochodny to wyraz utworzony od innego wyrazu, np.
kwietnik, grzybnia, podลบwignฤ ฤ.
Rejent Milczek โ wลaลciciel poลowy zamku, zagorzaลy wrรณg Czeลnika, ojciec Wacลawa
Czeลnik Maciej Raptusiewicz โ mieszkaniec drugiej poลowy zamku, nienawidzฤ cy Rejenta, opiekun i stryj Klary
Wacลaw Milczek โ syn Rejenta, zakochany w Klarze
Klara Raptusiewiczรณwna โ bratanica Czeลnika, zakochana w Wacลawie
Jรณzef Papkin โ zuboลผaลy szlachcic na usลugach Czeลnika, liczy na maลลผeลstwo z Klarฤ
Podstolina Hanna Czepiersiลska โ wdowa, Czeลnik pragnie siฤ z niฤ oลผeniฤ dla pieniฤdzy
Spektakl "Zemsty"
w Teatrze STU w Krakowie
humor - zdolnoลฤ dostrzegania zabawnych stron ลผycia i ลwiata
komizm - cecha sytuacji, rzeczy lub osoby budzฤ ca wesoลoลฤ, moลผe wynikaฤ z sytuacji, postaci lub jฤzyka bohatera
raptus daw. ยซczลowiek gwaลtowny, porywczyยป
milczek ยซosoba milczฤ
ca, maลomรณwnaยป
Dowiedz siฤ wiฤcej
Teraz czas na sprawdzenie, co potraficie. Za chwilฤ przejdziecie na stronฤ
z zadaniami. Trzy sฤ krรณtkie. Ostatnie, to dลuลผsza wypowiedลบ pisemna.
1. Praca klasowa na podstawie lektury - za chwilฤ przejdziesz na stronฤ
z zadaniami, masz na ich wykonanie 45 min od momentu proลby nauczyciela
o rozpoczฤcie pracy.
2. Hasลo do strony otrzymasz od nauczyciela w czasie lekcji wideo.
Pamiฤtaj o wpisaniu imienia i numeru w dzienniku.
POWODZENIA!
Nadal zajmujemy siฤ budowฤ wyrazรณw, ลledzimy, jak powstaje nowa forma (nazwa
przedmiotu, czynnoลci, zjawiska, zdrobnienie lub zgrubienie itd). Poznacie teลผ typy
formantรณw.
BARDZO PROSZฤ SIฤ KONCENTROWAฤ NA TYM, CO ROBISZ -
UWAลปA, ลปE SZKODA CZASU NA BEZMYลLNE KLIKANIE LUB PRZEPISYWANIE.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, czym jest wyraz podstawowy i pochodny i wykonaj
ฤwiczenie 8, s. 53 w zeszycie ฤwiczeล.
3. Przypomnij sobie, czym sฤ obocznoลci w temacie (punkt 5. z lekcji 29) i wykonaj
ฤwiczenie 9, s. 53 w zeszycie ฤwiczeล wedลug wzoru:
pokรณj -> pokojowy, obocznoลci รณ:o
4. Przypomnij sobie, czym jest formant - schemat w zeszycie lub w ฤwiczeniu 1,
s. 50 w zeszycie ฤwiczeล. Przeczytaj "Nowฤ wiadomoลฤ" - podrฤcznik, s. 286.
5. Zapisz w zeszycie notatkฤ:
6. Wykonaj ฤwiczenie 6 oraz ฤwiczenie 7, s. 52 w zeszycie ฤwiczeล.
Uwaga: Proszฤ czytaฤ "Syzyfowe prace" - zaczynamy je omawiaฤ w poniedziaลek 25.05.2020 -
byฤ moลผe juลผ w szkole :)
12.05.2020
11.05.2020
Dziล bฤdziemy siฤ zajmowaฤ tworzeniem i budowฤ wyrazรณw. Czฤลฤ wiadomoลci
na ten temat juลผ posiadacie. Na kolejnych lekcjach poszerzymy wiedzฤ z zakresu
sลowotwรณrstwa.
PROSZฤ SIฤ KONCENTROWAฤ NA TYM, CO ROBISZ -
SZKODA CZASU NA BEZMYลLNE KLIKANIE LUB PRZEPISYWANIE.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Zapisz w zeszycie wyrazy, ktรณrymi mรณgลbyล podpisaฤ zdjฤcia obok. Od kaลผdego
z zapisanych wyrazรณw utwรณrz inne wyrazy wedลug wzoru, np.
kwiat - kwietnik, kwiaciarnia, kwiecisty, ukwieciฤ
(ten przykลad rรณwnieลผ zapisz w zeszycie)
3. Przeczytaj "Nowฤ wiadomoลฤ" - podrฤcznik, s. 284. Zapisz w zeszycie notatkฤ:
4. Wykonaj ฤwiczenie 2, s. 5 i ฤwiczenie 3, s. 51 w zeszycie ฤwiczeล. Wymyลl jeszcze dwie pary wyrazรณw
podstawowych i pochodnych - zapisz je w zeszycie tak, jak w ฤwiczeniu.
5. Przeczytaj informacje na temat powstawania wyrazรณw pochodnych, podrฤcznik. s. 284. Przerysuj do zeszytu
schemat znajdujฤ cy siฤ w ฤwiczeniu 1, s. 50 w zeszycie ฤwiczeล. Pod schematem przepisz przykลad:
rฤka -> rฤ cz + ka, obocznoลci: ฤ:ฤ i k:cz
Wyraz rฤ czka powstaje od wyrazu rฤka w nastฤpujฤ cy sposรณb: litera ฤ w temacie zamienia siฤ na ฤ , litera k zamienia siฤ na cz i do powstaลego tematu rฤ cz- dodajemy formant -ka).
6. Wykonaj w zeszycie ฤwiczeล - ฤwiczenie 4, s. 51.
Uwaga: Proszฤ czytaฤ "Syzyfowe prace" - zaczynamy je omawiaฤ w poniedziaลek 25.05.2020 -
byฤ moลผe juลผ w szkole :)
07.05.2020
Pracujemy z "Zemstฤ " Aleksandra Fredry. Przypominacie sobie przebieg
wydarzeล w dramacie i bohaterรณw. Dziล sprawdzamy, jak niepomyลlne okolicznoลci
mogฤ jednak sprzyjaฤ miลoลci Klary i Wacลawa.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie przebieg wydarzeล w dramacie - obowiฤ zkowo obejrzyj
caลy film o utworze Fredry - zobacz film.
3. Zapisz w zeszycie notatkฤ dotyczฤ cฤ bohaterรณw.
4. Przypomnij sobie, jakie wydarzenia doprowadziลy
do maลลผeลstwa Klary z Wacลawem - wykonaj
5. Zapisz w zeszycie krรณtkie streszczenie zdarzeล
przedstawionych w dramacie - przeczytaj
streszczenie i na jego podstawie napisz swoje.
6. Wykonaj jeszcze raz online zadania:
PROSZฤ SIฤ KONCENTROWAฤ NA TYM, CO ROBISZ, BY JAK NAJWIฤCEJ ZYSKAฤ
- SZKODA CZASU NA BEZMYลLNE KLIKANIE LUB PRZEPISYWANIE.
Uwaga: za tydzieล (12.05.2020) na wtorkowej lekcji jฤzyka polskiego czeka Was krรณtka praca klasowa na podstawie lektury.
06.05.2020
"Zemsta" Aleksandra Fredry jest jednym z gatunkรณw dramatu - komediฤ .
Czy coล Was ลmieszy w "Zemลcie"? A co ลmieszyลo wspรณลczesnych Fredry?
Zastanowimy siฤ nad tym na dzisiejszej lekcji.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Czym jest humor i komizm? - sprawdลบ w sลowniku. Zapisz w zeszycie:
3. Ktรณre postacie dramatu Fredry mogฤ wywoลywaฤ ลmiech? - zobacz fragmenty
i odpowiedz na to pytanie.
4. Ktรณre sytuacje w "Zemลcie" wydajฤ siฤ komiczne? - wypisz kilka i uzasadnij,
dlaczego mogฤ wywoลywaฤ ลmiech w widzach i czytelnikach.
5. Zwrรณฤ uwagฤ na ulubione powiedzenia gลรณwnych bohaterรณw - czy powtarzanie tych
sลรณw moลผe sprawiฤ, ลผe postacie stajฤ siฤ ลmieszne nawet kiedy siฤgajฤ po broล -
tak moลผna to zinterpretowaฤ wspรณลczeลnie.
6. Zapisz notatkฤ w zeszycie - zobacz notatkฤ.
Uwaga: za tydzieล (12.05.2020) na wtorkowej lekcji jฤzyka polskiego czeka Was krรณtka praca klasowa na podstawie lektury.
05.05.2020
04.05.2020
Na dzisiejszej lekcji bฤdziemy charakteryzowaฤ gลรณwnych bohaterรณw "Zemsty".
Dlaczego tak trudno byลo ich pogodziฤ? Czy chodziลo tylko o mur? Dziล bฤdziecie pracowaฤ z tekstem dramatu.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Co znaczฤ nazwiska bohaterรณw? - wedลug Sลownika jฤzyka
polskiego pod red. W. Doroszewskiego. Zapisz w zeszycie.
3. Przygotuj lekturฤ lub otwรณrz tekst "Zemsty". Odszukaj fragmenty:
Akt II, Scena pierwsza, od w. 64 (od sลรณw โJa z nim w zgodzie?... )
Akt III, Scena druga, od w. 114 (od sลรณw โลผem chciaล wprzรณdy...)
4. Przepisz je do zeszytu jako uzupeลnienie poniลผszej notatki:
Zarรณwno Czeลnik, jak i Rejent nie biorฤ pod uwagฤ zakoลczenia sฤ siedzkiego konfliktu:
Czeลnik stwierdza: "... " (cytat z aktu II)
Rejent wskazuje na rรณลผnice miฤdzy bohaterami: "..." (cytat z aktu III)
5. Przeลledลบ wypowiedzi gลรณwnych bohaterรณw dramatu - zaciekลych przeciwnikรณw.
Pracuj z tekstem lektury - skrรณty: s. (scena), w. (wers).
6. Zgromadลบ sลownictwo do charakterystyki bohaterรณw - wykonaj zadanie, zapisz sลowa i zwroty w zeszycie.
28.04.2020
Dziล przypomnimy sobie przebieg wydarzeล w dramacie Aleksandra Fredry
zatytuลowanym "Zemsta". Sprawdzimy, kto siฤ na kim zemลciล, a kto na tym
skorzystaล.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij podstawowe wiadomoลci o dramacie - przejdลบ do zadania.
3. Sprawdลบ, na ile aktรณw autor podzieliล swรณj utwรณr oraz, ile scen liczฤ kolejne
akty "Zemsty" - uzupeลnij w zeszycie tekst:
"Zemsta" to dramat skลadajฤ cy siฤ z ......... aktรณw, kaลผdy akt jest podzielony na sceny -
akt I ma ich ...., akt II ......., kolejny jest zbudowany z .... scen, a ostatni z ........
4. Przeลledลบ kolejne wydarzenia w kaลผdym akcie. Zapisz je w zeszycie w postaci
planu wydarzeล:
5. Odpowiedz w zeszycie na pytania:
Kto i na kim chciaล siฤ zemลciฤ?
Jaki sposรณb zemsty wybraล?
Kto i co zyskaล dziฤki "zemลcie" sฤ siada na wrogu zza muru?
Jeden ogieล - drugi woda!
Zobacz zamek, o ktรณrym pisaล Fredro
Ignacy Krasicki o satyrach:
Satyra prawdฤ mรณwi, wzglฤdรณw siฤ wyrzeka.
Wielbi urzฤ
d, czci krรณla, lecz sฤ
dzi czลowieka.
satyra - utwรณr literacki, ktรณry oลmiesza wady ludzi, obyczaje, charaktery, postawy, sposoby zachowania; przedstawia rzeczywistoลฤ w krzywym zwierciadle, zdeformowanฤ przez komiczne wyolbrzymienie lub pomniejszenie. Satyra poucza, ale nie czyni tego wprost. Utwรณr ma cechy wszystkich rodzajรณw literackich.
Ignacy Krasicki - bywalec
obiadรณw czwartkowych
bajka - krรณtki utwรณr narracyjny (epicki) zazwyczaj wierszowany;
opowieลฤ o zwierzฤtach, ludziach lub przedmiotach, ktรณre majฤ wyraziste cechy charakteru. Utwรณr zawiera naukฤ moralnฤ - pouczajฤ cฤ puentฤ (zaskakujฤ ce zakoลczenie) Zwierzฤta i przedmioty w bajce sฤ zawsze uosobione.
Pamiฤtacie, kiedy "ลmiech moลผe byฤ naukฤ " i kto tak uwaลผaล? Dzisiaj przypominamy
wiadomoลci o znanych bajkach i ich twรณrcy...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj dokลadnie informacje w podrฤczniku, s. 98-99, a nastฤpnie sprawdลบ,
co zapamiฤtaลeล - uzupeลnij tekst z lukami i przepisz do zeszytu.
3. Te utwory Krasickiego znasz - to krรณtkie bajki oลmieszajฤ ce ludzkie wady.
Posลuchaj jednej z bajek i wykonaj zadania - zadanie 1 i zadanie 2.
4. Sprawdลบ, czy pamiฤtasz, jakie cechy ma bajka. Zapisz w zeszycie notatkฤ:
5. Pamiฤtasz bajki Krasickiego i pลynฤ ce z nich moraลy? - sprawdลบ.
6. Ignacy Krasicki jest teลผ autorem utworรณw zwanych satyrami. Posลuchaj
jednej z nich - "ลปona modna"
7. O czym jest "ลปona modna"? - przeczytaj
Myลlenie ma przyszลoลฤ!
Zrรณb dzisiaj coล, czego innym siฤ
nie chce, a jutro bฤdziesz mieฤ to,
czego inni pragnฤ ...
Wracamy do zdaล zลoลผonych. Znacie juลผ ich typy, a dziล zajmiemy siฤ wypowiedziami
trochฤ dลuลผszymi, bo zลoลผonymi z kilku zdaล skลadowych...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Podane zdania pojedyncze przeksztaลฤ w jedno wypowiedzenie. ลฤ czฤ c zdania,
wykorzystaj kolejno spรณjniki: wiฤc, poniewaลผ, ktรณra. Utworzone zdanie
zapisz w zeszycie.
3. Ze zdaล pojedynczych utworzyลeล wypowiedzenie wielokrotnie zลoลผone. Przeczytaj
informacje - Nowa wiadomoลฤ, podrฤcznik, s. 232. Przepisz do zeszytu, czym jest
wypowiedzenie wielokrotnie zลoลผone.
4. Przeczytaj informacje Jak opisywaฤ wypowiedzenie wielokrotnie zลoลผone - przejdลบ.
5. Wskaลผ wszystkie wypowiedzenia skลadowe w zdaniu wielokrotnie zลoลผonym - wykonaj
ฤw. 2, s. 42 w zeszycie ฤwiczeล.
6. Poฤwicz rozpoznawanie zdaล skลadowych - wykonaj ฤwiczenie 4 online.
7. Z kilku zdaล pojedynczych utwรณrz wypowiedzenia zลoลผone - wykonaj ฤw. 5, s. 44
w zeszycie ฤwiczeล.
8. Przedstawiamy wypowiedzenie wielokrotnie zลoลผone na wykresie - ฤwiczenie online.
Jedno z tych wypowiedzeล przepisz do zeszytu i przerysuj jego wykres.
UWAGA: Przypominam, ลผe w poniedziaลek 27.04.20 zaczynamy pracฤ z "Zemstฤ ".
Co siฤ moลผe wydarzyฤ, gdy ลpisz? Sprawdzimy na dzisiejszej lekcji...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Posลuchaj utworu "Dusioลek" Bolesลawa Leลmiana (podrฤcznik, s. 218)
- czyta Boลผena Adamek lub Adam Ferency.
3. Zapisz w zeszycie od czego pochodzi wyraz Dusioลek -> ...................
4. Przypomnij sobie informacje o rodzajach literackich - przejdลบ do zadania.
5. Przypomnij sobie, jakie cechy gatunkowe miaลa ballada, np. "ลwitezianka".
6. Zderzmy teoriฤ z praktykฤ - jakie elementy poszczegรณlnych rodzajรณw
literackich ma ten utwรณr - zapisz w zeszycie.
Elementy epiki | Elementy liryki | Elementy dramatu |
7. Czas na interpretacjฤ, czyli odczytanie gลฤbszego sensu utworu. Odpowiedz na pytania:
UWAGA: w poniedziaลek 27.04.20 zaczynamy omawiaฤ "Zemstฤ"
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, kiedy wypowiedzenie nazwiemy wielokrotnie zลoลผonym i jak narysowaฤ wykres takiego zdania.
3. Poฤwicz rysowanie wykresรณw zdaล wielokrotnie zลoลผonych - wykonaj ฤw. 3, s. 42 w zeszycie ฤwiczeล.
4. Kiedy stawiamy przecinek w wypowiedzeniach wielokrotnie zลoลผonych? - przeczytaj informacje, Nowa
wiadomoลฤ, podrฤcznik, s. 233. Zapisz w zeszycie zasady stawiania przecinka w takich wypowiedzeniach.
5. Poฤwicz interpunkcjฤ wypowiedzeล wielokrotnie zลoลผonych - wykonaj ฤw. 6, s. 44 w zeszycie ฤwiczeล.
6. Uลรณลผ wypowiedzenie wielokrotnie zลoลผone odpowiadajฤ ce wykresom. Pamiฤtaj o znakach interpunkcyjnych.
Wpisz zdania obok wykresu i WYลLIJ do nauczyciela do 22.04.2020.
Dzisiaj zajmiemy siฤ utworem, ktรณry opowiada o zawarciu upragnionego maลลผeลstwa.
Dlaczego zostaลo zawarte i czy okazaลo siฤ szczฤลliwe?
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Jak zrozumiaลeล tekst "ลปona modna" - rozwiฤ ลผ quiz obrazkowy.
3. Wydarzenia przedstawione w utworze - plan wydarzeล.
4. Jakie cechy mieli bohaterowie utworu Ignacego Krasickiego - pogrupuj je.
5. Czym jest satyra? Zapisz wyjaลnienie w zeszycie.
6. Zapisz w zeszycie notatkฤ - przejdลบ.
Zgodnie z umowฤ rozpoczynamy cykl lekcji zwiฤ zanych z komediฤ Aleksandra Fredry. Dziล o pragnieniu maลลผeลstwa i przeszkodzie, ktรณra stoi na drodze do szczฤลcia, czyli treลฤ "Zemsty"...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przeczytaj informacje o autorze i jego dziele - podrฤcznik, s. 106-107. Napisz w zeszycie
krรณtkฤ notatkฤ biograficznฤ dotyczฤ cฤ Aleksandra Fredry - informacje o autorze komedii.
3. Sprawdลบ, co zapamiฤtaลeล z lektury? - rozwiฤ ลผ test ze znajomoลci "Zemsty".
4. Garลฤ informacji o autorze i genezie, czyli przyczynie powstania "Zemsty"
- zobacz. Na podstawie przeczytanych informacji, zapisz w zeszycie krรณtkฤ
notatkฤ dotyczฤ cฤ powstania dramatu Fredry.
5. Bohaterowie "Zemsty" - poลฤ cz postaฤ dramatu z jej opisem.
Zapisz powstaลe notatki o bohaterach w zeszycie.
6. Wiesz, w jaki sposรณb poniลผszy plakat nawiฤ zuje do
"Zemsty" Aleksandra Fredry?
Dziล przyjrzymy siฤ innym bohaterom "Zemsty" i ich zachowaniom oraz charakterom.
Zastanowimy siฤ, czy noszฤ nazwiska znaczฤ ce.
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Przypomnij sobie, co znaczyลy nazwiska Rejenta i Czeลnika i w jaki sposรณb
odzwierciedlaลy charaktery bohaterรณw. Wykonaj zadanie, a nastฤpnie uzupeลnij tekst
i zapisz w zeszycie:
Rejent nazywaล siฤ Milczek, poniewaลผ.. Natomiast Czeลnik nosiล nazwisko
Raptusiewicz, bo odznaczaล siฤ...
3. Jakie cechy dominujฤ u bohaterรณw dramatu - sprawdลบ. Znasz nazwiska
pozostaลych bohaterรณw "Zemsty"? Czy mogฤ mieฤ specjalne znaczenie?
4. Zacznij od Jรณzefa Papkina... Zgromadลบ informacje o bohaterze. Przeczytaj tekst
i odpowiedz w zeszycie na pytania:
o sลuลผbie czekajฤ cej pod drzwiami, by go wyrzuciฤ z domu Milczka?
5. ฤwiczenie redakcyjne: Kim jest Hanna Czepiersiลska? - przeczytaj informacje
i zredaguj w zeszycie krรณtkฤ notatkฤ o Podstolinie.
6. Nazwisko Papkin moลผe pochodziฤ od sลรณw paka, papcio. Nazwisko Czepiersiลska moลผna skojarzyฤ ze
sลowem czepiaฤ siฤ. Czy nazwiska Jรณzefa i Hanny moลผna rรณwnieลผ uznaฤ za znaczฤ ce?
Przypomnijcie sobie utwory, ktรณre byลy inspirowane wyobraลบniฤ i wierzeniami ludowymi.
Dziล spotkanie z poetฤ , ktรณry prosi o skrzydลa. A jakie? Sprawdลบcie sami...
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
2. Korzystajฤ c z dostฤpnych ลบrรณdeล, znajdลบ informacje o Leopoldzie Staffie.
3. Wyjaลnij znaczenie zwiฤ zkรณw frazeologicznych - ฤwiczenie online. Przepisz je do zeszytu.
4. Przeczytaj wiersz "Proลba o skrzydลa", podrฤcznik, s. 217. O czym mรณwi?
5. Jak wyglฤ da dziwny kraj cudรณw zaprezentowany w wierszu?
6. Wskaลผ ลrodki stylistyczne, epitety, porรณwnania, personifikacje i metafory. Jak je rozumiesz?
7. Zbadaj budowฤ wiersza - iloลฤ strof, wersรณw i rodzaj rymรณw.
Przypomnij sobie cechy sonetu ("Stepy akermaลskie"). Czy utwรณr Staffa jest sonetem?
8. Zapisz w zeszycie notatkฤ dotyczฤ cฤ utworu - notatka.
UWAGA: Jutro o 13.15 test sprawdzajฤ cy wiedzฤ i umiejฤtnoลci.